Luni,
01.03.2021
Innorat
Acum
0°C

Taxa de salubrizare. ”Scandalul” a fost amânat cu un an

N-au mai avut răbdare cei de la conducerea Primăriei cu sibienii pe subiectul taxei de salubrizare. Nu e un subiect simplu de dezbătut, după cum pentru omul obișnuit nu e ușor de înțeles nici sistemul noilor contracte de furnizare a energiei electrice. 

Mai apoi, nici timp nu a fost. Amânat de la discuții până după campaniile electorale de la finele anului trecut – după cum bine sublinia Cătălin Stanciu, reprezentantul PSD în Consiliul local Sibiu – regulamentul taxei de salubrizare trebuia totuși într-o formă sau alta actualizat.

Forma în care a fost adoptat a fost asumată de consilierii FDGR și de către liberali. Și nu acum, când sibienii vor merge să plătească taxele crescute, se va isca adevăratul scandal. Ci peste un an, atunci când, în mod normal, ar trebui să vină regularizările. Adică acele calcule făcute din birourile administrației locale în cadrul cărora este comparat numărul de ridicări inclus în abonament cu numărul de ridicări efectiv realizat (și monitorizat prin acele cipuri instalate pe recipientele pentru deșeuri reziduale). Dacă numărul de goliri este mai mare decât cel din abonament, pentru fiecare ridicare suplimentare se va calcula o taxă care – față de anul trecut – a crescut cu 500%. 

Exemplu: regulamentul în vigoare în 2020, prevedea că fiecare golire suplimentară a unei pubele de 120 de litri cu deșeuri reziduale costă trei lei. Regulamentul aprobat vinerea trecută, în ședință extraordinară, a stabilit drept cost pentru golirea suplimentară a unei pubele de 120 de litri suma de 15 lei.

Creșterile taxelor pentru golirile suplimentare sunt și mai mari pentru cei care locuiesc la blocuri. 28 de lei costa golirea suplimentară a unui recipient de 1,1 mc conform Regulamentului valabil până anul trecut. 145 de lei va costa din acest an.

Iar discuțiile vor căpăta o cu totul altă dimensiune când va veni vorba de așa-numitele ”costuri penalizatoare”. Costuri aplicate pentru golirea recipientelor în care deșeurile nu au fost sortate în mod corect. Spre exemplu, dacă în recipientul pentru deșeuri biodegradabile amplasat pe o platformă de la blocuri sunt deșeuri amestecate aiurea, golirea acelui recipient de 1,1 mc va fi taxată din acest an cu suma de 290 de lei.

Până acum, Primăria Sibiu nu a aplicat regularizări. Pur și simplu. La fel cum a ”scăldat-o” cu situația celor aproape 50.000 de sibieni care în ultimii patru ani s-au sustras de la plata taxei de salubrizare, conducerea Primăriei Sibiu (spre diferență de cea din Cisnădie, de exemplu) a preferat să folosească bani din alte conturi pentru a acoperi costurile generate de funcționarea sistemului (costuri generate de colectare, transport, depozitare, sortare, taxele penalizatoare la Administrația fondului de mediu). Acești bani luați din alte conturi vor trebui, însă, returnați la sursă, cer legile în vigoare. Și nu de oriunde, ci numai din banii colectați din taxa de salubrizare. Iată motivul pentru care cred că, la începutul lui 2022, Primăria Sibiu nu va mai putea ”uita” de regularizare.

Iar sumele pe care le vor avea de plătit în plus sibienii vor veni și după un an în care infrastructura de gestionare a deșeurilor nu va cunoaște mari îmbunătățiri. Cele câteva platforme publice unde funcționarii Primăriei anunță că vor crea sisteme subterane (greu de crezut că vor fi și finalizate în acest an) ori mâna de platforme cu acces controlat pe care promit că le vor inaugura prin luna martie nu vor avea un impact semnificativ la nivelul întregului oraș. Nu cred nici că pe subiectul salubrizării vom vedea o comunicare mai eficientă, astfel încât – până când vor veni regularizările – mare parte din sibieni să înțeleagă de ce vor avea de plătit sume suplimentare pe lângă abonamentele deja indexate.

Prin urmare, ceea ce am văzut la acest început de an pe subiectul taxei de salubrizare, vom discuta mult mai amplu în ianuarie 2022. Fără o infrastructură semnificativ îmbunătățită de către autorități, fără să înțeleagă mult mai mult de ce și cum funcționează sistemul de management al deșeurilor, protestele din fața Primăriei nu vor mai strânge doar câte 30 – 40 de persoane.

Vizualizari: 4805

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

Marcela-Victoria Ropotin

Acum 2 săptămâni

Felicitări ! Sibienii tocmai aceasta nu au înțeles. Nu a fost vorba doar de scumpire și enechitate. Mai grav este ceea ce urmează prin lipsa infrastructurii pentru ,,plăteșe pentru cât arunci" și a incapacității de a colecta taxele de la toți beneficiarii serviciului de salubrizare. Primăria, Consiliul Județean prin A.D.I. Eco și SOMA au greșit la calculele de aritmetică. Mândrii cum sunt nu au ținut cont de soluțiile celor care le-au întins o mână. Păgubiți suntem cu toții.
Raspunde

Un Cititor

Acum 2 săptămâni

d-le Deleanu, nu mi-e clar care mai e statutul sibienilor pt dvs. Acum ca sunteti mai in tema cu subiectul, si poate nu mai judecati superficial, mai sunt sibienii "hoți si putori" ??
Raspunde

Dan M

Acum 2 săptămâni

Deci pe scurt: daca un nesimtit arunca gunoiul aiurea toti cei din cateva blocuri vor plati pt el. In plus poate nesimtitul respectiv a stat cu chirie acolo, s-a mutat intre timp si scapa de plata pt nesimtirea lui. Logica si bun simt din partea primariei Sibiu. Meritati aplauze.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus