Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
20°C

550 de biciclete, cu 100 de lei pe an și 1,5 lei pe oră: de când și cum va funcționa sistemul Sibiu Bike City

550 de biciclete, cu 100 de lei pe an și 1,5 lei pe oră: de când și cum va funcționa sistemul Sibiu Bike City

La începutul lunii martie a anului viitor urmează să fie pus în funcțiune un sistem de biciclete ușor de închiriat de către sibieni, promit reprezentanții Primăriei Sibiu. Un sistem care costă 10 milioane de lei.

În baza unei proceduri lansată din noiembrie 2019, prelungită din cauza contestațiilor, Primăria Sibiu a semnat în luna februarie a acestui an contractul de amenajare a sistemului de bike-sharing: 540 de biciclete, 12 triciclete, 44 de parcări prin tot orașul și un sistem informatic care să gestioneze închirierea acestor biciclete sunt printre detaliile acestui sistem.

9,7 milioane de lei, cu tot cu TVA, este valoarea contractului, semnat cu asocierea Sustainable Urban Mobility Solutions - SC Electronic Security Systems SRL - SC Walhalla Invest Prodcomimpex. În termen de două luni aceștia au proiectat sistemul. Iar pentru că finanțarea este una nerambursabilă, din fonduri europene, până la emiterea ordinului de începere a lucrărilor a fost nevoie de obținerea unui aviz de conformitate din partea Agenției de Dezvoltare Regională Centru.

”Odată obținut acest acest aviz, Primăria Sibiu a emis în data de 15 iulie 2021 comanda pentru furnizarea sistemului, inclusiv instalarea și montajul, efectuarea de teste și probe și punerea în funcțiune a acestuia. Conform contractului, termenul de finalizare este de șapte luni de la emiterea comenzii, la care se adaugă, conform prevederilor documentației de atribuire, o perioadă de 15 zile pentru recepție. Stațiile (terminalele inteligente pentru închirierea bicicletelor și dock-uri pentru acestea), spre exemplu, sunt în curs de livrare deja. Astfel, sistemul Sibiu Bike City va deveni operațional în primăvara anului 2022”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu pentru cititorii Turnul Sfatului.

Sursa foto (inclusiv cea principală): Primăria Sibiu

În cadrul acestui proiect, în diferite puncte ale orașului vor fi amplasate 44 de stații de bike-sharing (denumite și terminale de închiriere). De aici, sibienii vor putea închiria o bicicletă prin intermediul unei aplicații pe telefon, cu ajutorul unui card bancar, prin apelarea unui număr de telefon sau prin accesarea unui cont on-line de pe un site dedicat. ”Terminalul de închiriere trebuie să fie elementul central și integrator la unei stații de închiriere, acestea vor trebui să aibă un design plăcut, să se încadreze în arhitectura urbană, să fie prevăzute cu ecrane tactile, soluție de plată cu card bancar, cititor de card «contactless», sistem de iluminat, sisteme de siguranță și protecție anti-vandalizare. Terminalul de stație servește ca interfață principală pentru clienți și oferă spațiu pentru a furniza informații statice și dinamice despre sistem și despre utilizare”, este una din descrierile din caietul de sarcini al licitației.

Sistemul de închiriere al bicicletelor urmează să fie conectat și la sistemul de transport public. ”Pentru a atinge rapiditatea și ușurința în schimbarea modalității de transport este necesar ca sistemul de ticketing pentru închiriat biciclete să fie integrat cu sistemul de ticketing pentru transportul public. De exemplu, cartelele de acces, tichetele de călătorie vor putea fi utilizate în transportul public, cât și pentru închirierea de biciclete”, se descrie în documentația pe baza căreia a fost încredințat contractul.

Stațiile vor fi automate: nu este nevoie de intervenția unui operator pentru blocarea sau deblocarea unei biciclete. În plus, stațiile vor avea un caracter modular, astfel încât în funcție de cerințe să poată fi mărit sau scăzut numărul de biciclete andocate într-o stație. Viitorul sistem va avea și o componentă de re-distribuire a bicicletelor pe timp de noapte: cu ajutorul unor autospeciale, bicicletele vor fi regrupate în stațiile din oraș.

Mai ales cu telefonul

Mare accent se va pune pe dezvoltarea unei aplicații pentru telefoanele mobile, cu ajutorul căreia să poată fi închiriate bicicletele (o aplicație similară celor folosite pentru închirierea trotinetelor electrice). ”Aplicație software mobilă de închiriere pentru telefoane inteligente realizată în cel puțin trei limbi de circulație internațională, inclusiv română. Aplicația de interfațare cu utilizatorii trebuie să aibă module dedicate pentru plata prin SMS, plata prin apel telefonic sau card bancar. Aplicația software care să faciliteze închirierea la terminalele din stații. Sistemul trebuie să aibă de asemenea un portal dedicat pentru acces securizat la sistemul de bike sharing. Soluția de operare va integra și un call center. În cele mai multe orașe unde există sisteme de bike sharing, mai mult de 80% din închirieri se realizează prin intermediul aplicației portabile, aceasta fiind viitorul în accesarea soluțiilor de mobilitate alternative. Integrarea tehnologiilor viitorului facilitează confortul procesului de închiriere. Astfel, utilizatorii trebuie să aibă acces permanent la sistemul de bike-sharing prin NFC sau scanare coduri QR. În acest fel în mai puțin de trei secunde bicicleta este disponibilă pentru închiriere fără a introduce date suplimentare. Utilizatorii se pot înregistra în sistem prin intermediul aplicației mobile sau a portalului special dedicat sistemului de bike sharing. Operarea va fi externalizată către un operator”, se arată în documentația de atribuire a contractului.

Zece din cele 44 de stații vor avea alăturat și stații de depanare, funcționale 24 de ore din 24. La aceste stații, orice biciclist (nu doar cei care închiriază biciclete din noul sistem) va avea acces la instrumente și unelte de întreținere: verificarea presiunii din pneuri, diferite reglaje etc.

Cei care își fac abonament închiriază mai ieftin

Costurile de operare ale sistemului sunt aproximate la 2,5 milioane de lei pe an: aproape un milion de lei pentru consumabile și reparații, peste 700.000 de lei pentru mentenanță și logistică, 200.000 de lei pentru asistență și suport, 150.000 de lei pentru mentenanța soft-ului, 437.000 de lei pentru cheltuieli de personal (e preconizată crearea a zece locuri de muncă), restul (aproximativ 70.000 de lei) fiind alocate capitolului ”alte cheltuieli”.

În ceea ce privește costurile închiriere, în faza de elaborare a studiului de fezabilitate au fost elaborate două scenarii. Potrivit celui de-al doilea scenariu, cel ales pentru implementare, un abonament anual va costa 100 de lei. Cei care vor avea un astfel de abonament vor închiria o bicicletă cu 1,5 lei/oră. Cei fără abonament, vor trebui să plătească doi lei pe oră. Sistemul ar urma să genereze venituri și din închirierea de spațiu publicitar pe biciclete (460 de lei/an/bicicletă).

Trebuie menționat, totuși, că aceste sume sunt calculate la nivelul anului 2018, când a fost elaborat studiul de fezabilitate pentru acest sistem.

De parcat, doar în stațiile de biciclete

540 de biciclete, opt trotinete pentru seniori și patru trotinete pentru persoanele cu nevoi speciale urmează a fi achiziționate în cadrul acestui proiect. Toate aceste mijloace de deplasare urmează a fi distribuite în cele 44 de stații, într-un număr inițial cuprins între minim cinci și maxim 30 de biciclete într-o stație.

Fiecare din aceste biciclete sau triciclete vor avea și ”computer de bord”. ”Computerul trebuie să controleze blocarea electromecanică a bicicletei în stație sau în afara acesteia. Sistemul integrat de blocare electromecanică poate fi activat prin intermediul smart-cardului, a telefonului mobil, SMS, terminal sau prin introducerea unui cod PIN sau a numărului de telefon. Computerul de bord al bicicletei va fi independent energetic. Bicicleta trebuie să fie prevăzută cu un dispozitiv mobil autonom de alimentare a computerului de bord”.

Computerul de bord al viitoarelor biciclete va trebui să îndeplinească numeroase alte funcții: de la localizarea prin GPS, la blocarea temporară a bicicletei în funcția ”parcare” sau la posibilitatea de a rezerva o anume bicicletă. În plus, cu ajutorul acestui computer de bord și a soft-ului la care este conectat vor putea fi create ”stații de andocare virtuale”. ”Stația virtuală reprezintă o variantă de rezervă pentru a putea preda bicicleta atunci când stația de andocare nu mai pune la dispoziție niciun loc liber. Ideea de stație virtuală va fi implementată în aplicația de bike-sharing, reprezentând o arie în jurul stației fizice în care blocarea bicicletei e permisă. De asemenea în cazul unor evenimente speciale se pot dedica în aplicație stații virtuale de predare fără a fi necesară o stație fizică.

Lista amplasării stațiilor

 

1. Alba Iulia 1 (în zona intersecției cu Calea Turnișorului) – zece biciclete

2. Alba Iulia 2 (în zona intersecției cu str. Malului - parcarea Kaufland) –15 biciclete

3. Alba Iulia 3 (zona intersecției cu str. Morilor – spitalul TBC) – cinci biciclete

4. Colegiul ”Octavian Goga” (zona trotuarului larg de la intersecția bd. Andrei Șaguna – Mitropoliei) –zece biciclete

5. Universitatea ”Lucian Blaga” (zona din fața Cercului Militar) – 15 biciclete

6. Piața Unirii (zona parcului aflat vizavi de Teatru) – 30 de biciclete, o tricicletă pentru persoane cu nevoi speciale

7. Casa de cultură (trotuarul din fața parcului, înspre magazinul Dumbrava) – 20 de biciclete

8. Calea Dumbrăvii 1 (în zona parcului din jurul blocului-turn de la intersecția cu bd. Vasile Milea) – cinci biciclete

9. Piața Aurel Vlaicu (zona din fața sediului Raiffeisen Bank) - 30 de biciclete

10. Calea Dumbrăvii 2 (zona intersecției cu str. Siretului) – cinci biciclete

 

11. Grădina Zoologică (vizavi de hotel Hilton) – 20 de biciclete, două triciclete pentru seniori, o tricicletă pentru persoanele cu nevoi speciale

12. Ludoș (zona intersecției cu str. Fântânele) – cinci biciclete

13. Piața Sadu (zona intersecției cu str. Tilișca) – zece biciclete

14. Săcel (zona intersecției cu str. Preot Bacca) – 20 de biciclete

15. Parcul Ștrand 2 (zona locului de joacă) – cinci biciclete

16. Maramureșului (zona bisericii din parc) – 15 biciclete

17. E.A. Bieltz (zona intersecției cu str. G. Topârceanu) – cinci biciclete

18. Zăvoi (zona str. Zăvoi nr. 30) – cinci biciclete

19. Piața Cibin (zona parcării din fața fabricii Siemens) – cinci biciclete

20. Râului (zona intersecției cu str. Rusciorului) – cinci biciclete

 

21. Parcul Terezian (vizavi de Școala nr. 18) – cinci biciclete

22. Măgheranului (zona intersecției cu str. Câmpului) – zece biciclete

23. Lacul lui Binder (zona intersecției cu str. Țiglarilor) – 20 de biciclete

24. Piața Mică (zona Muzeului Franz Binder) – 30 de biciclete, două triciclete pentru seniori, o tricicletă pentru persoane cu dizabilități

25. Gara Sibiu (zona parcării) – 30 de biciclete, o stație de depanare de urgență

26. Hermann Oberth (zona intersecției cu bd. Gh. Coposu) – zece biciclete

27. Parcul Cetății – 20 de biciclete

28. Pasajul Spitalului (zona intersecției cu bd. Victoriei) – zece biciclete

29. Stadionul municipal – 25 de biciclete, două triciclete pentru seniori, o tricicletă pentru persoanele cu nevoi speciale

30. Calea Cisnădiei (zona nr. 84) – zece biciclete, o stație de depanare de urgență

 

31. Școala ”Nicolae Iorga) – zece biciclete

32. Piața Rahovei (zona stației de taxi) – cinci biciclete

33. Mihai Viteazul (zona bisericii cu hramul ”Înălțarea Domnului”) – zece biciclete

34. Hipodromului (zona sediului Secției Drumuri Naționale) – zece biciclete

35. General Vasile Milea (zona Liceului Energetic de pe str. Semaforului) – zece biciclete

36. Moldoveanu (zona sensului giratoriu cu str. Ștefan cel Mare) – cinci biciclete

37. Piața Vasile Aaron – zece biciclete

38. Parcul Lira (pe partea cu str. Henri Coandă) – zece biciclete

39. Compa (zona străzii Oțelarilor nr. 54) – 15 biciclete

40. Calea Gușteriței (zona giratoriului cu str. Lazaret) – cinci biciclete

 

41. Reșița (zona intersecției cu str. Zorilor) – cinci biciclete

42. P.I. Ceaikovski (zona intersecției cu str. Tineretului) – zece biciclete

43. Flacăra (str. Maior Octavian Niță, vizavi de biserica ”Sf. Andrei) – 15 biciclete

44. Podului (zona intersecției cu str. Carpenului) – zece biciclete

Stații de depanare de urgență vor fi amenajate în stațiile de andocare din Piața Aurel Vlaicu, Grădina Zoologică, Săcel, Lacul lui Binder, Piața Mică, Gara Sibiu, Pasajul Spitalului, Calea Cisnădiei, Parcul Lira și Calea Gușteriței.

Sursa: caietul de sarcini al licitației

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 9142

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Nonick

Acum 2 ani

De HCL privind functionarea parcarii etajate din Hipodrom ce se mai aude? Nu se stiu tarife, abonamente etc. si parcarea e aproape gata.
Raspunde

Nonick

Acum 2 ani

Ce se intampla daca vreau sa las bicicleta si la statia respectiva nu sunt locuri libere?
Raspunde

Ionuț

Acum 2 ani

scrie in articol: "Stația virtuală reprezintă o variantă de rezervă pentru a putea preda bicicleta atunci când stația de andocare nu mai pune la dispoziție niciun loc liber."
Raspunde

Functionar

Acum 2 ani

Cate persoane "funtionari sau personal contractual" vor fi angajati pentru sustinerea acestui proiect? 24/24 in 10 puncte service si intretinere plus personal pentru mutarea si aranjarea acestora care vor fi lasate peste tot sau unde se vor aglomera statiile si vor trebui relocate. Cine se va ocupa de intretinerea statiilor? De unde se vor achizitiona piesele de schimb? Bicicletele sunt electrice? Cu ce pret a fost achizitionata o bicicleta? Dar o statie? Functionarii care lucreaza la astfel de proiecte mai beneficiază de +30% la salariu? Multumesc...sa nu va fie cu suparare dar noi vrem aqua park
Raspunde

Doru

Acum 2 ani

Poate sunt "analfabet functional" :) dar nu am intzeles partea cu abonamentul foarte clar. Deci eu fac abonament anual de 100 RON (suna bine si destul de ieftin) dar pot inchiria doar 1 ora / pe zi ? pe saptamana ? Daca in aceasi zi am nevoie de bicicleta (sa zicem dupa vreo 2 ore) nu mai am voie sa-l iau pe abonament ? Va rog explicati partea asta cu abonamentul si pentru noi cei "saraci cu duhul" dar verzi in suflet :)
Raspunde

Doru

Acum 2 ani

Gata m-am dumirit (la a doua lectura) deh .... verde ... verde ... dar totusi. Cica daca ai abonament ai reducere de 0.5 Ron pe cursa de 1 ora. Bun ... nu e rau daca esti un bicicletist convins. Altfel, ... cam, putina "reducerea".

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus