Luni,
25.10.2021
Cer Senin
Acum
4°C

Top școli supraaglomerate. „Octavian Goga” este cea mai aglomerată școală din Sibiu. Alte patru noi unități au din acest an cursuri în două schimburi

Top școli supraaglomerate. „Octavian Goga” este cea mai aglomerată școală din Sibiu. Alte patru noi unități au din acest an cursuri în două schimburi

Goana părinților după școli de elită, lipsa școlilor din cartierele nou construite la periferia Sibiului, care aparțin de alte localități, lipsa spațiului în multe dintre unitățile de învățământ din Sibiu sunt doar câteva dintre motivele care plasează Sibiul printre orașele cu cele mai aglomerate școli din țară. Afirmația a fost făcută public și de ministrul educației, Sorin Cîmpeanu. Primăria Sibiu investește în extinderi, ISJ poartă discuții în vederea identificării de spații și, între timp, șase școli din Sibiu depășesc 900 de elevi, iar alte patru au renunțat la cursuri într-un singur schimb, mutând clase și după-amiaza din cauza numărului mare de elevi.

Colegiul „Octavian Goga” din Sibiu este, la ora actuală, cea mai aglomerată unitate de învățământ din municipiu. Potrivit informațiilor transmise de reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean, aici vor învăța, în anul școlar 2021 – 2022, un număr de 1.962 de elevi, 33 de elevi fiind cei mai mulți într-o clasă de la Goga. A doua cea mai aglomerată unitate este Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Sibiu, cu un efectiv de 1.489 elevi, urmată de Liceul Tehnologic „Independența” Sibiu, unde vor învăța 1.241 elevi, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Sibiu –cu 1.003 elevi, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” Sibiu cu 998 elevi și Liceul Teoretic „Constantin Noica” Sibiu cu un efectiv de 995 elevi.

Oricât au încercat autoritățile să găsescă soluții în anii trecuți pentru ca toate școlile din municipiul Sibiu să poată avea ore de dimineață, lucrurile par să meargă în direcția opusă.

Alte patru școli sunt în curs de supraaglomerare, urmând ca din anul școlar care începe în septembrie să mute cursuri de după-amiază din cauza numărului mare de elevi, în contextul în care, până acum, toți copiii acestor școli au învățat doar de dimineață. Conform reprezentanților IȘJ este vorba despre Școala Gimnazială Nr. 21, Școala Gimnazială Nr. 18, Liceul Teoretic „Constantin Noica” și Școala Gimnazială „Regina Maria” Sibiu.

„Da, și noi ne confruntăm cu problema desfășurării orelor la ciclul gimnazial în schimbul al doilea. Anul acesta încă mai putem aduce clasele a VII-a și a VIII-a de dimineață, dar nu putem garanta acest lucru în anii școlari următori. Mansardarea clădirii și implicit, crearea unor săli de clasă suplimentare, a fost gândită acum câțiva ani pentru aproximativ 700 de elevi, păstrând cel puțin două laboratoare, de fizică și de informatică. După mansardare, realitatea este alta: avem peste 900 de copii care frecventează cursurile școlii. Tendința este de menținere a acestei cifre, însă, după schimbarea legii în 2020, clasele au efective mai mici, astfel că suntem nevoiți să avem mai multe formațiuni de studiu”, spune prof. Ana Bersan, director al Școlii Gimnaziale „Regina Maria” din Sibiu.

Colegiul „Octavian Goga”, cea mai aglomerată școală din Sibiu

Prof. Alexandra-Maria Tischer, directorul Colegiului Național „Octavian Goga” din Sibiu vorbește despre situația cu care se confruntă învățământul sibian în ultimii ani și soluțiile care ar putea fi găsite.  

„Supraaglomerarea şcolilor este un fenomen cu care se confruntă toate oraşele mari, şi, din nefericire, el afectează din ce în ce mai pregnant calitatea procesului de învăţământ. Eliminarea învăţării de după masă nu şi-a găsit încă un mod de rezolvare, deşi s-ar putea lua în calcul identificarea unor clădiri care pot fi renovate şi reintroduse în circuit, mă refer la cele aflate în arealul unor şcoli în care cifra formaţiunilor de studiu s-a redus considerabil în ultimii ani, construirea de şcoli sau de campusuri în afara centrului, în zonele rezidenţiale mai ales, astfel încât să se evite aglomerarea întregii zone. Cauzele supradimensionării efectivelor în sine şi ale şcolilor se cunosc în mediul nostru, dar cred că ar trebui să devină obiectul unor discuţii serioase şi aplicate la o masă la care să se întâlnească reprezentanţi ai tuturor factorilor implicaţi în ecuaţia sistemului de învăţământ, pentru că numai un parteneriat deschis către interesul comun al unui învăţământ de calitate poate rezolva această problemă şi pentru că ar trebui să conştientizăm cu toţii că şcoala este un bun şi o responsabilitate a unei întregi comunităţi, nu doar a profesorilor”, spune directorul.

Cadrul didactic vorbește despre ușurința cu care se obține viza de flotant și despre părinții care vânează școlile de renume în detrimental celorlalte, fără să realizeze că aglomerarea unor clase duce, de cele mai multe ori la scăderea calității actului de predare.

„Un exemplu: uşurinţa cu care se obţine viza de flotant a făcut ca planul de şcolarizare să se extindă până când s-a ajuns la desfiinţarea unor spaţii destinate laboratoarelor. Cifre: în ultimii doi ani, la clasa pregătitoare la CNOG s-au înscris câte 30-31 de elevi cu domiciliul în circumscripţie, iar restul, între 60 şi 80, au prezentat viză de flotant, eliberată în câteva ore chiar, în spaţii în care uneori se regăseau mai multe familii. Poate că dialogul deschis cu instituţiile abilitate ar putea regla pe cale legală acest fenomen pe care îmi asum să îl aduc în faţa opiniei publice. O şcoală de calitate nu înseamnă cât mai multe clase, ci un număr de clase care să funcţioneze într-un spaţiu adecvat, confortabil, modern, cu dotări care să permită o învăţare nu doar eficientă, performantă, ci şi generatoare de motivaţie şi plăcere... aceste lucruri se ştiu, trebuie doar aplicate. Vă mai dau un exemplu: avem 154 de cereri de transfer de soluţionat până la începerea anului şcolar. Impresionant, nu-i aşa? Sau poate, mai degrabă, ar trebui să ne dea de gândit... Investiţia în educaţie este o investiţie pe termen lung. Şi ultimul: Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Sibiu funcţionează cu un număr de 74 de clase, cu secţie română, germană şi maghiară, mai spune prof. Alexandra Tischer.

Printre soluțiile autorităților: extinderi sau corpuri modulare

Inspector Școlar General prof. Monica Munteanu spune că se poartă discuții la nivelul Primăriei Sibiu pentru depistarea unor spații care să poată fi cumpărate sau închiriate și care să fie redefinite ca spații școlare. De asemenea, se are în vedere  amplasarea corpurilor modulare în curțile școlilor cu un număr mare de elevii.

„Se poartă discuții la nivelul Primăriei municipiului Sibiu pentru depistarea de spații care pot fi cumpărate sau închiriate și care pot fi redefinite ca și spații școlare. O soluție temporară ar putea fi amplasarea de corpuri modulare în curtea școlilor care întâmpină aceste probleme de supraaglomerare, acestea putând fi redefinite ca și spații școlare”, a declarat pentru Turnul Sfatului prof. Monica Munteanu.

Lucrări la extinderea Școlii I.L. Caragiale 

Printr-o solicitare făcută Primăriei Sibiu, Turnul Sfatului a obținut un punct de vedere cu privire la soluțiile și investițiile instituției în ceea ce privește spațiul unităților de învățământ. Nu există în planul Primăriei construirea de noi școli, dar sunt extinderi la mai multe unități de învățământ. Potrivit informțiilor oferite, în acest an 13% din bugetul local a mers spre aceste extinderi.

„Primăria Sibiu investește sume considerabile din bugetul local pentru ca infrastructura unităților de învățământ preuniversitar să asigure elevilor și profesorilor condiții cât mai bune de educație. Se investește, anual, etapizat, în construcția și amenajarea de creșe și grădinițe noi, precum și în extinderea școlilor și liceelor. De asemenea, anual se bugetează și se execută lucrări de reparații și modernizări și se achiziționează dotările necesare unităților de învățământ. Anul acesta, în bugetul local a fost alocată educației o sumă de 127 de milioane de lei, ceea ce reprezintă 13 % din bugetul local”, spune Mirela Gligore, purtător de cuvânt al Primăriei Sibiu.

În ceea ce privește școlile cu clasele I-VIII din Sibiu în care sunt probleme din cauza numărului mare de elevii, reprezentanții primăriei spun că până în prezent au fost extinse 3 unități de învățământ: Școala gimnazială nr. 18, Școala gimnazială nr. 13 și Școala Regina Maria, creându-se 29 de clase și laboratoare suplimentare pentru eliminarea învățământului în două schimburi. Valoarea lucrărilor a însumat peste 9,2 milioane de lei.

Cu toate acestea, școlile continuă să nu facă față numărului mare de înscriși, iar cursurile vor fi în două schimburi și în anul școlar care începe din toamnă.

Lucrările la noul Liceu de Artă rămân suspendate

Investiții de extindere urmează să fie făcute și la alte școli, iar singura unitate de învățământ aflată în construcție are lucrările suspendate din cauza unui litigiu cu firma de construcții care se ocupă de ridicarea clădirii.

Construcția noului Liceu de Artă (arhivă)

„În curs se află lucrările de extindere și construcția unei săli de sport la Școala Nicolae Iorga și extinderea Școlii I. L. Caragiale. Prin aceste proiecte se vor crea 38 de săli de clasă și laboratoare. Valoarea totală a lucrărilor depășește 18 milioane de lei. De asemenea, sunt contractate lucrările pentru construcția noului Liceul de Arte (care are și clase 0-8). Execuția este însă suspendată din cauza unui litigiu cu firma SC Construcții SA, firmă cu care Primăria Sibiu a încheiat primul contract pentru lucrările de construcție, fiind necesară rezilierea acestuia din cauza neîndeplinirii obligațiilor contractuale de către constructor. Primăria Sibiu a organizat o nouă procedură de achiziție și a contractat un nou constructor care va realiza construcția, după rezolvarea litigiului”, mai spune Mirela Gligore.

Extinderi vor fi și la Școala „Regele Ferdinand” acolo unde se va construi și o sală de sport. În acest caz a fost contractată proiectarea și execuția lucrărilor. Lucrările vor începe imediat după finalizarea proiectului tehnic, la care se lucrează în prezent. În corpul nou de clădire se vor amenaja încă 8 săli de clasă și laboratoare.

Pentru alte trei școli care urmează să fie extinse s-a contractat realizarea documentațiilor necesare pentru realizarea lucrărilor. Este vorba despre extinderea Colegiului Național „O. Goga”, în corpul nou de clădire urmând să țină cursurile și clasele de învățământ primar și gimnazial. Contractul pentru proiectul tehnic a fost semnat, acesta urmând să fie predat după efectuarea cercetărilor arheologice, clădirea fiind situată în zona ansamblului fortificat al centrului istoric. De asemenea, primăria anunță că se va extinde și Școala Gimnazială nr. 4. Pentru această lucrare este contractat deja studiul de fezabilitate, termenul de predare fiind finalul lunii august, dar și Liceul O. Ghibu. Contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate a fost încheiat și urmează să fie predat Primăriei în 5 septembrie.

Înscrierea elevilor se face ținând cont de capacitatea clădirii și de numărul de săli de clasă”

Reprezentanții primăriei subliniază faptul că o altă soluție pentru a nu supraaglomra școlile este înscrierea legală a copiilor, fără a depăși capacitatea numărului de săli de clasă.

„Subliniem însă că soluția pentru a evita supraaglomerarea școlilor nu constă doar în construcția de noi spații, ci și în respectarea legislației care specifică în mod clar faptul că înscrierea elevilor se va face ținând cont de capacitatea clădirii și de numărul de săli de clasă. Din păcate, se efectuează însă înscrieri peste capacitatea clădirilor astfel că supraaglomerează clasele, iar acolo unde Primăria a extins spațiile se revine rapid la programul în două schimburi. Primăria Sibiu, prin serviciul specializat, a făcut demersuri atât la conducerea școlilor, cât și la Inspectoratul Școlar Județean pentru a se ține cont de prevederile legale atunci când se aprobă planul de școlarizare și pentru a distribui uniform elevii pe locurile disponibile în alte unități de învățământ”, spune Mirela Gligore.

Peste jumătate dintre cei înscriși în școlile aglomerate au viză de flotant

Dintr-o analiză făcută de serviciul de resort din cadrul primăriei rezultă că peste jumătate de elevii înscriși în școlile supraaglomerate au viză de flotant.

Sală de clasă (arhivă)

„Analizele efectuate de Serviciul de Administrare a Unităților de Învățământ Preuniversitar în anii precedenți arată că, în cazul anumitor școli, peste jumătate dintre elevi au reședința stabilită în circumscripție prin viză de flotant, având domiciliului stabil în alte cartiere ale municipiului Sibiu sau în alte localități din jur.

Aglomerația din unele școli este cauzată în primul rând de faptul că părinții cu domiciliul în Sibiu aleg cu predilecție alte școli decât cele din zona în care locuiesc, în baza vizei de reședință în zona școlii respective. În aceste condiții, unele școli se supraaglomerează, iar altele rămân cu locuri neocupate.

Această concluzie rezultă și din analizele efectuate de Serviciul de Evidență a Persoanelor care, în perioada în care se fac înscrierile la școală (februarie-aprilie), primește un număr semnificativ de solicitări de viză de reședință. Spre exemplu, în 2019, în primele 4 luni au fost solicitate peste 1.800 de vize de reședință, în 2020 peste 1.500, iar în 2021 aproape 1.200. În aceste cazuri este evident faptul că mutarea reședinței are ca scop exclusiv înscrierea copilului la școala dorită”, mai spune Mirela Gligore.  

De asemenea, ea precizează că aglomerația din anumite școli este cauzată și de faptul că elevii din localitățile învecinate sunt înscriși de părinți la școli din municipiul Sibiu.

„În unele localități, chiar dacă s-au construit cartiere întregi, infrastructura educațională este deficitară astfel că părinții nu au de ales, mai ales în cazul celor care lucrează în Sibiu”, mai spun reprezentanții primăriei. 

Cu toate acestea nu se vor lua măsuri cu privire la restricționarea accesului celor care au domiciliul în alte localități, în școlile din Sibiu.

„Nu se va îngrădi accesul copiilor la educație. Este de dorit însă amenajarea de unități de învățământ suficiente în localitățile respective, așa cum ar fi normal. De altfel, conform analizelor realizate, aglomerația din școli nu este generată în principal de elevii care vin din alte localități, ci de cei cu domiciliul în municipiul Sibiu care solicită viză de reședință pentru înscrierea la școlile considerate bine cotate”, încheie Mirela Gligore.

Ca să nu fie de ajuns, din 2020 s-a modificat Legea educației – nu mai mult de 29 de elevi în clasă

În 20 august 2020, Legea educației a fost modificată, iar noile reglementări trebuie aplicate din anul școlar 2021 – 2022. Astfel, clasele a V-a care se formează în acest an școlar nu pot avea mai mult de 29 de elevi. Potrivit informațiilor primate de la reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean, la nivelul județului Sibiu sunt 20 de clase care au peste 29 de școlari, din care 19 clase sunt în municipiul Sibiu.

Reprezentanții IȘJ transmit că acolo unde este o singură clasă care depășește numărul de 29 de elevi, aceasta va funcționa cu acest efectiv, iar unde sunt mai multe clase care depășesc efectivul, se va forma o nouă clasă.

„Dacă există o singură clasă la nivelul unității de învățământ, cu efectiv de 30-31 elevi, clasa va funcționa cu efectivul de elevi actual, iar acolo unde numărul de elevi de clasa a V-a este mult mai mare se poate înființa o nouă clasă”, spun aceștia.

Formarea de clase noi presupune spațiu, cadre didactice și ore în plus, iar directorii de școli vor trebui să găsescă soluții, pentru că ei sunt cei care trebuie să se asigure că legea este aplicabilă în școlile lor. La Goga, de exemplu, se ia în calcul crearea unei noi clase.

„Inițiativa lansată de Ministerul Educației în scopul aplicării și respectării legii 185 din 20 august 2020 este, cu siguranță, în favoarea unei optimizări a procesului instructiv-educativ. Este foarte scurt intervalul în care se cere restructurarea dorită, însă, modalitatea a fost lăsată la latitudinea fiecărei şcoli. La Colegiul Național Octavian Goga din Sibiu, în urma analizei efectivelor la clasa a cincea, suntem în situația de a mai crea o clasă, întrucât numărul elevilor depăşeşte normele legale. În plus, există foarte multe cereri de transfer către instituţia noastră. Încă lucrăm la variante şi la criteriile de înscriere a copiilor în noua clasă, cu o echipă de lucru formată din părinţi, învățători, profesori de gimnaziu, astfel încât hotărârea pe care o vom lua în cadrul Consiliului de Administraţie să servească strict interesului suveran al elevilor”, spune prof. Alexandra Tischer, directorul Colegiului „Octavian Goga” din Sibiu.

Anul școlar 2021-2022 va începe pe 13 septembrie.

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

5 comentarii

ID

Acum 2 luni

Offff, gramatica... Elevi, neaccentuat, se scrie cu un singur "i"... Dacă era scris o dată, eroare, de doua ori... dar șapte greșeli... e prea mult !
Raspunde

Mister

Acum 2 luni

Alo primaria? De cati ani nu ati cheltuit banii din buget? Cum ramane cu proiectele alea multe care le discutat de cativa ani? Acum vedeti ca nici scoli nu are acest super oras SIBIU?
Raspunde

Ema

Acum 2 luni

Un articol plin de greseli si dezinformari. La "Regina Maria", niciodata nu au mers TOTI elevii dimineata la scoala.
Raspunde

Munteanu

Acum 2 luni

Normal. Selimbarul, Vestemul vin cu totii la Goga sau la Regina Maria! Fitze!
Raspunde

UnPSDist mandru

Acum 2 luni

Goga are liceu, de aici si aglomeratia mare, daca un copil invata bine si-si doreste la un liceu in centru unde sa se inscrie, la el in Selimbar, spre exemplu?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus