Luni,
07.10.2024
Innorat
Acum
11°C

Schimbarea la față a Sibiului: are nevoie orașul de clădiri cu 14 etaje?

Schimbarea la față a Sibiului: are nevoie orașul de clădiri cu 14 etaje?

După cele două dezbateri (una publică și una profesională) organizate pe tema proiectului care propune, printre altele, trei blocuri cu câte 14 etaje în zona străzii Autogării, inițiatorii proiectului revin cu răspunsuri la criticile care le-au fost aduse.

Printre cele mai serioase luări de poziții ca urmare a lansării proiectului de reconversie a zonei industriale din jurul fostei baze DPC, de pe strada Autogării, a fost cea a conducerii Ordinului Arhitecților din România, filiala Sibiu – Vâlcea. În urma dezbaterii profesionale pe care au avut-o arhitecții sibieni cu inițiatorii proiectului, conducerea OAR a considerat că inițiativa are la bază un proiect insuficient de solid detaliat sau construit în mai multe locuri.

În primul rând, cei de la OAR au criticat derogările de la Planul urbanistic general al Sibiului, care din 2011 încoace a impus la nivelul noilor construcții din oraș ”clasicul” S+P+3E+4R (adică subsol, parter, trei etaje și un etaj retras sau mansardă). În replică, inițiatorii proiectului susțin că PUG-ul nu este un instrument rigid de planificare urbană. ”Proiectul de față nu își propune să meargă pe ideea urbanismului derogatoriu, ci doar să nuanțeze în cadrul acelorași densități locale permise un alt mod de construire, mai aerisit, cu deschidere către crearea unei imagini urbane moderne și spații publice de calitate”, răspund reprezentanții Urban Pulse SRL, societatea angajată să realizeze planul urbanistic zonal necesar pentru investiția propusă. Potrivit lor, în ciuda accentelor de înălțime, coeficientul de utilizare a terenului nu depășește maximul prevăzut de PUG pentru zona respectivă (2,4 este CUT-ul maxim din PUG, iar 2,02 ar fi CUT-ul generat de proiectul în discuție).

În apărarea proiectului lor, cei de la Urban Pulse aduc și argumentul mixului de funcționalitate propus: funcțiuni comerciale, activități economice, servicii și echipamente complementare activităților economice, zone de locuire și spații publice (parc, scuaruri, piațete – sunt propuse trei piațete în zona respectivă).

Ce, cine? Pe terenurile delimitate de străzile Autogării, Distribuției și de calea ferată (aproximativ zona fostei baze Drumuri și Prestări Construcții și cea ocupată acum de depozitul de materiale de construcții UCM) doi investitori locali propun ridicarea a trei turnuri cu parter și 14 etaje. Plus clădiri comerciale, clădiri rezidențiale cu aproximativ 170 de locuințe, parcări subterane și supraetajate în număr de aproximativ 1.700, spații educaționale, piațete, piste de biciclete. În total, aproximativ 5.000 de locuri de muncă ar putea fi create în spațiile astfel propuse. Mai multe despre proiectul celor de la Premium SRL și Conelt SRL (controlate de oamenii de afaceri Ioan Alin Tatu și Constantin Trihenea) puteți citi aici.

Referitor la regimul de înălțime propus (14 etaje cu o înălțime maximă de 55 de metri și o amprentă la sol de 30 x 35 de m – 1.050 de mp), proiectanții spun că acesta a fost stabilit având în vedere destinația finală propusă. ”Una dintre condiționările primare pentru conformarea unor birouri de clasă A pentru a fi eficiente este aceea de a fi configurate în dezvoltări pe minim 10.000 de mp și un minim de 1.000 de mp pe nivel. (...) Pentru obiectul arhitectural și ansamblul arhitectural recomandăm să se realizeze concurs de arhitectură, în urma căruia să se găsească cea mai bună soluție pretabilă pentru acest spațiu”, este răspunsul Alinei Mureșan-Iuga, șef de proiect din partea Urban Pulse SRL.

Alina Mureșan-Iuga Alina Mureșan-Iuga

Un șantier interminabil?

Un mare semn de întrebare au ridicat arhitecții asupra capacității inițiatorilor unui astfel de proiect să îl ducă la bun sfârșit. Iar acest semn de întrebare, arătau arhitecții, pornește chiar de la aproximarea sumelor necesare până la momentul final. Investitorii vorbeau de 80 – 100 de milioane de euro, arhitecții au estimat că e nevoie de cel puțin 200 de milioane de euro. În răspunsul lor, proiectanții arată că necesitatea unui astfel de proiect este dată chiar de actualele trenduri economice globale. ”Dorința de a dezvolta o zonă de office de clasă A în Sibiu se pliază pe profilul zonei restructurate, existând condiționări de localizare pentru acest tip de dezvoltări. Exemple de proiecte (implementate sau în curs de implementare) de acest gen există atât în țară, cât și în străinătate, unul dintre acestea fiind Openville din Timișoara, similar ca și structurare cu proiectul de față, păstrând, firește, ordinul de scară. Proiectele din cadrul PUZ se vor face etapizat în funcție de prioritățile de dezvoltare și de disponibilitatea financiară, proiectul fiind vizat a fi realizat”, susțin cei de la Urban Pulse. Potrivit cărora, în imaginea de ansamblu a inițiativelor imobiliare din zonă (de pe str. M. Kogălniceanu, Ogorului, Frigoriferului – Agârbiceanu) funcțiunile mixte propuse pe str. Autogării (de la spații de business, de educație, până la cele de relaxare) or aduce implicații ”în principal pozitive”.

Chestiunea traficului

În afară de sesizările arhitecților referitoare la trafic, inițiatorii proiectului au fost criticați și pentru că în studiul lor de trafic au folosit date din 2005. Și că față de acel an, indicii de trafic din oraș s-au dublat. ”Traficul nu este de două ori mai intens decât cel din 2005, ci este de trei-patru ori mai intens, dar în anul 2005 Sibiul încă avea traficul greu prin interiorul său”, arată Alina Mureșan-Iuga. Potrivit lor, studiul lor a pornit de la datele din 2005 deoarece acela a fost ultimul an în care Primăria a realizat măsurători de trafic. Iar datelor rezultate din acele măsurători le-au fost aplicați coeficienți supraunitari, care au dus la concluzia că traficul este mult mai intens. Dar că, în momentul de față, cu excepția orelor de vârf și a perioadelor cu ploaie, rețeaua de străzi a Sibiului face față valorilor de trafic. Iar pentru viitor, investitorii se bazează pe investițiile în infrastructură anunțate de autorități, precum centura de sud a orașului, promisă de CJ Sibiu, dar și numeroasele proiecte ale Primăriei Sibiu, de la noi poduri peste Cibin, la încurajarea metodelor alternative de deplasare prin oraș.

Pentru PUZ au fost elaborate, printre altele, și studii de vizibilitate și de circulație. Studiile nu sunt suficiente, consideră specialiștii sibieni Pentru PUZ au fost elaborate, printre altele, și studii de vizibilitate și de circulație. Studiile nu sunt suficiente, consideră specialiștii sibieni

De altfel, inițiatorii proiectului în discuție arată că măsurile propuse de ei urmăresc încurajarea deplasării pe jos sau cu mijloace alternative mașinii personale. ”Pe baza experienței și a situațiilor din alte orașe, pe baza studiilor realizate în locații asemănătoare – orașe cu o istorie bogată, care necesită o dezvoltare sau o schimbare în vechea zonă industrială și care cer o scoatere a industriilor poluante și generatoare de zgomot din oraș – se vor avea în vedere măsuri care să susțină mobilitatea durabilă și să faciliteze utilizarea mijloacelor de transport nemotorizate sau a transportului public”, arată cei de la Urban Pulse, bazându-se astfel pe faptul că la nivelul orașului vor fi generate o serie de politici publice și vor fi finalizate o seamă de investiții în infrastructura pentru deplasare astfel încât proiectul semnat de ei să nu genereze noi blocaje.

Reprezentanții Urban Pulse susțin că toate sesizările referitoare la eventualele prejudicii aduse interesului public sau privat vor fi luate în calcul, iar documentația urbanistică ”se va completa cu propunerile sustenabile identificate în această etapă, astfel încât să ducă la îmbunătățirea proiectului și la modalități eficiente de gestionare urbană”.

Descarcă de aici Punct de Vedere al Urban Pulse

Citește și Schimbarea la față a Sibiului. Arhitecții, despre blocurile de 14 etaje: ”există riscul unui șantier interminabil”

Schimbarea la față a Sibiului: trei turnuri de 14 etaje și 5.000 de locuri de muncă în zona DPC

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

21 comentarii

Radu

Acum 4 ani

Se va rezolva problema, doar sotul doamnei Muresan Iuga, Paul este sef serviciu in cadrul Primariei Sibiu. Doar nu crede cineva ca Urban Pulse a fost aleasa de rechinii imobiliari pentru profesionalismul lor desavarsit.
Raspunde

Il i e

Acum 4 ani

Nu este normal sa faci in mijlocul orașului niște monștrii ,care vor sufoca tot orașul ,ținând cont că la nici 200 metrii este un nod principal de trafic,care face legătura cu parcul industrial.Asa ceva creezi Intr o margine de oraș cu legătură directe la autostrada .,.
Raspunde

Asaniciodata

Acum 4 ani

Distrugătorii, lacomi sunt in stare sa puna peste case blocuri ..cu asemenea mediocrităti ..lăsați Sibiulsa rsrespire respectați specificul urbanistic si legea..uitați va la spanioli, italieni, nemti...nu isi bat joc de cetățenii lor si de oraselele lor pentru a i favoriza pe COCALARII venetici ajunsi in functii nemeritat si fara bun simț.
Raspunde

dancp2

Acum 4 ani

proiect de cacao ca sa faca bani pdlistul de trihenea sa vedem dupa primul cutrmur avioanele o sa ocoleasca turnurile sau o sa ocoleasca sibiul mergind la brasov!
Raspunde

Turnișor

Acum 4 ani

Sa o votam pe Fodor..... Săsoaică pe care o doare in 14 de Turnișor. Ea nu vede traficul blocat din zona Lidl sau strada Verzăriei care se termina cu o stradă desfundată și neasfaltată și deasemenea o stradă ( Verzăriei) pe care valutiști sau bișnițari parchează pe interzis și poliția locală se face că nu vede . Pe străzile laterale din turnisor nu vezi mașini de curățenie sau nimic altceva din partea primăriei.....așadar haideți să o votam că vin alegerile și tocmai vrea să închidă de tot Turnișorul la orele de varf
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Urban12

Acum 4 ani

Esti un geniu. Practic militezi ca situatia sa ramana la fel!!! Un astfel de ansamblu in apropiere nu face decat sa genereze mai departe dezvoltare, ordonare. Dar va place sa stati in maghernite, din cate observ....noua populatie a orasului incepand cu 1950!
Raspunde

Ilie Garcea

Acum 4 ani

Din acele blocuri turn se va putea monitoriza perfect aeroportul. Oare nu sunt implicati in proiect si miscarile teroriste ? Intreb doar, nu dau cu parul
Raspunde

Fodorel Trifazatu

Acum 4 ani

Unde bagi atatea masini ?!?!? Ce cauta monstruozitatile alea in centru ? Daca tot vor sa faca asa ceva, de ce nu le fac la marginea orasului, cu cai de acces spre centura ?!?!?! Seamana a bataie de joc, lacomie si coruptie, tot proiectul asta care va bloca orasul.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Vasile Von Vasile

Acum 4 ani

bă ești prost? ăla-i centru?
Raspunde

Urban12

Acum 4 ani

Cu siguranta e nevoie si de cladiri inalte, de la traditia istorica a orasului cu, cumulat toate centurile de aparare, circa 80 turnuri pana la considerente actuale. Pe o amprenta mica la sol poti cumula mai mult O extindere fara limita a orasului in format P+4 e ceva nepractic, acoperi mult teren cu constructii, beton, asfalt si amplifici nevoia de deplasare. O intindere mare a orasului cumuleaza pe artere trafic si blocaje; deci nu construit vertical ca aduce trafic e total fals, gresit si folosit pt. manipulare.
Raspunde

Vasile Von Vasile

Acum 4 ani

mă nene S+P+3E+4R înseamnă că sunt 4 etaje retrase...
Raspunde

leonard

Acum 4 ani

Construiți fraților. Puterea economică a unui oras se deosebește si prin aceste clădiri înalte. Am înțeles din surse sigure că magazinul Dumbrava va fi demolat si în locul lui va fi construit o clădire de din oțel de 50 de etaje. Nu stiu cât este de adevărat dar se preconizează un termen de maxim 3 ani de zile...
Raspunde

leonard

Acum 4 ani

Rectific. Construită o clădire. Scriu prea repede.
Raspunde

leonard

Acum 4 ani

Că vrea Doamna Fodor sau nu ori viitorul primar al orașului acest proiect se va realiza cu sau fără ajutorul primăriei. Această clădire trebuie demolată. Ne pare rău.
Raspunde

Gostat Porcoration

Acum 4 ani

Pai hai sa facem niste calcule....cine se va muta in acele blocuri ? Ca romanii fug din tara, deci banuiesc ca exista un plan, o informatie, ceva, pe baza caruia se fac asemenea proiecte megalomanice. Anticipeaza cineva o infuzie de arabi care fug de incalzirea globala si pe care ne vor obliga bunii europeni sa-i "cazam" ? Sa ne faca cineva un calcul si sa ne spuna cam cate apartamente sunt acolo si cu cine le umple ?! E foarte important pentru noi sa stim cine vor fi acei indivizi care vor locui acolo. Am impresia ca se pregatesc niste lucruri de care noi nu prea avem idee... Sper doar sa nu ne transformam in ceea ce este acel stat numit Germania, azi sau Franta, unde exista orase care nu mai au nici o legatura cu Europa, sunt complet arabizate, pline cu lumea a 3-a. Sa nu ajungem asa, din megaloprostie....
Raspunde

Bilsteiner

Acum 4 ani

Si clientii is de vina, de ce accepta compromisuri. Eu cand mi-am cautat apartament am exclus Calea Saraciei pardon Cisnadiei din cauza traficului. Efectiv nu am acceptat sa iau acolo apartament si sa cotizez la bunastarea nesimtitilor care si-au batut joc de oameni. Deci cand oamenii incep sa puna conditii si sa analizeze dincolo de fitza de a sta la casa o sa vedeti cum apar si lucruri bune, dar atata timp cat are balta peste ei o sa faca la fel. Ca sa preintampin comentarii aiurea, am reusit sa imi iau in oras si sa nu pierd ore in trafic aiurea
Raspunde

Paula

Acum 4 ani

Doamne fereste!
Raspunde

Doc

Acum 4 ani

Dincolo de discuția pe acest caz specific, până la urmă e o decizie politică apropo de cum și dacă vrem să se dezvolte Sibiul. Și n-aș fi sigur că Sibiul chiar are așa o marjă mare de manevră; și ar fi trist să nu învățăm măcar pe baza experienței. La o adică, intenționat sau din indolență, inerție etc., Sibiul poate bloca dezvoltarea de un tip sau altul. O poate bloca însă pe teritoriul lui administrativ, și atât - urmarea este că dezvoltarea se va face în exterior, fără să aibă ceva de spus nici primăria nici locuitorii orașului. Obiecțiile arhitecților la acest proiect sunt bine venite, și ar trebui să se țină cont de ele, și primăria orașului, care ne reprezintă și ar trebui să ne apere interesele, ar trebui să participe activ la discuția asta. Dar nu cred că interesul nostru, în cazul ăsta sau în general, e un „NU” hotărât. S-ar putea pe viitor să-l regretăm.
Raspunde

2cents

Acum 4 ani

Ma bucur sa vad ca in sfarsit arhitectii au luat atitudine si ca presa urmareste aceste demersuri. Sper ca asta sa duca la o insanatosire a urbanismului sibian pe viitor. Nu de alta dar avem disperata nevoie de asa ceva.
Raspunde

Herocon

Acum 4 ani

Nu arata rau, doar ca vor aglomera zona, mai ales daca nu-i obliga sa faca parcari subterane, sub acele cladiri. Ar putea sa mai taie din ele. Sa fie unul de 14, altele de 10 sau 12, iar cele de pe margine, mai putine sau cu numar de apartamente mai putine.... sa fie apartamente mari !!! Astfel s-ar reduce numarul celor care locuiesc acolo si ar fi mai logic asa, pentru ca zona ar fi mai putin aglomerata, etc etc. N-ar fi rau sa-i oblige primaria sa faca si o cladire de scoala si gradinita, eventual si un spatiu sau cateva pentru centru comercial/minimarket, tot pentru a decongestiona strazile inconjuratoare.
Raspunde

PuieMSD

Acum 4 ani

Sibiul in primul rand trebuie sa dea jos toate fabricile vechi din oras care nu mai sunt in folosinta, prefer cladiri de birouri sau cladiri rezidentiale decat sa vad cladiri dezafectate. Trebuie mers pe verticala cu cladiri inalte deoarece Sibiul ca si teritoriu este minuscul, satele si comunele de pe langa oras ingradesc dezvoltarea pe orizontala asa ca trebuie mers pe verticala cu conditia de a obliga orice constructor de bloc nou sa asigure in pretul apartamentului minim un loc de parcare subteran si unul suprateran. Primaria trebuie sa gaseasca modalitati de fluidizare a traficului nu constructorii..ce preferati cladiri dezafectate sau ansambluri rezidentiale/ cladiri de birouri noi?!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus