Duminică,
01.08.2021
Cer Senin
Acum
30°C

12 milioane de motive pentru a discuta serios despre piste de biciclete

A doua cea mai mare investiție (prima e stadionul) pe care o derulează localitatea care dă tonul în județul Sibiu este o pistă de biciclete.

Aproape zece milioane de euro este bugetul pentru care se bat acum constructorii în licitația pentru amenajarea unei piste pe malul Cibinului. Pe o lungime de 3,5 km. Poate părea o sumă imensă (cea finală rămâne de văzut cât va fi după semnarea și finalizarea contractului), dar la câte palplanșe și ziduri de sprijin se bat și se fac pentru consolidarea traseului și la câte detalii sunt prevăzute, prețul de autostradă poate avea un înțeles. 

Balcoane suspendate, piațetă pietonală, pod circular suspendat, tot felul de briz-briz-uri și un buget pe măsură promit un proiect de cinci stele.

Și succes cred că va avea. Pentru sibienii din zona centrală, cei care locuiesc de-a lungul Cibinului și nu numai, a oferi un acces facil către o zonă cu apă curgătoare și verdeață drept loc de circulație pe două roți, plimbare sau promenadă devine o atracție și numai prin denumire. Sper numai să fie toleranți unii cu alții cicliștii și pietonii care vor folosi traseul.

Faptul că a doua cea mai mare investiție a orașului Sibiu este în infrastructura pentru bicicliști nu poate fi decât un lucru de laudă pentru administrația locală. Să investești atâția bani în facilități velo într-un oraș care, în ciuda aparențelor de pe Facebook, este populat de o largă majoritate doritoare de străzi pe care să circule cât mai repede cu mașina înspre parcări cât mai aproape de oriunde este, din punctul meu de vedere, o atitudine vizionară.

Pentru că mobilitatea pe biciclete la un nivel cât mai ridicat într-un oraș rotund precum Sibiul nu are implicații imediate doar în ceea ce privește nivelul de poluare generat de trafic. Într-un viitor velo al Sibiului, oamenii acestui oraș vor fi mult mai sănătoși pentru că fac mișcare în fiecare zi. Nu doar pe pistele din oraș în drum spre serviciu, cumpărături, școală ori petreceri, ci și pe cele din împrejurimi, unde peisajul natural îți năpădește simțurile. Un oraș cu oameni mai sănătoși are cheltuieli mai mici în scumpul domeniu medical și prin urmare poate investi în alte domenii și... visurile pot să continue.

Pe lângă cele zece milioane de motive ale pistei de pe malurile Cibinului, se mai adaugă și cele vreo două milioane din sistemul de bike-sharing, pe care ar trebui să îl vedem pe la finele acestui an. 550 de biciclete de închiriat ușor (promit autoritățile), 44 de parcări să ai unde să le înapoiezi la fel de ușor.

Bani mulți, obiective faine. Doar că, din păcate, până acum despre aceste facilități velo nu au prea fost consultați și sibienii. Nu mă refer la ceea ce s-a colectat în urma feluritelor strategii și proiecte, ci la discuții directe pe detalii cu beneficiarii direcți. Cu cei care, acum, folosesc bicicleta în Sibiu în mod profesionist. Și sunt. Cei de la Tură în Natură, spre exemplu, nu doar că au dat din timpul, energia și banii lor pentru a crea și întreține primul ciclo-traseu adevărat pentru familie în jurul Sibiului, dar au și expertiză. Pe fonduri europene s-au dus pe la europenii care au multe zeci de ani înaintea noastră la promovarea deplasării cu bicicleta și au învățat. E un exemplu de beneficiari direcți, cu experiență, care pot contribui la detaliile care fac diferența. Și care contează. Detalii care, spre exemplu, se văd că nu au fost analizate în proiectul primului ”coridor de deplasare pentru biciclete” din Sibiu. Un proiect mai micuț (vreo jumătate de milion de euro), dar al cărui rezultat nu prea seamănă cu numele. Detaliile care tind să descurajeze deplasarea cu bicicleta pe acest coridor sunt destul de multe. Oricine va parcurge traseul le va remarca. 

Nici pentru pistele de bicicliști de pe malul Cibinului cu beneficiarii direcți cei care au lucrat la proiectare nu au discutat deloc. În acest caz, însă, efortul în pregătirea proiectului pare mult mai serios. Și are o logică, în sensul că acest traseu ar urma legat în cele din urmă de altele, iar infrastructura poate evolua înspre un moment în care în locul parcărilor vor fi trasate piste pentru biciclete.

Și asta deoarece pentru a avea succes cele 12 milioane de motive de până acum, pistele de biciclete trebuie să fie atât de sigure, încât să nu ai nicio emoție să îți lași copilul de clasa a cincea să meargă singur, pe două roți, la școală. Evident, efortul pentru o astfel de realitate e mai amplu: de la polițiștii care trebuie să aloce o atenție mai mare acestui mijloc de deplasare, la toți ceilalți șoferi care încă nu s-au convins că mobilitatea blândă e singura cale către un oraș prietenos cu locuitorii săi.

Vizualizari: 3453

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

Xxx

Acum 1 lună

F bine.dar vin cu o întrebare...pt un prieten: cite impozite plătesc bicicliștii și cite automobiliștii de se fac atitea eforturi pt ..200...300 de bicicliști din sb.hai...1000!!! Cum e posibil sa sacrifici o banda de circulație cînd e atîta trafic...da ..veți spune daca circuli cu bicicleta se reduce traficul...pt maxim 1000 de bicicliști ??? Cît se poate circula cu bicicleta Intr un an? Maxim 6 luni! Citi credeți că vor renunța la a merge cu mașina la serviciu pt a merge cu bicicleta? Încă...100 maxim(!! De ce șoselele in oraș sint tot praf...nu e o gura de canal la nivelul asfaltului dar se cheltuie 10 mil de euro pt niste piste pe care vor circula...maxim 500 de bicicliști maxim 6 luni pe an??? Și acum aștept înjurături de la bicicliști și trotinetisti( sau pt aia o sa se facă alte piste de 10 mil ..prin sacrificarea benzii de circulație auto rămasă de la asaltul bicicliștilor?)
Raspunde

Biciclisttt

Acum 1 lună

Domnule Xxx vedeti ca aveti niste probleme grave de logica. Or plati soferii mai multe taxe si impozite dar oare costurile intretinerii infrastructurii auto nu sunt la fel de mari? Oare pagubele produse de masini nu sunt mult mai mari? Ma refer atat la cele directe cum ar fi accidentele si cele indirecte cum ar fi poluarea, aglomeratia, zgomotul etc. Daca trageti linie o sa vedeti ca e muuuuult prea ieftin in romania sa detii o masina si asta se vede dupa numarul de cazane de pe sosea. Daca o bagi pe aia ca masina e un drept raspunsul meu e degeaba. Nu, masina e un privilegiu pt care tre sa platesti incepand cu benzina, asigurarea si mai ales parcarea. Orasul e pentru oameni nu pentru masini asa ca la cat mai multe piste de biciclete. Daca ar fi destule pun pariu ca va creste si numarul de biciclisti si asta ar trebui sa va bucure pentru ca dumneavoastra veti sta mai putin in trafic. eu aproape am renuntat la bicicleta dupa ce un sofer meserias aproape m-a omorat dar daca unde am treaba pot merge pe o pista cat de cat separata de bizoni voi lua bicicleta in orice moment, chiar si in decembrie. numa bine.
Raspunde

Zeno

Acum 1 lună

Domnu' ziarist , daca nu sunteti la curent cu legislatia riscati sa va faceti copilul infractor. Exceptia ar fi doar daca odorul de clasa a 5-a ar fi ramas repetent 4 ani ca sa aiba varsta legala pentru a putea circula pe drumurile publice. Ca asa e legea , numai cine are 14 ani si buletinul la el se poate deplasa cu bicicleta pe drumurile publice, LEGAL . Cu respect , Gigi Militianul
Raspunde

Cora, lasse uns!

Acum 1 lună

Conducerea primăriei din ultimii 7 ani este cel mai mare furuncul plin de puroi din istoria Sibiului!
Raspunde

Ghita

Acum 1 lună

ceva mai prost ca un comunist nu exista
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ada Abrudean

Acum 1 lună

Mai schimbati-va sloganurile ca sunteti penibili si plictisitori. Astia ca tine ar folosi acelasi slogan impotriva oricui ar fi primar (in afara de cel dorit de voi, bineinteles) Sibienii au iesit la vot atatia cati au iesit, au votat cum au votat, majoritatea a decis, Consiliul Local e asa cum e, iar Fodor e primarita. Daca va e greu sa acceptati realitatea, n-aveti decat sa va imbolnaviti de nervi si ciuda ca n-au castigat favoritii vostri. Atata behaiala doar ca sa va aflati in treaba.
Raspunde

2cents

Acum 1 lună

Evident asta nu exclude furunculoza de dinaintea acestei perioade :)
Raspunde

Aci Duțu

Acum 1 lună

în afară că așa-ți zice tov Trif, când îți dă de țigări, ai argumente?
Raspunde

Dan

Acum 1 lună

Suma mare?? E o ciorba reincalzita de vreo 5 ani. Daca mai pui vreo 2-3 ani pana e gata si imparti investitia la 8 ani, e o investitie derizorie comparativ cu nevoile si bugetul orasului. Pregatirea proiectului seriosa?? Unde ati vazut in vestul civilizat cu zeci de ani de experienta in piste si mers pe bicicleta, o pista facuta de la zero cu spatiu suficient, cu latime de doar 1m / sens ?? (care metru o sa mai fie populat de pietoni si de copii pe biciclete si incepatori care nu au simtul directiei de deplasare ) Mai mult pista este marginita de o rigola de scurgere, in care daca aia ajuns cu roata ai cazut instant.
Raspunde

Kukuruku

Acum 1 lună

e necesara o pista si pe Drumul Hotilor, prin magnolia, pana la intersectia cu dj spre Sura Mica (si mai departe, dar asta e jurisdictia altora, nu a Sibiului) Calea Rusciorului/Surii Mici (ca nu ma uit acum sa vad cum ii zice oficial) e cam stresanta pt biciclisti si soferi. Trafic greu, drum cam stramt...
Raspunde

Un sibian

Acum 1 lună

NU NE MAI ABURITI cu TAMPENIILE ASTEA!!! Ati anuntat cu surle si trambite ca se incepe nu stiu ce pasaj la Continental Forum...nici macar maturata nu-i zona...ati anuntat si ca se fac nu stiu ce zone de inchiriat biciclete in oras...NIMIC!!! E ff trist ca TS-ului face jocul murdar al INCOMPETENTILOR din primaria Sibiu!!! SPER ca o sa publicati comentariul!!!
Raspunde

Xxx

Acum 1 lună

Pai spuneți de la început că va deranjează anumite comentarii care critica sau îndrăznesc să întrebe ceva legat de proiect. Că sa nu mai scriem degeaba!!!
Raspunde

Crisa

Acum 3 săptămâni

Pacat ca primariile din comunele limitrofe ale Sibiului nu au un proiect comun cu Primaria Sibiu si sa gandeasca o centura a biciclistilor care sa lege comunele de oras. Ar avea si comuna de castigat prin atragerea sibienilor biciclisti la sat cu tot felul de festivaluri, evenimente culturale, gastronomice. Sa nu mai vorbesc ca este un castig pentru mediu si sanatatea omului mersul cu bicicleta. Pistele din Sibiu sunt o gluma proasta. Pe cea din parcul Sub Arini se plimba oamenii cu cainii lasati liber, cu copii nesupravegheati. De curand pe pista care cobori in viteza era sa lovesc un catel care era insotit de stapani dar liber fara lesa. A sarit stapana cainelui la mine ca nu am vazut cainele, dar nu si-a pus nici o clipa intrebarea ca nu are ce cauta pe pista de biciclete cu cainele lasat liber nesupravegheat. Este firesc fiind in parc sa te plimbi linistit sa te bucuri de frumusetea naturii dar cand esti pe bicicleta in panta adica in viteza si te trezesti cu un caine sau un copil care nu are nici o vina sa iti pui intrebarea unde sa te duci cu bicicleta in siguranta? Pe drum, pe trotuar, in padure?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus