Marţi,
18.02.2025
Ceata
Acum
-5°C

Benedek Zacharie, despre contractorii de milioane de euro: seamănă cu legea celui mai puternic, valabilă în Vestul Sălbatic

Benedek Zacharie, despre contractorii de milioane de euro: seamănă cu legea celui mai puternic, valabilă în Vestul Sălbatic

Deputatul sibian Benedek Zacharie arată că, în spatele contractelor de milioane de euro încredințate de către companii precum CFR sau CNAIR marilor constructori internaționali, se desfășoară o adevărată luptă pentru supraviețuire a firmelor mici și mijlocii. Subcontractate în cadrul marilor lucrări publice, IMM-urile românești nu își mai văd adesea banii. Legislația nu îi apără deloc pe micii și mijlocii întreprinzători români, iar varianta proceselor în instanță este echivalentă cu falimentul, mai arată deputatul ales pe listele UDMR.

”Abuz de putere economică” este sintagma folosită de Benedek Zacharie într-o declarație politică susținută în cursul zilei de miercuri în plenul Camerei Deputaților. Deputatul care, înainte de a candida, a condus mai multe firme relevante de construcții din Sibiu, a descris situația în care se află numeroși antreprenori români mici și mijlocii care nu au capacitatea de a participa la marile licitații organizate de instituțiile statului. Și care, prin urmare, sunt nevoite să intre în relații contractuale cu operatorii economici de mare anvergură, care au capacitatea tehnico-financiară de a participa la amintitele proceduri de încredințare a unor mari lucrări publice.

Iar IMM-urile românești care nu obțin calitatea de subcontractant, riscă adesea să rămână neplătite. ”Plata serviciilor aferente unui contract de achiziție publică prestate fără ca firma să aibă calitatea de subcontractant se dovedește a fi o adevărată piatră de încercare: contractantul amână plata facturilor cu termene care depășesc cu mult 90 de zile, se fac plăți parțiale de 10 – 15 %, sau într-un final se propune ca valoarea facturată să fie sensibil amendată, uneori chiar cu 50% din valoarea reală a serviciilor sau lucrărilor prestate. Întreprinderile se văd puse în fața unei dileme: ori acceptă suma care chiar dacă nu le acoperă costurile, totuși le permite supraviețuirea, fie încearcă recuperarea sumelor datorate în instanță. Un alt aspect al problemei este că în cazul multor firme mici, mai ales întreprinderi individuale sau familiale care își pun la bătaie tot avutul, mult-puțin, pentru derularea unei afaceri, oferta de plată vine mult prea târziu, lipsa lichidităților le-a semnat deja falimentul”, a declarat Benedek în plenul Camerei. El aseamănă acest fenomen, în care etica în afaceri nu își găsește locul, cu ”legea celui mai puternic valabilă în Vestul Sălbatic acum un secol și jumătate”.

”Consider că este obligația beneficiarului și a firmei de consultanță să verifice modul în care firma câștigătoare își achită facturile, dacă este în concordanță cu graficul de plăți al companiilor contractante – CNAIR și CFR SA. De asemenea, tot companiile ar trebui să instituie un sistem de semnalare a întârzierilor la plata facturilor, a comportamentelor necorespunzătoare cu principiile unei piețe concurențiale și, mai ales, a abuzului de putere economică exercitat asupra prestatorilor”, Benedek Zacharie
Deputatul sibian mai explică și de ce varianta unui proces în instanță pentru recuperarea banilor neîncasați nu este una viabilă pentru antreprenorii români. ”Varianta dării în judecată a contractorului nu poate fi o opțiune valabilă dacă întreprinzătorul vrea să aibă o șansă să-și continue activitatea. Știind cât durează un proces, știind cât costă un proces, conștient fiind de decalajul de calibru dintre propria firmă și contractorul licitației, nici un prestator nu va putea alege această cale. În concluzie, în România sub umbrela contractelor mari de investiții publice în infrastructură mor sufocate IMM-urile lăsate de izbeliște, acele IMM-uri care în Uniunea Europeană își găsesc un loc propice pentru a se dezvolta. În România, sub privirile nepăsătoare ale CNAIR și CFR SA, șantierele marilor investiții în infrastructură sunt cimitire ale întreprinderilor mici și mijlocii, victime ale abuzului de putere economică al firmelor câștigătoare de licitații”, a mai spus Benedek.

Cum astfel de IMM-uri nu au calitatea de subcontractori în marile proiecte publice, potrivit legislației în vigoare nici nu își pot solicita direct de la beneficiarul lucrărilor banii pentru lucrările executate. ”În spatele acestor IMM–uri sunt oameni care nu așteaptă ajutor de la stat, nu vor să trăiască din ajutoare de șomaj, sunt alegătorii noștri, oameni care aspiră la un trai decent, oameni care vor să fie la zi cu obligațiile față de stat. Acești întreprinzători ne cer doar să aibă o șansă reală de a-și încasa contravaloarea muncii realizate și să-și continue activitatea. Pot exista diverse programe de ajutorare a IMM-urilor sau de înființare de noi IMM–uri, tot degeaba dacă firmele care funcționează acum intră cu sutele în insolvență sau faliment din cauza conduitei indecente a unor societăți cu pretenții de antreprenor general”, s-a mai adresat parlamentarul colegilor din Camera Deputaților.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus