Drumul județean dintre Ocna Sibiului și Țapu a primit finanțare pentru modernizare în februarie 2018: bani europeni primiți prin ADR Centru. Doi ani și trei luni mai târziu, stadiul drumului este același, iar hârtiile sunt încă la SEAP. Altele, ce-i drept. Se caută un constructor.
La solicitarea social-democraților sibieni, Consiliul Județean Sibiu a făcut o radiografie a birocrației, un studiu de caz „DJ106B A1”. În analiza documentației acestui drum apar toate problemele clasice: licitații contestate, alunecări de teren, stâlpi care încurcă și penurie de constructori.
Primul pas: monitorizarea pământului timp de 15 luni
CJ Sibiu explică faptul că nu s-a putut face în această situație o licitație proiectare + execuție din cauza terenului dificil pe care e amplasat drumul, existând pericolul unor alunecări de teren. Au separat licitațiile și, în plus, a trebuit o monitorizare a terenului timp de 15 luni pentru a vedea cum se mișcă pământul. „După expirarea perioadei de 15 luni de monitorizare a maselor de pământ, proiectantul va face interpretarea datelor și totodată va realiza pe această porțiune un studiu geotehnic de detaliu. În cazul în care rezultatele monitorizării terenului și a studiului geotehnic de detaliu vor releva faptul că pe tronsonul care prezintă alunecări de teren se impune actualizarea soluției tehnice rezultate din studiul de fezabilitate, proiectantul va stabili noua soluție și va întocmi liste de cantități necesare față de cele prevăzute și ofertate de executant, se va analiza posibilitatea decontării acestor lucrări din cadrul cheltuielilor diverse și neprevăzute”, au explicat specialiștii din cadrul Consiliului Județean de ce a fost nevoie de o proiectare mai detaliată și de separarea ei față de execuție.
Două luni pentru evaluarea ofertelor. Sincronizarea ședințelor cu verificatorii...
Pornind de la aceste date, la patru luni după primirea finanțării documentele pentru proiectarea drumului ajung pe SEAP. S-au primit 11 oferte, iar evaluarea acestora a durat încă două luni, „având în vedere numărul mare de oferte care au trebui evaluate, dar și din cauza verificatorilor ANAP în cadrul procedurii, ceea ce presupus sincronizarea ședințelor comisiei de evaluare cu programul acestora”, explică de ce a durat atât specialiștii din cadrul Consiliului Județean. ANAP este Agenția Națională pentru Achiziții Publice.
Comunicările finale apar la începutul lunii august 2018, iar câteva zile mai târziu la Consiliul Național de Soluționare a Contestaților apar două societăți care s-au considerat nedreptățite. Se începe un dosar, iar după încă o lună se respinge o contestație, iar o alta se admite parțial. Atât firmele, cât și Consiliul Județean fac recurs, iar în luna octombrie, după încă o lună Curtea de Apel Alba Iulia respinge ca nefondate toate recursurile. În consecință, comisia de evaluare a ofertelor începe să refacă raportul procedurii de desemnare a proiectantului. Acesta se încheie în luna noiembrie, la 11 luni de la primirea finanțării. Doar că și noul raport este contestat de către o societate, se judecă din nou, iar Consiliul Național pentru Soluționarea Contestaților admite sesizarea. În luna ianuarie 2019 Curtea de Apel Alba Iulia admite plângerea societății de proiectare, iar o lună mai târziu, Consiliul Județean semnează contractul cu aceasta. La sfârșitul lunii se dispune începerea lucrărilor de proiectare. La începutul lunii aprilie, CJ Sibiu înregistrează documentația și sunt depuse documentațiile pentru obținerea avizelor. Problemă.
Mutăm stâlpii sau drumul?
Transelectrica anunță CJ că nu se respectă distanța de siguranță față de linia de înaltă tensiune a companiei. Zona de siguranță, conform legii, explică Transelectrica, trebuie să fie de 37,5 m din axul liniei de înaltă tensiune, iar în situația în cauză nu există decât 22 de metri, „deci se află în zona de siguranță”. Proiectantul analizează situația și anunță că soluția ar fi modificarea traseului șoselei, posibilitate soluție fiind înlocuirea a doi stâlpi ai societății Transelectrica, „ceea ce ar însemna costuri în plus de 400 de mii de lei și o prelungire a perioadei de proiectare cu minim șapte luni”. În plus, avertizează ei, e multă birocrație, iar pe noile amplasamente trebuie făcute exproprieri. În consecință, CJ ia decizia că singura soluție pentru deblocarea situației este de mutarea poziției drumului cu 14 metri. Problemă.
Acordul ADR pentru lungirea drumului cu 16 metri
Fiind o modificare de „indicator al proiectului”, trebuia primit acordul finanțatorului, respectiv ADR Centru. CJ Sibiu face o adresă în 21 iunie în care cere ADR un act adițional la contractul de finanțare pentru introducerea noilor date ale drumului, după mutarea acestuia, el fiind mai lung cu 16 metri. Actul e semnat o lună mai târziu, iar proiectantul putea începe lucrările de proiectare propriu-zise. În luna august 2019 a fost eliberată autorizația de construire, iar în septembrie proiectantul a încheiat și documentația tehnică – proiect tehnic și detalii de execuție.
Toate documentele (referate, caiete de sarcini, strategie de contractare etc) au fost depuse pe SEAP în luna noiembrie, însă o lună mai târziu au fost respinse de ANAP. Problemă.
Documentație validată de ANAP în Ajun
Agenția Națională pentru Achiziții Publice găsește greșeli în documentație, astfel că se cere revizuirea hârtiilor urcate pe SEAP. În 10 decembrie au fost urcate din nou. În 16 decembrie a fost respinsă tot de ANAP. Se cer clarificări. În final, în ajunul Crăciunului, documentația este validată de ANAP. Termenul de deschidere al anunțului de participare este 24 februarie, iar la termenul limită nu se înscrie decât o singură societate. „În urma evaluării ofertei, aceasta a fost declarată neconformă din punct de vedere tehnic pe motiv că ofertantul nu îndeplinește anumite cerințe minime din caietul de sarcini, respectiv studiile de specialitate ale managerului de proiect, experiența în contracte similare ale managerului de proiect și experiența similară a șefului de șantier”, explică CJ Sibiu. Procedura a fost anulată în aprilie 2020, fără contestații. Deoarece nu se găsește un constructor, proiectantul consideră necesară o reevaluare a proiectului tehnic și o optimizare a acestuia, în sensul recalculării cantităților și prețurilor unitare. În 18 iunie, procedura de achiziție a fost reluată și inițiată pe SEAP. Documentația a fost publicată în 24 mai. Termenul limită de depunere a ofertelor este stabilit pentru data de 1.07.2020. Probleme?
Sursa foto: edupedu.ro
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Sibiu , licitatie , drum , birocratie
Vizualizari: 1931
Ultimele comentarii
Acum 5 minute
Sdfsd
Acum 7 minute
Sdfsd
Acum 24 minute
Till Eulenspiegel
Acum 1 oră
Melancolia protestelor silentioase
Acum 1 oră
Tesla