Sâmbătă,
24.10.2020
Cer Senin
Acum
5°C

Astrid Fodor: „Proiectul Sibiu Bike City va pune la dispoziție 500 de biciclete pentru sibieni”

27 August 2020 14:28

Astrid Fodor: „Proiectul Sibiu Bike City va pune la dispoziție 500 de biciclete pentru sibieni”

Mobilitatea este unul dintre principalele puncte de dezvoltare într-un oraș viu, cum este Sibiul. Modernizarea transportului în comun, realizarea de noi piste de biciclete și demararea proiectului Sibiu Bike City, prin care sibienii vor avea la dispoziție 500 de biciclete pentru a circula prin oraș, sunt câteva dintre soluțiile ce vor fi implementate în următoarea perioadă în municipiu.

Vorbind despre mobilitatea sibienilor, transportul public este în proces de modernizare. Când vom circula în Sibiu numai cu autobuze noi?

Am plecat de la premisa că, pentru a fi utilizat de sibieni, transportul public trebuie să fie atractiv, modern, cu modalități de plată actuale și la îndemână, cu instrumente digitale pentru planificarea deplasării. Am început în 2018 modernizarea flotei de autobuze Tursib și continuăm. Până în prezent am înlocuit mai bine de jumătate din parcul auto al Tursib cu 65 de autobuze noi. Pentru cealaltă jumătate avem proceduri de achiziție în curs. Cumpărăm 40 de autobuze alimentate cu gaz, achiziția fiind aproape de finalizare. Dacă nu se depun din nou contestații nejustificate care să ne blocheze, încheiem contractul și până în primăvara anului viitor le putem avea livrate și pot intra pe trasee. Alte 9 autobuze electrice le vom achiziționa prin Ministerul Lucrărilor Publice -  așteptăm să se finalizeze achiziția și să ne fie livrate. O a treia achiziție în curs este cea pentru 5 microbuze electrice împreună cu stațiile de încărcare - acestea vor opera pe linia verde din centrul istoric. Prin urmare, începând de anul viitor vom circula în Sibiu exclusiv cu autobuze noi, dotate modern și mai punctuale în stații. De asemenea, o componentă importantă a proiectelor menționate va fi modernizarea sistemului de informare a călătorilor, reabilitarea stațiilor și crearea unor instrumente digitale de planificare a călătoriei și de plată printr-o aplicație integrată.

Pentru că, așa cum ați spus, transportul public este o variantă de mobilitate alternativă am planificat pentru următorii ani, în cazul în care vom continua împreună dezvoltarea Sibiului, crearea unor coridoare de mobilitate care vor prioritiza transportul public prin benzi dedicate. În plus față de Calea Dumbrăvii, un proiect demarat deja, vom crea astfel de coridoare de mobilitate pe Calea Șurii Mici, pe bulevardul Mihai Viteazu și pe strada Rahovei.

Mobilitatea sustenabilă, cu emisii zero, este transportul cu bicicleta. Bicicliștii au făcut publice în mai multe rânduri solicitările lor. Ați găsit soluții pentru a le satisface solicitările?

Avem un dialog activ cu asociațiile de bicicliști și, spun eu, constructiv. Așa cum este și normal, am ascultat doleanțele și propunerile lor, dar și criticile și am identificat soluții. Nu doar le-am identificat, ci am acționat.

În acești ultimi ani am realizat 11 km de piste noi. În prezent avem în lucru piste mai sigure pe strada Podului, pe drumul peste Câmpșor, iar pe Calea Dumbrăvii urmează să înceapă lucrările. Este în lucru și coridorul pentru biciclete între cartierul Ștrand și parcul Sub Arini. Un alt proiect demarat deja este amenajarea malurilor Cibinului cu piste sigure, pentru care am finalizat studiul de fezabilitate și este în curs de elaborare proiectul tehnic, următorul pas fiind contractarea execuției lucrărilor propiu-zise. În total 17 km de piste mai sigure vor fi creați anul acesta și anul viitor.

Aceste piste vor fi separate de calea de rulare a autovehiculelor, dar și de trotuare, prin borduri sau alte tipuri de separatoare, inclusiv marcaje. Prin urmare, creștem siguranța în trafic. Sper însă că, între timp, șoferii se vor obișnui să respecte bicicliștii în trafic, iar cei pe bicicletă să circule cu atenție mai mare, preventiv, pentru a elimina accidentele care se produc în continuare din neatenția participanților la trafic. Aceasta este o componentă de educație a comunității în care ne vom implica prin campanii de conștientizare după ce aceste proiecte se vor realiza. 

A crescut numărul bicicliștilor care utilizează pistele? Folosesc mai mult sibienii bicicleta pentru a se deplasa?

Nu avem statistici, dar din ceea ce se observă cu ochiul liber, sunt mai mulți bicicliști pe piste în ultima perioadă, mai ales în contextul pandemiei - bicicleta e un mijloc de transport individual care asigură distanțarea.

Pentru a-i încuraja pe sibieni să utilizeze mai mult bicicleta creăm infrastructura și am inițiat un proiect interesant: Sibiu Bike City. Concret, punem la dispoziția sibienilor 500 de biciclete pentru închirierea din 40 de centre pe care le vom amenaja în tot orașul. Procedura de achiziție este în curs și estimez că până în primăvara anului viitor vor fi operaționale, la timp pentru sezonul cald.  Închirierea se va plăti printr-o aplicație care este inclusă în proiect, sau prin intermediul automatelor din centre. Practic, și cei care nu dețin o bicicletă personală, vor avea ocazia să o folosească în loc de mașina personală sau în locul unui taxi, spre exemplu.

Ați anunțat un proiect interesant pentru bicicliști pe Dealul Gușteriței, de data aceasta pentru agrement. Care este conceptul proiectului?

Am propus sibienilor un proiect la care țin foarte mult. Doresc să amenajăm Dealul Gușteriței cu zone de agrement și odihnă, cu spații pentru promenadă, cu un roller coaster de tip montan și să creăm două trasee ciclo-turistice: unul mai scurt, cu un grad de dificultate mai redus și unul mai lung și cu un grad de dificultate mai mare, care va conecta Sibiul cu traseele de cicloturism Colinele Transilvaniei care se întind pe trei județe. În acest fel, creăm în același timp noi facilități pentru sport, dar și pentru agrement, dând o utilitate Dealului Gușteriței. Vreau să subliniez că dezvoltarea acestei zone se va face cu respectarea mediului și a cadrului natural pe care îl vom pune în valoare. Aceasta este un obiect de ecoturism care va aduce sibienii în mijlocul naturii.

Mașina personală rămâne, deocamdată, cel mai utilizat mijloc de transport, iar traficul este în continuare aglomerat la orele de vârf. Cum poate crește mobilitatea în Sibiu din acest punct de vedere?

Așa este. Trecerea la mobilitatea alternativă se va face treptat și nu foarte ușor. Așa că am inițiat proiecte care să decongestioneze traficul pe arterele aglomerate.

În primul rând am modernizat 130 de străzi de pământ. Odată asfaltate, sibienii nu le mai ocolesc, ci le folosesc și astfel scad puțin valorile de trafic pe arterele principale. Apoi am finalizat viaductul Mihail Kogălniceanu, o nouă legătură între cartierele Turnișor și Țiglari și zona industrială vest. Podul peste Cibin din dreptul pieței agro-alimentare a fost și acesta modernizat, iar viaductul Vasile Aaron a fost supus reparațiilor capitale.

În prezent este în lucru o nouă conexiune rutieră: drumul peste Câmpșor, care unește cartierul Ștrand cu Turnișorul și zona vest, împreună cu podul nou din dreptul străzii Rozmarinului. Lărgirea Căii Cisnădiei la trei benzi va rezolva problema traficului la intrarea și ieșirea din Sibiu. Această lucrare este în curs de finalizare. În procedură de achiziție avem o nouă legătură rutieră cu Șelimbărul, între strada Oașa din Sibiu și strada Octavian Goga din Șelimbăr.

Pentru următorii patru ani, propun sibienilor mai multe proiecte pentru o mai bună mobilitate, cele mai importante fiind: crearea unui coridor de mobilitate pe bulevardul Mihai Viteazu și strada Rahovei cu piste pentru biciclete și bandă dedicată autobuzelor, lărgirea și reamenajarea Căii Șurii Mici, inclusiv bandă dedicată autobuzelor și piste pentru biciclete, amenajarea unui drum de legătură între Calea Șurii Mici și străzile Ogorului - Turda, lărgirea străzii Viitorului, reabilitarea podului Maria Tereza și a celui de pe șoseaua Alba Iulia pe care îl vom și lărgi pentru virajul spre Ștrand, precum și construcția unui nou pod peste Cibin în zona cartierului Reșita, locația exactă urmând să fie stabilită prin Studiul de conectivitate contractat de Primărie și care se află în curs de realizare.

Vizualizari: 1027

Comentarii

1 comentarii

Joe Doe

Acum 1 lună

Sibiu Bike City?! Dnă primar, mă apucă râsul de nu mai pot. V-am votat, ultima oară, crezând că aveți habar de ce faceți. Așa cum recunoașteți, nu aveți statistici; fiindcă nu vă pasă. Merg cu bicicleta la serviciu, duc cu bicicleta copilul la grădiniță, când vremea permite. Da, avem mașini. Două! Da, am propus lucruri în acest sens, iar oamenii de la direcția tehnic au răspuns că nu se poate, că sectoarele alea ar deveni piste de săniuș. Da, acum tot pe ele ați tras concluzia că merg piste. Dar se va împinge bicicleta, în Ștrand. Asta înseamnă mobilitate pe bike? O rușine, va fi... Nu, nu vă mai votez. Că nu vă interesează, că nu aveți curaj, că nu aveți viziune...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus