Sâmbătă,
28.11.2020
Innorat
Acum
-2°C

Curățenia și deszăpezirea Sibiului, ca ”la piață”: trei firme obligă Primăria să reia atribuirea celui mai mare contract de servicii

08 Noiembrie 2020 17:34

Curățenia și deszăpezirea Sibiului, ca ”la piață”: trei firme obligă Primăria să reia atribuirea celui mai mare contract de servicii

Demarată de mai bine de un an, cea de-a cincea procedură prin care Primăria Sibiu încearcă să atribuie serviciile de curățenie și deszăpezire a orașului pe o perioadă de patru ani are, în continuare, un final incert. Anulată în august de Primărie sub motivul că toate ofertele depuse sunt neconforme, procedura trebuie reluată după ce Consiliul național de soluționare a contestațiilor a analizat plângerile a trei din cei patru ofertanți.

Estimat la 61,8 milioane de lei, fără TVA, contractul pentru „Servicii de salubrizare – activități de măturat, spălat, stropit și întreținere a căilor publice și curățarea și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț, în municipiul Sibiu și stațiunea Păltiniș” este cel mai mare contract de servicii scos la licitație de Primăria Sibiu în istoria sa. Ultima încercare de a încredința aceste servicii își are punctul de pornire în ziua de 26 august 2019, când a fost publicat anunțul procedurii de atribuire a acestui contract, pe o perioadă de patru ani.

Patru firme și asocieri de firme au depus câte o ofertă pentru acest contract: Soma SRL (având Comprest și Rossal drept terți susținători), Brantner Servicii Ecologice, asocierea Polaris M Holding (lider) – Polaris Mediu și, respectiv, asocierea Salubritate SA (lider) – Terra Building SRL. Această din urmă asociere este și cea căreia, până la finele acestei săptămâni, îi este încredințat pe o perioadă de un an contractul de curățenie și deszăpezire a Sibiului.

”Nu sunt bune! Ba sunt bune!”

Cele patru oferte depuse mai sus amintite au fost deschise de funcționarii Primăriei Sibiu pentru evaluare în ziua de 9 octombrie 2019. După 11 luni, funcționarii administrației sibiene au emis către toți cei patru ofertanți câte o adresă prin care îi înștiințau că ofertele lor au fost considerate neconforme. O zi mai târziu, în 25 august 2020, Primăria Sibiu anunță prin intermediul Sistemului electronic de achiziții publice (SICAP) anularea procedurii de atribuire.

Trei dintre ofertanți nu au fost de acord cu aprecierile funcționarilor sibieni și, în prima parte a lunii septembrie, s-au adresat Consiliului național pentru soluționarea contestațiilor. Este vorba de cei de la Soma, Polaris și Salubritate SA. Au plătit fiecare câte o garanție de 880.000 de lei și au cerut judecătorilor CNSC să constate că, în contra celor susținute de afirmațiile Primăriei, ofertelor lor sunt conforme și, prin urmare, contractul de curățenie și deszăpezire ar trebui atribuit.

După ce au analizat contestațiile celor trei și opinia funcționarilor Primăriei Sibiu, judecătorii sibieni au ajuns la o concluzie: operatorii economici au dreptate, Primăria Sibiu, nu. ”Anulează raportul procedurii nr. 59442/24.08.2020, în partea privitoare la ofertele aparținând SC Soma SRL, Asocierii Salubritate SA - Terra Building SRL și Asocierea SC Polaris M. Holding SRL - SC Polaris Mediu SRL și toate actele subsecvente, inclusiv comunicarea rezultatului procedurii nr. 59972/25.08.2020 și obligă autoritatea contractantă la reluarea procedurii de atribuire în cauză, cu reevaluarea ofertelor de mai sus, în termen de 15 zile conform celor precizate în motivare și respectarea întocmai a legislației din domeniul achizițiilor publice”, se arată în decizia CNSC dată pe 6 octombrie 2020.

Din datele care apar pe portalul Curții de Apel Alba Iulia, decizia CNSC nu a fost contestată de către Primăria Sibiu.

Interpretări ilizibile

Motivele care au dus la această situație pot fi doar vag ”intuite” și asta deoarece documentația pe acest subiect publicată prin intermediul SICAP este deficitar scanată. Spre exemplu, din cele 94 de pagini ale motivării deciziei CNSC sunt reproduse integral doar 12 pagini. Cele mai multe pagini sunt albe, restul având doar porțiuni de text scanate. La fel, nici conținutul contestațiilor depuse de către firme nu este scanat astfel încât să redea integral motivele enumerate de agenții economici.

Documentele publicate pe subiectul curățeniei și deszăpezirii Sibiului conțin mai multe pagini albe, decât ”cu scris”

Din paginile care conțin, totuși, ceva text, rezultă că în cazul celor de la Soma, funcționarii Primăriei au considerat că oferta nu este conformă deoarece utilajele solicitate prin caietul de sarcini erau doar ”precontractate” și nu incluse într-un contract de vânzare-cumpărare sau deja aflate în proprietate. Cei de la Soma au arătat că precontractul de vânzare-cumpărare al utilajelor ar fi produs efecte după atribuirea contractului pe care Primăria Sibiu l-a scos la licitație.

Cu toate că Primăria Sibiu a arătat că, prin caietul de sarcini și clarificările ulterioare, utilajele solicitate ar fi trebuit să fie deja în proprietate, CNSC a considerat că o astfel de atitudine este contrară ”principiului proporționalității”. ”În cazul de față, Consiliul stabilește că autoritatea contractantă trebuia să dea dovadă de diligență și să analizeze efectul juridic în cauză cu luarea în considerare a acestuia, dintr-o perspectivă generală a dreptului de raportare la propriile cerințe - «operatorul desemnat câștigător va deține sub orice formă» echipamentele în cauză, respectiv «la data intrării în vigoare a contractului» și nu «la data depunerii ofertei», după cum susține aceasta în cadrul punctului de vedere, fapt ce denotă o apreciere disproporționată”, se arată în decizia CNSC, prin care se invocă și alte norme legale încălcate de funcționarii administrației locale a Sibiului.

În ceea ce privește contestațiile celor de la Salubritate SA și, respectiv, Polaris M Holding, documentațiile publicate conțin prea puțină informație pentru a descifra spețele.

Prin încredințare directă

În 2017, anul în care contractul Sibiului cu Schuster & Co Ecologic s-a încheiat, Primăria a decis să schimbe strategia în domeniul salubrizării și deszăpezirii orașului. Așa că a împărțit activitatea în două contracte separate, unul pentru măturat și unul pentru deszăpezire. Pentru fiecare contract a alocat sume mult mai mari decât în trecut, în intenția de a extinde zonele din oraș în care să se măture și, respectiv, deszăpezească. Așa s-a ajuns ca, de la cele aproximativ 13 milioane de lei pe care Schuster & Co Ecologic le încasa pentru o perioadă de trei ani pentru măturat și deszăpezit, să se ajungă la 51,4 milioane de lei alocate pentru salubrizarea orașului pe patru ani și la aproape șase milioane de lei pentru deszăpezirea pe trei ierni.

La prima licitație (din 2017) pentru atribuirea contractului de deszăpezire nu s-a prezentat nimeni. Prin urmare, Primăria Sibiu a mai crescut sumele alocate până la 9,6 milioane de lei (sumele sunt fără TVA) și a mai tăiat din cerințele caietului de sarcini (cum ar fi cerința referitoare la mașina de topit zăpada). Nici licitația lansată în aceste condiții n-a avut vreo finalitate, fiind consumate pentru toate aceste proceduri fără rezultat aproximativ 18 de luni.

De cealaltă parte, licitația pentru atribuirea contractului de salubrizare a trezit interesul mai multor operatori. Unele prevederi din caietul de sarcini au fost contestate, în instanță, unde Primăria Sibiu a pierdut, în cele din urmă. Obligați să modifice caietul de sarcini conform deciziei judecătorești, la 16 luni de la lansarea licitației funcționarii din Primăria Sibiu au decis că e mai bine să anuleze procedura.

În toamna lui 2018, reprezentanții Primăriei Sibiu au decis să schimbe din nou strategia și au revenit la vechiul obicei, acela de a pune în același contract și salubrizarea și deszăpezirea. Așa s-a ajuns la o estimare de 61,8 milioane de lei, fără TVA, pentru valoarea acestui contract pe patru ani. În octombrie 2018, patru oferte erau depuse pentru acest ”nou” contract: RER Vest SA din Oradea (din același grup cu RER Ecologic Servicii, care a primit prin negociere directă primul contract), Brantner Servicii Ecologice, asocierea formată din Soma Sibiu, Comprest și Rossal și, respectiv, asocierea formată din Salubritate SA din Deva și Terra Building SRL. În decembrie 2018, însă, procedura era anulată, pe motiv că niciuna dintre oferte nu era conformă. Decizia a fost contestată, fără succes.

A venit, apoi, momentul în care era lansată cea de-a cincea licitație, în august 2019, tot pentru contractul estimat la 61,8 milioane de lei, procedură anulată în august 2020. Și, pentru care, CNSC a dispus acum reluarea evaluării a trei dintre oferte. La ora redactării acestei știri, procedura referitoare la acest contract este anunțată a fi, în continuare, anulată.

În acest context, din 2017 și până în prezent, reprezentanții Primăriei Sibiu au încredințat serviciile de curățenie și deszăpezire unor firme alese în urma unor proceduri de negociere directă. Ultimul astfel de contract a avut un buget alocat de 14,3 milioane de lei, fără TVA, și a fost încredințat asocierii Salubritate SA – Terra Building SRL. Contractul a fost semnat pe o perioadă de un an: 7 noiembrie 2019 – 7 noiembrie 2020.

 

Vizualizari: 3956

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

Florin Dancila

Acum 2 săptămâni

Pai da. Acum ca-s de 4 ori mai multi bani ca pe vremea lu' Schuster, ma gandesc ca se va vedea de 4 ori mai multa curetenie iar iarna chiar o sa putem circula! Nu ca acum doi ani cand tot bani multi erau dati lui Bacila pt deszapezire si nu s-a vazut nimic cand a nins!
Raspunde

Che Guevara

Acum 2 săptămâni

Doar așa poți lua șpagă in fiecare an ! Foarte deștepți angajații primăriei Sibiu .
Raspunde

Lulica Birtu

Acum 2 săptămâni

Pina nu castiga cei cu pamant bildig nu se lasa primaria.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus