La începutul primăverii viitoare, drumul județean 106C va intra în lucrări de extindere la trei benzi de circulație, dintre care două pe sensul către Sibiu. Până la finalizarea lucrărilor (estimate la șase – nouă luni), Primăria Sibiu va definitiva demersurile de prelungire a liniilor de transport astfel încât acestea să ajungă până în dreptul străzii Ioan Berindei, din Cisnădie (la aprox. doi km distanță de Sibiu).
Prima dezbatere publică organizată pe tema infrastructurii din zona cartierului Arhitecților a pus față în față câteva zeci de cetățeni din Sibiu și Cisnădie și principalii reprezentanți ai administrației județene și a municipiului Sibiu. Astfel, la invitația președintei Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean, la dezbaterea organizată luni după-amiaza pe tema lărgirii drumului județean 106C (care leagă Sibiul de Cisnădie prin dreptul cartierului Arhitecților) au participat și primarul Sibiului, Astrid Fodor, și adjunctul IPJ Sibiu, Lucian Tarnu, însoțit de șeful Serviciului Rutier, Bogdan Maxim. Proiectul lărgirii drumului județean a fost prezentat de Dan Lazan, din partea DP Cons SRL (societatea angajată de CJ Sibiu pentru această documentație). Din partea Cisnădiei, la dezbatere a participat arhitecta șefă din cadrul Primăriei, care mai degrabă a tăcut sau nu a avut răspunsuri la întrebările care i-au fost adresate.
Ionela Jula, arhitecta șefă a Cisnădiei, a participat și ea la dezbatere. Fără să aibă nimic de spus
Se fac trei benzi în ideea că vor urma patru
”Știm că este o zonă foarte aglomerată din punct de vedere al traficului, motiv pentru care de când am preluat mandatul ne-am concentrat să rezolvăm traficul în zonă”, și-a început Daniela Cîmpean prezentarea în fața celor adunați în sala de ședințe a CJ Sibiu. Abia acum s-a putut demara procedura de lărgire a respectivului drum deoarece, din 2017, timp de mai bine de un an, s-a lucrat la reglementarea situației juridice a terenului, la întabulări, a justificat Cîmpean. Potrivit ei, drumul județean 106C urmează a fi lărgit la trei benzi între podul peste Seviș și intrarea în municipiul Sibiu. În viitor, drumul va fi lărgit la patru benzi, drept pentru care de pe acum podul peste Seviș va fi demolat și reconstruit la patru benzi.Până atunci, însă, potrivit prezentării realizate de reprezentantul firmei care a întocmit DALI-ul de lărgire a drumului județean, acesta va ajunge să aibă trotuar pe partea cartierului Arhitecților, apoi pistă de biciclete de doi metri, separată de carosabil. Prin acoperirea actualelor șanțuri de pe marginea drumului, carosabilul va putea fi extins la trei benzi de circulație, dintre care două pe sensul de mers către Sibiu. Un trotuar tot de 1,5 metri lățime va fi amenajat și pe partea dreaptă a DJ 106C (sensul de mers dinspre Sibiu, partea cu Cimitirul municipal).
Cum ar trebui să arate, peste aproximativ un an, profilul Dj 106C, în dreptul cartierului Arhitecților
”Se va interzice virajul la stânga pe anumite sectoare de drum și vor fi amenajate două sensuri giratorii pentru întoarcere”, a explicat Dan Lazan. Practic, DJ 106C se intersectează în acest moment cu 27 de străzi pe partea stângă (sensul de mers înspre Cisnădie) și alte 14 drumuri pe partea dreaptă. Cum pentru aceste străzi laterale nu există benzi de stocare sau accelerare, virajul la stânga urmează a fi interzis pentru a nu bloca circulația. Cei care vor dori să intre pe o stradă conectată la sensul opus de mers vor trebui, prin urmare, să folosească două sensuri giratorii, propuse a fi amplasate la intersecțiile cu străzile Nicolae Ghica-Budești și Ion Berindei. Ambele străzi se află în cartierul Arhitecților. Prin intermediul giratoriului propus pentru str. N. Ghica-Budești, autoritățile județene au în vedere o legătură cu DN1: mai precis, pe str. Ghica-Budești să se ajungă în capătul prelungirii bd. Mihai Viteazul (zona Troiței), iar de acolo, mai departe, prin investiții realizate de Primăria Șelimbăr să fie prelungit drumul până în DN1. Referitor la acest plan, unul dintre participanții la discuții a atras atenția asupra faptului că str. Ghica-Budești este prea îngustă pentru a permite două sensuri de mers.
Primul sens giratoriu propus ar putea fi relocat
Celălalt sens giratoriu, de la intersecția cu str. Ion Berindei ar urma folosit și ca loc de întoarcere pentru autobuze.
Fodor: introducem sistemul de transport public
”O altă problemă foarte importantă este lipsa mijloacelor de transport în comun”, a arătat Dan Lazan, reprezentantul DP Cons SRL, la prezentarea soluțiilor de lărgire a DJ 106C. În viitorul apropiat – după cum promit autoritățile – lucrurile se vor schimba: lărgirea drumului județean prevede și amplasarea a patru stații de autobuz până la intersecția cu str. N. Berindei (câte două pe fiecare sens de mers). Potrivit lui Astrid Fodor, până acum sistemul de transport public nu a putut fi extins din cauză că autobuzele nu ar fi avut loc de întoarcere. Odată cu instituirea unui sens giratoriu în capătul dinspre Cisnădie al cartierului Arhitecților, situația se schimbă, arată Astrid Fodor. ”Până când va fi gata drumul lărgit, până atunci noi ne vom reglementa problemele juridice între administrații, astfel încât Tursib-ul - sau vedem ce soluții găsim - să deservească acest traseu”, a arătat primarul Sibiului, Astrid Fodor.Daniela Cîmpean și Astrid Fodor
Treceri de pietoni și pistă de biciclete
Prin refacerea drumului județean, în dreptul cartierului Arhitecților va exista o pistă de biciclete separată de trotuar, arată autoritățile. În plus, odată cu refacerea podului peste Seviș, pista de biciclete deja amenajată nu ar mai avea nevoie de actuala trecere de pietoni în zona fermei Seviș, pentru traversarea drumului județean: această traversare ar urma să se facă pe sub viitorul pod. Pentru a nu crea puncte de fragmentare a traficului, reprezentanții CJ Sibiu propun ca pe întreg traseul studiat să nu fie amplasate treceri de pietoni.Propunerile: giratoriu mutat și cel puțin o pasarelă
În cadrul dezbaterii publice numeroși participanți au venit cu propuneri și completări diverse proiectului înaintat de administrația județeană. Două dintre aceste propuneri par să fi avut și priză la autorități, care au promis că le vor analiza și – dacă este posibil – le vor implementa.Prima ar fi mutarea primului sens giratoriu propus, cel de la intersecția cu str. N. Ghica-Budești. Și asta pentru că acesta ar fi prea departe de ieșirea din Sibiu, ceea ce ar obliga numeroase familii din cartierul Arhitecților, la întoarcerea acasă, să facă un ocol prea mare (deoarece virajul la stânga va fi interzis). ”Realitatea din teren este că până la strada Tiberiu Ricci sunt aproximativ 3.000 de locuitori în cartierul Arhitecților. Deci, primul sens giratoriu care e în dreptul str. N. Ghica-Budești e cam departe. Imediat după Euroil, pe str. Liviu Ciulei sunt 650 de familii, deci ar trebui să meargă mult până la Ghica-Budești pentru a întoarce înspre Sibiu ca să poată intra pe strada lor. Primul sens giratoriu ar trebui în dreptul V. Ispas”, a propus Lucian Hunyadi, președinte de asociație din cartierul Arhitecților.
Reprezentanții CJ Sibiu au arătat că mai multe sensuri giratorii nu pot fi amplasate, deoarece legislația prevede o distanță de minim 800 de metri între acestea.
Zeci de persoane au participat la întâlnirea cu autoritățile
Cea de-a doua propunere a vizat lipsa trecerilor de pietoni. O legătură pietonală ar fi, totuși, necesară, iar aceasta a fost propusă sub forma unei pasarele, cu rampe pentru persoanele cu dizabilități, care să fie amplasată în zona accesului în Cimitirul municipal din drumul județean.
Alte propuneri: bandă pentru autobuze, benzi reversibile
58% dintre locuitorii cartierului Arhitecților ar renunța la mașina personală dacă ar avea alternativa transportului public, a rezultat dintr-un sondaj realizat de cei care au întocmit documentația de lărgire a drumului județean. În acest context, o a treia bandă ar putea fi exclusiv folosită de autobuze, a fost de părere Virgil Popa, fost viceprimar al Sibiului, dar și unul dintre primii dezvoltatori imobiliari din cartierul Arhitecților. ”Eu propun ca a treia bandă să fie exclusiv pentru autobuze. Pentru că degeaba facem noi benzi și autobuzele rămân blocate acolo”, a spus Popa.Adjunctul IPJ Sibiu, Lucian Tarnu, a adus în discuție și benzile de circulație reversibile. ”Dimineața avem o problemă cu intrarea în municipiul Sibiu, iar după-amiaza cu ieșirea. Sistemul de benzi reversibile ne permite să adaptăm infrastructura. Cu siguranță, treceri de pietoni la nivel nu trebuie să existe, ci fie supraterane sau subterane, pentru a nu mai crea conflicte în trafic de niciun fel”, a afirmat Tarnu, potrivit căruia acest sistem de benzi reversibile ar fi benefic și sistemului public de transport. Cel care a elaborat documentația pentru lărgirea drumului spune că, o astfel de soluție nu este fiabilă. ”Am studiat benzile reversibile, dar având în vedere multitudinea de drumuri laterale, acestea nu sunt fiabile”, a fost replica lui Dan Lazan.
Un cetățean a propus ca banda din mijloc să fie folosită exclusiv ca zonă de refugiu pentru virajul la stânga, pe modelul american.
Investiții cuplate
Lărgirea drumului județean la trei benzi ar urma să fie realizată în paralel cu lărgirea Căii Cisnădiei la patru benzi de circulație, pe teritoriul municipiului Sibiu. Mai precis pe porțiunea cuprinsă între intersecția cu străzile Gh. Dima și Rahovei și limita administrativă a orașului cu Cisnădia. Pentru acest proiect, potrivit primarului Astrid Fodor, s-a renunțat la sensul giratoriu de la ieșirea din Sibiu. Iar intersecția semaforizată cu str. Siretului va fi una inteligentă, potrivit lui Ciprian Rațiu, cel care conduce Direcția Tehnică din cadrul Primăriei Sibiu. ”Era prevăzut un sens giratoriu, prin lărgirea la trei benzi nu am mai considerat oportun și va fi o intersecție semaforizată, de alt tip, inteligentă, cu senzori de trafic, care vor putea fi comandați și de șoferii Tursib: chiar când intră autobuzul în intersecție să se facă verde pentru a putea trece. Deci sunt soluții moderne pentru sectorul de drum respectiv la capitolul semnalizare”.Viziunea celor care ne conduc asupra ”cuplării” Sibiului cu Cisnădia. Sursa: DALI CJ Sibiu
De altfel, acest din urmă proiect de lărgire a Căii Cisnădiei a fost criticat de președintele unei asociații de proprietari din Sibiu. ”Din 2014, conform unui studiu, în acea zonă e depășit nivelul maxim de zgomot. Acum, prin lărgire, traficul va ajunge la exact cinci metri de imobile. Acea perdea naturală de copaci care există acolo și care mai oprește din zgomot va fi anulată. Deci se mută coada la geamurile noastre. Doamna primar, de ce nu ați făcut dezbatere și pe acest proiect? Din 17 sept am depus cerere și nu am primit niciun răspuns. Traficul se mută doar la geamurile noastre”, s-a adresat Alexandru Costea, administrației locale. El a propus ca pe strada Rahovei să nu mai fie permisă parcarea mașinilor pe una dintre benzi, pentru fluidizarea circulației.
Când?
16,6 milioane de lei este valoarea estimată a lucrărilor de construire și montaj, potrivit DALI-ului elaborat de DP Cons SRL. Termenul de realizare a lucrărilor este de nouă luni, dar Daniela Cîmpean crede că un constructor bun va putea lucra și mai repede. ”Dacă azi definitivăm discuțiile, joi vom aproba indicatorii tehnico-economic, apoi dăm drumul la achiziția proiectării cu execuției împreună. Proiectarea să fie executată pe perioada iernii, iar apoi să dăm drumul la lucrări. În șase luni, un constructor bun poate definitiva lucrările. Dacă nu, mai vedem. Dar asta nu depinde de noi. Cei care fac proiectul tehnic au de definitivat și soluțiile alternative”, a declarat Daniela Cîmpean.În ce privește celălalt proiect legat de acesta, lărgirea Căii Cisnădiei pe teritoriul municipiului Sibiu, aici contractul de lucrări ar urma semnat în aproximativ două săptămâni, a anunțat primarul Sibiului. Dar lucrările vor începe abia în primăvara anului viitor.
Foto: Silvana Armat
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Serviciului Rutier Sibiu , Mihai Viteazul , Astrid Fodor , Primăria Sibiu , Primăria Cisnădie , Consiliului Județean Sibiu , Primăria Șelimbăr , Direcția Tehnică , Uniunii Arhitecţilor , Silvana Armat , Daniela Cîmpean , Virgil Popa , Primăriei Sibiu , Alexandru Costea , Cartierului Tineretului , Căii Cisnădiei , Lucian Hunyadi , Pentru Sibiu , Ionela Jula , Lucian Tarnu , Bogdan Maxim , Ciprian Rațiu , lărgire , Dan Lazan , Ion Berindei , Liviu Ciulei , Nicolae Ghica , Tiberiu Ricci , Poliției Drumurilor Naționale , Ioan Berindei
Vizualizari: 11238
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Diana
Acum 9 ore
Il ie
Acum 9 ore
Emil
Acum 9 ore
Eori
Acum 10 ore
Nelutu O