Marţi,
17.05.2022
Acum
0°C

S-ar putea răsturna: explicația dată pentru un pod amenajat diferit față de noua stradă care îl continuă

S-ar putea răsturna: explicația dată pentru un pod amenajat diferit față de noua stradă care îl continuă

Un nou pod și o nouă stradă construite în Sibiu, deși sunt obiective unul în continuarea celuilalt, nu au o infrastructură unitară: într-un fel a fost amenajată strada și, în alt fel, podul, obligând astfel bicicliștii să se intersecteze cu mașinile. Explicația specialiștilor din Primărie pentru această soluție: dacă pista de biciclete ar fi fost construită ca pe strada nou proiectată, noul pod nu ar mai fi sigur și stabil.

Mai bine de cinci milioane de lei a achitat Primăria Sibiu pentru proiectarea și construirea unui nou pod peste Cibin, în continuarea străzii Rozmarinului din cartierul Turnișor. Acest pod este continuat de o nouă stradă peste zona botezată Cîmpșor, pentru care contractul de proiectare și execuție a fost semnat pentru suma de 9,14 milioane de lei.

Doar că cele două noi proiecte sunt gândite fiecare altfel, când vine vorba de amenajarea pistei de biciclete. Pe strada care acum are primul strat de asfalt, ambele sensuri ale pistelor de biciclete au fost amenajate pe o singură parte, laolaltă. Pe pod, însă, pistele de biciclete sunt amenajate de o parte și de alta a carosabilului. Astfel încât, atunci când vor intra de pe pod pe noua stradă, bicicliștii vor fi nevoiți să se intersecteze cu mașinile care vor circula în ambele direcții.

Pe noul pod recepționat anul trecut, fiecare sens al pistei pentru biciclete este amenajat pe câte o parte a drumului. Pe noua stradă care continuă acest pod, ambele sensuri ale pistei pentru biciclete au fost proiectate pe o singură parte. Situația e la fel și pentru trotuare

Explicațiile

Am cerut lămuriri reprezentanților Primăriei asupra motivelor care i-au determinat să nu coreleze cele două noi lucrări, astfel încât și pe stradă, dar și pe pod, modul de amenajare a infrastructurii rutiere pentru bicicliști și pentru pietoni să fie unitar, pentru a evita intersecția cu asfaltul pe care circulă mașinile. ”Construcția noului pod peste Cibin din dreptul străzii Rozmarinului și drumul peste Câmpșor au fost concepute ca două amenajări complementare. Vorbim însă de două investiții care s-au desfășurat pe un teren și în condiții tehnice diferite. În cazul podului, prin natura tehnică, din considerente de rezistență, siguranță și stabilitate, infrastructura amenajată trebuie să fie simetrică și din acest motiv a fost indicată amenajarea pistelor pentru biciclete pe ambele părți ale podului”, răspund reprezentanții Primăriei Sibiu, pentru cititorii Turnul Sfatului.

În ceea ce privește noua stradă peste Câmpșor, aceasta are pistele pe o singură parte, alături de trotuar din cauza unui canal de desecare al Administrației Naționale pentru Îmbunătățiri Funciare. Considerat periculos pentru bicicliști. Canal care are nevoie de întreținere și, prin urmare, pe partea cu acesta nu a mai fost amenajat nici trotuarul. ”Pentru curățarea și întreținerea canalului A.N.I.F. trebuie asigurat accesul nemijlocit al utilajelor care, dacă s-ar deplasa pe trotuare sau pistele pentru bicicliști, le pot distruge, întrucât structura acestora este diferită și mai puțin rezistentă față de cea a carosabilului, în conformitate cu standardele tehnice”, este explicația transmisă pentru cititorii Turnul Sfatului.

Proiectanții: ”din facultate trebuie să știi...”

Am cerut și opinia unor proiectanți în domeniul infrastructurii, pentru a vedea dacă ar fi fost o misiune imposibilă corelarea proiectării celor două obiective, astfel încât infrastructura pentru biciclete să nu se mai intersecteze cu cea pentru mașini. Pentru a nu se expune în fața reprezentanților administrației locale, cei doi au cerut să nu le fie făcut public numele. Ambii au zâmbit, cel puțin, când au aflat de explicațiile reprezentanților Primăriei.  ”Ce să vă spun? Că în Facultatea de Construcții se calculează momentele pe toate tipurile de structuri, nu doar pe cele simetrice? De când ieși din facultate știi să lucrezi pe structuri asimetrice. Și, până la urmă, fundația este cea pe care o adaptezi la încărcările superioare, nu faci suprastructura în funcție de cum îți iese fundația”, este una dintre replicile primite.

Cel de-al doilea proiectant cu care am discutat a prezentat și soluții tehnice. ”Există soluții, cum ar fi cele de ancoraj, pentru a susține zona suplimentară. Dar, oricum, o astfel de pistă de biciclete nu reprezintă o lățime atât de mare: din câte înțeleg, pe lângă metrul pentru pista deja existentă pe o parte ar fi mai fost nevoie de încă un metru și ceva, pentru ca și pe stradă și pe pod să fie o pistă de biciclete continuă. În acest scenariu, mergea și soluția prin care sub pod să fie prevăzute niște reazeme suplimentare, care să susțină în pile grinzile podului. Metode elegante și inginerești sunt”.

Noul pod a fost construit în cadrul unui alt contract decât cel în care a fost amenajată noua stradă

Cum vor rezolva?

Am rugat reprezentanții Primăriei Sibiu și să explice cum vor conecta în scenariul la care s-a ajuns cele două piste de biciclete, noi, dar diferit gândite. Deși singura soluție este, evident, prin intersectarea noului carosabilul cu noua pistă, reprezentanții Primăriei spun că acest lucru nu este deocamdată hotărât. ”După așternerea ultimul strat asfaltic pe această stradă nouă, planul de semnalizare va fi analizat în Comisia de Circulație și se vor adopta cele mai bune soluții care să asigure protecția sporită a pietonilor și a bicicliștilor la traversare”, dau asigurări reprezentanții Primăriei Sibiu.

Bicicliștii

Asociația Develop din Sibiu are printre obiectivele declarate și integrarea bicicletei în peisajul urban. Am rugat reprezentanții asociației să ne transmită un punct de vedere asupra soluțiilor plătite de reprezentanții Primăriei în cadrul noilor investiții. ”Pistele pentru biciclete de pe podul peste Cibin sunt construite corect şi oferă siguranță bicicliştilor. Primul loc care poate deveni periculos pentru biciclişti este locul unde pistele unisens de pe pod se reunesc în pista dublă de pe partea stângă cum mergi spre Ştrand”, descrie Monika Tompoș, președinta Asociației. Aceasta constată că, în afară de faptul că lucrările podul și strada au fiecare câte o pistă de un fel, infrastructura aferentă străzii nici nu mai respectă dimensiunile minime. ”Credem că exact acea zonă necesita mai mult spațiu, adică o lățime mai mare a pistei, pentru a permite bicicliştilor care vin din Turnişor şi sunt nevoiți să traverseze strada să se încadreze în siguranță pe pista cu dublu sens. La fața locului tocmai acolo pista se îngustează la un metru lățime. De asemenea credem că în acel loc ar fi necesară construirea unei traversări înălțate precum cea de pe str. Ludoş”, mai arată Monika Tompoș.

Deși pentru amenajarea străzii au fost făcute inclusiv exproprieri pentru asigurarea coridorului necesar, dimensiunile pistei tot nu respectă minimul prevăzut de lege și promis înainte de lucrare. ”Despre pista în sine putem spune deocamdată că, din păcate, nu pare să aibă doi metri și jumătate lățime cât se anunța inițial şi ar fi fost optim. Suntem curioşi ce soluție se va alege pentru spațiul de siguranţă între pistă şi carosabil şi sperăm să nu fie parapeți metalici cu colțuri şi canturi expuse spre pista de biciclete. În mod ideal spațiul de siguranță era de cel puțin un metru lățime şi copaci sau vegetație. Asta şi din considerentul că pe această stradă se va circula cu viteză mare în următorii ani, iar orice ghid de construire a pistelor pentru biciclete recomandă ca acolo unde viteza maşinilor e ridicată să se creeze un spațiu de siguranță cât mai mare. Totuşi nu înțelegem cum de la o stradă care trebuia să aibă trotuare de un metru și jumătate pe fiecare parte a rămas doar un trotuar de puțin peste un metru lățime şi doar pe o singură parte. Apreciem că s-a mai adăugat o bucată de pistă decentă pentru biciclişti, dar ne-ar plăcea în acelaşi timp să vedem că se dă o mai mare atenție detaliilor şi aspectului general al lucrărilor. Credem că pietonii şi bicicliştii din Sibiu merită mai mult”.

Cine?

Podul și strada sunt investiții la care s-a ajuns prin derularea mai multor contracte: podul a fost proiectat în 2019 d Dev In All SRL, din Iași, și recepționat anul trecut după execuția realizată de Prodial SRL din Cisnădie. Drumul - pentru care au fost făcute primele exproprieri din istoria recentă a administrației locale - a fost proiectat de Eko Top Sib și așteaptă să fie finalizat anul acesta de Comtram SA. 

Am întrebat, prin urmare, cine este responsabil în Primăria Sibiu de corelarea proiectelor derulate în cadrul unor contracte diferite, astfel încât rezultatul final să fie o infrastructură unitară. ”Precizăm că elaborarea caietelor de sarcini și a documentațiilor pentru achiziții, precum și urmărirea lucrărilor în derulare și realizarea recepției acestora revine ca sarcină Direcției Tehnice din cadrul Primăriei Sibiu. Această Direcție are și rolul de a corela toate lucrările pentru a asigura un concept unitar de dezvoltare urbană din punctul de vedere al infrastructurii tehnico-edilitare”, este răspunsul administrației.

Pe urmele situației mai sus descrisă pare să calce și amenajarea viitoarei străzi care să lege strada Intrarea Arieșului de Calea Dumbrăvii, peste terenurile fostei autobaze Tursib. Primăria Sibiu a elaborat un plan urbanistic zonal special pentru această nouă stradă. Stradă pe care pistele pentru biciclete ar urma amenajate de o parte și de alta a carosabilului, precum pe podul mai sus amintit. Iar noua stradă va fi continuată de o Cale a Dumbrăvii tocmai aflată în amplu proces de modernizare, pentru care proiectul prevede că pistele de biciclete sunt amenajate pe o singură parte a drumului.

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Astrid Fodor, du-te!!!

Acum 3 luni

COMTRAM, cine altcineva? Cea mai prapadita si incompetenta firma! Multumim doamna primar si tuturor prapaditilor care ar trebui sa urmareasca lucrarile!
Raspunde

Kokos

Acum 3 luni

Chiar daca Comtram e o firma de toata jena , in cazul asta nu e vina lor , nu e vina nici macar a proiectantului , toata vina e a incompetentilor din primaria condusa de tanti fodor care au facut gresit caietul de sarcini al constructiei podului , netinand cont de constructia drumului.E a nu stiu cata dovada de incompetenta din primarie! Demisiaaaa fodor!
Raspunde

F

Acum 3 luni

de intersectia din https://www.google.ro/maps/@45.7847755,24.1445212,3a,75y,259.35h,76.97t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOmTv73jCnLQGjrZbfgzgVQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en nu zice nimeni nimic?

Raspunde

Un sibian

Acum 3 luni

la primaria Sibiu, celebra "directie tehnica" are si director si un sef serviciu tehnic...2 posturi platite foarte bine (din bani publici!), rezultatele directiei tehnice se vad la la tot pasul in Sibiu!!! INCOMPETENTA si IGNORANTA de calibru mare la primaria Sibiu!!!
Raspunde

Un biciclist

Acum 3 luni

se mai mira cineva ca incompetentii din primarie in frunte cu fodor nici macar o strada noua in mijlocul campului, fara restrictii de nici un fel, avand la dispozitie si instrumentul expropierii, nu au fost in stare sa faca o strada ireprosabila ?? In mijlocul campului au facut pista de biciclete avand latimea minim legala de 100cm latime/sens. Atata minte au angajatii primariei. Daca latimea minima era de 20 de cm ei ar fi construit de 20 de cm, pentru ca ei nu au pedalat niciodata pe asa zisele "piste" din Sibiu.
Raspunde

Un turnisorean

Acum 3 luni

trecand peste logica geniala a lipsei conexiunii pistelor de pe pod cu cele de pe drum, geniile de la directia tehnica ar trebui sa ia in calcul si viitoarea amenajare a malului Cibinului in avale si amonte de podul de pe Rozmarinului si astfel sa amenajeze conexiunea pistei de pe pod cu cea de pe sosea. Bumper ca pe Ludusului nu merge pus pentru masini, ca si asa traficul e strangulat suficient de curbele si de ingustimea str. Rozmarinului.
Raspunde

MB

Acum 3 luni

"După așternerea ultimul strat asfaltic pe această stradă nouă, planul de semnalizare va fi analizat în Comisia de Circulație și se vor adopta cele mai bune soluții care să asigure protecția sporită a pietonilor și a bicicliștilor la traversare". In traducere libera: "ne gandim dupa ce terminam lucrarile. Pana atunci muncim, nu gandim"
Raspunde

Birtu

Acum 3 luni

E plina primaria de speciali_isti ! Asta este explicatia.
Raspunde

Sara Konnerth

Acum 3 luni

Rugăm pe toți cei nemulțumiți de activitatea Consiliului Local și a Primăriei Sibiu să ne adreseze petiții și reclamații la primar@sibiu.ro, pms@sibiu.ro, cic@sibiu.ro .

Raspunde

Ioan

Acum 3 luni

SERVICIUL COORDONARE LUCRĂRI DE INVESTIȚII este condus de Paul Palade. Acelasi sef de serviciu care mi-a raspuns la aproape toate sesizarile pe care le-am facut legate de piste de biciclete deteriorate sau diverse probleme de infrastructura rutiera cu mesajul " Se va solutiona in viitor", urmata de inchiderea sesizarii - evident, fara sa se rezolve nimic, chiar si dupa 2 ani in care am revenit cu sesizari pe aceeasi problema. Sibiu City App este o idee excelenta implementata foarte prost. Practic, daca se uita cineva la statistici de sesizari rezolvate, probabil domnul Palade primeste laude, pentru ca le inchide in timp record, fara sa faca nimic in teren. Am facut inclusiv sesizare de abuz in serviciu pe tema asta, care a ajuns tot la domnia lui - evident inchisa cu mesajul "se va solutiona".
Raspunde

Astronauta

Acum 3 luni

Vina doamnei Primar e aceea ca nu are capacitatea de-a evalua sefii de directii din subordine. Sunt mult prea multe persoane incompetente care au functia de Director.
Raspunde

John doe

Acum 3 luni

Istoria va avea un loc aparte pentru "echipa" fodor. Unul mai maroniu...

Raspunde

Elzorab

Acum 3 luni

Situații de genul asta gasesti in Sibiu la tot pasul. Statia de autobuz din fata mall-ului pe sensul de deplasare spre centru e amplasata in drum in condițiile in care 20 de metri mai in fata se lărgește carosabilul si trotuarul din fața de la Transelectrica permite amplasarea statiei fara a bloca masinile in spatele autobuzulyi. Toate giratoriile sunt blocate de multe ori din cauza trecerilor de pietoni amplasate la cativa metri de iesirile si intrarile in giratorii in conditiile in care daca ar muta trecerile cu 50 de metri s-ar asigura o zona de dezamorsare a traficului din giratoriu si traficul s-ar fluidiza. Si exemplele pot continua. Cine sa gândească in primarie? Pe ei ii interesează sa puna banci cu incarcare usb in Piata Mica, sa puna filtre cocotate pe stalpi, sa vopseasca bordurile peste tot cu rosu-alb, etc. In ve yara europeana se mai vopsesc bordurile cu rosu-alb? Tiganie in toata regula.
Raspunde

Stadion

Acum 3 luni

Sa darame podul si sa il faca din nou...E la moda!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus