La fel cum pe vremea lui Ceaușescu era aproape imposibil să poți cumpăra o minge rotundă (pe toate trebuia să le rotești în aer și o alegeai pe cea mai puțin ovală), 30 de ani mai târziu, la Sibiu, Primăria nu poate să construiască o pistă de biciclete.
Una pe care să îți fie drag să circuli, să nu ai teamă de cercopitecii neatenți de la volan, să nu fii nevoit să te cerți cu pietonii care au și ei dreptul la spațiul lor de siguranță, una pe care să ai de unde să pornești și unde să ajungi.
S-au cheltuit în ultimii ani la Sibiu, fără nicio exagerare, milioane de euro pentru tot felul de studii, strategii și proiecte pe baza cărora orașul ăsta să se modernizeze, să treacă la o nouă paradigmă a mobilității urbane. Hârtii peste hârtii și ani după ani, în urma cărora cu greu se și construiește câte ceva. Și chiar și când se construiește, ceea ce rezultă din munca funcționarilor care populează birourile clădirii Primăriei este în unele cazuri de o deznădăjduitor de proastă calitate. Cel puțin pentru cei care pedalează prin acest oraș.
Nu mă refer la pista de biciclete amenajată pe trotuarul de nici 90 de cm și vopsită în verde pe strada Podului și nici la vreo altă pistă amenajată pe marginea vreunui drum. Ci la ”primul coridor de deplasare sigură cu bicicleta prin Sibiu”, cel care – teoretic – face legătura între cartierul Ștrand și parcul Sub Arini. Și, cu un ciot, către centrul orașului. O lucrare nouă, cum ar veni, una direct orientată către nevoile bicicliștilor.
Pe tăcute, fără nicio inaugurare ori comunicat de presă măcar, acești funcționari din Primăria Sibiu au dat în funcțiune acest coridor săptămânile trecute. Sper că au ales această metodă – de dare în funcțiune ”pe tăcute” - din jenă. Că se jenează și ei de rezultatul acestei investiții de un milion de euro într-o bifă. Căci, în final, cu asta se aseamănă rezultatul acestei investiții de ”pionierat” pentru orașul acesta: cu bifarea unei linii dintr-o listă de obligații, fără să mai intereseze pe cineva și rezultatul.
Concret: cu excepția celor vreo câteva sute de metri de pistă amenajată în paralel cu strada Maramureșului, mai toată pista este un dezastru. Deocamdată, nici acea porțiune (care pornește de undeva de la jumătatea unei străzi - Prof. dr. Ioan Moga – pentru a se opri undeva într-o curbă de pe Maramureșului) nu are mare utilitate. Va avea când va fi terminată pista de biciclete de pe malurile Cibinului, de care urmează să fie conectată atunci când vor fi gata noile poduri din zona Peco, pe sub care ar urma amenajată o legătură. Adică, hăt, mai îmbătrânim până atunci. Oricum, bucata asta – singura care va fi cu adevărat utilă – este atât de prost asfaltată încât n-ai cum să nu te întrebi dacă funcționarii care au semnat procesul verbal la recepția lucrărilor nu au acceptat și ceva ”atenții” pentru a ignora proasta execuție.
În rest, modul cum a fost amplasată și executată această pistă ”coridor sigur de deplasare” este o bătaie de joc la adresa celor care chiar ar vrea să folosească bicicleta. Pe lângă parcul din Ștrand, pista de un metru este lipită de gardul parcului. După care e amenajată o bordură (deh, pista a fost amenajată cu postament) și încă un așa numit spațiu de protecție tot de un metru. Generoasă idee, numai că între pistă și zona protecție e o diferență de nivel de 15 cm, numai bine să bage frica în cei care vor vrea să pedaleze pe acolo, ferind crengile copacilor din parc și pietonii care văd în asfaltul acela roșu un bun trotuar.
Lipsa de interes a celor care au proiectat și executat și recepționat acest ”coridor sigur de deplasare” poate fi văzută de orice ne-specialist și pe strada Gorjului. Acolo unde în preajma zonei comerciale trotuarul are o lățime de aproape zece metri și unde pista de biciclete a fost amenajată fix pe mijlocul acestui trotuar. Anume parcă să încurce cât mai bine pietonii cu bicicliști.
Iar asta se întâmplă pe o stradă a unui cartier Ștrand care este cu totul în reabilitare. Prin urmare, pista aceea de pe Gorjului putea fi amenajată pe o margine și separată de trotuarul pentru pietoni și printr-o perdea verde, dacă e să visăm. Asta dacă cele două proiecte (modernizarea infrastructurii cartierului și proiectul ”coridorului sigur” pentru bicicliști) erau corelate și funcționarii din Primăria Sibiu ar fi avut interes să facă un lucru util, nu doar să își justifice niște salarii.
Sunt doar câteva detalii ale unui exemplu de investiție prost gândită care, mai trist, este finanțată din fonduri europene nerambursabile.
Cei care au lucrat pe proiecte din fonduri europene știu foarte bine că în aceste cazuri banii sunt cea mai mică problemă. Dacă ai știut să îți fundamentezi bine proiectul atunci când ai cerut banii, grija acestora nu o duci. Prin urmare, cu atât mai revoltătoare este situația acestui prim coridor ”sigur” pentru bicicliști: deși au putut accesa bani încât să aducă și luna de pe cer, iar toată lumea implicată să câștige foarte bine, a rezultat o investiție fără cap și fără coadă, lipsită de utilitate. Un lucru de bifat în raportul pe care primarul Astrid Fodor îl va avea de completat la final de an. Un ”gușterland” în carne și oase. Și nu de oricare, ci ”din fonduri europene”. O demonstrație de indolență la adresa sibienilor, care atât merită în accepțiunea celor din Primărie: proiecte de mobilitate alternativă care sunt amenajate doar pentru a fi bifate.
O investiție care, fiind din fonduri europene, a generat un spor de 25% la salariu pentru funcționarii Primăriei implicați în gestionarea acestui proiect. O investiție de al cărui eșec, însă, nu vă răspunde niciunul din funcționarii care vineri de vineri rup ușa la miezul zilei (deoarece pentru munca lor își pot permite vinerea ”program scurt”). După cum nu răspunde nici Ciprian Rațiu, șeful Direcției Tehnice din Primărie, nici viceprimarul Corina Bokor, cea care are în subordine investițiile, nici primarul Astrid Fodor. Și nici bucureștenii de la Urban Scope (care au făcut documentația inițială a ”coridorului”), nici sibienii de la Phoenix Com SRL (care au făcut proiectul), nici constructorii de la Comtram SA (care au executat lucrările) nu plătesc într-un fel pentru o lucrare dezolant de prost realizată.
În fața unor critici referitoare la rezultatul acestei investiții din fonduri europene, cei din Primărie vor continua să se bălăcească în superioara lor atitudine (”ce știu ceilalți, care comentează, despre cum funcționează o administrație?”). Majoritatea locuitorilor acestui oraș trebuie să înghită ceea ce li se pune în față. Deoarece ei nu sunt specialiști, să poată înțelege cum, din bani europeni, poți construi dezolante prostii.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: coridor , pista , europene , fonduri , Sibiu , biciclete , strand
Vizualizari: 8148
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Prof. de Geografie
Acum 9 ore
@Hermannstadt
Acum 9 ore
Pastor Marginas
Acum 10 ore
Pastor Marginas
Acum 11 ore
X