Vineri,
07.08.2020
Parțial Noros
Acum
17°C

Sibiul colectează selectiv! Fiecare “plătește pentru cât aruncă“ (P)

29 August 2019 13:20

Sibiul colectează selectiv! Fiecare “plătește pentru cât aruncă“ (P)

Din vara acestui an, sistemul de colectare selectivă în municipiul Sibiu și celelalte localități din zona 1 a județului funcționează pe principiul ”plătești pentru cât arunci”. Principiu care reduce costurile pentru sibienii care colectează separat fracțiile reciclabile și cele biodegradabile, reducând astfel semnificativ cantitatea de deșeuri care ajunge să fie depozitată în depozitul de la Cristian.

Legislația modificată la nivel național în materie de colectare a deșeurilor obligă operatorii de colectare să își redefinească tarifele pe fiecare fracție de deșeuri: reziduală, reciclabilă și, respectiv, biodegradabilă. Până în primăvara acestui an, la Sibiu, pentru colectarea tuturor deșeurile exista un tarif unic. Din vara acestui an, tot ca urmare a modificării legislației naționale, cetățenilor și agenților economici nu li se mai percep taxe pentru ridicarea fracțiilor de deșeuri reciclabile (hârtie și carton, plastic și metal, sticlă). Prin urmare, sibienii și agenții economici mai plătesc taxe de salubrizare doar pentru ridicarea deșeurilor reziduale și a celor biodegradabile. Acestea au fost recalculate la nivelul fiecărui județ (pentru a afla care este taxa de salubrizare la nivelul fiecărei localități, dar și graficul de colectare, accesați site-ul platestecatarunci.ro, site dezvoltat de autoritățile locale).

În Zona 1 a județului Sibiu sunt incluse municipiul Sibiu și orașele Cisnădie, Ocna Sibiului și Tălmaciu, plus comunele Vurpăr, Șura Mică, Rășinari, Șelimbăr, Sadu, Șura Mare, Orlat, Cristian, Boița, Râu Sadului, Gura Râului, Poplaca, Loamneș, Roșia, Slimnic, Păuca, Marpod și Nocrich.

Cum “plătești pentru cât arunci“?

Principiul “Plătește pentru cât arunci“ poate fi aplicat în Zona 1 a județului Sibiu, unde toate recipientele de colectare a deșeurilor reziduale (cele de culoare neagră) sunt dotate cu cip-uri de identificare. Fiecare cip este ”marcat” cu adresa la care se află pubela respectivă, astfel încât la ridicarea deșeurilor, când pubelele sunt golite în autospeciale, sistemul digital al acestor mașini”citește” faptul că de la adresa respectivă a fost descărcată pubela de deșeuri reziduale la o anumită dată și oră. Totodată, această informație este transmisă într-un sistem centralizat, aflat la dispoziția autorităților.

Reprezentanții ADI Eco au calculat cât gunoi este generat de către o persoană, dar au realizat și determinări asupra compoziției acestor deșeuri: cât este reciclabil, cât biodegradabil și cât rezidual. Pe baza acestor determinări s-a calculat, de exemplu, că în cazul familiilor de până la două persoane, este suficientă golirea pubelelor negre, cu deșeuri reziduale, de două ori pe lună. La familiile cuprinse între trei și cinci persoane, ar fi necesară descărcarea pubelelor de deșeuri reziduale de trei ori pe lună.

”Mașinile de ridicat deșeurile trec, însă, săptămânal pentru ridicări, depinde de fiecare familie de câte ori prezintă pubela. Iar la nivelul taxelor au fost introduse două paliere. Primul, un pachet de servicii de bază, cel care cuprinde ca frecvență de colectare două, respectiv trei ridicări pe lună ale pubelei de deșeuri reziduale, în funcție de numărul de persoane din familie. Pachetul de bază mai include și ridicarea săptămânală a deșeurilor biodegradabile din zona rurală și urbană, ridicarea bilunară a deșeurilor de plastic/metal din zona urbană, ridicarea o dată pe lună a deșeurilor din plastic/metal din zona rurală și a deșeurilor de hârtie/carton din Municipiul Sibiu“, explică reprezentanții ADI Eco Sibiu.

Sibienii care nu colectează selectiv și, astfel, vor genera cantități mai mari de deșeuri reziduale, sunt obligați, prin urmare, să prezinte pubela neagră la golire de mai multe ori decât este prevăzut în pachetul de bază. Sistemul digital, prin intermediul cip-urilor amplasate pe fiecare pubelă, contorizează aceste descărcări suplimentare față de pachetul de bază și, semestrial, are loc o regularizare a taxei de salubrizare. Astfel, cei care au golit pubela de mai multe ori decât era prevăzut în pachetul de bază, vor trebui să plătească ridicările în plus.

”Să luăm exemplul unei familii care locuiește la casă în municipiul Sibiu, familie care, în urma acestor modificări, va avea acasă patru pubele: cea neagră pentru rezidual, cea albastră pentru hârtie, cea galbenă pentru plastic și metal și cea maro pentru biodegradabil. Pubelele galbene vor fi ridicate gratuit de două ori pe săptămână, cele albastre vor fi ridicate tot gratuit, o dată pe lună. Pubela neagră și cea maro, adică deșeurile reziduale și cele biodegradabile, vor fi ridicate, însă, contra-cost. Politica noastră este de a reduce cât mai mult deșeurile din pubela neagră, care conține deșeurile reziduale care ajung la groapa de gunoi. Prin urmare, ține de cetățean de câte ori va scoate la golit această pubelă cu deșeuri reziduale, pubelă care fiind dotată cu acel cip va fi permanent monitorizată din punctul de vedere al descărcărilor”, descriu reprezentanții ADI Eco Sibiu.

Și în zonele de blocuri

În zonele de blocuri, pe baza determinărilor realizate începând cu noiembrie 2016, a fost redimensionat numărul de recipiente necesare pentru deșeurile reziduale, cât și pentru cele reciclabile și biodegradabile. ”De exemplu, dacă la o platformă sunt arondate cinci blocuri cu, să zicem, 100 de familii, cu 300 de persoane, vom calcula câte recipiente sunt necesare pe respectiva platformă. Ridicarea deșeurilor reciclabile rămâne gratuită, precum în cazul celor care locuiesc la case. În ceea ce privește deșeurile reziduale, care trebuie plătite, fiecare platformă va avea, suplimentar, câteva recipiente în plus, două să spunem în acest caz. Iar cetățenii vor fi informați că, în acest exemplu, recipientele unu și doi sunt incluse în pachetul de servicii de salubritate de bază. Dacă operatorul de salubritate vine și vede că și recipientele trei și patru sunt pline, le ridică și pe acelea, dar acestea vor genera un cost suplimentar. Prin urmare, dacă cetățenii nu vor separa deșeurile și vor încărca recipientele pentru rezidual, va rezulta un cost suplimentar, căci autospecialele vor «citi» descărcarea mai multor recipiente decât cel din pachetul de bază“, descriu noul mod de tarifare din cadrul sistemului de colectare selectivă.

În acest caz al recipientelor ridicate de pe platformele publice, autoritățile nu pot identifica familiile sau persoanele care nu sortează corect deșeurile și care, prin urmare, generează cantități mai mari de deșeu rezidual, a cărui colectare este taxată. Prin urmare, la regularizarea care se face o dată la șase luni, se va face o împărțire a eventualelor costuri suplimentare la numărul de persoane arondate respective platforme.

Prima dată, ca exercițiu

Prin montarea cip-urilor pe recipientele destinate deșeurilor reziduale a fost creată o bază de date, o infrastructură digitală la nivelul fiecărei localități, în care este stocată informația referitoare la persoanele arondate fiecărei pubele, dar și numărul lunar de descărcări a acestor pubele. Și în cazul agenților economici vor fi aplicate aceleași reguli, urmând să ”plătească pentru cât aruncă”, prin contorizarea recipientelor la golire de către Operator.

Prima regularizare nu va reprezenta, însă, decât un exercițiu: la finele primului ciclu de regularizare, atât cetățenii, cât și agenții economici vor primi notificări referitoare la eventualele costuri generate suplimentar. Aceste costuri suplimentare nu vor fi percepute populației și agenților economici, însă, după această primă regularizare. Eventualele costuri suplimentare vor fi încasate după efectuarea ”primului test”, care are și un rol educativ.

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus