A doua cea mai mare investiție (prima e stadionul) pe care o derulează localitatea care dă tonul în județul Sibiu este o pistă de biciclete.
Aproape zece milioane de euro este bugetul pentru care se bat acum constructorii în licitația pentru amenajarea unei piste pe malul Cibinului. Pe o lungime de 3,5 km. Poate părea o sumă imensă (cea finală rămâne de văzut cât va fi după semnarea și finalizarea contractului), dar la câte palplanșe și ziduri de sprijin se bat și se fac pentru consolidarea traseului și la câte detalii sunt prevăzute, prețul de autostradă poate avea un înțeles.
Balcoane suspendate, piațetă pietonală, pod circular suspendat, tot felul de briz-briz-uri și un buget pe măsură promit un proiect de cinci stele.
Și succes cred că va avea. Pentru sibienii din zona centrală, cei care locuiesc de-a lungul Cibinului și nu numai, a oferi un acces facil către o zonă cu apă curgătoare și verdeață drept loc de circulație pe două roți, plimbare sau promenadă devine o atracție și numai prin denumire. Sper numai să fie toleranți unii cu alții cicliștii și pietonii care vor folosi traseul.
Faptul că a doua cea mai mare investiție a orașului Sibiu este în infrastructura pentru bicicliști nu poate fi decât un lucru de laudă pentru administrația locală. Să investești atâția bani în facilități velo într-un oraș care, în ciuda aparențelor de pe Facebook, este populat de o largă majoritate doritoare de străzi pe care să circule cât mai repede cu mașina înspre parcări cât mai aproape de oriunde este, din punctul meu de vedere, o atitudine vizionară.
Pentru că mobilitatea pe biciclete la un nivel cât mai ridicat într-un oraș rotund precum Sibiul nu are implicații imediate doar în ceea ce privește nivelul de poluare generat de trafic. Într-un viitor velo al Sibiului, oamenii acestui oraș vor fi mult mai sănătoși pentru că fac mișcare în fiecare zi. Nu doar pe pistele din oraș în drum spre serviciu, cumpărături, școală ori petreceri, ci și pe cele din împrejurimi, unde peisajul natural îți năpădește simțurile. Un oraș cu oameni mai sănătoși are cheltuieli mai mici în scumpul domeniu medical și prin urmare poate investi în alte domenii și... visurile pot să continue.
Pe lângă cele zece milioane de motive ale pistei de pe malurile Cibinului, se mai adaugă și cele vreo două milioane din sistemul de bike-sharing, pe care ar trebui să îl vedem pe la finele acestui an. 550 de biciclete de închiriat ușor (promit autoritățile), 44 de parcări să ai unde să le înapoiezi la fel de ușor.
Bani mulți, obiective faine. Doar că, din păcate, până acum despre aceste facilități velo nu au prea fost consultați și sibienii. Nu mă refer la ceea ce s-a colectat în urma feluritelor strategii și proiecte, ci la discuții directe pe detalii cu beneficiarii direcți. Cu cei care, acum, folosesc bicicleta în Sibiu în mod profesionist. Și sunt. Cei de la Tură în Natură, spre exemplu, nu doar că au dat din timpul, energia și banii lor pentru a crea și întreține primul ciclo-traseu adevărat pentru familie în jurul Sibiului, dar au și expertiză. Pe fonduri europene s-au dus pe la europenii care au multe zeci de ani înaintea noastră la promovarea deplasării cu bicicleta și au învățat. E un exemplu de beneficiari direcți, cu experiență, care pot contribui la detaliile care fac diferența. Și care contează. Detalii care, spre exemplu, se văd că nu au fost analizate în proiectul primului ”coridor de deplasare pentru biciclete” din Sibiu. Un proiect mai micuț (vreo jumătate de milion de euro), dar al cărui rezultat nu prea seamănă cu numele. Detaliile care tind să descurajeze deplasarea cu bicicleta pe acest coridor sunt destul de multe. Oricine va parcurge traseul le va remarca.
Nici pentru pistele de bicicliști de pe malul Cibinului cu beneficiarii direcți cei care au lucrat la proiectare nu au discutat deloc. În acest caz, însă, efortul în pregătirea proiectului pare mult mai serios. Și are o logică, în sensul că acest traseu ar urma legat în cele din urmă de altele, iar infrastructura poate evolua înspre un moment în care în locul parcărilor vor fi trasate piste pentru biciclete.
Și asta deoarece pentru a avea succes cele 12 milioane de motive de până acum, pistele de biciclete trebuie să fie atât de sigure, încât să nu ai nicio emoție să îți lași copilul de clasa a cincea să meargă singur, pe două roți, la școală. Evident, efortul pentru o astfel de realitate e mai amplu: de la polițiștii care trebuie să aloce o atenție mai mare acestui mijloc de deplasare, la toți ceilalți șoferi care încă nu s-au convins că mobilitatea blândă e singura cale către un oraș prietenos cu locuitorii săi.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: coridor , piste , Sibiu , biciclete , cibin
Vizualizari: 5386


Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Adi
Acum 1 oră
X
Acum 3 ore
Toto
Acum 3 ore
Un sibian
Acum 4 ore
Ina