Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
20°C

Cum poate face tehnologia locuri pentru mașini și biciclete în Sibiu? Primele propuneri concrete

Cum poate face tehnologia locuri pentru mașini și biciclete în Sibiu? Primele propuneri concrete

La patru luni de la constituirea unei prime comisii mixte pentru implementarea unor soluții ”smart” în folosul mobilității din Sibiu, raportul întocmit propune și introducerea parcărilor private într-un circuit public, amplasarea de senzori la fiecare loc de parcare pentru identificarea facilă a celor libere, dar și amenajarea de parcări sigure pentru biciclete în zonele de blocuri. Banii nu ar fi o problemă.

Directorul IT din cadrul Continental Sibiu, fostul director al Visma România, un doctor în Știința Calculatoarelor din cadrul Universității sibiene, președintele AIOS și consilieri locali din fiecare formațiune aleasă, au lucrat  - în ultimele patru luni, alături de funcționari din Primărie - la un prim raport de analiză ”pentru digitalizare și strategie Smart City Sibiu”. 

În spatele numelui relativ pompos, a rezultat un set de propuneri cât se poate de concrete, prin care tehnologiile digitale actuale să poată fi utilizate pentru îmbunătățirea mobilității în Sibiu.

Cum poate avea Sibiul parcări inteligente

”Smart Parking”, în definiția dată de comisia mixtă înființată la finele lunii februarie a acestui an, ”definește un ecosistem care integrează senzori IoT (internet of things – n.r.), analiză video, dispozitive de monitorizare, echipamente de plată, sisteme automate, aplicații software, infrastructură IT & comunicații și care furnizează în timp real, informații relevante provenite de la parcările stradale, de la parcările publice, informații despre mijloacele de transport alternative”.

Mai pe românește, comisia propune ca toate locurile de parcare din Sibiu să aibă senzori pentru a indica dacă acel loc de parcare este liber ori nu sau este rezervat, ”precum și alte informații specifice sistemelor inteligente de parcare”. Toate aceste informații despre locurile de parcare ar urma să fie regăsite într-o singură aplicație, care va direcționa șoferii aflați în căutarea unui loc de parcare. ”Parcarea inteligentă reduce stresul căutării unui loc de parcare. A avea incertitudine și presiune pentru a găsi un loc de parcare lângă destinație poate fi foarte stresant. Cu ajutorul parcării inteligente, știți unde se află spațiul de parcare disponibil. Puteți merge direct la un loc de parcare deschis, fără stres”, se arată în raportul elaborat de comisie, care enumeră numeroasele avantaje ale unui astfel de sistem.

Avantaje nu doar pentru șoferii care vor merge direct către cel mai apropiat loc liber de parcare, cât și pentru administrația responsabilă de parcările din oraș. ”Un manager de parcare poate identifica cu ușurință zone speciale și poate stabili prețul corect pentru un eveniment sau poate bloca anumite spații sau zone temporar pentru construcții. Acest lucru permite, de asemenea, unui operator să monitorizeze constant ocuparea regulată și neregulată a tuturor parcărilor sau a zonelor restricționate”, se mai arată în raport. Raport care propune ca tot acest sistem de parcări de la nivelul Sibiului să poată fi utilizat și pe baza unui card unic. În termeni mai tehnici, să poată fi utilizată tehnologia NFC, de exemplu, pentru toate sistemele de parcare din oraș.

Locurile de parcare libere ar trebui să fie, oricând, ușor de găsit dacă parcările din Sibiu ar deveni ”smart”

Parcări partajate

”Ideea a venit din partea domnului Adrian Floarea (profesor universitar în cadrul ULBS și doctor în Știința Calculatoarelor, membru al comisiei – n.r.) care a arătat că dorește să propună acest subiect și conducerii Universității, pentru a partaja locurile de parcare ale acestei instituții”, spune Raul Apostoiu, consilier local din partea USR PLUS, cel care a avut inițiativa constituirii acestei comisii mixte pe care o și prezidează.

Practic, este vorba ca în sistemul de parcări publice administrat de Primăria Sibiu să fie incluse și parcările private ale diferitelor instituții publice sau private din municipiu. ”Parcarea partajată este un instrument prin care proprietarii de parcări private pun la dispoziție, în regim public dar reglementat, locuri de parcare într-un anumit interval orar când parcarea lor nu este utilizată. Parcările partajabile pot aparține universităților, băncilor, serviciilor publice, spitalelor, clinicilor, mall-urilor chiar și parcări rezidențiale care sunt amplasate în special în zona centrală a orașelor”, se arată în raport.

Cu alte cuvinte, dacă o anumită instituție știe că într-un anumit interval locurile de parcare nu îi sunt utilizate, în acel interval orar aceste locuri de parcare devin accesibile și pentru celelalte categorii de șoferi decât cei ai instituției.

Doar că un astfel de sistem va presupune ca funcționarii Primăriei să aibă un rol activ, fiind instituția care ar trebui să și muncească pentru eventuala identificare a parcărilor care pot fi partajate și pentru demersurile birocratice necesare. Un demers care nu reprezintă o premieră în România, din moment ce există inclusiv furnizori locali pentru astfel de aplicații (comisia dă drept exemplu https://yeparking.ro). ”Eu sper ca sibienii să înțeleagă importanța unui astfel de demers și, dacă există o platformă bine pusă la punct în acest sens, să adere la ea”, declară Apostoiu.

Raul Apostoiu, foto dreapta, este consilierul local care a avut inițiativa comisiei mixte, pe care o și prezidează

Unde să îți lași bicicleta în siguranță? 

”Imaginați-vă cum ar fi arătat acum mobilitatea urbană pe bicicletă și care ar fi fost gradul de educare al locuitorilor orașului dacă, începând cu anul 2015 – de la prima reamenajare generală a unui cartier sibian, Vasile Aaron – ar fi fost amenajate și parcări pentru biciclete, suficiente la număr pentru păstrarea a sute de biciclete în spatele blocurilor rezidențiale. Apoi în proiectele de reamenajare a cartierelor Dioda, Turnișor, Ștrand, Hipodrom...”, se arată în raportul în discuție. Care invocă inclusiv faptul că Primăria Sibiu s-a angajat, încă din 2011, de când a fost adoptat noul Plan Urbanistic General al Sibiului, să amenajeze în fiecare cartier de blocuri cel puțin câte două locuri de parcare a bicicletelor pentru fiecare apartament.

Cum ceea ce scria în PUG nu s-a mai și realizat, comisia amintește deschis despre riscurile furturilor de biciclete în Sibiu, despre cât de dificil este pentru cei care locuiesc la bloc să își lege bicicletele la etaje superioare pe casa scării sau să le coboare în pivnițe. Situații care, din punctul de vedere al membrilor comisiei, descurajează utilizarea în grad cât mai mare a bicicletelor pentru deplasarea zilnică prin oraș.

Soluția propusă este amenajarea de parcări închise și sigure pentru biciclete în cartierele rezidențiale. Fiecare astfel de parcare să aibă între șase și zece locuri, să fie construită din materiale durabile și sigure, să fie monitorizate prin sisteme video conectate la centrala Poliției locale. Și, mai ales, să poată fi utilizate ”doar de locuitorii din proximitate, pe bază de înregistrare ori abonament, cu cheie ori cartelă/token”. Mai mult, comisia propune ca pentru aceste parcări ”să nu se perceapă taxă/ abonament cel puțin pe perioada în care parcările auto sunt puse la dispoziție locuitorilor cu titlu gratuit”.

Iar pentru ca și utilizatorii acestor parcări să își știe bicicletele în siguranță, prin intermediul aplicației creată în acest sens să poată avea și ei acces la sistemul de supraveghere video.

Astfel de modele de parcări rezidențiale pentru biciclete sunt utilizate cu succes în alte țări, iar în raport sunt prezentate astfel de exemple. Sursa foto: https://www.cyclehoop.rentals/types/bikehangars

Propuneri ”din altă lume”

În contextul în care, până acum, Primăria Sibiu nu a dovedit capacitate și interes pentru asigurarea deplasării sigure a bicicliștilor prin intersecții, comisia mixtă constituită la nivelul Consiliului local vine cu propuneri care să implice funcționarii administrației în demersuri care să avantajeze direct bicicliștii.

De exemplu, proprietarii de biciclete care vor utiliza viitoarele parcări sigure, să aibă și ”posibilitatea încheierii unei asigurări pentru biciclete, la prețuri avantajoase, negociate «la pachet» de către Primăria Municipiului Sibiu”.

Sau Primăria să pună la dispoziția bicicliștilor ” un tracking device (ori oferă posibilitatea achiziționării unuia), astfel încât bicicleta să poată fi ușor localizată în cazul unui furt. Opțiunea poate fi pusă la dispoziție și altor posesori de biciclete din Sibiu. Mai mult, acest sistem poate oferi beneficiarului și date în contul propriu cu privire la frecvența utilizării bicicletei, trasee parcurse precum și alte date cu privire la calorii consumate ș.a., la fel ca aplicațiile de tipul Runkeeper”.

Când și din ce bani?

După cum arată Raul Apostoiu, președintele comisiei mixte, raportul în discuție a fost înaintat conducerii Primăriei Sibiu și tuturor consilierilor locali ai orașului. Iar speranțele pentru implementarea proiectelor propuse sunt ridicate, în viziunea lui Apostoiu, din moment acestea au fost discutate inclusiv cu directorul Serviciului de administrare a domeniului public și privat din cadrul Primăriei Sibiu, serviciu în resposabilitatea căruia intră administrarea parcărilor din oraș. ”A îmbrățișat foarte mult ideea de a transforma parcările din Sibiu și de a dezvolta un sistem de smart-parking. Următorii pași care trebuie făcuți sunt identificarea soluției tehnice, iar aici noi, cei din comisie, vom acorda tot sprijinul pentru a aduce la Sibiu specialiști în «smart-parking» care să identifice soluții specifice Sibiului. Clujul are astfel de soluții, Iașiul la fel, Timișoara acum face primii pași, deci putem aduce specialiști alături de care să organizăm întâlniri”, arată Raul Apostoiu.

Sursele de finanțare pentru aceste soluții nu sunt o problemă, consideră cel care a și candidat pentru funcția de primar al orașului. Apostoiu amintește de faptul că prin Programul Operațional Regional sunt alocate fonduri direct către proiectele de digitalizare. Iar dacă executivul din cadrul Primăriei Sibiu nu va veni cu alte proiecte de digitalizare, acestea îi vor fi primele la îndemână. Proiectele din Programul Operațional Regional în discuție ar trebui implementate până în 2027.

Descarcă de aici primul raport de analiză întocmit de comisia mixtă cu propunerile concrete de tip ”Smart City”

Cine?

Cosmin Sideraș, directorul IT al Continental Automotive System Sibiu, Sorin Rotariu, fostul director Visma România Holding, Adrian Florea, profesor universitar al ULBS și doctor în Știința Calculatoarelor, alături de Tudor Popa, președintele Asociației pentru înfrumusețarea orașului Sibiu fac parte din ”comisia mixtă pentru digitalizare și strategie Smart City Sibiu”. Alături de alți trei funcționari din cadrul Primăriei Sibiu, din această comisie mai fac parte și consilierii locali Raul Apostoiu (USR PLUS, președinte al comisiei), Tiberiu Drăgan (PNL), Paul Kuttesch (FDGR) și Cătălin Stanciu (PSD).

Cum fiecare formațiune politică este reprezentată în această comisie, Raul Apostoiu speră ca proiectele propuse în acest prim raport să aibă susținerea întregului Consiliu local. Cu atât mai mult cu cât activitatea comisiei înființată în februarie 2021 va continua.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Cetatean

Acum 2 ani

Idei bune si faine, dar ma indoiesc ca in urbea noastra se vor implementa chiar si de jumate. As pedala peste tot prin oras daca as avea pe unde, conditiile de acum sunt criminale
Raspunde

Birtu

Acum 2 ani

Orasul asta e pre plin de solutii SMART,dar din pacate ele sunt bune doar pentru unii si aceiasi care isi indeasa niste cash in buzunar,dar pentru oamenii obisnuiti ai orasului nu se face mare branza. Un oras care se indreapta spre trecut nu spre viitor cum ar trebui! Se vede ca cei care conduc orasul SUNT foarte SMART !
Raspunde

Tik Tok

Acum 2 ani

Suna bine dar cred ca trebuie inceput cu pistele de biciclete facute cum trebuie. Ca sa iti parchezi bicicletele trebuie prima oara sa ajungi la locul de parcare. Spun ca pistele de biciclete trebuie facute cum trebuie fiindca pista din cart.Strand executata de Comtram este o catastrofa. Este denivelata iar in unele locuri balteste apa atunci cand ploua.
Raspunde

Nonick

Acum 2 ani

Intre timp, in zona parcarii etajate aflate in constructie in Hipodrom (aka "strada Viespei") s-a inceput santierul pentru amenajarea parcarii normale, la sol. O sa cada victima copaci maturi, de 20 de ani si ulti metri inaltime, si spatiu verde, ca sa poata sta parcarea etajata goala si bizonul roman sa poata parca sub geamul apartamentului.
Raspunde

As

Acum 2 ani

dar un sistem inteligent pt alinierea capacelor de canal la carosabil nu se poate? adica mai multa minte la firmele de casa terra building, constructii sa, total nsa etc
Raspunde

Un biciclist

Acum 2 ani

incompetentii din primarie (si nu ma refer la cei de la USR) vorbesc pompos despre "culoarul de mobilitate" de pe maramuresului. - acest culoar incepe/ se termina intr-un sant langa cibin - este plin de valuri - probabil asfaltul a fost asezat cu lopata ! - nu are legatura cu asa zisa pista nou creata pe Doljului - care are maxim 100cm latime - in anul 2021 "profesionistii de la comtram" au facut niste coborari/urcari in fata bazei pompierilor unde cei cu cursiere sau incepatorii trebuie sa se dea jos pentru a nu-si rupe rotile. Nici macar o traversare cursiva nu au fost in stare sa faca iar primaria accepta aceste lucrari de mantuiala pe banii si nervii nostri. - daca bicicclistul se deplaseaza pe pista de pe Maramuresului spre str. Cristianului si nu are treaba cu str. Aurel Popa (unde se infunda pista) ce face ?? sare de pe pista direct in trafic pe Maramuresului ?
Raspunde

Comisarul Maigret

Acum 2 ani

Pentru a implementa soluții inteligente, trebuie avut cu cine. Acum, că orașul se sufocă pe zi ce trece din cauza traficului, iar spațiile verzi sunt tot mai rare, e ceva mai dificil de găsit soluții care să mulțumească pe toți participanții la trafic. Pietonii vor semafoare, fiindcă riscurile de a traversa anumite intersecții centrale e tot mai mare, șoferii vor fluiditate în trafic și parcări, unele supraetajate ar fi trebuit de multă vreme, când traficul luase avânt; în fine , bicicliștii vor și ei rastele și piste suficient de late și amenajate corespunzător, care să nu fie ocupate de autoturisme, ceea ce e cazul acum - vezi Mihai Viteazu etc. Și poate ar trebui reînființată Brigada Rutieră, cu polițiști în stradă, nu cu funcționari de birou, care să dirijeze traficul și să aplice legea nenumăraților vitezomani ce bântuie la tot pasul. Eventual cu polițiști din Elveția sau Islanda. Prietenii știu de ce.
Raspunde

Claudiu

Acum 2 ani

Ce glume bune! Astia nu-s in stare sa vopesaca o trecere de pietoni sau sa puna semne de circulatie, sa gandeasca sensuri de mers, sa reglementeze STRICT interzicerea parcarii pe trotuara pe strazile "modernizate" acum un an. (va dau un exemplu: str. Aleea Rosiorilor, Aleea Calarasilor si orice alee din acel perimetru. Repet, vorbim de strazi "modernizate de 1 an. Sa reglementeze toate trecerile de pietoni cu senzori de "cerere" trecere (adica sa se apese pe buton daca se doreste trecerea) sau sa puna camere de prezenta, in caz ca sunt persoane sa se dea verde la pietoni. In fine, bune ideile precizate in articol...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus