Marţi,
18.05.2021
Innorat
Acum
13°C

Pledoarie pentru bicicletă

Locuiesc la 4,7 km de redacție, care este amplasată la umbra Turnului Sfatului din centrul Sibiului. În ultimul an am ajuns să folosesc tot mai mult bicicleta pentru deplasările ”în interes profesional”. Am parcurs – conform contorului bicicletei – către 2.000 de km pe străzile din Sibiu pentru ”trebile” de la ziar. Și chiar așa, cu străzi prea puțin prietenoase cu bicicliștii, pot spune că bicicleta îmi pare mijlocul ideal de deplasare prin Sibiu.

În primul rând pentru că din momentul în care închid ușa casei și până deschid ușa redacției consum, dacă pedalez normal, 16 minute. Oricât de aglomerat sau lejer ar fi traficul rutier. Și orice altă întâlnire aș avea peste zi oriunde în oraș, timpul mi se scurtează enorm prin faptul că nu trebuie să caut loc de parcare. Plec de la redacție, ajung fix unde am treabă. Nu mai consum timp cu parcursul pe jos al distanței dintre locul de parcare și birou. Sau cu așteptatul autobuzului din stația unde tot pe jos ajung.

Vremea. În ciuda impresiei inițiale că ploile vor fi o mare problemă în deplasarea prin oraș, cu excepții de le pot număra pe degetele unei mâini, n-am prea fost deranjat de astfel de intemperii.

E adevărat, cu zăpada e altceva. Iarna - chiar dacă în ultimul an, de exemplu, a fost în 80% din zile suficient de blândă încât, cu mănuși, să mă facă să pedalez încălzit – e imposibilă în Sibiu pentru bicicliști. Nu rarele zăpezi sunt problema pe pistele de biciclete ori pe străzi, ci noroiul. Un noroi fin, generat cel mai probabil din materialele aruncate împotriva poleiului, care oferă pentru cei care ar merge cu bicicleta experiența similară unui patinoar. De altfel, singurul meu incident pe bicicletă în ”interes profesional” a avut loc astă-iarnă, din cauză că nu am luat suficient în considerare cât de alunecoasă poate fi ”mâzga” aceea care se creează deasupra stratului de asfalt (sfat bun: purtați cască prin oraș, fiind pe bicicletă!).

Vara poate fi o problemă dacă ai de mers la întâlniri și, la destinație, nu vrei să transpiri abundent. Fie îți aloci un timp mai îndelungat deplasării, fie alegi o soluție mai costisitoare. Aceea a unei biciclete asistată de un motor electric: până la 25 de km/h (în cazul meu) te ajută să pedalezi mai ușor. Chiar mult mai ușor, dacă alegi o astfel de setare. Iar peste această viteză ești pe propriile puteri. A urca pedalând pe străzile din Sibiu cu această asistență electrică mă lasă să mă bucur de ”vânt” chiar și la peste 30 de grade.

Starea de spirit. E mult mai fain Sibiul pe două roți. Altfel privești clădirile, altfel oamenii, altfel copacii. De ai norocul să ai în traseu parcul Sub Arini (iar eu sunt printre norocoși), deplasarea către locul de muncă e o reală încântare dimineața. Mai ales primăvara. Și, iarăși referitor la priveliște, pe bicicletă descoperi scurtături care îți scot la vedere o față a orașului inaccesibilă de la volan.

Chiar dacă sunt piste de biciclete încadrate de traficul rutier, în stânga, și de mașini parcate, în dreapta, (mi se par cele mai stresante zone de deplasare pe două roți) am descoperit că de cele mai multe ori – adică peste 95% din cazuri – șoferii sibieni dau atenție bicicliștilor. Atenție pe două roți tot trebuie, dar nu pedalăm, totuși, printr-un oraș de ”bizoni” la volan. Nu rareori mi se întâmplă ca pe sens unic mașinile pur și simplu să aștepte în spatele meu, deoarece șoferii nu consideră că îmi asigură un spațiu de siguranță suficient ca să mă poată depăși.

Evident, în drumurile mele am dat adesea de lipsa de decizie fără echivoc a celor care amenajează infrastructura pentru biciclete prin Sibiu. În sensul că, în încercarea de a mulțumi și capra și varza, cei din Primărie aleg să favorizeze mașina. Peste tot (cu excepția celei din Sub Arini către Zoo) pistele pentru bicicletele sunt, în Sibiu, mult prea înguste. Nerecomandate celor sub 16 ani. Mașinilor – prin lățimea benzii de circulație și a locurilor de parcare – li se dă întotdeauna întâietate acolo unde spațiul disponibil ridică probleme.

În multe intersecții pistele de biciclete pur și simplu dispar. Te descurci cum poți. Valurile de asfalt și gurile de canal iar dau emoții. Cu toate acestea, impresia mea e că majoritatea celor din Sibiu dorește, de fapt, să aibă întâietate la volan, și nu pe două roți. Bicicliștii sunt o minoritate. Iar administrația reacționează ca atare.

Cu toate acestea, cu un nivel de atenție normal, deplasarea prin orașul acesta rotund îmi pare cea mai plăcută atunci când sunt pe bicicletă. Îi îndemn pe cei care au posibilitatea să o aleagă în drumul lor prin Sibiu.

Vizualizari: 2483

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

Eusebiu Capilar

Acum 1 săptămână

M-am dat si eu cu bicla prin Sibiu, fiind rezistent din nastere. Pana intr-o zi, cand am fost acrosat de o oglinda auto si apoi calcat pe cap de alte doua roti auto... De atunci, votez cu Fodor si o iubesc pe Primarita Noastra!
Raspunde

Kukuruku

Acum 1 săptămână

brr, a ajuns si la noi cuvantul asta sudist, bicla? aici se zice bitza.
Raspunde

Alexandru

Acum 1 săptămână

Și ce putem face ca să schimbam focusul primăriei? Și eu experimentez aceleași probleme ca și tine. As mai adăuga și faptul ca nu o dată am pățit sa rămân cu o usturime în gat provocată de noxele "automobilelor" care circula în minunatul nostru oraș. Unde e vegetația? Unde sunt pistele? Unde sunt străzile lucrului bine făcut?
Raspunde

Un biciclist

Acum 1 săptămână

"Te descurci cum poți" asta rezuma perfect situatia. Nu este normal ca intr-un oras ce se declara prietenos cu biciclistii sa te descurci cum poti, sa-ti asumi riscuri mai mari decat ar trebui. De ex. unui biciciclist incepator ii poate fi fatal doar traseul Kaufland (de la fosta poligrafie) - pana la intersectia cu Bieltz/Calea turnisorului. Sub podul de cale ferata, in mijlocul pistei este o salba de vreo 6 canale ce nu pot fi evitate. Apoi dupa pod, curba la dreapta cu o latime de pista infima, apoi imediat este intersectia cu str. Graului unde uneori masinile neavand vizibilitate ies cu botul pana pe pista. Daca ai noroc ca in zona asta banda 2 sa fie ocupata de masini si pe banda 1 sa treaca o Cifa grabita (90% din Cifele ce vin de pe Maramuresului spre Metro gonesc cu 50-60km/h) o sa fii maturat de Cifa care trece la 20 de cm de tine cu viteza - pentru ca ei nu pun niciodata frana pentru un biciclist.
Raspunde

Biciclist pățit

Acum 1 săptămână

Fara indoiala bicicleta e cel mai bun mijloc de deplasare in oras, dar doar pana esti inghesuit intre o masina ce ocoleste limitatoarele de viteza si una parcata pe dreapta si cazi fix in bot. Cu doua incheieturi luxate si cu fata desfigurata esti bucuros ca nu ai murit calcat de masina si te juri ca nu te mai dai cu bicla prin oras cat vei trai pana nu avem piste separate. Tin la viata mea, dar autoritatilor nu le pasa de ea se pare asa ca mersi, de atunci merg cu masina. Da, sunt si soferi care te ocolesc si respecta, dar numarul lor e nesemnificativ fata de cei care te considera intrus pe sosea.
Raspunde

Rosu

Acum 1 săptămână

Eusebiule, bicla nu stie nime ca ce-i. Zi tzoacla, sa te inteleaga si sibienii.
Raspunde

Biciclist pățit

Acum 1 săptămână

Roscovanule, daca trebuia sa-ti demonstrez tie cat de ardelean sunt îi ziceam "roată" si eram peste ""tzoacla" ta.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus