Sâmbătă,
25.10.2025
Cer Senin
Acum
6°C

Eugen Cojocaru, antreprenor și specialist în tehnologie: În lumea de business, în maxim cinci ani de zile orice companie care nu folosește AI va risca să dispară

Eugen Cojocaru, antreprenor și specialist în tehnologie: În lumea de business, în maxim cinci ani de zile orice companie care nu folosește AI va risca să dispară
Foto: Transylvania Meets Business People

Eugen Cojocaru este owner al companiei de IT din Sibiu GSD, antreprenor și mentor. Specialist în tehnologie, Eugen Cojocaru a dezvoltat aplicații software și a condus echipe în acest domeniu în ultimii 20 ani, participând în proiecte internaționale, alături de clienți din Germania, Franța, Austria, Elveția, USA și Australia. În ultimii 12 ani a dezvoltat mai multe business-uri și a activat ca mentor și consultant pentru alte afaceri de succes. Totodată este fondator și organizator al ”Transylvania meets business people”, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate mediului de afaceri din Transilvania.

Pentru că următoarea ediție a ”Transylvania meets business people” este programată săptămâna viitoare, începând cu 30 octombrie, reporterul Turnul Sfatului i-a solicitat un interviu.

Suntem în 2025, în plină toamnă, și peste tot pe unde mă uit în jur văd tot mai mulți antreprenori care vorbesc cu teamă, fie despre criză, fie despre probleme economice serioase… Cum se vede situația din mijlocul antreprenorilor din Sibiu?

Inevitabil asistăm la o schimbare. Clar se transformă foarte multe industrii în jurul nostru, se transformă și se reconfigurează, apar și scăderi, multe dintre ele sunt legate unele de altele, este ca un efect de domino și dacă apare o problemă într-una dintre industrii pe urmă se reflectă și asupra celorlalte. Răspunsul scurt, sigur există un impact ca urmare a schimbărilor economice. Pe de altă parte, n-ar trebui să fie o surpriză pentru nimeni faptul că economia funcționează după un ciclu similar cu cel al anotimpurilor. Ar fi culmea să fim surprinși că după toamnă vine iarna. După toamnă vine iarna întotdeauna, este bine să înțelegem asta. Cum reacționează oamenii? Eu am observat că se cam împart în două categorii. Sunt cei care consideră că schimbarea vine cu incertitudine și urmează perioade nesigure. Și alții care înțeleg că schimbarea este singura certitudine. Reacția ține foarte mult de modul în care oamenii se poziționează. Dacă obișnuiesc să vadă, să caute soluții la probleme sau probleme la soluții…

Bun. În contextul acesta în care avem cicluri economice, cum vedeți ce se întâmplă pe plan economic, social și politic în România? Am avut o creștere de TVA, o scădere a consumului populației. Cât de mult afectează mediul de afaceri?

Impactează cu siguranță pentru că oamenii nu mai sunt dispuși să cheltuie la fel de mult. Devin reticenți având în vedere schimbările din piață. Și pentru că inevitabil au mai puțini bani ca urmare a creșterilor de taxe. Este firesc și este o reacție naturală din partea cumpărătorilor.

Puteți ține cont de ea când faceți planul de afaceri pe 2026 sau prognoza de buget? Recomandați antreprenorilor din zona sibiană, zona Transilvaniei, să fie atenți la ce se întâmplă din punct de vedere politic în perioada următoare?

Este o întrebare retorică. Evident, altfel este o nebunie să mergi înainte cu speranța că poate îmi iese. Eu cred foarte mult în intersecția a două lucruri. Curajul și nebunia aceasta frumoasă, pe care un antreprenor este necesar s-o aibă, ca să poată să se dezvolte, ca să poată să vadă dincolo de ceea ce oamenii văd în mod normal. Să aibă viziunea de a face, de a merge mai departe indiferent de ce se întâmplă. Asta pe de o departe, intersectată cu aplecarea spre a face o analiză bazată pe lucruri concrete, pe a lucra cu cifre, pe a lucra cu statistici, pe a face un forcast bazat pe lucruri cât mai concrete, țintit pe rezultate. Și atunci cifrele spun că este bine să facem calcule bune și să schimbăm strategia, să schimbăm modul în care lucrăm, să schimbăm modul în care ne raportăm la piață, că ce a funcționat până acum nu mai funcționează la fel. Să schimbi inclusiv modul în care vinzi, să schimbi poate categoria de clienți, este nevoie de o reconfigurare a strategiei cu care, ca antreprenor, îți propui să-ți atingi obiectivele.

În orice criză există și oportunități.

Exact, dar este ușor de spus în teorie. Mi-e simplu să declar așa, ideea este că ce face cu adevărat diferența este cum faci ca mental să te schimbi 180°, pentru că doar așa poți să transformi o problemă într-o oportunitate. Adică trebuie să schimbi perspectiva cu 180°. Altfel, o problemă tot o problemă rămâne. Dacă te miști 5° mai la stânga sau mai la dreapta, tot o problemă o vezi. Ca să o vezi din direcție opusă, din problemă să vezi oportunitatea, trebuie să te miști 180°, să-i ajungi în spate. Pentru asta trebuie să poți face tu mental, ca om, schimbarea. Asta înseamnă că, în general, indiferent ce ți s-ar întâmpla, că-i în business sau în viață, trebuie să fii capabil să poți să faci schimbarea aceasta de perspectivă. Abia aceasta este o provocare interesantă.

Provocarea despre care vorbiți este valabilă și când vine vorba despre adoptarea noilor tehnologii, în special Inteligența Artificială? Cât de mult folosiți în 2025 AI și cum vedeți rata de absorbție a AI în zona antreprenorială din Sibiu?

Părerea mea e că oamenii o tolerează, nu o folosesc. Cam așa văd situația, oamenii o tolerează, nu o utilizează. O tolerează nu pentru că nu cred în ea, ci pentru că nu înțeleg la ce naiba e bună, adică au impresia că e acolo ca să te învețe să faci o postare pe Facebook, sau să-ți rescrie niște chestii, respectiv, să-ți răspundă repede dacă îl întrebi ceva, ca să nu mai cauți tu pe Google. Din păcate, majoritatea oamenilor de afaceri cam aici se opresc în a folosi AI-ul. Dacă ajung până aici! Cei care reușesc să-l folosească eficient sunt cei care înțeleg că trebuie să învețe continuu, să descopere, sunt cei care înțeleg că nu-i necesar ca ei să mai facă toate lucrurile de mână, doar ca să se simtă ei bine că le-au făcut ei manual. Că n-are niciun sens. Dacă facem o analogie ar fi ca și cum ai ține să mănânci doar fructe și legume cultivate cu sapa, în detrimentul tractorului și combinei. Dacă am fi rămas la sapă ne-ar fi fost teribil de greu, ca specie. Acum avem tocmai tehnologia care ne ajută să să vedem un progres fantastic. Cred că ține foarte mult de echilibru și de înțelepciunea de a le folosi cum trebuie. Revenind la întrebare, Inteligența Artificială nu este foarte adoptată, nu pentru că oamenii nu vor, ci eu consider că oamenii nu înțeleg exact cum s-o folosească mai bine. Și mai este un aspect, apropo de flexibilitatea mentală și de deschiderea la nou. Oamenii nu sunt obișnuiți, nu-i o normalitate pentru ei să îi lucreze cu un o Inteligență Artificială, nu e o normalitate să se lase ajutați.

N-au încredere?

Cred că nu o văd ca pe o chestie firească, nu cred că se tem că se poate întâmpla ceva rău, cât că nu așa au crescut. Este complicat când un om trăiește 40, 50 de ani cu mentalitatea că trebuie se descurce singur și să facă singur și vii și îi aduci în față un dispozitiv care poate să îl degreveze de 30 - 50% din lucrurile pe care este necesar să le facă cognitiv. Nu-i, natural, omul nu are tendința să facă asta.

Îmi aduc aminte de un exemplu concret de la o conferință la care am participat. La un moment dat, pe un site de asigurări, sau ceva de genul acesta, s-a pus un un mic chatbot cu care să interacționeze clienții. Și când se deschidea site-ul, se deschidea și chatbot-ul care spunea: Salut, sunt Maria, asistentul tău virtual și sunt aici să te ajut să-ți faci o nouă asigurare. Dă-mi câteva detalii și… mă rog. Rata de utilizare au fost de sub 10%, sub 5%, mică, foarte mică. N-au înțeles exact de ce nu este atât de bine folosit până când cuiva i-a venit ideea să scoată un singur lucru din toată interacțiunea asta. Și anume doar două cuvinte din ceea ce chatbot-ul zicea: ”asistentul virtual”. A rămas: Sunt Maria și sunt aici să te ajut. Fără asistentul tău virtual. Deci să aibă impresia că i se adresează unui om. Același chatbot, cu același capacități a fost ulterior utilizat în peste 70-80% din cazuri. Cu succes, adică s-a și terminat interacțiunea cu asigurare făcută. De ce? Pentru că omul a avut impresia că, de fapt, stă de vorbă cu un alt om. Așa că tendința generației noastre și a generației de dinaintea noastră cu atât mai mult, este să se bazeze tot pe oameni pentru lucruri care trebuiesc făcute. Nu e natural încă, nu sunt sinapsele legate în cap la noi de așa natură încât să ne bazăm pe un calculator să ne ajute la lucruri cu adevărat relevante. În lumea de business, în maxim cinci ani de zile orice companie care nu folosește AI va risca să dispară. Nu știu dacă apucă cinci ani. Pentru că rata de dezvoltare și evoluție a Inteligenței Artificiale este fantastică. În timp ce vorbim evoluează. În câțiva ani, n-o să mai poată fi competitivă nicio companie care face lucrurile clasic.

Pe Eugen Cojocaru îl puteți cunoaște înecepând cu 30 octombrie, la Hotel Ramada, în cadrul ”Transylvania meets business people” – (in)certitudinea schimbării. Alături de el vor fi prezenți speakeri profesioniști din toată țara și din străinătate:

speakeri conferinta

Programul complet și biletele pot fi găsite aici.

”Transylvania meets business people” – (in)certitudinea schimbării este un eveniment susținut de Turnul Sfatului.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

1 comentarii

Newman

Acum 12 ore

Este un om deosebit.Ignora pe cei doi interlocutori si se uita in telefon.Sau poate nu are tinere de minte si foloseste aide memoire pe telefon!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus