Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
14°C

„Omnibuz, tramvai, troleibuz”. Prima analiză complexă a transportului public electric din Sibiu

„Omnibuz, tramvai, troleibuz”. Prima analiză complexă a transportului public electric din Sibiu

Inginerul Marcel Stancu a lansat o nouă carte intitulată „Omnibuz, tramvai, troleibuz – Transportul public electric în Sibiu și în România” la Forumul Democrat al Germanilor din Sibiu. Cartea a fost editată de Honterus, publicație care s-a ocupat și de cartea „Sibiul și electrificarea României” scrisă de Marcel Stancu.

Inginerul Marcel Stancu, în vârstă de 57 de ani, s-a înnăscut în Sibiu și a absolvit colegiul „Gheorghe Lazăr” în anul 1980. A urmat cursurile Facultății de Electrotehnică a Institutului din Timișoara până în anul 1986. A lucrat în instalații electrice de joasă, medie și înaltă tensiune activând în domeniile – fabricarea și repararea echipamentelor electrice, dispecerat, distribuția energiei electrice, producerea energiei electrice, mentenanța echipamentelor electrice, construcții-montaj. În 1996 a creat muzeul energeticii sibiene din Sadu, primul astfel de muzeu din România. În 2013 a publicat cartea „Sibiul și electrificarea României”, care a fost reeditată în 2014. În 17 septembrie 2019 a publicat cartea „Omnibuz, tramvai, troleibuz – Transportul public electric în Sibiu și în România”.

DSC03834

Valoarea istorică

„Omnibuz, tramvai, troleibuz – Transportul public electric în Sibiu și în România” este cea mai complexă analiză a transportului public electric, pornind de la un nivel global și parcurgând în acest fel istoria lor în Europa, în România și în județul Sibiu cu Sibiu, Mediaș și Rășinari. În acest fel se poate observa prin comparație situația Sibiului față de celelalte regiuni. Cartea abundă de informații documentate și fotografii cu momentele cele mai importante din lunga istorie a transportului electrificat.
„Rezultatul este grandios, avem în față o carte bine cercetată și bine documentată, cu o sumedenie de informații pe care dacă fiecare dintre noi ar încerca să o regăsească ar fi nu numai imposibil dar ar fi fost si pericolul să găsim informații false. Acest lucru îl realizăm în momentul în care citim cartea, există o conexiune care se vede prin comparația cu România, Europa și lumea. Autorul nu doar prezintă fapte, dar i-a și poziții și atitudini. Cine citește cartea își dă seama de fiecare moment când autorul prezintă fapte cercetate și când pledează pentru ceva sau deplânge o anumită evoluție. Este o carte științifică, documentară dar are un stil plăcut, accesibil publicului larg”, spune consilierul județean, Martin Bottesch.
Sunt incluse și regiunile cu populație românească din alte țării datorită importanței lor în ceea ce privește dezvoltarea transportului electric. „Cernăuți este al doilea oraș cu transport electric, după București și înainte orașelor mari, precum Timișoara, Cluj sau Sibiu. Am inclus un capitol inedit pentru documentarea științifică - muzeele de transport public, iar în Chișinău s-a deschis primul astfel de muzeu”, spune autorul cărții, Marcel Stancu.

DSC03836

Deși este document științific autorul își i-a dreptul de a apăra evoluția tehnologia întârziată din România, astfel în carte sunt prezente paragrafe umoristice care pun în comparație dezvoltarea României cu alte țării. Un astfel de exemplu este: „În 1872 controlorii noii linii de tramvai inventată în București controlorii de bilete trebuiau să fie străini. Astfel, englezii nu au vreau încredere în bucureșteni, ei își doreau să încaseze din vânzarea de bilete și controlorii autohtoni nu erau destul de vigilenți”, explică Marcel Stancu.

Aceste comparații au rolul de trezi întrebări în mintea cititorului, în același timp explicând evoluția relativ lentă a României. „Spre deosebire de celelalte orașe unde electrificarea a fost gândită ca un moft, în Sibiu a fost integrată. În această gândire integrativă a intrat inclusiv transportul electric. Cu toate acestea Sibiul nu este nici primul, nici al doilea oraș cu tramvai, având în vedere că este un oraș mic comparativ cu Iașul sau Timișoara, nu are sens ca aici să se fi construit prima linie de tramvai”, conchide inginerul.

Detalii de suprafață

lansare de carte omnibuz tramvai troleibuz (1)

Cartea „Omnibuz, tramvai, troleibuz – Transportul public electric în Sibiu și în România” este publicată de Honterus, editură și tipografie a Forumul Democrat al Germanilor din Sibiu. În cele 388 de pagini este prezentată istoria transportului public electric în context global, european, românesc și concentrată pe județul Sibiu. Conține 22 de capitole care reprezintă o documentare detaliat a situației din România în ceea ce privește transportul electric, începând cu 1860 – Tramvaiele cu cai de pe teritoriul României până în anul 2018. Designerul cărții a fost făcut de Claudiu Popa. Distribuirea cărții este gratuită.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Denisa Laicauf

de Denisa Laicauf

Denisa Laicauf Reporter 0744196362

Comentarii

2 comentarii

natbl73

Acum 4 ani

care e costul cartii? ce inseamna "Distribuirea cărții este gratuită."? poate fi trimisa prin posta/curier in alta localitate? multumesc
Raspunde

2cents

Acum 4 ani

Ce pacat ca cineva din conducere a hotarat distrugerea liniilor de troleibuz in Sibiu! Nu mai sufla nimeni nici o vorba despre acea decizie. Eu zic ca a fost o mare greseala si nu ar trebui ascunsa sub pres.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus