Anul acesta, programul Sibiu Regiune Gastronomică ar trebui să duduie. Regiunea ar trebui să fie magnet pentru turiști, iar numele Sibiului să fie pe buzele tuturor europenilor care sunt interesați în vreun fel de gastronomie, tradiții, turism, educație, cultură. Și cel mai important, ar fi anul în care s-ar pune bazele unei infrastructuri ce ar trebui să fie motor economic pentru zeci de comunități.
De câteva luni, echipa Turnul Sfatului a identificat câteva probleme care, dacă nu sunt remediate, riscă să spulbere tot ce s-a scris mai sus. În cazul unui „fail„ total, în care totul e făcut penibil, egocentrist și doar în spiritul mercantil a unei singure persoane, programul nu va însemna nimic. Doar încă un bluf care va fi mascat prin comunicate de presă în care se va vorbi de milioane de turiști, numărați, așa cum ne-am obișnuit deja cu multe alte ocazii.
Problemele au fost rezumate în 10 întrebări care au fost transmise în 4 decembrie la Consorțiul Sibiu Regiune Gastronomică 2019, dar și Primăriei Sibiu și Consiliului Județean. Niciun răspuns. Ultimele două instituții au confirmat primirea mailului, însă și-au declinat competența pentru răspunsuri în fața Consorțiului, așa cum e normal. Fără niciun efect, după o lună. În consecință, nu se știe motivul pentru care nicio persoană care se ocupă activ de program nu are studii în domeniul alimentar, gastronomic, siguranța alimentelor și creșterea animalelor. Niciun detaliu de ce, față de ce și-a propus inițial, nu mai există nimic acum referitor legat de educația alimentară a copiilor, nimic despre inovație, tradițiile (culegerea și consolidarea patrimoniului gastro), condiții și metode de stimulare a creativității și inovației în gastronomie. Nu am primit niciun răspuns legat de accesul concret la program, sau despre monopolul instaurat de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură. Nici de ce s-a decis că nu mai e nevoie de un grup de consultare format din profesioniști, așa cum s-a promis inițial. Am văzut până acum doar o lansare făcută EXCLUSIV pe spatele producătorilor sibieni, păcăliți că la un moment dat li se va deconta cheltuiala. În rest, nicio explicație, niciun răspuns.
Primul contract semnat, primul contract rupt, primele prostii
Cineva a acceptat totuși să vorbească. E vorba de Radu Stănese, creative director la Studio iMagic, firma care a primit contractul de ”publicitate si campanii de publicitate pentru Programul Sibiu Regiune Gastronomică Europeană 2019”, în valoare de 61.900 lei. Societatea trebuia să conceapă strategia de promovare a Programului Sibiu – Regiune Gastronomică
Europeană 2019 (Sibiu RGE 2019), să conceapă și să coordoneze campaniile de promovare, să organizeze evenimente de informare și promovare în țară și străinătate, să realizeze site-ul programului și să realizeze machetele pentru afișe, broșuri, machete publicitare, obiectepromoționale etc). Durata era de un an.
Surse din interiorul Consorțiului spun că nu s-a făcut nimic din toate acestea și că firma a primit o bună parte din bani fără să presteze nimic. ”S-au prezentat la licitație cu o propunere care era copiată din proiectul cu care am participat noi. L-am respins de trei ori. A fost un contract făcut pentru că așa trebuia să fie. S-au emis facturi fără să se presteze nimic și au existat presiuni ca acestea să fie achitate. Site-ul, de exemplu, a fost realizat de cineva, de un voluntar, evident, fără bani. Ce au propus ei era o prostie nefuncțională. Așa că am mers mai departe cu acest proiect care nu a costat nimic și care funcționează și acum. Dar s-au plătit bani către această firmă. Au prezentat niște afișe absolut oribile, nu puteam ieși cu așa ceva. Acest contract a fost o mizerie”, spun surse din cadrul Consorțiului.
Așa cum am mai arătat, Consorțiul nu a răspuns la nicio întrebare legată de acest contract. A vorbit însă Radu Stănese, creative director la Studio iMagic. El spune că a rupt contractul, pentru că nu avea cu cine să vorbească în cadrul Consorțiului. ”Inexistența oricărei strategii de management referitoare la programul SRGE 2019 a făcut ca agenția Studio Imagic să nu primească niciun brief de campanie pentru a propune, la rândul nostru, o desfășurare strategică a promovării. Am fi preferat o asemenea cale de conlucrare, pentru a evita sincopele și, finalmente, ineficiența campaniilor. Așadar, colaborarea s-a redus strict la conceperea și realizarea unor produse de publicitate dedicate diferitelor evenimente ce s-au desfășurat în perioada menționat (septembrie – decembrie 2017) . Se lucra efectiv „de azi pe mâine”. Au lipsit cu desăvârșire informațiile input de management și marketing, care să permită elaborarea vreunei strategii de comunicare generale și explicite. Prin urmare, în decembrie 2017, când produsele pe care agenția noastră le-a livrat fără a fi plătite de beneficiar (printre care și structura incipientă a site-ului SRGE 2019), colaborarea noastră a încetat de facto. Altfel spus, serviciile și produsele de promovare au fost întotdeauna prestate în avans, iar când nu au putut căpăta forma finală din cauza lipsei informațiilor de conținut, relația s-a întrerupt în mod firesc. Repet, corespondența și documentele dovedesc irefutabil aceste afirmații”, susține Radu Stănese.
Logo-ul programului „insultă inteligența privitorului”
Întrebat de logo-ul propus de Consorțiu, aspru criticat pe mediile de socializare, Radu Stănese spune și el că e infantil, dar că nu a fost realizat de societatea care a câștigat contractul de promovare. ”Cu privire la ultima întrebare, am aceeași nedumerire. Nu cred că există explicația grafică a logo-ului. Analiza unei eventuale semiotici vizuale îmi stârnește un zâmbet amar: semantic, este infantilă, sau chiar insultă inteligența privitorului; sintactic, este o aglutinare lipsită de orice noimă identitară; pragmatic, nu „funcționează” nici emoțional, nici cultural. Agenției noastre nu i s-a cerut niciodată un asemenea logo deși am fi dorit”, mai spune Radu Stănese.
Fără calendar coerent
Radu Stănese susține că nu a putut lucra pe acest proiect, pentru că Consorțiul nu a avut niciodată un calendar al evenimentelor și în consecință nu a știut niciodată ce și când să promoveze. ”În ce privește elaborarea unei strategii concrete, cu desfășurătorul mesajelor și al planurilor media, clientul nu a fost în stare să ne furnizeze agenda evenimentelor vizate, cu atât mai puțin obiectivele generale și particulare, ori USP-ul fiecărei componente. A se vedea istoricul corespondenței!”, spune Stănese.
”Starea de brainstorming era liantul nostru cotidian”
Legat de site, Radu Stănese spune că din punctul său de vedere, cel funcțional în acest moment nu este satisfăcător pentru ce își propune Programul. ”Apreciez efortul pro-bono al web designer-ului, dar rolul site-ului SRGE 2019 nu este unul schematic, redundant, pe alocuri pleonastic. El trebuia conceput ca un instrument de lucru dinamic, de interacțiune cu publicul SRGE 2019, pe care le-am propus în repetate rânduri; o platformă de dezbateri și sugestii, un front de campanii product promotion și brand awareness. Toată echipa Studio Imagic era dispusă la o implicare entuziastă în acest program. Starea de brainstorming era liantul nostru cotidian, și realmente credeam în posibilitatea de a lansa concepte de comunicare fără precedent pe piața sibiană, dincolo de miza relativ modestă a bugetului alocat. Resorturile motivaționale țineau mai degrabă de patriotismul local al echipei”, a mai transmis Radu Stănese.
În lipsa unor răspunsuri de la Consorțiul Sibiu Regiune Gastronomică 2019, vom continua să prezentăm informații legate de acest program care riscă să devină unul de rușine regională.
Întrebările fără răspuns:
- Cine a semnat din partea Consorțiului Sibiu Regiune Gastronomică 2019 contractul de parteneriat cu LIDL? De ce?
- De ce nu au fost transmise invitații la lansarea din București din 21 noiembrie și către reprezentanții regiunilor câștigătoare la evenimentele de deschidere, așa cum se procedează în mod curent?
- Cine a realizat set-up-ul pentru lansarea de la București?
- Conform bid-ului, trebuia creat un grup de consultare format din profesioniști. De ce nu există?
- Cum vă explicați faptul că NICIUNUL dintre cei care se ocupă activ de program nu are studii în domeniul alimentar/gastronomic/siguranța alimentelor/ creșterea animalelor etc?
- Cum apreciați faptul că accesul exclusiv la program aparține unui ONG (Camera de Comerț, Industrie și Agricultură) care nu finanțează nimic în cadrul programului?
- Cum comentați faptul că educația alimentară a copiilor nu este atinsă deloc în programul Sibiu CGE 2019? Ce se întâmplă cu alte aspecte care privesc inovația, tradițiile (culegerea și consolidarea patrimoniului gastro), condiții și metode de stimulare a creativității și inovației în gastro?
- Cum vedeți desfășurarea parteneriatului cu Studio Imagic SRL? Câteva luni s-au plătit facturi fără a se presta nimic în schimb. Logo-ul pentru Sibiu CGE 2019 este aspru criticat fiind considerat amator, în cel mai bun caz. Strategia de comunicare propusă Sibiu CGE 2019 a fost copiată aproape în totalitate după documentația depusă de Sibiu Regiune Gastronomică 2019 la IGCAT. Site-ul propus de Studio Imagic SRL nu a putut fi utilizat, fiind nevoie de un voluntar care să construiască unul de la zero, acesta fiind și acum utilizat.
- Ce măsuri s-au luat împotriva acestor dovezi de incompetență?
- Cum apreciați faptul că în mediul economic ideea Sibcoin-ului este văzută ca o adevărată schemă Ponzi, în sensul în care un ONG are în exclusivitate toate reducerilor tuturor producătorilor și prestatorilor de servicii? De exemplu, dacă o persoană nu folosește reducerea de 20 de lei, de exemplu, banii se strâng fără nicio contabilitate și fără nicio dovadă că aceștia au fost sau nu folosiți pe alte produse sau servicii.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Consiliului Județean , Turnul Sfatului , Primăriei Sibiu , Sărbătoarea Gastronomiei , sibiu regiune gastronomica eur , Proiectului Pilot , Pentru Sibiu , Programului Sibiu Capitală Cul , Programul Memoria Lumii , Radu Stănese , Studio Imagic
Vizualizari: 6291
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Marko
Acum 2 ore
Adybady
Acum 2 ore
M
Acum 3 ore
Noi noi
Acum 3 ore
Flo