Miercuri,
04.08.2021
Partial Noros
Acum
20°C

Elevii sibieni, despre discriminare și integritatea fizică și morală la școală

Elevii sibieni, despre discriminare și integritatea fizică și morală la școală

Mai mult de o treime dintre elevii din Sibiu și-au simțit pusă în pericol integritatea fiziă și cea morală în ultimul an de studii, iar aproape jumătate dintre ei consideră că sunt discriminați la școală, conform rezultatelor unui sondaj realizat de Consiliul Județean al Elevilor din Sibiu.

Potrivit Statutului elevilor, document adoptat la nivel național, aceștia au dreptul la respectarea imaginii, demnității și personalității proprii. Elevii sibieni au participat la un sondaj online, fiind întrebați dacă și-au simțit vreodată pusă în pericol integritatea fizică și/sau morală în școală. Afirmativ au răspuns 35% dintre ei. Rezultatul este însă unul mult mai bun față de anul trecut - în anul 2017 peste 70 la sută dintre elevi s-au simțit amenințați. În același timp, doar 16,5% au acordat punctajul maxim, recunoscând mediul școlar drept sigur în vederea exprimării opiniilor.

Conform Statului Elevului, elevii au „dreptul de a beneficia de tratament nediscriminatoriu din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic şi din partea altor elevi din cadrul unităţii de învăţământ. Unitatea de învăţământ  preuniversitar se va asigura că niciun elev nu este supus discriminării sau hărţuirii pe criterii de rasă, etnie, limbă, religie, sex, convingeri, dizabilităţi, naţionalitate, cetăţenie, vârstă, orientare sexuală, stare civilă, cazier, tip de familie, situaţie socio-economică, probleme medicale, capacitate intelectuală sau alte criterii cu potenţial discriminatoriu”. Elevii sibieni, în procentaj de 41,4%, consideră că au fost discriminați în mediul școlar, restul de 58,6% neconsiderându-se discriminați la școală. Comparativ cu anul anterior se observă o descreștere, mai mult de jumătate dintre elevii sibieni aflându-se în situații de discriminare în anul 2017.

În ceea ce privește consilierea școlară mai mult de jumătate au beneficiat de aceasta cel puțin o dată. Chiar și așa, aproape 44% dintre elevi nu au beneficiat de consiliere școlară, psihologică sau profesională.

CITIȚI ȘI: Câți elevi din Sibiu au părinții plecați peste hotare. Ce discută cu consilierii școlari

Întrebați „În ce măsură consideri că această consiliere te-a ajutat?”, un procentaj foarte mic de elevi a optat pentru o consiliere eficienta, 10,5% oferind nota 5/5. 23,3% dintre respondenți consideră că orele de consiliere au fost suficent de ajutătoare, oferind nota 3/5. Cel mai mare procentaj, de 30,1%, se regăsește în dreptul notei 1/5, rezultat prin care se înțelege faptul că orele de consiliere au fost insuficiente în rezolvarea problemelor elevilor, au transmis reprezentnații Consiliului Județean al Elevilor.

Reprezentarea împotriva abuzurilor

Elevii sibieni au fost întrebați dacă „ți-a fost consemnată vreodată absența în catalog ca mijloc de coerciție, chiar dacă erai prezent la oră?”. După ce au analizat răspunsurile, cei de la CJES au constatat că 65,5% din numărul elevilor nu au întâmpinat această dificultate, însă 34,5% au avut de suferit de pe urma acestei sancțiuni. Comparativ cu 2017, când această formă de sancțiune a fost aplicată asupra a 40,63% din grupul de elevi respondeți, este vizibilă o descreștere, constată autorii sondajului.

În Statutul Elevului scrie că acestora trebuie să li se consemneze în catalog absenţă, doar în cazul în care nu sunt prezenţi la ora de curs. „Este interzisă consemnarea absenţei ca mijloc de coerciţie”, mai scrie în document.

CITIȚI ȘI: Elevii din Sibiu află post-factum ce note primesc în catalog, dar nu transmit feedback profesorilor

Analizând rezultatele sondajului, Consiliul Județean al Elevilor Sibiu propune mai multe soluții, printre care multiplicarea, atât la nivel formal cât și informal, a situațiilor ce favorizează cunoașterea, conștientizarea drepturilor și obligațiilor prevăzute în Statutul Elevului; desfășurarea unor campanii la nivelul unităților de învățământ preuniversitar ce vizează informarea, promovarea drepturilor elevilor, dar și afișarea Statutului Elevului în locuri vizibile și accesibile etc.

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus