Vineri,
10.07.2020
Cer Senin
Acum
27°C

Nouă luni i-a luat Primăriei negocierea primului contract pentru Centrul de evenimente al Sibiului

26 Iunie 2020 11:47

Nouă luni i-a luat Primăriei negocierea primului contract pentru Centrul de evenimente al Sibiului

La mai bine de nouă luni de la deschiderea singurei oferte depusă pentru realizarea primul studiu necesar construirii unui centru de conferințe și spectacole, Primăria Sibiu anunță că a finalizat negocierile. Contractul va fi semnat cu unul din ”prietenii Sibiului”, angajat la una din cele mai importante companii de arhitectură din lume.

Era 1 octombrie 2019 când Primăria Sibiu deschidea ofertele depuse pentru realizarea studiului de prefezabilitate necesar a ceea ce ar trebui să fie cea mai mare investiție a orașului din ultima sută de ani: un Centru de conferințe și spectacole, care să înglobeze zona actualului Teatru ”Radu Stanca”, dar și cea a Cazarmei 90, ducând practic la reconfigurarea unui nou centru al Sibiului (estimările publicate până acum vorbesc de o lucrare de minim 80 de milioane de euro).

Ove Arup & Partners International Limited este singura companie care s-a înscris la licitație. Este vorba de o subsidiară a Arup Group, nume de referință la nivel mondial în ceea ce privește managementul și implementarea unor proiecte cu rezonanță internațională. 

De ce a durat atât de mult?

Pentru întocmirea acestui studiu preliminar (care va trebui urmat și de licitarea și atribuirea unui nou contract pentru un studiu de fezabilitate și a unei liste lungi de noi), bugetul alocat de Primăria Sibiu este de 1,26 de milioane de lei, fără TVA. Suma este – de exemplu - de cinci ori mai mare decât cea alocată pentru întocmirea studiului de fezabilitate pentru un nou cartier al orașului (cel al Veteranilor).

Licitația pentru acest studiu preliminar a fost lansată în august anul trecut, termenul de depunere a ofertelor fiind 1 octombrie 2019. De atunci și până acum, Primăria a tot negociat cu Ove Arup & Partners semnarea contractului (procedura de atribuire a acestuia a fost una ”competitivă cu negociere”). ” Centrul de Conferințe și Spectacole este unul dintre cele mai ample proiecte ale Primăriei Sibiu din ultimii ani și, din acest motiv, fiecare pas în vederea realizării lui este parcurs cu atenția cuvenită. Chiar dacă a fost depusă o singură ofertă, complexitatea acesteia și amploarea proiectului au însemnat un termen de evaluare cu o durată mai mare. În primul rând, perioada de analiză a fost mai extinsă din cauza corespondenței ample purtate pentru clarificarea aspectelor tehnice ale ofertei în raport cu caietul de sarcini. În al doilea rând, a fost necesară clarificarea unor aspecte ce țin de fiscalitate, ofertantul fiind o firmă cu sediul în altă țară europeană, care nu avea o reprezentanță permanentă în România. Având în vedere că legislația în domeniul fiscal este diferită în cele două țări, s-a impus stabilirea unor aspecte ce țineau de modalitatea de plată pentru serviciile care urmează să fie prestate. De asemenea, după finalizarea evaluării ofertei, s-au purtat negocieri pentru o parte din clauzele contractuale”, justifică, la solicitarea Turnul Sfatului, reprezentanții Primăriei cele nouă luni care au trecut de la deschiderea ofertelor.

Procedura de negociere s-a încheiat, ”contractul cu firma selectată urmând să se semneze în zilele următoare”.

”Primăria Sibiu este prima interesată în a concretiza aceste investiții, astfel că se lucrează serios și mult pe aceste proceduri care, datorită complexității investițiilor, consumă mult timp pentru ca evaluarea să se facă corect”, răspuns Primăria municipiului Sibiu

Totodată, cei de la Primărie susțin că nu au putut termina mai repede evaluarea ofertei celor de la Ove deoarece în paralel sunt în derulare și alte licitații.

Între 12.000 și 16.000 de mp

”Scopul serviciilor ce urmează a fi achiziționate este acela de a defini caracteristicile necesare investiției din punct de vedere al numărului și tipului de săli de spectacole, de repetiții și de studiu, al dotărilor aferente, precum și al altor funcții și cerințe asociate. Proiectul va analiza, de asemenea, cât este de fezabil ca aceste cerințe să fie întrunite în cadrul amplasamentului identificat și să propună ajustări sau abordări specifice în vederea îndeplinirii fezabilității și sustenabilității obiectivului pe termen lung. În plus, va identifica acele caracteristici specifice, geometria centrului cultural multifuncțional sau obiectivele adiacente de avut în vedere pentru a asigura că viitorul obiectiv va fi încununat de succes”, se arată în caietul de sarcini elaborat pentru atribuirea contractului care va fi semnat, acum, cu subsidiara Arup Group.

Muzeul Polin din Varșovia (Polonia), una din clădirile luate drept reper de către autoritățile locale în etapa premergătoare amenajării unui centru de conferințe și spectacole la Sibiu

Practic, reprezentanții administrației locale așteaptă de la firma angajată să propună nu doar cum ar trebui să fie înglobată o astfel de investiție în zona centrală a Sibiului, ci și la funcțiunile pe care ar putea să le aibă și la care nimeni nu s-a gândit până acum. ”Studiul cerut va analiza oportunitățile investiției de a genera activități suplimentare dincolo de cele posibile sau avute în vedere în prezent și care pot genera dinamism și venituri suplimentare pentru asigurarea sustenabilității”, se mai arată în caietul de sarcini.

Studiul solicitat prin acest contract este unul care presupune elaborarea unei serii întregi de analize de piață, care să ia în calcul contextul local, regional și internaționali, politici, strategii și legislație, oportunitățile și utilizările care ar putea genera chiar și venituri suplimentare. Studiul de prefezabilitate va trebui să aibă în vedere și aspectele sociale și de mediu (cei de la Arup Group sunt recunoscuți pentru proiectele prietenoase cu mediul la care au contribuit), să prevadă datele tehnice și funcționale ale obiectivului de investiții, să analizeze amplasamentul, să preconizeze costurile construcției și, printre altele, să elaboreze și diferite scenarii și opțiuni pentru viitorul centru de spectacole și conferințe.

Punctul de pornire al lucrului la acest studiu este reprezentat de nota conceptuală elaborată de reprezentanții TNRS, în urmă cu trei ani, document însușit de Consiliul local Sibiu și în care se făcea estimarea unui necesar investițional de 80 de milioane de euro, pentru o clădire ce ar însuma o suprafață construită desfășurată cuprinsă între 12.000 și 16.000 de mp.

Pentru estimarea costurilor necesare amenajării unui Centru de conferințe și spectacole, cei de la Ove Arup & Partners au venit la licitația de la Sibiu cu un subcontractant - Venue LLC, din Statele Unite ale Americii.

Execuția contractului durează cât negocierea lui

Studiul de prefezabilitate ar urma finalizat în termen de aproximativ nouă luni de la semnarea contractului, derularea acestuia fiind împărțită pe etape distincte clare. Spre exemplu, în primele 35 de zile trebuie elaborat un document referitor la conturarea viziunii și obiectivelor proiectului, urmate de alte 35 de zile în care să fie elaborată o analiză de piață. Datele tehnice și funcționale ale viitorului centru vor fi elaborate mai apoi, având alocate alte 70 de zile. La fel, etape cu termene distincte sunt cele de analiză a amplasamentului, a aspectelor sociale, economice și de mediu, a costului construcției etc.

Viitorul centru ar urma să ocupe atât zona Cazărmii 90, cât și pe cea a actualui Teatru ”Radu Stanca”

Un prieten al Sibiului

Nakajima Tateo este cel care conduce Ove Arup & Partners, compania cu care Primăria Sibiu va semna contractul pentru prefezabilitatea unui nou centru de conferințe și spectacole. Iar Nakajima Tateo este cel care în ultimii trei ani a participat la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, în calitate de moderator al secțiunii denumită Therme Forum. Este vorba de o serie de dezbateri la care au participat nume relevante din arhitectura lumii.

Nu mai departe de sâmbăta trecută, Nakajima Tateo a închis dezbaterile Therme Forum din cadrul ediției on-line a FITS, cu o discuție la care au participat primarul Astrid Fodor, directorul Festivalului și al Teatrului, Constantin Chiriac, și omul de afaceri Robert Hanea, CEO-ul Therme Group. ”Administrația nu are o experiență în astfel de proiecte, de aceea am avut nevoie de sprijinul specialiștilor din toată lumea care au participat și participă la acest forum. Acum știm ce avem de făcut. Sunt foarte fericită că suntem doar la un pas distanță de semnarea contractului pentru studiul de prefezabilitate. Este o fază importantă în construirea unui obiectiv atât de important. Impactul asupra comunității și orașului va fi mare. Vom avea consultări cu publicul larg. Nu trebuie să fie doar visul administrației, ci trebuie să întrunească și așteptările comunității”, a spus Astrid Fodor în cadrul discuțiilor de sâmbătă după-amiaza.

Captură din timpul discuțiilor de sâmbăta trecută

Cât privește Arup Group, companie cu sediul central în Londra, aceasta numără peste 14.000 de angajați în cele 92 de birouri din 35 de țări. Arhitecții, inginerii, consultanții și managerii de proiect din cadrul acestei companii au participat la proiecte în peste 160 de țări, unele din acestea fiind recunoscute în întreaga lume. 

Spre exemplu, cei de la Arup Group și-au pus semnătura pe arhitectura celei mai lungi autostrăzi suspendate din lume. Este vorba de podul cu o lungime de 55 de km, care unește Hong Kong-ul de Zhuhai (China), construcție dată în folosință în octombrie 2018.

În istoria sa de 73 de ani, grupul și-a pus amprenta și pe arhitectura Operei din Sydney, a Marina Bay Sands din Singapore, a Stadionul olimpic din Beijing (supranumit ”cuibul de păsări”), a sediului televiziunii din Beijing, a stadionului Allianz Arena din Munchen și a multor altor proiecte de pionierat. De altfel, lista premiilor internaționale a celor de la Arup Group este una impresionantă.

Opera din Sydney, unul din proiectele pe care cei de la Arup și-au pus amprenta. Foto: medium.com

În România, cei de la Arup Group au participat la implementarea unor proiecte de clădiri verzi, dar și la cel de revitalizare a centrului vechi al Capitalei.

O poveste de șapte ani. Cel puțin

De mulți ani prin spațiul public s-au tot purtat discuții despre un nou sediu al teatrului din Sibiu. Cum orașul se dorea unul cu amprentă culturală, a apărut în discuție ca viitorul teatru să aibă spații care să poată fi folosite și pentru alte evenimente culturale. Iar de aici, la un centru care să poată găzdui și expoziții internaționale, cerul a fost limita discuțiilor.

Abia în 2013, însă, administrația a și făcut un prim pas, prin atribuirea unui contract în vederea întocmirii unui plan urbanistic zonal. Contractul este, însă, pierdut prin birocrația funcționarilor mioritici: în 2016, cei de la Ministerul Culturii au arătat că nu vor aviza un astfel de PUZ fără un concurs de soluții pentru viitoarea investiție.

Banii alocați pentru organizarea respectivului concurs nu au fost cheltuiți nici în 2016, iar un an mai târziu, în 2017, Primăria Sibiu a transferat în sarcina Teatrului național ”Radu Stanca” organizarea respectivului concurs. În vara lui 2017, reprezentanții Teatrului au elaborat o ”notă conceptuală inițială” pentru viitorul teatru, document în care se estima fără niciun studiu detaliat, că investiția de la Sibiu ar urma să coste cam 80 de milioane de euro. La această valoare s-a ajuns pornind de la costurile unor clădiri ridicate în ultimii ani în special în Polonia, clădiri care au utilizări culturale. Consiliul local al Sibiului și-a însușit fără comentarii această notă conceptuală, iar în 2018, bugetul alocat pentru organizarea unui concurs de soluții pentru viitorul Centru a fost dublat, ajungând la 1,05 milioane de lei.

Nici în 2018, însă, nu a mai fost organizat un astfel de concurs, iar în 2019 proiectul a fost transferat, din nou, din grija personalității juridice TNRS în cea a Primăriei Sibiu.

Vizualizari: 4335

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

A A

Acum 1 săptămână

mă înspăimânt...
Raspunde

Valentin Petcu

Acum 1 săptămână

Doar 9 luni? S-au miscat repede. Felicitari primariei sibiu pentru eficienta.
Raspunde

I T

Acum 1 săptămână

Mare noroc ca nu s-au inscris vreo 10-20 firme ofertante, ca s-ar fi analizat documentatia pe perioada mai multor mandate .
Raspunde

A A

Acum 1 săptămână

mă înspăimânt ce fel de monsturozitate ar putea apare acolo...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus