Marţi,
20.04.2021
Innorat
Acum
8°C

Ce se întâmplă cu animalul de companie după ce moare? Ultimul lui drum se oprește într-un contract pe care nu îl vrea nimeni

Ce se întâmplă cu animalul de companie după ce moare? Ultimul lui drum se oprește într-un contract pe care nu îl vrea nimeni

Proprietarii de animale trebuie să urmeze câțiva pași, conform legislației, la cel mult 24 de ore de la moartea prietenului patruped. După ce moare animalul, trebuie să sunăm veterinarul, care anunță autoritățile administrației publice locale, acestea din urmă luând legătura cu reprezentanții Consiliului Județean. Ultimul drum al animăluțului ar trebui să se termine atunci când CJ anunță firma de neutralizare să preia animalul și să îl incinereze. Dar această firmă, la Sibiu, nu există și nimeni nu vrea să semneze contractul pentru a presta astfel de servicii.

Atunci când animalul de companie moare, cei care locuiesc la casă aleg uneori varianta de a-l îngropa în propria curte. Cei care locuiesc la bloc merg, în schimb, poate, la marginea unei păduri și aleg un loc cu mult soare și o priveliște deosebită. Marius Badea, președintele Colegiului Medicilor Veterinari, filiala Sibiu, spune că, în opinia sa, îngroparea animalului este o măsură sigură, dar nu este prevăzută în lege. Trebuie respectate anumite reguli.

„Nu există ceva legiferat în sensul acesta, cum sunt cimitirele de animale, spre exemplu. Însă, dacă judecăm rațional, îngroparea e o măsură sigură. Pe de altă parte, în țară există incineratoare autorizate, de tipul Protanului, care preiau și cadavre de animale. De asemenea, fermele mari sunt obligate prin lege să aibă contract cu firme de neutralizare care vin și preiau cadavrele. Primăriile, dacă moare vaca sau calul în curte, au contract cu firme specializate, care vin și dezinfectează locul, preiau cadavrul, îl depozitează într-un spațiu special amenajat. Toate aceste costuri sunt decontate de primării. Dar în cazul animalelor de companie e un vid legislativ. Nu se poate face același lucru”, explică medicul veterinar.

Aici intervine întrebarea adresată recent de o cititoare care, din păcate, a avut nevoie de un astfel de serviciu: ce pot face sibienii, din punct de vedere legal, cu cadavrul animalului de companie? 

Legislația în vigoare, privind neutralizarea deșeurilor de origine animală, prevede ca proprietarul animalului să anunțe, în maxim 24 de ore, medicul veterinar și „autoritățile administrației publice locale pe a căror rază administrativ-teritorială a avut loc decesul animalului. Autoritățile sesizate informează consiliul județean care anunță în cel mai scurt timp posibil prestatorul de servicii contractat, acesta având sarcina de a transporta cadavrele de animale la unitățile de neutralizare a acestora”, se arată în OG. 24/2016 și HG nr.551/2018. 

Ultimul pas este „Informarea unității de neutralizare cu care consiliul județean are încheiat un contract despre moartea unor animale.” Acest ultim demers, din păcate, în județul nostru nu poate fi făcut, întrucât firma care ar trebui să se ocupe de incinerarea animalelor de companie nu există. 

„Nu a fost depusă nicio ofertă”

Reprezentanții Consiliului Județean Sibiu au anunțat, la solicitarea reporterului Turnul Sfatului, că nu au un contract încheiat cu o firmă care prestează astfel de servicii. Motivul, spun aceștia, este că nimeni nu dorește să semneze contractul din cauza prețului prea mic oferit, prin schema de ajutor de stat.

„Consiliul Județean Sibiu nu a putut încheia un contract pentru prestarea de servicii de neutralizare a deșeurilor de origine animală care nu sunt destinate consumului uman, întrucât la cele patru licitații organizate prin SEAP nu a fost depusă nicio ofertă, prețul practicat de operatorii economici specializați fiind mult mai mare (10.000 lei/tonă) față de costul maxim acoperit prin schema de ajutor de stat prevăzută de legislație, respectiv 900 lei/tonă”, explică Ioana Căpățînă, purtător de cuvânt al CJ.

Din cauza acestor constrângeri legislative, CJ Sibiu a purtat o corespondență constantă cu reprezentanții instituțiilor centrale (Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației), solicitând periodic noi informații, sugestii și puncte de vedere pentru posibilitățile de aplicare a cadrului legislativ, arată sursa citată, care menționează faptul că instituția a propus acoperirea diferenței de cost pentru serviciile de incinerare a animalelor prin transferuri de la bugetul de stat, însă răspunsul comunicat de ministerul de resort a fost acela că ”în ideea în care Consiliul Județean ar suplini cu alte sume această activitate, acest demers ar fi considerat un alt ajutor de stat, situație care impune notificarea obligatorie la Comisia Europeană și implicit aprobarea acestuia”.

„Consiliul Județean a solicitat autorităților centrale notificarea Comisiei Europene în vederea optimizării schemei de ajutor de stat în conformitate cu prețurile reale. În acest sens, au fost organizate numeroase întâlniri cu reprezentanții ministerului de resort, fără a fi identificată o soluție de aplicare a acestor norme metodologice pentru moment. La începutul acestui an (8.01.2021) Consiliul Județean Sibiu a adresat din nou o solicitare Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, sperând că se vor găsi posibilități de majorare a acestei sume sau vor fi identificate alte soluții”, se mai arată în răspunsul transmis de Ioana Căpățînă.

De la cimitir de la animale la incinerator

Asociația Animal Life a făcut, de-a lungul timpului, mai multe demersuri cu privire la acest subiect. Andreea Roseti, președinta asociației, anunța în 2019 că se avea în vedere un proiect prin care ar fi amenajat un cimitir de animale. Din nefericire, proiectul s-a oprit din lipsă de fonduri. Acum, reprezentanții Animal Life își doresc un serviciu de preluare a cadavrelor animalelor și un incinerator.

„Avem nevoie de un serviciu de preluare a deșeurilor de origine animală și avem nevoie de un incinerator în zonă. O spun atât în numele organizației Animal Life cât și ca proprietar de animale. În primul rând, acest serviciu și acest incinerator ar deservi atât persoanele fizice cât și cele juridice obligate să încheie contracte de acest gen datorită specificului activității (spre ex cabinetele veterinare, ferme, etc), dar ar deservi și serviciile publice (grădina zoologică, adăpostul de câini). Momentan atât noi, cât și alte organizații de profil, trebuie să încheiem contracte cu firme din afara județului, iar costurile sunt foarte mari. Primăria a vorbit despre un cimitir de animale la un moment dat – frumoasă idee, dar din păcate nu rezolvă problema ardentă. Cimitirul de animale vine în sprijinul unei anumite categorii a populației: proprietarii de animale de companie care își doresc un loc pentru companionul decedat. Ne-am gândit și noi la această variantă acum câțiva ani însă am renunțat din lipsă de fonduri”, povestește Andreea Roseti.

Contactat de reporterul Turnul Sfatului, Ionuț Rusu, directorul SOMA, a mărturisit că se gândește să ofere servicii de preluare a animalelor de companie, întrucât i-a fost adusă în atenție această problemă cu mai multe ocazii. Deocamdată, firma de salubrizare se ocupă cu ridicarea cadavrelor animalelor străzii. 

„Știu că autoritățile publice locale trebuiau să pună la dispoziție o metodă de preluare a animalelor. Noi nu avem obligația să facem asta. Am putea să dezvoltăm un serviciu dedicat și acestei cerințe, în cadrul firmei, întrucât mi s-a pus în vedere în mai multe rânduri această problemă. Deocamdată, singura noastră obligație este să recoltăm animale abandonate pe domeniul public. O să ne gândim la asta”, explică Ionuț Rusu.

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus