Sâmbătă,
28.11.2020
Innorat
Acum
-2°C

Respinși în licitații deschise, angajați prin negociere directă: 6.000.000 de euro pentru deszăpezitul și măturatul Sibiului

18 Noiembrie 2020 19:25

Respinși în licitații deschise, angajați prin negociere directă: 6.000.000 de euro pentru deszăpezitul și măturatul Sibiului

Pentru a patra oară consecutiv, contractul de măturat și deszăpezit al Sibiului și Păltinișului a fost încredințat prin negociere directă. De această dată, contractul nu a mai fost încheiat pentru un an, ci pentru doi. În urmă cu nici trei luni, oferta firmelor alese acum de Primărie pentru încredințarea acestui contract a fost considerată neconformă.

27.874.324 de lei, fără TVA, este valoarea contractului cu numărul 128, pe care Primăria Sibiu l-a semnat în calitate de beneficiar în data de 4 noiembrie 2020. Obiectul acestui contract îl reprezintă prestarea serviciilor de măturat, spălat, stropit și întreținere din punctul de vedere al curățeniei a căilor publice din Sibiu și Păltiniș, precum și cele de deszăpezire, transport al zăpezii și combatere a poleiului pe străzile, trotuarele și piațetele acestor localități. Valoarea contractului este maximală, în sensul că plățile vor fi executate doar ca urmare a unor servicii prestate efectiv (spre exemplu, în cazul deszăpezirii, vor fi efectuate plăți doar în cazul în care ninsorile căzute vor impune acest lucru).

Spre diferență de celelalte trei contracte similare semnate din 2017 până acum, Primăria Sibiu a atribuit contractul nu pe un an, ci pe doi. La fel ca și în trecut, contractul a fost încredințat în urma unei proceduri la care au fost invitate doar anumite firme, cu care s-a negociat direct, fără a mai fi publicat un anunț prealabil pentru o procedură concurențială. Motivul pentru care a fost aleasă această procedură este același din 2017 încoace: licitația ”mare” pentru încredințarea contractului pentru măturatul și deszăpezitul orașului pentru o perioadă de patru ani – licitație deschisă, în cadrul căruia oricine a putut depune o ofertă – nu a putut fi atribuit. Iar pentru ca Sibiul să nu rămână nemăturat și înzăpezit, funcționarii Primăriei au fost nevoiți să apeleze la negocieri directe.

Acum trei luni nu erau buni. Acum sunt

Contractul cu numărul 128/2020 a fost semnat cu asocierea de firme Salubritate SA, din Deva, în calitate de lider, și Terra Building SRL, din Sibiu. Sunt firmele care și în ultimul an (începând din noiembrie 2019) au măturat și deszăpezit orașul și Păștinișul tot în baza unui contract încredințat prin negociere directă.

Ceea ce este interesant este că această asociere a participat și la cea de-a cincea procedură prin care Primăria Sibiu încearcă atribuirea contractelor de salubrizare și deszăpezire pe o perioadă mai lungă. Această a cincea licitație (cele patru anterioare au fost, pe rând, anulate) a fost lansată în august 2019, iar printre cele patru firme și și asocieri care au depus oferte se numără și asocierea Salubritate SA – Terra Building SRL. Funcționarii Primăriei Sibiu au respins, însă, oferta celor de la Salubritate SA – Terra Building SRL, fiind considerată neconformă, la fel ca și celelalte oferte. Acest lucru s-a întâmplat pe 25 august 2020. În 4 noiembrie 2020, aceeași asociere Salubritate – Terra Building fost angajată să presteze serviciile pentru doi ani serviciile pentru care a fost considerată ”neconformă” pentru o perioadă de patru ani.

Turnul Sfatului a solicitat funcționarilor Primăriei Sibiu să explice de ce Salubritate SA – Terra Building SRL a fost angajată prin negociere directă, când în procedura concurențială pentru încheierea unui contract pe patru ani oferta respectivei asocieri a fost considerată neconformă. În răspunsul lor, funcționarii Primăriei susțin că Salubritate SA – Terra Building nu și-au putut justifica prețurile în cadrul ”licitației mari”, dar au fost aleși prin negociere directă deoarece erau deja pregătiți să presteze aceste servicii (având în vedere că tot lor le era încredințat contractul și până acum).

”Procedura de negociere directă se realizează prin solicitarea unei oferte unuia sau mai multor operatori care pot demonstra capacitatea tehnică și organizatorică de a executa serviciile solicitate și de a mobiliza resursele în cel mult 10 zile de la data semnării contractului, și care sunt dispuși să accepte condiționarea privind încetarea contractului înainte de termen, la momentul când se  încheie un alt contract în urma procedurii de licitație deschisă.

Asocierea Salubritate SA – Terra Building dovedise anterior că are capacitatea tehnică și organizatorică de a executa activitățile solicitate și a fost verificat numărul de utilaje și echipamente, stocul de materiale, bazele de lucru și personalul necesar.

În cadrul procedurii de licitație, comisia de evaluare a considerat că, documentele depuse de Asocierea Salubritate SA – Terra Building pentru justificarea prețurilor unitare au fost neconcludente și incomplete, fapt pentru care oferta a fost declarată neconformă”, este răspunsul funcționarilor Primăriei Sibiu transmis redacției Turnul Sfatului.

De ce doi ani?

După trei ani în care salubrizarea și deszăpezirea orașului au fost încredințate direct prin contracte semnate pe o perioadă de câte un an, din acest an funcționarii Primăriei Sibiu au decis să încheie contractele directe pe câte doi ani. Motivul: ca să nu își mai dea mult de lucru, până când vor reuși să atribuie prin licitații deschise ”contractul mare”.

”Contractul semnat prin negociere directă este valabil până la data încheierii unui nou contract care va fi atribuit prin procedura de licitație, dar nu mai mult de 24 luni. Termenul maximal de 24 de luni a fost stabilit pentru a acoperi durata îndelungată a procedurii de achiziție publică, inclusiv eventualele contestații și perioada de mobilizare, dar și pentru a nu fi necesară reluarea unei noi runde de negocieri.

În fapt, la momentul demarării procedurii de negociere directă, pentru procedura de licitație  a fost întocmit raportul de anulare și s-a luat în calcul reluarea procedurii de licitație (de minim 12 luni), eventualele contestații și perioada de mobilizare de trei luni de la data semnării noului contract.

Cel mai important aspect de reținut este condiția suspensivă, prin care contractul încheiat prin negociere directă, încetează de drept, la data intrării în vigoare a contractului încheiat prin procedura de licitație (independent de termenul de 24 luni)”, explică reprezentanții Primăriei Sibiu.

O poveste fără sfârșit

În acest moment, Sibiul nu are un contract multianual de salubrizare și deszăpezire deoarece și a cincea licitație organizată în acest scop a fost anulată: toate ofertele depuse în octombrie 2019 au fost considerate, în august 2020, neconforme.

Spre diferență de celelalte licitații, de această dată trei dintre cei patru ofertanți au depus contestații, iar judecătorii Consiliului național de soluționare a contestațiilor le-a dat dreptate. În sensul că a stabilit că funcționarii Primăriei Sibiu au greșit, iar ofertele lor trebuie evaluate din nou.

Primăria Sibiu a vrut să mențină licitația anulată, prin urmare a atacat decizia CNSC la Curtea de Apel Alba Iulia. Magistrații acestei instanțe, însă, au menținut decizia CNSC. ”Respinge plângerea formulată petentul Municipiul Sibiu prin primar împotriva deciziei nr. 1827/C6/1877, 1910, 1926 pronunţată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor la data de 06.10.2020, în contradictoriu cu intimaţii Soma S.R.L., Salubritate S.A. în calitate de lider al Asocierii Salubritatea S.A/Terra Building S.R.L. şi Polaris M. Holding S.R.L. în calitate de lider al Asocierii Polaris m. Holding/Polaris Mediu S.R.L. ca neîntemeiată. Definitivă”, se arată în minuta publicată de Curtea de Apel Alba Iulia, ca urmare a pronunțării din prima zi lucrătoare a acestei săptămâni.

Practic, în urma acestei decizii funcționarii Primăriei vor trebui să reanalizeze cele trei oferte în discuție (depuse încă din octombrie anul trecut) și să desemneze o ofertă câștigătoare (sau să le respingă din nou pe toate, dar sub alte motive decât cele invocate până acum). Oricare ar fi decizia Primăriei Sibiu, aceasta va putea fi din nou atacată la CNSC și, mai apoi, la Curtea de Apel Alba Iulia. 

Toată această situație a contractelor care nu pot fi atribuite este pusă de funcționarii Primăriei pe seama ”manierei riguroase” în care tratează atribuirea acestor servicii importante pentru calitatea vieții în Sibiu. ”Pentru asigurarea unor servicii de calitate, documentația de licitație, inclusiv caietul de sarcini (specificațiile tehnice), criteriile de calificare si selecție, au fost întocmite într-o manieră riguroasă și în conformitate cu normativele legale. De asemenea, menționăm faptul că întreaga documentație de licitație a fost avizată în prealabil de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), iar documentele din procesul de evaluare au fost avizate de observatorii ANAP. Dată fiind complexitatea activităților de salubrizare și deszăpezire, valoarea ridicată a contractului, interesul ridicat al cetățenilor privind calitatea acestor servicii este normal și obligatoriu ca ofertele depuse în licitație să respecte toate cerințele documentației de atribuire, fapt pentru care membrii comisiei de evaluare vor reanaliza independent și temeinic propunerile tehnice și financiare”, arată reprezentanții Primăriei pentru Turnul Sfatului

”Referitor la motivele pentru care comisia de evaluare a declarat neconforme ofertele, exemplificam doar câteva dintre acestea:

-        din documentele prezentate, unii ofertanți nu au făcut dovada deținerii utilajelor și echipamentelor specifice contractului

-        necorelări între numărul de utilaje / echipamente ofertate și personalul care le deservește

-        unii ofertanți nu au prezentat documente concludente pentru justificarea prețurilor unitare

-        necorelări în cadrul propunerii tehnice a resurselor tehnice cu resursele umane

-        nedepunerea tuturor documentelor solicitate prin caietul de sarcini

-        neîndeplinirea altor cerințe specificate în caietul de sarcini”, răspuns al Primăriei Sibiu referitor la motivele pentru care, până acum, nu au atribuit prin licitație deschisă serviciile de salubrizare și deszăpezire

Pentru a afla mai multe despre povestea fără sfârșit a atribuirii contractelor de salubrizare și deszăpezit al Sibiului, citiți și Curățenia și deszăpezirea Sibiului, ca ”la piață”: trei firme obligă Primăria să reia atribuirea celui mai mare contract de servicii 

Vizualizari: 3971

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

Lulica Birtu

Acum 1 săptămână

Dupa cum ziceam,pina nu iasa pamant srl primaria nu se lasa!
Raspunde

Vlad Tepes

Acum 1 săptămână

cu 6 milioane de euro nu mai bine cumparam noi 100 de paturi ATI decat sa dam frunzele la o parte?! zic si eu nu dau cu paru'..
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Erlkonig Von Erle

Acum 1 săptămână

Tu mături în fața imobilului?

Raspunde

Iulian Stoia

Acum 1 săptămână

???
Raspunde

Rodiana Felezeu

Acum 1 săptămână

Desigur, Sibiu! Capitala lucrului bine facut si un exemplu minunat pentru toate capitalele europene! Vai steaua voastra!
Raspunde

Marian Croitoru

Acum 1 săptămână

Miroase a coruptie ....
Raspunde

Un Sibian

Acum 1 săptămână

daca nici asta cu "negocierea directa" nu-i pentru DNA...oricum am observat ca in ultima vreme curata strazile mecanizat tot la 2-3 zile...sa poata factura toti cei 6 mil euro
Raspunde

Sibian Nesasificat

Acum 1 săptămână

Până când sibienii nu renunță la fetish-ul cu sașii extrem de românizați și la modul lor docil de a se raporta la aroganța și incompetența primăriei, cei din administrație vor face tot ce doresc! Un Bolojan sau Boc ar fi extrem de utili în orașul ăsta ca să mergem înainte, după ce de 6 ani minim, băltim în prostie și incompetența lui Fodor și a celor din jurul ei!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Erlkonig Von Erle

Acum 1 săptămână

Sibienii nu renunță. Cam grei de cap, ăștia care ați venit de la vale
Raspunde

Cristian Sibian

Acum 6 zile

Mai usor cu pianul pe scari .. E greu sa renunti la confortul de a gandi altul pt tine si sa decida tot el.Suna a parfum de iobagie trecuta si lipsa de responsabilitate. Daca s-ar retrezi strabunii romani oropsiti cale de sute de ani ne-ar trage suturi in c... S-a vazut si in aceasta pandemie...a recunoscut pana si guwerner, pana nu a venit Centrul sa decida si sa rezolve am inceput sa dam coltul masiv,sa populam spitalul si sa ajungem primii in statistici..din pacate dpv negativ. Nu toti cei din vale locuiesc in Sibiu si in celelate localitati carantinate...
Raspunde

Alzara 1919

Acum 6 zile

Mai ușor cu bocul ...

Raspunde

Marius Barbu

Acum 1 săptămână

daca ar fi banii proprii probabil s-ar gandii altfel la administrarea serviciului de maturat si dezapezit.Tursibul ar putea sa achizitioneze utilajele necesare pentru timpul iernii si prin garajele sale sa le asigure intretinerea.
Raspunde

Guștărland Wonderland

Acum 1 săptămână

SASE MILIOANE DE EURO ?!?! Pentru maturat frunze si impins zapada plus aruncat niste nisip ?! Sunteti nebuni ?..... asta e spaga, cu dedicatie si lasa-ma.... firma din Deva ?! :D.... pe sistem SOMA din Bacau, ca sa impartim banii stransi de la prostii din Sibiu. O venit PNL-ul....apoi tot de-astea o sa auzim.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus