Sâmbătă,
18.09.2021
Parțial Noros
Acum
15°C

Epopeea Sibiu – Pitești. CNAIR anunță, de fapt, câte luni vor mai trece până la lansarea licitației

Epopeea Sibiu – Pitești. CNAIR anunță, de fapt, câte luni vor mai trece până la lansarea licitației

Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere a publicat prin intermediul SEAP anunțurile de intenție prin care comunică în cât timp va scoate la licitație realizarea altor aproximativ 70 de km de autostradă între Sibiu și Pitești. Turnul Sfatului a și realizat un “calcul optimist“ în ceea ce privește termenul de finalizare a lucrărilor.

Potrivit anunțurilor de intenție publicate în cursul zilei de luni prin intermediul Sistemului electronic de achiziții publice, CNAIR pregătește scoaterea la licitație a unui rest de 980 de metri din secțiunea 1 (Sibiu - Boița), precum și a celei de-a doua secțiuni, cuprinsă între Boița și Cornetu (jud. Vâlcea) și care ar urma să aibă o lungime de 30,35 de km. Totodată, anunțurile de intenție publicate fac referire și la faptul că urmează a fi scoase la licitație proiectarea și execuția altor 37,4 km de autostradă, care compun secțiunea trei a autostrăzii Sibiu – Pitești, și anume cea cuprinsă între Cornetu și Tigveni (județul Argeș).

Termene: cu lunile

“Data estimată pentru publicarea anunțului de participare: 31.07.2018“, se mai arată în anunțul de intenție publicat de SEAP. Asta înseamnă că licitația propriu-zisă de angajare a companiilor care să realizeze proiectarea și execuția celor două noi loturi de autostradă și a restului amintit va fi lansată cel târziu la finele lunii iulie 2018. După lansarea licitație va urma o perioadă de câteva luni pentru depunerea ofertelor, după care vor mai trece alte câteva luni bune pentru evaluarea ofertelor și, în cele din urmă, atribuirea contractelor (toate aceste etape pot f oricând contestate, ceea ce ar duce la o prelungire a termenelor).

Pentru a creiona “viitorul“ noilor secțiuni în hățișul procedurilor de atribuire a contractelor este de ajuns să privim la modul în care se derulează licitațiile pentru primele două secțiuni lansate de CNAIR, respectiv secțiunea 1, Sibiu – Boița (13,7 km) și respectiv secțiunea 5, Curtea de Argeș – Pitești (30,35 km). Licitațiile au fost lansate prin intermediul SEAP în 11 iulie 2017, cu zilele de 17, respectiv 18 octombrie 2018 termen de depunere a ofertelor. Licitația s-a desfășurat în două etape, cea de-a doua fiind programată – pentru ofertanții înscriși – pentru ziua de 10 noiembrie 2017.

În cadrul acestor proceduri – contestate în faza de depunere a ofertelor -, termenul limită pentru desemnarea câștigătorilor a fost stabilit pentru 30 aprilie 2018. Deocamdată, reprezentanții CNAIR nu au anunțat desemnarea vreunui câștigător, situație care ar putea fi, de asemenea, contestată la Consiliul național de soluționare a contestațiilor.

Septembrie 2025

Anunțul de intenție publicat de CNAIR prevede că pentru proiectarea și execuția restului din secțiunea 1 și a secțiunii 2, sumele alocate contractului sunt de 4,17 miliarde de lei, fără TVA. Din acești bani ar trebui executați cei aproape 32,5 km de autostradă, dintre care 10,91 de km ar urma să fie sub formă de poduri și viaducte (51 de structuri în total). Traseul propus presupune și amenajarea a nouă tunele cu o lungime totală de 4,95 de km.

Potrivit aceleiași surse, contractul de proiectare și execuție al secțiunii 3, cuprinsă între Cornetu și Tigveni, are alocată o finanțare de cel mult 4,75 de miliarde de lei. Pe această secțiune, din cei 37,4 km de autostradă, 15,77 km ar urma să străbată 55 de poduri, podețe și viaducte. Totodată, pe această secțiune ar urma construit și cel mai lung tunel al autostrăzii, cu o lungime de 1,7 km, dar și alte tunele “polate și semipolate“ cu o lungime totală de 550 de metri.

Termenele de execuție prevăzute în anunțul de intenție sunt, însă, de ordinul zecilor de luni. Pentru ambele contracte este prevăzut termenul de 18 luni de la semnarea contractului pentru realizarea proiectului. După care, construirea propriu-zisă a celor două secțiuni ar trebui realizată în decurs de alți patru ani și 11 luni. Garanția solicitată pentru lucrări este de cinci ani de la recepția lucrărilor. La un calcul sumar și extrem de optimist, cele două secțiuni în discuție ale autostrăzii Sibiu – Pitești ar putea fi terminate cel mai rapid în septembrie 2025 – în aprilie 2019 semnate contractele, în octombrie 2010, finalizate proiectele și, în septembrie 2025, finalizate lucrările.

Documentații de zece ani. Și actele lipsă

Interesant în anunțurile de intenție publicate pe SEAP este faptul că la rubrica “informații suplimentare“ sunt înșirate câteva date referitoare la secțiunile de proiectat și executat. Iar aceste date fac referire la Studiul de fezabilitate din 2008, realizat de Iptana SA, document criticat de reprezentanții UE ca fiind insuficient de bine documentat pe partea de studii geotehnice. Criticile au fost însușite de autoritățile române, care au încercat din 2015 și până anul trecut să reactualizeze studiului Iptana (dar au reușit reactualizarea doar pentru secțiunile 1, 4 și 5).

Iar faptul că studiul de fezabilitate nu a mai fost complet refăcut duce la o altă problemă: lipsa acordului de mediu. După cum scria Turnul Sfatului în urmă cu mai bine de o lună, lipsa acestui acord de mediu va amâna demararea tuturor contractelor de proiectare și execuție ale autostrăzii cu cel puțin un an și jumătate (detalii aici Autostrada Sibiu – Pitești, amânată cu un an și jumătate. Cel puțin)

Și celelalte

Până în prezent, CNAIR a scos la licitație proiectarea și execuția secțiunilor 1 și 5, mai sus amintite. În afara secțiunilor 2 și 3 (anunțate luni pe SEAP), autostrada Sibiu – Pitești mai include alte două secțiuni. Cea cu numărul 4, cuprinsă între Tigveni și Curtea de Argeș, are o lungime de 9,86 km, din care 1,35 km de tunel de construit în zona de traversare a dealului Momaia. Documentația de atribuire a contractului de proiectare și execuție a acestei secțiuni a fost transmisă spre Agenția națională de achiziții publice la începutul lunii martie a acestui an. Abia după ce documentația va primi avizul inspectorilor acestei Agenții, licitația va putea fi lansată pe SEAP. În fine, cea de-a șasea secțiune este cea care ar trebui să lege municipiul Râmnicu Vâlcea de autostradă în zona Tigveni. Secțiunea are o lungime de 17 km.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

Luca

Acum 3 ani

Povesti ! Acordul de mediu se acorda pentru toata autostrada . Dupa obtinerea lui , se mai adauga inca un an (cel putin) pana se semneaza contractul de executie . Un termen optimist : 2030 , daca s-ar incepe constructia in 2022 ! Sibiu-Brasov s-ar realiza mult mai repede si poate ar fi mai bine ca Dragnea sa se concentreze pe aceasta constructie .
Raspunde

vitezoman

Acum 3 ani

toti investitori straini au construit fabrici in locurile unde sa dezvoltat infrastructura, mai ales autostrada, zona vestica, iar in sud bate vantul, acum intrebare pentru psd cum vreti sa dezvoltati partea de sud, zona moldovei ? ca investitorii nu vin pe ochii frumosi ? oare cat mai rezista fabrica dacia ? vreti sa o inchideti si pe aia ? sau tot ce merge bine trebuie stricat ? dati drumu o data la autostrada sibiu-pitesti, vin bani europeni nu mai sa o faceti !!! am uitat din bani aia nu se poate fura.
Raspunde

Cipi

Acum 3 ani

Cu lunile nu ci cel putin un an pentru fiecare etapa
Raspunde

Sibiu

Acum 3 ani

ha ha.tara de kkt.sa se termine deva lugoj .cu olenia nu avem nevoie
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus