Vineri,
04.10.2024
Innorat
Acum
18°C

Campania de branding a eșuat

În 2016, la parlamentare, au fost la vot 39,49%. La locale, tot în 2016, au fost 48%. Aproape unul din doi români a mers până la secția de vot să aleagă viitorul primar și viitorul consiliu local al comunității din care face parte. Unul din doi. Mi se pare puțin pentru o miză atât de importantă. La referendumul pentru modificarea Constituției era nevoie să ajungă la vot unul din trei. Dacă pentru un primar nu s-au adunat unul din doi, era ciudat ca pentru o temă bulversantă, prost explicată, mânată politic și cleric din spate să iasă mai mulți.

Opinia mea este că acest referendum a fost ambiția de PR a Bisericii Ortodoxe de a demonstra ce importanță esențială are în societatea românească. A fost asemenea unei campanii de branding a unei multinaționale. S-a luat o temă majoră, la care aderau cel puțin în principiu majoritatea covârșitoare a românilor și s-a folosit de ea pentru a face o demonstrație publică. S-a vrut un marș de forță, o ieșire cu torțe falnică, o defilare a puterii absolute a Bisericii.

Pentru mine a fost ca setea de putere arătată de Liviu Dragnea în fața delegaților PSD. ”Vreți să fiu președintele vostru?”, a întrebat liderul PSD, iar social-democrații au urlat în cor ”daaaaa!” Asta voiau să audă și înalții din Biserica Ortodoxă. O idee copiată absolut total neinspirat ceva mai târziu de Klaus Iohannis în mijlocul liberalilor. Biserica a vrut să urle, să audă toți românii: ”Vreți să fim vocea voastră? Vreți să fim românismul din voi? Vreți să fim noi fibra națională? Vreți să fim naționalismul din venele voastre? Rădăcina neamului românesc?” Răspunsul a fost sec: nuuuuu! În decurs de câteva săptămâni trei entități au vrut să se proclame unșii harului divin.

De ce a eșuat?

Pentru că e greu să urnești ca turma milioane de români. E greu să transmiți un mesaj coerent, care să vibreze și să acționeze. E aproape imposibil atunci când îți iei aliați partide politice erodate. În plus, e și mai greu atunci când ai mari lacune de imagine. Mi-a rămas în cap strategia Bisericii Ortodoxe de a transmite tuturor parohiilor să iasă în popor. Cum au făcut asta? Scoțând pe geam boxe și dând la maxim slujba de duminică. Ăsta a fost sensul expresiei de a ieși în popor. Luați cu forța. Vă inundăm. Vă invadăm. Vreți, nu vreți, asta e situația. Se poate în islamism, merge și în ortodoxism.

Probabil că și în această situație va fi tot vina presei. Că a transmis mesajul greșit. Că a subminat referendumul. Că are interese financiare pentru a distruge ortodoxia. Cred cu toată convingerea că ortodoxia se autodistruge atâta timp cât vorbește fără să asculte. Atunci când susține că are toate răspunsurile fără niciun argument. Atunci când se poziționează sus și privește restul ca pe ultimul nimic. Nimicii au ignorat în acest week-end așa zisul mesaj primordial al Bisericii Ortodoxe. O prostie, până la urmă. Fibra națională stă în într-o frază?

Pe lângă Biserică, un puternic șut în fund l-a luat elita politică social-democrată și liberală care s-a încolonat în spatele unei idei. Aceea că românii sunt niște proști îndoctrinați. Că e bine să-i ai pe lângă tine pe cei care merg duminica la biserică și pe urmă la vot. Au mers pe ideea că ei sunt cei care contează în societate: disciplinații care se încolonează molcom. Au vrut să bifeze lejer, ieftin o victorie de etapă. Un referendum câștigat. Și PSD și PNL s-au bătut care să iasă primul în fotografie. Și au fost marcați în poza învinșilor.

Cu un mare minus ies din această afacere mai ales liberalii, care au crezut că fură de la PSD câteva mii de voturi provenite de la ultra-credincioși. S-au ales însă cu câteva zeci de mii în minus, de la cei care, cred eu, contează mai mult. Cei care formează opinii, care comunică, cei care sunt activi în societate.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

...

Acum 5 ani

Psd-ul nu a facut nimic ca sa sprijine referendumul si totusi dumneata insisti sa marsezi pe tocitele lozinci anti psd. Ati vazut pe undeva psd-isti transpirand sa indemne oamenii la vot? In schimb pentru pasivitatea oamenilor poti linistit sa te bati pe spate si dumneata si colegii din TS. La cat ati scris anti referendum ar trebui sa primiti si un premiu pulitza
Raspunde

George

Acum 5 ani

Nu ar strica un pic de atentie in exprimare..... usor, usor incepi sa bati campii in ultimul paragraf.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Republica Teleormăneană România

Acum 5 ani

@Petru Tu sigur ai votat „DA” la Referendum pentru că este evidentă preocuparea pentru cutele așternutului și orificiile altora. @... Nu suntem interesați de textul circularelor de partid. Numai cât a asudat oficiosul de partid, Latrina3, și se poate considera susținere din partea pesede pentru referendum. Asta ignorând idioțeniile debitate de membri de partid, uită-te la Pleșoianu!
Raspunde

the national orifice

Acum 5 ani

Da au asudat postacii de la antene dar nici voi nu v-ati lasat, sunteti facuti de-o mama. Cat despre orificii voi sunteti cei care tot aduceti orificiile in discutie scarbosilor. Oamenii normali la cap nu ies cu asa ceva in public, daca intelegi ce vreau sa va spun
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus