Luni,
28.11.2022
Cer Senin
Acum
-2°C

Directorul de la Colegiul Lazăr a obținut cea mai mare notă la examenul pentru obținerea postului. Alți doi au note peste 9.00

Directorul de la Colegiul Lazăr a obținut cea mai mare notă la examenul pentru obținerea postului. Alți doi au note peste 9.00

Trei cadre didactice din județul Sibiu au obținut note de peste 9.00 la proba scrisă a concursului național pentru obținerea posturilor de director în școlile și grădinițele din județ. Este vorba despre prof. Octavian Gabriel Negrea, director al Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din Sibiu, prof. Simona Greavu, director al Școlii Gimnaziale nr. 2 din Sibiu, și prof. Marcel Constantin Tătar, director al Școlii Gimnaziale Șeica Mică. Toți trei sunt directori cu peste zece ani vechime în funcție. Aceștia au declarat pentru Turnul Sfatului că anul acesta a fost un examen diferit și dificil în care experiența lor și-a spus cuvântul.

Prof. Octavian Gabriel Negrea este director al Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din Sibiu de 18 ani, mai exact din anul 2003. Profesor de fizică, acesta a obținut 9.60, cea mai mare notă din județ la proba scrisă a concursului național pentru obținerea posturilor de director și director adjunct. Spune despre examen că a fost diferit față de cel din 2016, iar subiectele au fost mai dificile, fapt care s-a regăsit în procentul de promovare de 64% înregistrat la nivel național.

Despre misiunea pe care a avut-o în ultimii doi ani în care învățământul din România a fost zguduit din temelii de pandemia de COVID-19 și a trebuit regândit, spune că a fost una grea, dar speră ca anul acesta școlar să fie mai bine.

„Ultimii doi ani au fost foarte dificili, foarte, foarte dificili pentru că, sincer, nu suntem pregătiți pentru astfel de situații. Este prima oară când ne confruntăm cu așa ceva și este pentru prima dată când trebuie să facem față unui fapt pe care nu-l putem învăța. Să scoți pe cineva, atât de brusc, din zona de confort este greu. Nu a existat o perioadă de adaptare nici din punct de vedere profesional, nici din punct de vedere al relațiilor sociale. Baza materială a fost și este în continuare o problemă, un impediment major și pentru noi și pentru copii. Mă refer aici la a avea la dispoziție echipament de calitate, la nivelul școlii, în tot ceea ce însemnă nevoie în fiecare sală de clasă. Nu a fost ușor. Am făcut tot felul de improvizații și eu cred că mulți au făcut astfel de improvizații. Acum văd că încep să meargă lucrurile pentru că au început să vină finanțări din afară mai serioase. Nu a fost o chestie, să spunem, așteptată și pregătită. Acum, poate cine știe, anul viitor vom fi mai bine pregătiți. Activitatea on line nu are nici pe departe randamentul celei față în față”, a spus directorul colegiului.

Despre realizările la care a pus umărul în calitatea sa de lider, cele mai aproape de suflet îi sunt readucerea gimnaziului la colegiu și ridicarea unei clădiri cu o finanțare adusă de el.

„Pot spune că sunt foarte mândru că am readus gimnaziul în Lazăr. A fost desființat abuziv și după părerea mea a fost o pierdere pentru școală. Gimnaziul înseamnă, în momentul de față, un plus pentru școală și pentru noi este extraordinar că mare parte dintre elevi aleg să continue și din clasa a IX-a și sunt nuclee pentru clasele viitoare. De asemenea, mă bucur că am reușit să facem o clădire nouă care se dorește a fi în școala asta de zeci de ani. Este o clădire a gimnaziului pe care am ridicat-o cu o finanțare pe care am adus-o eu, personal, în școală. Acestea sunt cele mai importante printre toate proiectele noastre”, mai spune Negrea.

Acesta are și un sfat pentru colegii directori care se află la început de drum.

„Nu ardeți lumânarea la ambele capete pentru că există această tendință. Știu asta pentru că și eu m-am consumat foarte mult și de multe ori am fost ineficient. Asta vreau să le transmit noilor colegi să nu ardă lumânarea la ambele capete”, încheie prof, Octavian Negrea.

Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 2: „Cel mai greu a fost să reușim să rămânem împreună”

Simona Greavu este profesorul care a obținut 9.40, cea de-a doua notă pe județ la proba scrisă a concursului. Conduce Școala Gimnazială Nr.2 din Sibiu din anul 2012 și este profesor de limba și literatura română. Pentru ea examenul a fost unul neașteptat.

„Nu suntem obișnuiți, dacă pot spune așa, cu stilul acesta de examen în care se evaluează o serie de competențe dobândite înainte și nu neapărat din ce ai citit și învățat pentru examen”, a spus aceasta.

Directorul Simona Greavu (foto greapta)

Despre anii de pandemie spune că au fost ani încercați, dar colectivul școlii pe care o conduce a reușit să se adapteze.

„Anii de pandemie au fost plini de surprize, de foarte multe ori neplăcute. Au fost doi ani încercați, cu foarte multă nevoie de susținere și de siguranța pe care pandemia nu ne-o mai oferă. Cel mai greu a fost să reușim să rămânem împreună, aproape, sănătoși și cumva siguri pe noi. Asta a fost cel mai greu, în rest, lucrurile s-au desfășurat normal în măsura în care se poate în pandemie, în sensul că am reușit să ne organizăm o platformă, am reușit să ne administrăm cum trebuie conturile, am depășit bariera digitalizării și am reușit să facem asta în acest secol XXI. Ne-am descurcat bine, spun eu, pentru o școală cu 15 clase primare și încă patru gimnaziale. Nu a fost chiar ușor, dar eu spun că am gestionat bine situația”; spine Simona Greavu.

Este mândră de baza materială a școlii, de proiectele desfășurate, dar și de faptul că a reușit să creeze în școală un cadru familial de care se bucură copiii, profesorii și părinții.  

„Pentru școala pe care o reprezint o mare provocare este îmbunătățirea și păstrarea bazei materiale, pentru că este o școală veche, cu o clădire din anul 1886 care are nevoie de îngrijiri susținute și permanente. Dar avem cu ce ne lăuda. Avem șase săli de clasă noi, o sală de sport reabilitată, grupuri sanitare moderne, avem proiecte în spațiul european și schimburi de experiență. Având în vedere că eu reprezint o școală cu tradiție în limba germană și la ei abordarea modului de educare al copiilor este diferită față de secția română, am preluat și noi. Eu spun că funcționăm bine împreună, împrumutăm unii de la ceilalți. Cu toții, profesori, copii, părinți ne înțelegem, comunicăm, avem o relație sănătoasă. Cunoaștem toți școlarii, școlarii ne cunosc pe noi, suntem o mare familie și mă bucur că suntem așa”, mai spune directoarea Școlii Nr. 2.

Pentru tinerii directori dezvăluie gândul cu care a plecat la drum în urmă cu zece ani și de care s-a ținut.  

„Eu am plecat în această călătorie cu gândul ca între mine și colegii mei să fie o atmosferă de prietenie și de familie. Am reușit în zece ani să fac asta și acest lucru este cel mai important. Le spun colegilor directori să aibă încredere în viziunea lor și întotdeauna să țină minte că au plecat din cancelarie și că acolo se vor întoarce”, încheie prof Simona Greavu.

Marcel Constantin Tătar, director al Școlii Gimnaziale Șeica Mică: îi sfătuiesc pe colegii mai tineri să aibă grijă de sănătatea lor

Marcel Constantin Tătar, director al Școlii Gimnaziale Șeica Mică a obținut 9,20, cea de-a treia notă și ultima peste nouă obținută la proba scrisă a concursului național de obținere a posturilor de directori și directori adjuncți. Este absolvent al Facultății de Geografie de la Cluj și a făcut o reconversie pe matematică, astfel încât este profesor de Geografie și Matematică. Apreciază că examenul de anul acesta a fost asemănător cu cel din 2016 și totuși diferit. A avut un nivel de dificultate mai ridicat, a fost mai mult de învățat și un timp mai scurt de pregătire.

„În ansamblu s-au urmărit aceleași componențe de management, leadership și cognitiv, puțin mai mult de învățat și mai variat. A fost mai elaborat decât cel din 2016, iar  volumul de informații a fost mai mare și într-o perioadă de timp în care directorii care erau pe post sunt foarte ocupați”, spune profesorul.

Directorul Marcel Constantin Tătar (foto centru)

Conduce de 11 ani școala din Șeica Mică și spune că experiența acumulată în toți acești ani a contat la acest examen. Vorbește despre ultimii doi ani ca fiind dificili, dar a reușit alături de colegi să obțină rezultate foarte bune.

„Ultimii doi ani din postura de director au fost dificili în sensul că, deși eu la școală nu am avut niciun elev, niciun cadru didactic infectat cu SARS CoV-2 în timpul școlii, a trebuit să adoptăm o parte din măsuri din cauza incidenței mari din localitate și au fost foarte greu de adoptat mai ales la copiii mici. De asemenea a fost foarte greu de manageriat starea de incertitudine, cel puțin cea din anul anterior – astăzi ești on line – mâine ești fizic – din cauza unor cazuri care nu au avut tangențe cu școala. Anul trecut a fost unul oarecum bulversat, dar noi am lucrat bine on line și am avut și rezultate foarte bune. Am lucrat pe platformă și am avut aproape 100% promovabilitate la examenele naționale, adică 90% la o disciplină și 100% la cealaltă. Este o soluție onlin-ul, dar este o soluție de forță majoră. Nu se va putea compara niciodată cu școala față în față. Nimic din ce ține de aptitudini și de atitudini nu se poate forma on line decât până la un nivel. A fost dificil și să sperăm că se va termina odată”, spune directorul.  

De-a lungul celor zece ani a realizat o multitudine de proiecte pe care le consideră importante, iar unul dintre cele mai mari astfel de proiecte se află în desfășurare.

„Am avut multe proiecte. Am început prin a renova, reabilita baza materială a școlii și am nenumărate proiecte, toate importante. Au fost proiecte de fond într-o comunitate cu mari nevoi educaționale în rândul elevilor și al familiilor acestora, de aceea și proiectele în care au fost implicați părinții au fost importante. Acum am un proiect mare la care lucrăm, de dezvoltare locală. Este un proiect pe care îl desfășurăm în parteneriat cu primăria și în care sunt implicați aproape toți copiii școlii”; mai spune Marcel Tătar.

Pe directorii aflați la început de drum îi sfătuiește să aibă grijă de sănătatea lor.

„Cel mai important lucru într-o școală, din punctul meu de vedere, este capacitatea liderului, de a influența cultura școlii. Nu de a o crea, ci de a o influența într-un sens participativ, adică implicarea tuturor în deciziile care îi afectează. Așa se pot rezolva multe probleme, chiar dacă nu este ușor. Este destul de greu, cere timp, dar beneficiile sunt mari. Dacă se reușește o stabilitate în rândul personalului și să se creeze o cultură favorabilă învățării, atunci lucrurile merg înainte. Îi sfătuiesc să aibă grijă de sănătatea lor. Acesta este cel mai important sfat, pentru că în acest sistem odată ce ai intrat, riscurile sunt mari. Este un mare consum de energie, nopți nedormite, dacă vrei să faci ceva. Din acest punct de vedere nu este deloc atractivă funcția de director de școală deși pare a fi mai simplă. În realitate este complicată, pentru că directorul de școală are foarte puține pârghii reale spre a motiva personalul”, încheie Marcel Tătar.

Potrivit datelor transmise de reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean, în județul Sibiu din cei 173 de candidați prezenți au obținut punctajul minim de 70 puncte (considerat ca punctaj ce determină promovarea acestei probe) un număr de 131 de candidați (76,61%), 40 candidați au obținut sub 70 puncte, iar 2 candidați s-au retras din concurs. În perioada următoare se desfășoară cea de-a doua etapă a concursului și anume susținerea interviului. Etapa va dura până în data de 15 decembrie.

Sursa foto principală: Arhiva TS

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

6 comentarii

Munteanu

Acum 1 an

Cum adica sa nu "arda lumanarea la ambele capete"? Ce vrea sa spuna cu asta?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Maricel Forschineanu

Acum 1 an

Duamna Carmen Iohannis a fost profesuara mea de engleza, un om exceptional de minunat, cu un stil unic si deosebit de a preda! Din cauza ei m-am realizat si sunt un om puternic si increzator! Danke schon, dna Himler!
Raspunde

Maria

Acum 1 an

imi si dau seama, ce om puternic si realizat esti...dupa cum scri...pfff
Raspunde

Marius

Acum 1 an

"A ars ca o lumânare aprinsă la ambele capete” obişnuim să spunem – cu admiraţie şi compasiune totodată – despre aceia care s-au îmbolnăvit sau au plecat prea devreme dintre noi din cauză că s-au investit fără odihnă şi autoprotecţie în munca şi în viaţa lor. Uneori o spunem şi despre noi înşine, cu un amestec de  “importanţă”, auto-complimentare şi masochism. Experţii sunt ceva mai prozaici: numesc fenomenul burnout sau, în traducere aproximativă, epuizare a resurselor interioare.
Raspunde

Noroc cu meditatiile

Acum 1 an

CNGL -table antice, fara camere web ptr online, fara laptopuri, cu diriginti care se amuza ca nu stiu sa foloseasca tableta, cu prof care n-au avut chef de mers la job. GOGA, Bruk etc- table moderne, camere web ptr predat 180/360 in clasa, cu profesori care su predat din clasa , adica au mers la serviciu.
Raspunde

Gigi contra

Acum 1 an

Colegiul Gh. Lazar a cam decazut!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus