Un număr mare de sibieni au depus reclamații la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Sibiu după ce au văzut facturile la utilități pe ianuarie. În urma cercetărilor punctuale instituția le-a dat dreptate sibienilor nemulțumiți, amendând cu sume uriașe furnizorii de electricitate și gaze naturale.
”La CJPC Sibiu s-au înregistrat în ultimele 30 de zile un număr total de 91 sesizări/reclamații împotriva furnizorilor de energie electrică și gaze naturale cu privire la facturile la utilități emise de către aceștia. 53 de reclamații sunt pentru facturi emise pentru energie electrică și 38 de sesizări sunt pentru facturi emise pentru gaze naturale”, a declarat pentru Turnul Sfatului, într-un răspuns scris, comisarul șef al Protecției Consumatorului – Regiunea Centru Brașov.
În urma acestor reclamații, inspectorii Protecției Consumatorului au demarat o serie de anchete, aceste aflându-se în diferite stadii de cercetare.
”Pentru sesizările/reclamațiile unde cercetarea a fost finalizată s-au emis procese verbale de constatare a contravențiilor la patru operatori economici care furnizează aceste utilități. Au fost aplicate amenzi în valoare de 125.000 de lei, 65.000 de lei pentru nereguli la furnizare energie electrică și 60.000 de lei pentru nereguli constatate la furnizare gaze naturale”, au mai explicat, la solicitarea Turnul Sfatului, oficialii Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorului.
Spre exemplu, sibianul Ioan B. a primit în luna ianuarie o factură la gaz de 1.550 de lei. Bărbatul spune că factura preciza un cost în baza unui consum estimat de 460 metri cubi, față de 350 metri cubi, consumați în aceeași perioadă a anului trecut.
”Am făcut plângere online. Mi s-a spus că s-a facturat conform convenției de consum originală, dar ea a fost actualizată tot de ei anul acesta. Așadar, care convenție? Cea nouă este valabilă de la 1 ianuarie 2022, deci informațiile nu erau concludente. În plus, în 2020, în luna octombrie mi s-au facturat 90 metri cubi, în noiembrie 100 metri cubi și în decembrie 300 metri cubi. Apoi, în anul 2021, în octombrie mi s-a facturat mai puțin, deși am consumat la fel, apoi în noiembrie 70 metri cubi și tot așa. Iar diferențele bănuiesc că au fost adăugate când a crescut prețul, acum în ianuarie”, a declarat sibianul pentru Turnul Sfatului.
După aproape șapte ore de așteptare, în zile diferite, Ioan B. spune că a reușit să discute cu cineva și a transmis citirea corectă. „Mi-au spus că o să o dea mai departe la un departament al lor. Dacă se soluționează îmi trimite factura refăcută. Dacă nu, mă gândesc să-i reclam la Protecția Consumatorului”, concluzionează sibianul.
Exemplul de mai sus este doar unul dintr-o serie mai lungă de neconcordanțe în relația cu furnizorii, unele descoperite recent chiar de comisarii Protecției Consumatorului.
Una dintre cele mai des întâlnite constatări în urma anchetelor demarate în baza sesizărilor primite de la sibieni se referă la ”afectarea intereselor economice ale consumatorilor prin emiterea facturilor de gaze naturale și calcul incorect a sumelor prin valoarea TVA de 19%, operatorul economic aplică pe factura de gaze naturale TVA de 23,44%, așa cum rezultă din facturile analizate”. În acest caz operatorul economic a fost amendat cu 30.000 de lei și s-a dispus refacerea facturilor cu aplicarea TVA de 19%.
Într-un alt caz evidențiat de Protecția Consumatorilor, un operator economic a trimis sibienilor facturi la electricitate în care era aplicat TVA de 20,37%. Și aici operatorul economic a fost amendat cu 30.000 de lei și s-a dispus refacerea facturilor cu aplicarea TVA de 19%.
Redăm mai jos alte motive pentru care s-au emis greșit facturi în județul Sibiu, transmis pe adresa redacției de Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorului:
În afara celor descrise mai sus, comisarii Protecției Consumatorului spun că există situații mult mai simple în care s-au emis facturi eronate. Cele mai banale exemple se referă la ”emiterea unei facturi de estimare pentru un cotor dezinstalat”, ori ”necitire contoare, factură emisă pe estimare”.
Sibienii care se consideră nedreptățiți pot sesiza Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului fie la numărul de telefon 0269/234.458, fie prin e-mail la adresa: [email protected].
Citește și:
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: protectia consumatorului , Sibiu , facturi
Vizualizari: 12249
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
HBomb
Acum 2 ore
@Pol-Pot
Acum 2 ore
Soso
Acum 2 ore
Bunu
Acum 2 ore
A