Semnarea contractului pentru livrarea autobuzelor noi plătite de Primăria Sibiu va trebui să aștepte: unul din participanții la licitație, descalificat inițial, a fost readus în cursă prin decizia judecătorilor Curții de Apel Alba Iulia. Motivul acestui ping-pong este unul cât se poate de tehnic, reglementat și interpretat diferit de către instituțiile de stat din România: unitatea de măsură folosită în calculul poluării.
Trei a fost numărul companiilor care au depus o ofertă în cadrul procedurii lansată anul trecut de Primăria Sibiu pentru achiziția a zece autobuze noi, care să se încadreze în normele Euro VI. Dintre cele trei (japonezii de la Isuzu, germanii de la MAN și firma cu acționariat turcesc BMC Truck & Bus, importator, dar și producător de autobuze la Ciorogârla), reprezentanții Primăriei Sibiu au decis descalificarea ofertei depusă de cei de la BMC. Motivul care a stat la baza descalificării ofertei a fost modul în care cei de la BMC au calculat costurile cu poluarea, costuri generate de respectivele autobuze.
Turcii de la BMC au contestat descalificarea ofertei lor la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, dar judecătorii acestei instituții au respins acțiunea societății comerciale și au dat dreptate Primăriei Sibiu. Reprezentanții BMC Truck&Bus au mers mai departe și au atacat decizia CNSC la Curtea de Apel Alba Iulia. Săptămâna trecută, judecătorii de la Alba Iulia au socotit că atât reprezentanții Primăriei Sibiu, cât și cei ai CNSC au greșit și, prin urmare, au decis ca cei de la BMC Truck& Bus să reintre în cursă. “Anulează, în parte, procesul verbal de evaluare a ofertelor din 27.03.2018 în ce priveşte declararea ca inadmisibilă a ofertei petentei. Obligă autoritatea contractantă MUNICIPIUL SIBIU la reevaluarea ofertei petentei şi la continuarea procedurii potrivit dispozițiilor prezentei decizii“, se arată în dispozitivul hotărârii Curții de Apel Alba Iulia.
În acest context, Primăria Sibiu va trebui să reia analiza ofertei celor de la BMC, “ignorând“ motivele care au dus la prima descalificare. După ce oferta este reanalizată, în cazul în care nu vor mai fi contestații, vor fi deschise și ofertele financiare ale companiilor înscrise la licitație. Mai apoi va fi decis câștigătorul – fază care, de asemenea, poate fi contestată la CNSC și, eventual ulterior, la Curtea de Apel Alba Iulia. Abia după parcurgerea acestor etape poate fi semnat contractul pentru livrarea autobuzelor, termenul de îndeplinire a contractului fiind de patru luni de la data semnării.
Cum calculezi poluarea?
Primăria Sibiu a descalificat, inițial, oferta producătorilor de la Ciorogârla ca urmare a modului în care aceștia au completat Anexa 3 a documentației de licitației, anexă referitoare la impactul energetic și impactul de mediu. În această anexă, reprezentanții Primăriei Sibiu solicitau ca ofertanții să prezinte emisiile de dioxid de carbon (CO2) ale motoarelor autobuzelor ofertate folosind ca unitate de măsură “gramul pe kilometru (g/km)“. Fapt considerat imposibil de cei de la BMC. “În nicio fișă tehnică de motor, dată de către oricare producător de motoare din lume pentru autovehicule grele, inclusiv autobuze de tipul celor ofertate, nu se poate regăsi valoarea emisiei CO2 în unitatea de măsură g/km, cum a solicitat autoritatea contractantă, pentru că nu există. Valoarea emisiei CO2 este dată de toți producătorii de motoare pentru autovehicule grele numai și numai în g/kWh (gram pe kilowatt – oră, n.r.)“, susțin cei de la BMC.De altfel, cei de la BMC au constatat că fișele tehnice prezentate și de celelalte firme participante la licitație indică valorile emisiilor de dioxid de carbon tot în g/kWh. Mai mult, turcii au adus în sprijinul lor și o adresă emisă de Registrul Auto Român, potrivit căreia – în conformitate cu reglementările europene – valoarea emisiilor poluante este exprimată în g/kWh. Cei de la RAR mai arată că excepție fac doar autoturismele și autovehiculele de transport pasageri și utilitare ușoare (cu masa de referință de cel mult 2710 kg), pentru care valoarea emisiilor de CO2 este exprimată în g/km.
