De la încărcarea gratuită a mașinilor electrice, Primăria Sibiu vrea să treacă la un sistem cu taxă. Tarifele propuse sunt mai mari decât cele ale operatorilor privați.
De șase ani, Primăria Sibiu încurajează sibienii să treacă la mașinile electrice cu o singură stație de încărcare a acestui tip de vehicule: cea de pe Cazarma 90, unde încărcarea este gratuită (trebuie plătit doar tariful de parcare). În tot acest timp, numărul mașinilor electrice și hibrid înmatriculate în municipiu a ajuns la aproximativ 1.000.
Din această primăvară este așteptată punerea în funcțiune a altor patru stații de încărcare plătite de Primărie, în parcarea supraetajată recent deschisă în cartierul Hipodrom.
Și cum alte aproape 25 de stații sunt preconizate a fi instalate din fonduri nerambursabile pe care Primăria Sibiu speră să le acceseze, a fost inițiat un proiect de hotărâre ”privind reglementarea utilizării stațiilor de încărcare vehicule electrice amplasate pe domeniul public al municipiului Sibiu și aprobarea tarifelor aferente acestui serviciu”.
Reglementarea propusă, însă, face referire exclusiv la taxe.
Un tarif care se va tot modifica
După cum recunosc și reprezentanții Primăriei Sibiu, cererea pentru stații de încărcare a mașinilor electrice este foarte mare: de acest lucru și-au dat seama funcționarii locali după ce, în Ajunul Crăciunului de anul trecut, au înlocuit stația de încărcare din parcarea Cazarma 90 (singura pe care o operează în prezent Primăria) cu una ”fast charger”. Moment din care, respectiva stație unde pot fi încărcate simultan doar două mașini a devenit ”utilizată frecvent”.
”Serviciul Public de Administrare a Domeniului Public si Privat al Municipiului Sibiu consideră ca necesară şi oportună taxarea acestui serviciu prin stabilirea unui tarif de încărcare vehicule electrice pentru utilizarea staţiilor de încărcare vehicule electrice amplasate pe domeniul public al Municipiului Sibiu, aflate în administrarea serviciului public. În acest sens propunem stabilirea tarifului de 2 lei I kWh ( TVA inclus) pentru serviciul de încărcare a vehiculelor electrice, pentru staţiile de încărcare cu curent alternativ (AC) şi curent continuu (DC)”, se arată în proiectul de hotărâre supus consultării publice.
Iar acesta nu este singurul tarif care va trebui plătit de șoferii mașinilor cu noul tip de propulsie. ”În cazul stațiilor de încărcare amplasate în parcările publice cu plată , tariful pentru serviciul de încărcare a vehiculelor electrice nu include şi tariful de parcare”.
În fine, administrația locală arată că acest tarif se va actualiza pe măsură ce costul energie va crește. ”Tariful va fi actualizat ori de câte ori evoluţia elementelor de calcul o va impune, corelat cu modificarea elementelor constitutive ale acestuia”, se mai arată la articolul trei al proiectului de hotărâre supus consultării publice.
Mai scump decât în stațiile private
”Este o prostie să stabilești același tarif și pentru încărcarea AC (curent alternativ), care este mai înceată, dar și pentru încărcarea DC (curent continuu), care este mai rapidă”, este prima reacție culeasă de Turnul Sfatului de la un sibian proprietar de mașină electrică. ”Una este să încarc cu 22 kwh și altceva să încarc cu șase kWh. Eu, personal, accept să încarc mai lent, deoarece protejează mai bine bateria. Dar ceea ce propune Primăria Sibiu este mai scump decât tarifele propuse de firme private de pe piață, care fac profit din asta, din stațiile de încărcare a mașinilor electrice”, arată Alex Buiuc.
Spre exemplu, 1,89 lei pe kWh percep cei de la EVconnect pentru încărcarea AC (mai lentă). Pentru încărcarea mai rapidă (DC), compania care a amplasat stații de încărcat și în Sibiu, dar și în Șelimbăr percepe un tarif de 2,32 lei/kWh.
”Eu nu am pretenția ca Primăria Sibiu să ofere gratuit energie electrică pentru mașinile electrice, dar nu consider că este în regulă să fixeze tarife mai mari decât la operatorii privați”, mai arată Alex Buiuc. El arată că, din observațiile sale, numărul mașinilor electrice utilizate de sibieni crește rapid, mai ales după lansarea Dacia Spring. Acest lucru generează o cerere tot mai mare de stații de încărcare în parcările din oraș
În acest moment, pe lângă stația de încărcare de pe Cazarma 90, în Sibiu mai sunt două stații unde mașinile electrice pot fi încărcate gratuit: în parcările unor magazine Lidl și, respectiv, Penny. Pe baza unor bonuri de cumpărături, mașinile electrice pot fi încărcate gratuit și în stațiile amplasate la magazinele Kaufland, unde încărcarea este de tip lent.
În acest moment, în Sibiu există aproximativ 20 de stații de încărcare a mașinilor electrice.
Planuri mai puțin ambițioase decât în Alba Iulia
Pe lângă stația din Cazarma 90 și cele patru din parcarea Hipodrom, Primăria Sibiu a anunțat la începutul acestui an că intenționează să amplaseze alte 24 de stații în parcările din oraș.
Un demers mai puțin ambițios decât cel al Primăriei Alba Iulia, de exemplu, care a anunțat tot acum câteva săptămâni că are în plan amplasarea a 84 de stații electrice: 15 din banii atrași din Fondul de Mediu și 69 din fonduri atrase prin Planul național de redresare și reziliență.
Sibienii care au propuneri sau sugestii referitoare la proiectul referitor la tarifele propuse pentru încărcarea mașinilor electrice sunt invitați să le transmită în scris ([email protected]) până cel mai târziu în data de 25 martie 2022.
Consultă aici Proiectul de hotărâre elaborat pentru tarifarea încărcării mașinilor electrice
Sursa foto: Primăria municipiului Sibiu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: tarif incarcare masini electri , statii incarcare masini electr , tarif incarcare masini electri , Primăria Sibiu
Vizualizari: 3473


Ultimele comentarii
Acum 6 ore
AndreiM
Acum 6 ore
No Name
Acum 6 ore
Ion
Acum 6 ore
Che
Acum 7 ore
Sofer