Miercuri,
09.10.2024
Ploi Moderate
Acum
18°C

Primari vizionari? Autostrada locală a Sibiului rămâne părăsită!

Au trecut mai bine de zece ani de când un german îndrăgostit de Sibiu reușea să pună în mișcare un exemplu de tren interurban. ”Pe persoană fizică”, după cum vulgar s-ar spune, Jens Kielhorn a reușit să închirieze o garnitură de tip ”săgeata albastră”, să discute cu mamuții din CFR și CFR Infrastructură, să facă toată hârțogăria necesară și cu celelalte instituții ”responsabile” și să invite oficialitățile locale la o cursă cu ”trenul interurban”. Klaus Iohannis, primarul Sibiului în acea vreme și cea mai importantă figură locală la acel moment, a refuzat să se lase invitat. N-a avut vreme de cursa demonstrativă, care a arătat că trenul interurban poate circula cât se poate de eficient între Cisnădie, Șelimbăr și Sibiu și între Ocna Sibiului și Sibiu.

Au mai trecut vreo doi ani, iar ideea transportului public pe cale ferată între Cisnădie și Sibiu, cel puțin, a fost preluată de o firmă privată. Criza economică încă tăia din salarii, așa că demersul privat a eșuat.

A urmat, în 2016, elaborarea și dezbaterea Planului de mobilitate urbană a Sibiului, acel document obligatoriu pentru ca municipiul să poată accesa din cele peste 33 de milioane de euro pe care îi are la dispoziție, nerambursabil, în actualul exercițiu bugetar european. În cadrul dezbaterilor, un inginer sibian specializat în transportul pe cale ferată și-a prezentat lucrarea sa de disertație pe tema transportului de persoane pe calea ferată de la Sibiu. Lucrarea sa estima că, odată implementat, trenul interurban ar scoate din trafic aproximativ 1.500 de mașini, utilizate zilnic pentru navetă de către cei care lucrează în Zona industrială vest. Și nu oricum, ci cu timpi de deplasare atât de mici comparativ cu cei de pe străzi, încât denumirea de ”autostradă locală de transport public” pare cât se poate de potrivită.

În ultimii zece ani, oameni care iubesc Sibiul, specialiști în domeniu, au demonstrat că trenul urban este o soluție reală cel puțin pentru navetiștii din Zona industrială vest. Acel loc unde merg și vin, zilnic, probabil că mai bine de 15.000 de oameni. Deocamdată, acești mai bine de 15.000 de oameni stau, dimineața, în cozi tot mai lungi pe Calea Cisnădiei, în autobuze înghesuite între stațiile din oraș, într-un trafic tot mai aglomerat pe șoseaua Alba Iulia. După-amiaza, la fel, dar în sens invers. O coadă de 1,5 km pe două sensuri dăinuie mai bine de o oră pe șoseaua Alba Iulia, blocajele revin pe Calea Cisnădiei, iar indicii de trafic țopăie amplu inclusiv pe Calea Turnișorului. Peisajul devine unul trist în zona Câmpșor, unde de mai bine de trei ani Primăria își tot propune să asfalteze o stradă. Pentru a fugi de cozile de pe șoseaua Alba Iulia, sute de șoferi tranzitează zilnic strada de pământ de peste Câmpșor, animând un peisaj trist. Înecate în praf, hurducăite din toate încheieturile, flancate de vaci care pasc la oraș, mașinile care tranzitează Câmpșorul între cartierele Turnișor și Ștrand alcătuiesc o altă coadă. E adevărat, una mai scurtă și la care puțini se încumetă. Totuși, pe acolo ”îți omori mașina”. Iar unii riscă asta, decât să amorțească în trafic.

În tot acest timp, liniile de cale ferată zac în continuare nefolosite. S-au chinuit degeaba oameni care iubesc Sibiul să arate că, într-un mod eficient, mult mai ecologic și cu un potențial imens, aceste linii de cale ferată pot fi o alternativă de aur în sistemul metropolitan de transport public. Primarii din Sibiu, din Cisnădie, din Șelimbăr și din Ocna Sibiului nu văd acest potențial, încă amețiți parcă de semnalul negativ dat de Iohannis în urmă cu zece ani, când din orgolii de el știute nu a dat girul unui astfel de proiect. Pentru ei, primarii, probabil sunt mult prea mari piedicile. Căci liniile de cale ferată sunt ale CFR Infrastructură (o parte sunt chiar și private), că trebuie protocoale și cu CFR, că trebuie armonizat traficul și cu cel al trenurilor naționale, că ar trebui o barieră automată pe drumul național și una pe Calea Turnișorului și una în Zona industrială. Că e nevoie de mulți bani (vreo opt milioane de euro amenajarea infrastructurii și alte opt milioane de euro materialul rulant) că hâr, că mâr.

Evident, sunt piedici, iar unele deloc ușoare căci e vorba de multe instituții publice care au o durere în cot de traficul sibian, prin urmare trebuie să fie cineva care chiar să intre din birou în birou pentru a mișca lucrurile. Dar, serios, nu vorbim de zboruri pe lună. Ci de punerea la punct a unui sistem de transport public care – foarte important – are deja traseele amenajate. Și care sunt separate de străzile tot mai sufocate de mașinile personale. Mai mult, atât pentru Cisnădie, cât și pentru Șelimbăr și Sibiu, există locuri în care pot fi amenajate spații de genul ”park&ride”. Adică, îi vine peste mână cisnădianului care lucrează în Zona industrială vest să meargă pe jos până la gară? Nicio problemă, primăria poate amenaja o ditamai parcare, gratuită eventual, unde să își lase cisnădianul comod mașina, până se întoarce de la serviciu. Da, nici parcarea aceea nu este un lucru chiar ușor de făcut (terenul de lângă gara părăsită a Cisnădiei sigur aparține de CFR, iar transferuri, iar bătaie de cap). Iarăși, nu vorbim de zboruri pe lună, ci de implementarea unui sistem alternativ de transport public care, culmea, funcționează peste tot în țările cu apă caldă.

Cel puțin deocamdată, primarii pe care i-au ales cei din Sibiu, Cisnădie, Șelimbăr și Ocna Sibiului nu au vreme și aplecare pentru astfel de proiecte. Fiecare își vede strict de propria ogradă, iar granițe precum Valea Săpunului sunt cât se poate de reale în mintea lor. Orgolii desuete îi împing la izolare unul față de celălalt, iar oamenii de rând pierd vremea în trafic, fără să bage prea mult în seamă faptul că, acum mai bine de zece ani, un îndrăgostit de Sibiu, ”pe persoană fizică”, a demonstrat că trenul interurban poate circula.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

Laie

Acum 6 ani

Intreb si eu, cate primarii detin cale ferata si tren, este legal acest lucru?
Raspunde

un sibian

Acum 6 ani

hai nu zau!! sunt multe probleme grave pe care trebuie sa le adreseze acest proiect: - trenu ala catre cisnadie pe unde trece, bai nene? nu cumva peste DN1? rectific: unul dintre cele mai circulate DN-uri!!! Tu cum vezi sa se instaleze bariera peste DN1 peste 4 benzi, mai ales ca in apropiere se afla si intersectia cu DJ106D, (care duce catre Cisnadie dinspre Selimbar) si autostrada. Sau crezi ca acolo exista spatiul fizic necesar sa faci trecerea supra-inaltata? - calea ferata ajunge undeva in fundul cisnadiei, intr-o zona relativ slab populata comparativ cu alte zone. Fluxul auto cel mai mare este generat de locuitorii din zona "Arhitectilor" din Cisnadie. Ca sa tragi calea ferata incolo, trebuie sa faci cateva exproprieri sau sa treci prin padure sau aerodromul magura - asadar deloc usor si nici ieftin. - calea ferata ocoleste una din zonele noi mai dens populate din Selimbar: zona Unirii. Gara (triaj) se afla cam la 1 KM, nu o sa mearga nimeni pe jos ca sa ia trenul. Ca sa nu zic ca zona cea mai aglomerata si inghesuita, cartierul chinezesc dintre Kaufland si Dedeman e la 2-3 km buni de orice gara/statie. Nici dracu nu o sa ia trenu urban de acolo, din simplul fapt ca e mult prea departe!! - trenul acela catre zona industriala ar urma sa treaca peste mai multe treceri de cale ferata la nivel: str Doctor Bagdazar, Str Tiglarilor, Str Campului, str Frigoriferului si str Turda. Pai sa pui numai 10 trenuri in plus fata de traficul feroviar actual, ai omorat acele cartiere ale Sibiului prin simplul fapt ca toti locuitorii lor o sa stea la bariera cel putin 3-4 minute pt fiecare tren. Acum se blocheaza complet traficul in zonele respective cand trece trenul, in conditiile in care mai trec 2-3 trenuri personale amarate in fiecare zi. Imagineaza-ti cum ar fi daca ar fi vreo 2-3 trenuri in plus la fiecare ora. Solutia cu trenul urban este o fantezie.
Raspunde

biciclist

Acum 6 ani

Și totuși, acest tren interurban este menționat măcar în planul acela de mobilitate? Dacă da, poate se face, dacă nu, poate că nu e fezabil? Cât ar fi biletul? După cum s-a mai spus pe aici, mulți angajați circulă cu mașina personală pentru a-și duce și lua copiii de la grădiniță/școală. Trenul nu-i ajută. Până la realizarea unui tren interurban, cred că ar trebui mai întâi să dezvoltăm puternic transportul public cu autobuzele.
Raspunde

biciclist

Acum 6 ani

Proiectul trenului interurban propus în lucrarea din 2016 conectează doar Șelimbărul cu Zona Industrială Vest și Ștrand, nu și Cisnădia. Ar costa zece milioane euro datorită celor două tramvaie high-tech (fără fir, electrice cu supercondensatori, total 6,4 mil euro). Alternativ, cu această sumă s-ar putea lua 40 de autobuze noi de vârf, EURO6. Traficul se poate aerisi prin descurajarea folosiri mașinilor personale: desființări de locuri de parcare, măriri taxe de parcare, favorizarea autobuzelor în trafic. Sibiul arată acum ca o imensă parcare, cu mașini ce își schimbă locul dintr-o parte în alta a parcării...
Raspunde

Doc

Acum 6 ani

Un tren urban nu e o alternativă la alte mijloace de transport în comun, ci o completare la ele. Ideea e să nu mai fii dependent exclusiv și permanent de mașină. Să poți opta pentru tren + bus. Sau tren + bicicletă. Sau tren+mașină. Da, e nevoie de mai multe autobuze, noi dacă se poate, și acum chestia ar putea părea îndeajuns, ar putea părea „soluția”. Însă un autobuz suplimentar, fie el nou, EURO nu-știu-cât, poate sta în trafic fix ca unul vechi, și „soluția” respectivă nu mai e chiar o soluție. În fine, tocmai pentru că durează destul de mult să pui în practică tot ce presupune trenul urban, proiectul ar trebui început cât mai devreme.
Raspunde

Baba fodor si fuego

Acum 6 ani

Tramvai ul ii sansa orasului cu legarea comunelor sura , cristian, selimbar, cisnadie. Cu trenul urban areas fi o sansa, dar ar trebui construite poduri peste actual ele drumuri, relocari de linii si trasee + implicarea cfr ului, implicit a guvernului. Oricum pt oricare din variante iti trebuie un Bolojan, *******
Raspunde

McD

Acum 6 ani

Trenul urban ar putea functiona de fapt pe trasee externe orasului de ex. Sibiu-Ocna Sibiului-Loamnes, Sibiu-Cristian-Orlat, Sibiu-Selimbar-Talmaciu la intervale de 30 min. in orele de varf(5:00-8:00, 14:00-17:00, 21:00-23:00) si la 60 min. inafara acestor ore. Apoi asigurata conexiunea dintre un tren local si aceste trenuri din Gara Mare catre platforma industriala Vest prin gara Turnisor la aceleasi intervale orare. Se poate reduce astfel semnificativ afluxul de masini care vin zilnic in oras din localitatile limitrofe, dar cu conditia ca si din Gara Mare sa fie asigurate legaturi bune catre zonele industriale ale orasului cu autobuze rapide si incapatoare...e totusi S.F.??
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus