Duminică,
27.09.2020
Heavy Intensity Shower Rain
Acum
12°C

Prietenii Mocăniței pregătesc o surpriză turiștilor, în weekend

02 Septembrie 2020 13:05

Prietenii Mocăniței pregătesc o surpriză turiștilor, în weekend

Începând cu weekend-ul acesta Asociația ”Prietenii Mocăniței” readuce mocănița la Cornățel și invită pe toată lumea la o plimbare de 7 kilometri, presărată de istorie și frumuseți naturale, până la Hosman. Spre deosebire de alți ani, trenul va fi tractat de o locomotivă ”Reșița” de producție românească, la fel cum se întâmpla în anii '60. Despre locomotivele ”Reșița”, înscrieri și turiști am stat de vorbă cu Mihai Blotor, președintele asociației și organizator al evenimentului.

Veți readuce la Sibiu aceeași locomotivă cu abur care circula și în '70. De unde vine, cum ați găsit-o, cât costă?

Nu este chiar aceeași locomotivă, dar este o locomotivă identică. În anii 1960 depoul Sibiu a avut la tracțiunea trenurilor pe calea îngustă Sibiu-Agnita trei locomotive cu abur tip Reșița. Acesta este cel mai răspândit tip de locomotivă cu abur pentru calea îngustă în România, fiind produse în număr mare la Resița, în special pentru căile ferate forestiere. La începutul anilor 70 au fost introduse locomotivele diesel iar locomotivele cu abur tip Reșita din depoul Sibiu au continuat să fie folosite doar pe post de generator de abur pentru încălzirea vagoanelor de călători pe timp de iarnă. Ca fapt divers, în anii 1980, după răcirea relațiilor României cu statele arabe, care a dus la creșterea prețului motorinei, s-a repornit producția de locomotive cu abur tip Reșița de cale îngustă, dar nu la Reșița, unde fosta fabrică de locomotive fusese convertită pentru producția motoarelor diesel, ci la fabrica de utilaje forestiere din Reghin, aceasta fiind ultima producție de serie a locomotivelor cu abur în Europa. Din cele trei locomotive care au circulat la Sibiu în anii 1960 și 1970 se mai păstrează două, una expusă în depoul din Sibiu și cealaltă expusă la intrarea dinspre Gara de Nord a Muzeului CFR din București, ambele în stare precară și nefuncționale.

Foto: John Alexander

Locomotiva pe care o aducem în următoarele doua weekenduri la Cornățel este Bucovina, de la Mocănița de la Moldovița, o fostă locomotivă forestiera, astfel că singura deosebire estetică față de fostele Reșițe ale liniei Sibiu - Agnita este opritorul de scântei de pe coșul de fum al locomotivei, acea parte bombată din partea de sus a coșului, un accesoriu foarte important atunci când circuli în mare parte prin păduri de rășinoase, altfel riști să dai foc pădurii. Locomotivele CFR-ului nu aveau nevoie de opritor de scântei, ele circulând de obicei în zone agricole sau de câmpie, sau cel puțin așa era la noi pe Valea Hârtibaciului. Ca fapt divers, cu una dintre cele trei locomotive Reșița ale depoului Sibiu s-au scos șinele Mocăniței din Sighișoara, în anul 1965, deci a fost ultima locomotivă de cale îngustă care a circulat prin centrul Sighișoarei.

Foto: facebook Sigisoara Old Times

E scump să organizezi un astfel de eveniment?

Locomotiva Bucovina ne este oferită de SC Calea Ferată Îngusta SRL, același furnizor de material rulant cu care am lucrat și în anii trecuți. Motivul pentru care nu ne mai poate trimite locomotiva Budapesta consacrata deja la trenurile de la Cornățel este pentru că aceea este folosita acum pentru trenuri turistice în Apuseni, între Abrud și Câmpeni. Nu am prețul doar pentru locomotivă, dar pot să îți spun prețul pentru închirierea și transportul locomotivei si al celor trei vagoane, plus cărbunele și uleiul necesar funcționării locomotivei, care se ridică la aproximativ 6000 de euro. La acestea se mai adaugă plata, cazarea și masa mecanicilor și multe alte cheltuieli aferente organizării trenurilor.

Foto: www.pierdutiinvacanta.ro

E ultimul pas și ultimul an până să aveți propria locomotivă, ca să nu mai aduceți alte locomotive și să puteți organiza plimbări mai dese?

După cum știi, în acest an, proiectul depus de noi spre finanțare nerambursabilă a fost acceptat și selectat. Prin el ne propunem achiziția unei locomotive diesel și reparația a două vagoane de călători, durata de realizare fiind de doi ani, deci nici anul următor nu cred că o să reușim să avem trenul nostru, ci abia în 2022. Iar acela va fi cu o locomotivă diesel, nu una cu abur. În spatele cortinei facem și alți pași pentru a avea propriul nostru material rulant, până acum am primit din Elveția, prin intermediul fundației Ostgleis, un vagon salon și două vagoane de marfă, și sperăm să primim anul viitor de la aceeași sursă încă doua vagoane de călători și două de marfa, iar în același timp căutăm și o locomotivă cu abur.

Care e reacția sibienilor și a turiștilor, s-au înscris mulți? Vor fi pline vagoanele?

De când organizăm noi trenuri, turiști au fost prea mulți pentru capacitatea Mocăniței. În primii ani am avut și cazuri în care oamenii s-au luat la bătaie pe peron pentru un loc în tren, așa că am decis să ne facem un sistem de rezervări online, ca sa putem garanta celor înscriși că vor avea loc în tren, dar și ca potențialul turist sa vadă live gradul de rezervare al trenului la fiecare cursă. Chiar și așa, de fiecare dată am auzit de oameni dezamăgiți că nu au mai prins loc în tren, deși uneori am mai făcut o cursă în plus după programul normal și nu au rămas niciodată pe peron turiști neplimbați. Anul acesta pare că sunt mai puțini turiști, probabil din cauza pandemiei, chiar ieri îmi zicea colegul care se ocupă de rezervări că au fost rezervate deja 30% din totalul locurilor pentru acest weekend.

Foto: facebook Sigisoara Old Times

Ce măsuri de protecție luați, dacă vin cu copilul voi fi în siguranță?

În contextul actual, circulația trenurilor pe liniile feroviare din România se desfașoară cu respectarea prevederilor Ordinului comun al Ministrului Afacerilor Interne și al Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 79/988/2020 privind masuri si reguli in domeniul transporturilor, pe perioada stării de alerta, pentru prevenirea răspândirii COVID-19. În Anexa 4 a acestui Ordin, în secțiunea destinată transporturilor pe calea ferata, nu sunt prevăzute măsuri de distanțare socială în privința locurilor din vagoane, doar purtarea măștii de protecție. Pe lângă aceasta, soluții dezinfectante pentru mâini vor fi disponibile atât în stația de plecare cât și în tren, iar suprafețele atinse des vor fi dezinfectate după fiecare cursă. Totodată, vor fi stabilite culoare pentru întocmirea tabelului de participare care trebuie depus ulterior la DSP si pentru achiziția biletului de călătorie, culoare pe care vom impune respectarea distanțării, în timp ce urcarea în vagon se va face pe la un capăt, iar ieșirea pe la celălalt capăt, pentru evitarea aglomerării. Toate aceste măsuri au fost discutate și aprobate deja cu DSP.

Partea bună însă a gradului de rezervare redus este că oricine poate să își aleagă din interfața de rezervări o cursă la care sunt mai multe locuri libere, ca să nu stea în înghesuială. Trenul va avea trei vagoane de călători, două acoperite, dar care vor circula cu toate geamurile deschise, și unul descoperit. Conform legii, rugăm participanții să poarte masca de protecție pe toată durata călătoriei, precum și pe peroanele stațiilor.

Credit foto principală: John Alexander

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus