Duminică,
27.09.2020
Innorat
Acum
10°C

Amenințarea automotive și „zgârie-nori” la Sibiu

23 August 2020 15:46

Când la Sibiu s-a pus în dezbatere publică ridicarea a trei blocuri de 14 etaje (cu înălțimi de ”zgârie-nori” raportat la clasicele S+P+3E+4R care se mai aprobă în oraș în ultimii ani), principalele discuții s-au învârtit în jurul traficului pe care o astfel de dezvoltare ar genera-o. Căci două astfel de blocuri-turn erau propuse pentru spații de birouri și servicii.

Prea puțin discuțiile au avut în vedere și impactul asupra economiei orașului. Sibiul este un oraș deficitar în ceea ce privește spațiile de birouri (în special cele din categoria premium), iar această situație durează de ani buni. Marile companii aflate în căutarea unor astfel de spații ajung să negocieze închirierea acestora încă din faza de proiect, atât de mare a fost și este, în continuare, cererea. Cu toate acestea, investițiile din această categorie cam bat pasul pe loc. Clasicul S+P+3E+4R care primește aprobare de la Primărie este convenabil dezvoltatorilor care vând apartamente rapid, amortizarea investiției fiind mult mai rapidă decât în cazul clădirilor de birouri.

Discuția nu este nouă, dar nicicând nu a căpătat locul pe care îl merită în cadrul dezbaterilor care au în vedere viitorul orașului.

Iar asta în contextul în care ”polul urban de importanță regională” – după cum este descris Sibiul în strategiile oficiale – și-a lăsat economia să se dezvolte aproape exclusiv în zona automotive. Zona industrială vest ar putea fi denumită ”zona automotive vest”. Incubatoarele de afaceri promise în diferite proiecte în parteneriat cu autoritățile s-au dovedit simple povești, astfel că în Sibiu banii au fost investiți în special în hale de producție. 

Iar anul acesta, piața auto europeană, la care Sibiul este conectat prin producătorii cărora le livrează componente, va avea o scădere estimată la 25%. Pandemia de Covid-19 este cea care a afectat în mod direct situația, în perioada restricțiilor vânzările având o scădere de peste 45%.

Și chiar și fără pandemie, producătorii din zona industrială vest au început să simtă încă de anul trecut scăderi ușoare de comenzi, în contextul în care acest domeniu este în plină revoluție către alte sisteme de propulsie (cum ar fi cele electrice), care necesită mult mai puține componente. În cele din urmă, este vorba de amenințarea unui viitor loc de muncă pentru mii de sibieni. Care, în acest moment, nu prea ar prea avea înspre ce alte zone industriale să se reorienteze

Anul acesta va începe lucrul la un nou Plan urbanistic general al Sibiului. Rezolvarea problemelor urbanistice legate de zonele industriale din preajma centrului istoric al orașului nu mai este suficient de tratat în viitorul document programatic. Acesta ar trebui să prevadă clar dezvoltarea unor spații de birouri, unde economia Sibiului să își găsească loc de diversificare. Altfel, incertitudinile care bântuie industria automotive vor afecta semnificativ viața sibienilor.

Evident, diversificarea orientării economice a zonei Sibiului nu poate fi realizată doar desenarea printr-un PUG a unor zone unde să apară construcții pentru corporatiști. Mediul academic, cel economic, administrațiile au și alți pași de făcut. Dar de undeva trebuie început.

Vizualizari: 5601

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus