După o primă tentativă de încetare a contractului prin acordul părților, eșuată în ultimul moment, reprezentanții asocierii Brantner – Schuster & Co Ecologic anunță că au decis să își continue demersul. Din punctul de vedere al Bratner, începând cu ziua de vineri, 10 noiembrie 2017, contractul de sortare a deșeurilor reciclabile și de producere a compostului din cele biodegradabile este încheiat. Miza rămâne, în continuare, scrisoarea de bună execuție a contractului, în valoare de 7,4 milioane de lei.
Cauzele care îi determină pe cei de la Brantner să ceară încetarea unilaterală a contractului semnat anul trecut pentru zece ani pentru suma de peste 74 de milioane de lei, fără TVA, sunt trei la număr: tehnice, calitative și cantitative. Cea din urmă se referă la cantitățile de deșeuri reciclabile care erau preconizate a fi sortate înainte de demararea contractului, cantități mult mai mici în realitate. „În loc de 1.666 de tone de deșeuri reciclabile lunar sunt aduse în stații între 200 și 300 de tone“, arată Lucian Sălcudean, directorul Brantner Environment SRL Sibiu.
Chiar și puține, deșeurile aduse nu corespund calitativ, în sensul că au o compoziție cu totul diferită decât cea estimată. „În documentație era prevăzut faptul că cel puțin 70% din deșeuri vor putea fi reciclate, iar cel mult 30% va fi deșeu rezidual. În realitate, situația stă chiar invers. Noi reușim să recuperăm doar 30% reciclabile, restul fiind deșeuri reziduale, care trebuie depozitate la groapa de gunoi și pentru care trebuie să plătim și taxa de depozitare aferentă“, adaugă Sălcudean.
În fine, stația de producere a compostului ar mai avea nevoie de investiții de aproximativ 400.000 de euro fiind, în opinia celor de la Bratner, prost proiectată. Reprezentanții firmei austriece arată că deșeurile biodegradabile precolectate de sibieni conțin foarte multe deșeuri care nu ar avea ce căuta în astfel de recipiente, de la seringi folosite la cadavre de animale ori scutece pentru bebeluși. „Cum poate un om să sorteze astfel de deșeuri? Și ce calitate credeți că va avea compostul rezultat de pe urma selectării unor astfel de deșeuri?“, întreabă, retoric, Sălcudean.
Încetarea contractului se impune din punctul de vedere al societății în special din cauza pierderilor mari generate lună de lună. „Noi am vrea să continuăm acest contract, fiind unul pe zece ani. Însă nu reușim acest lucru. Acum, la un an, suntem în situația în care Brantner a pierdut în jur de 200.000 de lei pe lună, dacă nu mai mult. Am întins de acest contract ca de un elastic, am sperat că poate găsim o rezolvare la nivel de autoritate publică locală, din păcate am constatat că nu se poate face nimic. Am trimis adrese și către Ministerul Mediului. Problemele cu sistemele integrate de management sunt mari, nu numai la Sibiu. Doamna ministru a Mediului spunea că din toate cele 34 de SMID-uri nu e niciunul funcțional“, adaugă directorul Brantner Environment SRL.
În aceste condiții, au calculat cei de la Bratner, tariful cu care ei au câștigat contractul de sortare și producere a compostului ar trebui să crească de la actualul nivel de 157,45 de lei fără TVA pentru fiecare tonă de deșeu sortat la cel puțin 735 de lei/tonă. Cum o astfel de mărire a tarifului nu este posibilă, cei de la Brantner cer încetarea contractului.
Ultima zi de lucru: 10 februarie 2018. Brantner ar continua și după
Clauzele contractului în baza căruia a început sortarea deșeurilor începând cu 1 noiembrie 2016 prevăd că activitatea în stațiile de sortare mai trebuie menținută de operatori (Bratner și Schuster) încă 90 de zile calendaristice.
Astfel, autoritățile ar trebui ca până pe 10 februarie 2018 să angajeze un nou operator al stațiilor de sortare de la Cisnădie și Șura Mică și a celei de compost de la Șura Mică. În condițiile în care reprezentanții ADI Eco Sibiu (asociația care coordonează implementarea proiectului colectării selective în numele administrațiilor locale din județ) vor lansa o nouă procedură concesiune a sortării și compostării, cei de la Brantner anunță că intenționează să depună o nouă ofertă. Dar asta numai în condițiile în care, în noua documentație vor fi prevăzute cantitățile reale de deșeuri și vor fi rezolvate și problemele de compoziție și cele tehnice mai sus enumerate.
Minim 15 ani
Dacă în ceea ce privește chestiunea cantităților, deficiențele ar putea fi corectate într-o eventuală viitoare documentație, pe partea tehnică ar fi nevoie de investiții. Aproximativ 400.000 de euro ar fi necesari a fi investiți la stația de sortare și compost, pentru achiziționarea unei stații de tratare mecano-biologică, de exemplu. În ceea ce privește chestiunea compoziției deșeurilor sortate de sibieni, lucrurile însă nu mai pot fi corectate chiar atât de simplu, având în vedere că depinde de modul în care oamenii înțeleg să își sorteze deșeurile. „Minim 15 ani vor trece până când vom avea un sistem de reciclare care să funcționeze cum trebuie“, este de părere Sălcudean.
Ce au găsit autoritățile în deșeurile ”sortate” de sibieni
Cei de la Brantner au prezentat și un raport de determinare a compoziției deșeurilor aduse la stațiile de la Șura Mică, raport întocmit de reprezentanții ADI Eco Sibiu. A fost aleasă aleatoriu o mașină care a adus o cantitate de 2.100 de kg de deșeuri sortate de sibieni în pubelele galbene, acolo unde trebuie depozitat plasticul și metalul.
Din cele mai bine de două tone de deșeu au fost găsite doar 48,5 kilograme de metal (din care 26 de kg de doze). Plasticul ce a putut fi reciclat din cele 2.100 de kg a avut o cantitate totală de 545,5 kg, din care 425,5 kg erau pet-uri, 44,5 kg – folie PVC și alte 75,5 kg de recipiente din HDPE (polietilenă de înaltă densitate, folosită și pentru pungi, dar și pentru ambalaje de șampon, detergenți etc).
Restul de 1.376,5 kg de deșeuri sortate de sibieni în pubelele galbene, transportate de Soma și sortate de Bratner au trebuit duse la groapa de gunoi, deoarece nu erau reciclabile.
Proces pe 7,4 milioane de lei
La finele lunii septembrie, pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Județean a fost introdus un proiect pentru aprobarea încetării cu acordul părților a contractului pentru sortare și compost, încheiat în mai 2015 între ADI Eco și asocierea Brantner – Schuster. Proiectul a fost retras, însă, deoarece cu o zi înainte a avut loc Adunarea generală a asociaților din cadrul ADI Eco (adică reprezentanților tuturor primăriilor și cei ai CJ Sibiu) care au respins ideea agreată inițial de conducerea ADI Eco și cea a CJ Sibiu. Căci varianta aceasta presupunea ca ADI Eco să nu execute scrisoarea de bună execuție a contractului, în valoare de 7,4 milioane de lei.
Acum, reprezentanții Brantner spun că în cazul în care le va fi executată scrisoarea de bună execuție vor ataca această decizie în instanță.
Până la publicarea acestui material, reprezetanții ADI Eco și ai CJ Sibiu nu au putut fi contactați pentru declarații.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: CJ Sibiu , Consiliului Județean , sura mica , colectare selectivă , Willy Schüster , Ministerul Mediului , Lucian Sălcudean , deseuri , Co Ecologic , Adi-Eco , gunoaie , Adi Eco Sibiu , sortarea deșeurilor , Brantner Environment
Vizualizari: 8008
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Ombladon
Acum 1 oră
Paganini
Acum 1 oră
Didulescu
Acum 1 oră
Mioara
Acum 1 oră
Andrei