În aceste condiții, pentru completarea Anexei 3 din licitația Primăriei, ofertanții au trebuit să apeleze la diferite artificii, în opinia celor de la BMC. “Astfel, nefiind posibilă indicarea unei valori a emisiei CO2 în g/km dată de producătorii motoarelor, societatea sa ca și ceilalți ofertanți au prezentat și alte documente decât Fișa Tehnică de Motor dată de producătorul motorului, respectiv fie un test de emisie CO2 în g/km făcut prin grija ofertantului autobuzului (deci nu a producătorului autobuzului), fie au aplicat un algoritm de calcul“, au constatat judecătorii CNSC, după cum se arată în decizia acestora, Cei de la BMC sunt, însă, de părere că procedurile de încercare efectuate de ofertanți sunt “valori aproximative, bazate pe presupuneri, efectuate în condiții de testare diferite sau calcule diferite, la latitudinea fiecăruia“. “Și asta deoarece, la momentul actual, nu există încă nici la nivel național, nici la nivel internațional, inclusiv european, o normă legală care să reglementeze respectarea unei anumite proceduri de încercare, nu există o metodologie standardizată pentru determinarea emisiei de CO2 în g/km pentru autovehicule grele, inclusiv, deci nu există un algoritm de calcul recunoscut a fi aplicat în materie. În concluzie, valoarea CO2 în g/km nu putea fi oferită de către niciunul din ofertanți în baza unui document cu acoperire legală“, au mai apreciat cei de la BMC. În Anexa 3, prin urmare, cei de la BMC Truck&Bus au aplicat un algoritm de transformare a g/km în g/kWh raportându-se la consumul de combustibil (“raportarea consumului total de combustibil la consumul specific de combustibil net“).
Legea românească
Membrii comisiei de evaluare a Primăriei au arătat că sunt obligați să solicite exprimarea indicatorilor de poluare în g/km deoarece așa este specificat în OUG 40/2011, privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic (mai precis în art. 7, alin (1), lit. b) și c) al ordonanței respective).Totodată, reprezentanții Primăriei Sibiu au arătat că – în contextul în care fișele tehnice ale motoarelor exprimă valoarea emisiilor poluante utilizând ca unitate de măsură g/kWh – ofertanții ar fi trebuit să apeleze la diferiți algoritmi de calcul. Iar problema cu algoritmul de calcul utilizat de către BMC Truck&Bus era că acesta nu era prezentat în oferta depusă în cadrul licitației organizată de Primăria Sibiu. Mai mult, reprezentanții comisiei de evaluare au arătat în fața judecătorilor că au solicitat în mai multe rânduri prezentarea acestui algoritm. “Nimeni nu contestă caracteristicile motorului ofertat, ci faptul că, deși i s-a solicitat repetat să prezinte documente din care să rezulte valorile din Anexa 3, ofertanta nu a depus nicio justificare concretă a valorii emisiilor de CO2 din Anexa 3, cu exprimare în g/km, deși valoarea tuturor emisiilor din anexă era stabilită ca factor de evaluare“, au constatat judecătorii de la CNSC.
Reprezentanții Primăriei Sibiu au arătat că – dacă erau nemulțumiți de unitățile de măsură solicitate în documentația de atribuire – cei de la BMC Truck&Bus ar fi trebuit să conteste această documentație în termen de zece zile de la lansarea licitației.
De ce e important?
Stabilirea costurilor cu poluarea este relevantă în licitația organizată de Primăria Sibiu deoarece aceste costuri au o pondere de 5% în atribuirea contractului. Algoritmul de calcul al costurilor cu poluanții include nu mai puțin de 29 de variabile, de la consumul de carburant, la emisiile de CO2, emisiile de CO2 pe pasager, distanța duratei de exploatare etc. Celelalte criterii de departajare a ofertelor sunt prețul (pondere de 70%), consumul de combustibil (15%) și perioada de garanție (10%).Valoarea contractului pentru furnizarea celor zece autobuze este estimată la 11,5 milioane de lei, plus TVA. Banii sunt alocați din bugetul municipiului Sibiu.
În paralel, în desfășurare mai este o licitație organizată de Tursib, pentru achiziția a 50 de noi autobuze. Este de așteptat ca această procedură să se încheie săptămânile viitoare, mult mai repede, având în vedere că regulile care stau la baza licitației Tursib nu sunt cele din legea achizițiilor publice din România, ci normele BERD (banca ce a acordat împrumutul din care sunt cumpărate cele 50 de noi autobuze).
Foto: Euro Bus Diamond, produs de BMC Truck&Bus la Ciorogârla, cu motoare livrate de Mercedes
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Alba Iulia , Primăria Sibiu , licitatie , Registrul Auto Român , Apel Alba Iulia , Primăriei Sibiu , Consiliul Național , Reprezentanții Primăriei Sibiu , Replica Tursib , Pentru Sibiu , contestație , autobuze , În Anexă , co2 , Euro Bus Diamond , Fișa Tehnică
Vizualizari: 6200
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Emil
Acum 2 ore
Sibian
Acum 2 ore
Costea
Acum 2 ore
Idgf
Acum 2 ore
Cititor