Miercuri,
15.07.2020
Innorat
Acum
14°C

2019. De ce mai chiulesc elevii: „Prea multe informații inutile care nu pot fi aplicate în viața reală. Prea multă informație”

12 Noiembrie 2019 16:13

2019. De ce mai chiulesc elevii: „Prea multe informații inutile care nu pot fi aplicate în viața reală. Prea multă informație”

Nu contează că liceul este de top sau nu. Elevii chiulesc. Nu contează ce reguli stricte impune liceul în care învață sau dacă ei riscă scăderea notei la purtare. Ofertele de cafea și suc din centrul orașului adună elevii plictisiți sau stresați la discuții interminabile din universul adolescentin. „Motivele sunt subiective, nu vin din exterior”, spun cei care se plâng de problemele pe care le au la ore.

O zi obișnuită de marți, 12 noiembrie, la ora 12 și ceva, intru în primul bar despre care știu că are în meniu cuvântul „oferă” – un cuvânt magic pentru elevii plictisiți. Oferta se rezumă la o cafea cu lapte sau fără și un pahar de suc, de la PET, într-un pahar de 200 de mililitri. De cele mai multe ori, unul ia cafeaua și unul se rezumă la suc, iar costul se împarte la doi.

Din momentul în care am intrat în bar am început să aud vocile tinerilor împrăștiați la toate mesele. Cam două – trei oferte erau așezate pe fiecare masă, pentru aproximativ cinci - șase persoane. Ghiozdanele erau aruncate pe jos sau pe scaunele libere, iar răzleț se vedeau penare, caiete și cărți. M-am așezat la una dintre mese, cu un număr egal de fete și băieți, i-am întrebat: „De ce nu vă place la școală, adică de ce chiuliți?”. Discuția s-a încins repede și fiecare a aruncat câte o idee. „Orele sunt faine cu profesori faini. Sunt momente în care îți dai seama că ai oră cu profesorul X și știi că nu o să te lase să intri în clasă. Preferi să pleci, să eviți un conflict”, spune timid una dintre fete.

Un băiat din clasa a XII-a de la masă chiulește pentru că nu se simte respectat la ore și preferă să învețe pentru bacalaureat. În fața lui erau așezate două culegeri, un caiet cu notițe și două pixuri.

„Eu cred că se face abuz de putere, ne sunt impuse niște idei și reguli cu care noi nu putem fi de acord. Decât să stai să le asculți oră de oră, mai bine pleci. Totul depinde de profesor. Sunt în a XII-a și recunosc că nu ofer foarte multe, poate nu mă străduiesc destul la ore, dar nici măcar puținul pe care îl fac nu este apreciat. Se petrece exact opusul, profesorii mă tratează cu dispreț și nu vor să mă asculte. De multe ori chiulesc ca să am timp să învăț pentru teze, teste și bacalaureat. Mulți profesori nu înțeleg că avem și alte probleme pe cap, ne chinuie la ore care nu ne ajută în general. Din nefericire, ne pierdem timpul și noi și ei. De multe ori profesorii ajung să fie ipocriți”, spune tânărul în timp ce stătea cu privirea în pământ.
La masă era și un boboc, în clasa a IX-a, care recunoaște că este puțin confuz și nu înțelege exact cum funcționează liceul. Își amintește că în urmă cu câteva luni învăța cu disperare ca să intre la un liceu bun. El a subliniat faptul că programul unui elev este atât de încărcat încât îi este aproape imposibil să aibă timp să le facă pe toate. „Cer multe și nu ne oferă nimic în schimb. De exemplu, ora de istorie o facem cu directorul, dar în loc să ne învețe istorie, ne învață lucruri utile, de viață. Profesorii cer foarte multe, toți ne dau multe teme, teste și ne ascultă, dar nu cred că ei conștientizează faptul că noi avem aproximativ cinci materii pe zi. De exemplu, la Evaluarea Națională, pe clasa VIII-a, aveam atât de multe teme că nu făceam față să învăț la materiile din care dădeam examen”, explică tânărul.

Am continuat acest șir de discuții, oprindu-i din sorbit cafeaua în timp ce povesteau: „Profesorii sunt abuzivi verbal, unii chiar au o plăcere în a teroriza psihic un elev. De asemenea, mai este și presiunea, extrem de palpabilă. De exemplu, am primit un trei pentru că vorbeam cu colegul de bancă”, îmi explică un alt elev.

De asemenea, sunt cazurile triste în care un elev ajunge să învețe la un liceu care îi displace și nu îl reprezintă. „Eu nu sunt compatibil cu liceul la care am intrat, pe scurt: nu îmi place, nu mi se potrivește și nu merg”, subliniază unul dintre elevi.

Un alt motiv invocat este plictiseala: „O oră poate fi plictisitoare din două motive, fie profesorul, fie materia care se repetă la infinit, ani la rând”. Iar lista continuă cu faptul că nu sunt destul de solicitați în oră și atunci preferă să schimbe peisajul, chiulesc pentru că nu au tema făcută, dau test și nu au învățat sau pleacă de la orele care nu reprezintă interes, precum desen, muzică, religie, TIC (Tehnologia Informației și Comunicării), sport și multe altele. Câțiva au recunoscut că se simt obosiți și că nu se pot trezi la prima oră, iar alții preferă activitățile extrașcolare, precum voluntariatul.

„Înveți din frică, nu din plăcere”, punctează un elev ca fiind cea mai mare problemă a învățământului. „De frică, dacă profesorul e mai amenințător atunci de multe ori plecăm. Mai plecăm și de la teste, dacă nu am avut timp să ne pregătim”, completează repede o fată de la masă.
„Depinde în primul rând de școală, anumiți profesori sunt prea stricți, iar la orele lor atmosfera este tensionată. De multe ori nu vrei să mai stai la oră pentru că te stresează situația”, continuă ideea altcineva din bar.

„Prea multe informații inutile care nu pot fi aplicate în viața reală. Prea multă informație”, concluzionează un băiat care se juca pe telefon.

Denisa Laicauf

de Denisa Laicauf

Denisa Laicauf Reporter 0744196362

Comentarii

13 comentarii

Till Eulenspiegel

Acum 8 luni

Fractura logica: un elev n-are de unde sa stie ca informatia nu-i va folosi ''in viata reala''(as avea un comentariu dar ma abtin pentru ca iar vine un milenar si sterge pe jos cu generatia mea) prin urmare minte;chiuleste din cu totul alt motiv.
Raspunde

cititor

Acum 8 luni

Te contrazic (si nu sunt "milenar" ci tata). In primul rand copiii de astazi sunt mult mai inteligenti si informati decat vor unii sa creada. Au opinii si nu se tem sa la exprime. In al 2-lea rand, este evident ca scoala de azi este invechita. Doar un rau voitor sau un neadaptat poate sa sustina altceva!
Raspunde

IOO

Acum 8 luni

Clar, Tehnologia Informației și Comunicării nu e buna de nimic. Elevii invata sa scrie pe Facebook, fara punctuatie, fara spatii si cu prescurtari. Probabil ca in mintea lor e destul asa. Se alfabetizeaza la scoala lui Zuckerberg. El o sa ii si angajeze probabil sa filtreze manual continut pus de alti inadaptati, precum torturi, violuri sau ritualuri sangeroase. Asa..., ca astea nu sunt plictisitoare.
Raspunde

cititor

Acum 8 luni

Tehnologia este foarte buna. Dar scoala de la noi nu a reusit sa se adapteze. Multi dintre profesori, dar si ministeriabilii, sunt aceeasi dinozaruri invechiti, fara viziune ...
Raspunde

@@@

Acum 8 luni

Aiurea, e mai bine sa stai in bar sau la terasa decat sa rezolvi ecuatii la mate sau sa inveti la biologie... Daca judecam asa, nimic nu e folositor in viata... Povesti de-ale lor.... Sa stai pe telefon si la terasa asta e ceea ce le foloseste in viata...
Raspunde

Seren

Acum 8 luni

Se vede și prin comentarii câți comunisti exista ca ei n au viziune și trăiesc în anii '50
Raspunde

Singur Eu

Acum 8 luni

Exista suspiciunea rezonabila ca nici autoarei nu i-a prea placut scoala. Acum pe bune... aproape toti am mai chiulit dar sa faci din asta articol de presa e o problema. -)
Raspunde

cititor

Acum 8 luni

Intr-adevar, scoala romaneasca nu s-a adaptat sec 21. Materiile sunt multe si cam "inapoiate". Intr-o discutie cu cadre didactice am primit un raspuns halucinant: "trebuie sa aiba toti profesorii catedra ..." Adica mai bine sacrificam generatii intregi decat sa existe someri in randul profesorilor ... Tipic romanesc ... Ce nu isi dau seama distinsele cadre didactice este ca, indirect, idiotenia din invatamant ii afecteaza si pe ei. Daca am fi avut un sistem de educatie dezvoltat, atunci cu siguranta si salariile lor ar fi fost mult mai mari ...
Raspunde

profu

Acum 8 luni

Nu toti profesorii au catedra, Sunt doar atatia profesori cate clase si ore sunt la o anumita disciplina. De ce vorbiti ce nu stiti si de ce sunteti tendentiosi?
Raspunde

Andrei

Acum 8 luni

Am terminat liceul în 2019 si am trecut prin aceleași experiente Va dau un mic exemplu. Ora de franceza profesoara întra la și 2/3 minute, în cazul în care cu o ora în urma, ne dădea drumu în pauza la și 54 55 sau 57, deci practic 6 sau 7 minute de pauze, nu apucam sa cobor scările sa iau o gura de aer ca dădeam nas în nas cu profesorii, începea ora la și 5 minute de fracenza, și ne asculta ora de ora, toți elevii, punea note de la 2 la maximum 8, dacă știai tot, și punea 8 chiar dacă știai tot, dar nu aveai dreptul sa întrebi de ce asa puțin fiindcă profesoara îți ținea o morala de jumate de ora, îți suna părinții, îți punea eventual nota 2, și te asculta ora de ora, și avea boala pe tine. După ce asculta toți elevii, preda mult, și ne dadea câte minim 5 sau 6 exerciții și aveam franceza 3 zile consecutive . Poftim liceu... Si la multe materii se Întâmpla la fel
Raspunde

democratia

Acum 8 luni

Inseamna ca vorbesti bine franceza. Daca profa ar si venit la si un sfert, ai fi avut asta de comentat...
Raspunde

Elena

Acum 8 luni

Au dreptate si trebuie ascultati. Asta cu scrisul corect a ramas in bezna timpului, cand era o realizare sa stii sa scrii si sa citesti. Pana la urma scrisul serveste comunicarii, iar ei comunica altfel, mai rapid, adica adaptat timpului lor. Una peste alta, trebuie intelesi, sunt mult mai inteligenti si mai adaptati ca noi. Felicitari, dragi elevi, pacat ca nu va aude nimeni!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus