Un control al Curții de Conturi la Ministerul Turismului a identificat faptul că s-au acordat salarii unor angajați peste nivelul de bază stabilit aferent funcției pe care au fost detașați. S-a descoperit faptul că ministerul condus de Bogdan Trif nu a recuperat bani plătiți pe cheltuielile în străinătate, că nu s-a analizat de ce a pierdut procese ministerul și că nu s-au imputat pagubele celor vinovați, că au fost luate în evidență greșit o sută de calculatoare și nu s-au amortizat 19 autoturisme. În plus, s-au găsit probleme legate de serviciul economic, fiind găsite probleme la inventarierea cecurilor, biletelor la ordin.
Ministerul a dat în judecată Curtea de Conturi pentru salariile considerate prea mari de către inspectori
Fostul ministru spune că toate problemele au fost remediate, iar în situația salariilor considerate prea mari pentru funcția avută în cazul a zece persoane Ministerul a dat în judecată Curtea de Conturi.
Inspectorii Curții de Conturi au descoperit zece situații în care salariații au primit bani în plus la salariu, față decât ar fi fost salariul din grila de salarizare. „Ministerul Turismului nu a respectat prevederile legale privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, pentru un număr de 10 persoane detaşate la Ministerul Turismului au fost acordate drepturi de natură salarială în sumă de 267 mii lei, peste nivelul salariului de bază stabilit aferent funcţiei pe care au fost detaşaţi, conform prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice”, susține Curtea de Conturi.
Trif spune că Ministerul Turismului a respectat prevederile legale. ”În ceea ce privește personalul contractual detașat în conformitate cu legea 53/2003, Codul Muncii, republicată cu modificările și completările ulterioare care prevede în articolul 47, alin.2 „pe durata detaşării salariatul beneficiază de drepturile care îi sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detaşarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detaşat”. Mai mult decât atât, la alin.3 al aceluiași articol legea prevede că „Angajatorul (în speță, Ministerul Turismului) care detaşează are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detaşarea să îşi îndeplinească integral şi la timp toate obligaţiile faţă de salariatul detaşat". În cazul în care nu am fi respectat această prevedere legală stabilită de codul muncii, adică să fi plătit salariul favorabil angajatului, cel mai probabil cei în cauză și-ar fi câștigat drepturile în instanță”, susține Trif.
Președintele PSD Sibiu spune că a angajat la minister doar trei persoane, pentru a-l ajuta la partea de comunicare. ”În perioada mandatului meu au fost angajate trei persoane prin detașare, restul până la 10 fiind angajate înainte de numirea mea în funcție. Am ales să am o echipă care să cunoască foarte bine domeniile comunicare și promovare, mai ales că atunci când am ajuns la ministerul turismului am descoperit că nu exista nicio structură și nici persoane calificate în cadrul instituției care să acopere aceste domenii foarte importante. Astfel că cele trei persoane angajate au avut salarii nete de 5.175 lei, 4.037 lei, respectiv, 3.893 lei. Așadar, nici vorbă de salarii de nababi cum în mod intenționat au încercat să inducă în opinia publică cei de la PNL. Fac precizarea că la toate ministerele și instituțiile publice sunt persoane detașate, inclusiv și acum în guvernul PNL”, susține fostul ministru. El spune că ministerul a dat în judecată Curtea de Conturi pentru a se reglementa această situație. ”Curtea de Conturi a apreciat că prevederile din Codul Muncii nu sunt prioritare, însă am atacat această decizie în instanță. Fac precizarea că așa au acționat și celelalte ministere supuse aceluiași control și unul dintre acestea a avut deja câștig de cauză”, spune fostul ministru.
Funcționarul care a dat 5.400 de lei pe ”avioane” le va achita din propriul buzunar
Inspectorii Curții de Conturi au notat în raport că Ministerul Transporturilor nu a recuperat de la angajați, sumele de bani plătite pentru deplasările în străinătate, sub formă de diurne sau indemnizații de deplasare. Bogdan Trif spune că în urma constatării Curții de Conturi s-a stabilit ca angajatul să plătească prejudiciul din propriul buzunar. ”Este vorba despre o sumă mică, de 5.389, 43 lei, cheltuieli de transport aerian internațional efectuate cu ocazia participării la Comitetul Consultativ pentru Turism din cadrul Comisiei Europene. Deplasările au fost efectuate în perioada 15-17.05.2018 și 05 - 07.11.2018. Este vorba despre un angajat al ministerului care nu și-a depus actele la timp pentru decontul pe care trebuia să i-l facă Comisia Europeană. În aceste condiții ministerul turismului a depus a nouă solicitare pentru rambursarea acestei sume, dar comisia a refuzat din cauza transmiterii târzii a documentelor. Așadar, angajatul ministerului, care a neglijat să-și facă decontul în termen, va suporta suma de aproape 5400 lei din buzunarul propriu”, a explicat Trif.
Prejudicii nerecuperate. ”Cei de dinaintea nu au făcut nimic”
Curtea de Conturi a stabilit că Ministerul Turismului a plătit 1,13 milioane lei, în urma unor sentințe judecătorești, rămase definitive, dar nu a recurs la analiza acestor cheltuieli și nici la identificarea persoanelor care se fac vinovate pentru aceste prejudicii, decât pentru 323.000 de lei, în timp ce diferența a rămas în aer. Trif spune că atât procesele, cât și sentințele le-a ”primit” de la foștii miniștri, el având ghinionul de a le plăti. ”Întâi de toate vreau să fac precizarea că toate prejudiciile s-au petrecut cu mulți ani înainte de mandatul meu precum și constatarea acestora de către Curtea de Conturi. Din păcate, cei de dinaintea nu au făcut nimic. Eu, însă, am reușit să plătesc toate obligațiile ministerului față de persoanele fizice și juridice acolo unde acestea au câștigat definitiv și irevocabil în instanță. Pentru a fi mai eficienți în identificarea persoanelor vinovate din cadrul ministerului a fost instituită prin ordinul ministrului nr 593 /11.06.2019 Comisia de urmărire a stadiului ducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizii ale Curții de Conturi a României, cât și a modului de stabilire și de recuperare a prejudiciilor. In baza raportului acestei comisii vor fi stabilite acțiunile viitoare si modalitatea de recuperare a prejudiciilor”, explică Trif.
Inventare făcute greșit
Ministerul Turismului este acuzat de către inspectori că a înregistrat eronat în evidenţa contabilă contravaloarea a 100 de calculatoare, inclusiv softurile sistemului de operare şi licenţele Microsoft Office. Trif spune că greșeala s-a remediat. ”Pe factura primită de la furnizor, cele 100 calculatoare erau împărțite pe trei poziții (ex. unitate, desktop, sistem de operare). Într-adevăr nu erau împărțite pe active corporale și necorporale. În timpul acțiunii de control, derulată de Curtea de Conturi a României, s-a remediat situația. Astfel, factura a fost reînregistrată corect. Această măsură de reînregistrare corectă a fost dusă la îndeplinire de către Ministerul Turismului, notele contabile corecte fiind înaintate Curții de Conturi, inclusiv începerea calculării amortizării aferente. Mai mult, menționez că, pe parcursul controlului Curții s-a constat că procedura de achiziție a fost făcută legal, iar prețul de achiziție a fost prețul de piață corect. Repet, deficiența de înregistrare, săvârșită de funcționarii din cadrul direcției economice, a fost remediată până la încheierea verificărilor Curții de Conturi, fapt menționat și în raportul de control al acesteia”, se apără fostul ministru.
Tot de inventar ține și lipsa amortizării a 19 autoturisme. Trif spune că erau în străinătate și au fost înregistrate greșit în contabilitate. ”Casarea celor 19 mașini aflate în străinătate nu se poate produce atâta timp cât nu există documente care sa ateste înregistrarea acestora în contabilitate, respectiv amortizarea integrală a acestora. Aceste mașini au fost alocate birourilor de reprezentare externă, iar la momentul alocării lor sau cel puțin la momentul închiderii birourilor în 2017, acestea trebuiau introduse în contabilitate în baza protocoalelor de predare-primire si de închidere a birourilor externe. Aceste mașini au fost achiziționate în perioada în care ministerul turismului exista la nivel de agenție în subordinea unui alt minister și de atunci au fost greșit înregistrate în contabilitate. Fac precizarea că s-au solicitat documente astfel încât situația să fie clarificată, deși această problemă a fost generată cu mult timp înaintea mandatului meu”, se disculpă liderul PSD Sibiu.
Probleme la Direcția economică. ”Am schimbat conducerea”
Curtea de Conturi a stabilit că nu au fost inventariate cecurile, biletele la ordin şi disponibilităţile în lei şi în valută prin confruntarea soldurilor din registrul de casă cu monetarul şi cu soldurile din contabilitate. Trif susține că greșelile au apărut pentru că era mult de muncă, iar personalul era puțin. ”Atunci când am preluat mandatul la ministerul turismului am sesizat că cei de la direcția economică făcuseră deja mai multe greșeli, dar care ulterior au fost remediate. Imediat am decis suplimentarea personalului din această direcție întrucât volumul de muncă depășea capacitatea de lucru a celor angajați. Am decis inclusiv schimbarea conducerii direcției, astfel că, la următoarele controale ale curții de conturi problemele au fost clarificate în această speță”, spune Trif.
Trif: ”E vina PNL”
Fostul ministru pune pe seama presei și a liberalilor felul în care a apărut în presă controlul Curții de Conturi la ministerul pe care l-a condus. ”Am văzut că în ultima perioadă se caută tot felul de artificii de a-mi fi pătată imaginea, iar titlurile bombastice din presă ce mi-au fost atribuite, precum „salarii de nabab” plătite de Ministerul Turismului în perioada mandatului meu pot fi demontate ușor dacă verificăm cifrele și observăm că media veniturilor persoanelor detașate la care se face referire nu depășește 3700 lei, aceste date de interes public putând fi verificate oricând. Toate celelalte prejudicii nu au nicio legătură cu mine întrucât s-au petrecut cu mult timp înainte ca eu să ajung la conducerea ministerului turismului. Eu am dispus măsuri pentru rezolvarea problemelor”, precizează fostul ministru. Social-democratul susține atacă guvernul PNL care n-a alocat bani suficienți pentru proiectele începute de el. ”Bugetul alocat de PNL Ministerului Turismului este derizoriu și nu permite continuarea finanțării proiectelor demarate în perioada mandatului meu și nu asigură nici măcar cofinanțarea proiectelor din fonduri europene inițiate în aceeași perioadă, iar despre redeschidere birourilor de promovare externă și pentru campania integrată de promovare a României banii nu există! Despre vouchere de vacanță în extrasezon și despre măsurile de susținere a agențiilor de turism care fac incoming, adică aduc turiști străini în România, nici nu se mai pune problema”, a mai spus fostul ministru.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Comisiei Europene , PSD , ministerul Educatiei , Microsoft Office , ministerul transporturilor , Comisia Europeană , Bogdan Trif , Codul Muncii , Ministerul Turismului , Ministrul Mediului , Inspectorii Curţii , Ministerului Turismului , Comitetul Consultativ , Pentru Sibiu
Vizualizari: 4601
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Kukuruku
Acum 1 oră
Vlad christian
Acum 2 ore
Victor
Acum 2 ore
Steve
Acum 3 ore
Gabytza Gabor