Miercuri,
17.08.2022
Cer Senin
Acum
16°C

Sibiul subvenționează mașinile: cu minim două mașini pe loc de parcare, doar una din șapte are abonament

Sibiul subvenționează mașinile: cu minim două mașini pe loc de parcare, doar una din șapte are abonament

Raportat la cele aproximativ 58.000 de mașini înmatriculate în municipiului Sibiu, în oraș sunt amenajate cam 28.000 de locuri de parcare. Evidența nu redă, însă, cu exactitate amploarea înghesuielii, din cauza mașinilor înmatriculate în alte localități și utilizate pe străzile Sibiului. Chiar și raportat la mașinile înmatriculate în Sibiu, politica gestionării parcărilor este una a subvențiilor: adică Primăria ia bani din alte părți pentru a acoperi cheltuielile cu nevoile mașinilor.

Primăvara lui 2022 întâmpină mașinile sibienilor cu fix 28.092 de locuri de parcare, conform unui răspuns transmis de reprezentanții Primăriei Sibiu cititorilor Turnul Sfatului. Raportat la cele peste 58.000 de mașini înmatriculate în municipiu, rezultă că, în acest moment, există o ”concurență” de două mașini pentru fiecare loc de parcare amenajat.

Statistica locurilor de parcare în Sibiu Observații
Locuri cu taxă 3.416 Din acestea, 11 sunt pentru autocare
Locuri fără taxă 24.676 Din acestea, 14 sunt pentru autocare și 44 pentru motociclete
Total 28.092  
Total mașini 56.118 Nu include și numărul mașinilor înmatriculate în alte județe

Puțini plătesc

Puțin peste 12% din totalul locurilor de parcare din oraș sunt și taxate: este vorba de 3.416 locuri de parcare (dintre care 11 sunt pentru autocare). Restul de 24.676 de locuri de parcare sunt la ”la liber”. 

De pe urma locurilor cu taxă (inclusiv abonamente de parcare), pe tot parcursul anului 2021 s-au adunat 6,374 de milioane de lei. Un sfert din această sumă (aproximativ 1,5 milioane de lei) a fost încasată de pe urma a doar 361 de locuri de parcare. Este vorba de locurile de parcare ”cu barieră”, din parcarea de la Teatru și cea de pe Cazarma 90, unde accesul nu este posibil pentru cei care nu plătesc.

Primăria Sibiu pune volumul încasărilor din taxele de parcare și în contextul pandemiei, când au fost acordare gratuități cadrelor medicale și celor din turism. ”Precizăm că în 2020 și 2021, în contextul pandemic, au fost aplicate și menținute o serie de gratuități pentru personalul medico-sanitar și auxiliar. De asemenea, în 2020 și 2021, unităților de cazare turistică li s-a acordat posibilitatea achitării unui tarif redus cu 50% pentru locurile de parcare cu folosință exclusivă”.

Cu toate acestea, este evident faptul că sibienii nu simt deloc obligația să plătească pentru locul de parcare. Spre exemplu, pe tot parcursul anului trecut au fost vândute doar 7.795 de abonamente pentru parcare. Primăria nu precizează dacă aceste abonamente sunt încheiate lunar sau anual (a doua variantă este mai puțin probabilă, un abonament anual pentru toate zonele de parcare din oraș costând 1.800 de lei). Raportat la numărul de mașini celor înmatriculate în oraș, rezultă că mai puțin de una din șapte mașini a avut, anul trecut, abonament pentru o anumită perioadă de timp.

Pe lângă cele 7.795 de abonamente vândute, Primăria a mai împărțit anul trecut și 538 de permise de parcare gratuite, care conferă posesorilor dreptul de a parca oriunde, mai puțin în parcările cu barieră. ”Au fost emise 538 de premise de parcare în exercițiul funcțiunii către instituții, direcții și alte entități, cu scopul de a sprijini activitatea de serviciu a acestora”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.

Nu plătesc, n-au nici suficiente locuri de parcare. Prin urmare, sibienii își urcă mașinile pe fiecare petic de spațiu verde din cartiere

Sibiul subvenționează nevoile mașinilor

Suma de 6,3 milioane de lei încasată din taxele și abonamentele de parcare este una mică, raportat la investițiile pe care Primăria le-a realizat în domeniu: doar noua parcare supraetajată din Hipodrom a costat de mai bine de trei ori (23,79 milioane de lei) decât au plătit sibienii pentru parcare.

Sau, tot drept comparație, din suma plătită de sibieni pentru parcări într-un an, au putut fi modernizate în total 600 de locuri de parcare prin oraș în cadrul unui contract finalizat relativ recent (detalii aici).

Nici impozitele și taxele sibienilor nu aduc la buget sume care să compenseze nevoile mașinilor din oraș. Conform raportului de execuție bugetară de la finele lui 2021, Primăria Sibiu a încasat din impozitele pe mașinile sibienilor – persoane fizice suma de 10,8 milioane de lei. Alte 6,9 milioane de lei au fost încasate sub formă de impozite pe urma mașinilor înregistrate pe firmă.

Raportat la cele 17,7 milioane de lei încasate drept impozite pentru mașini, Primăria Sibiu a plătit pentru investițiile și reparațiile necesare infrastructurii pentru mașinii aproximativ 150 de milioane de lei. Cu alte cuvinte, impozitele pe mașini plătite de sibieni și firme nu acoperă nici a opta parte din cheltuielile pe care orașul le are cu infrastructura auto.

Raportat la cele 150 de milioane de lei cheltuiete pentru străzi, sibienii au plătit impozite pe mașini în valoare totală de 17,7 milioane de lei

Reprezentanții administrației locale arată că lucrează la modificări în ceea ce privește politica parcărilor. ”În prezent se derulează un studiu privind planificarea și gestionarea sistemului de parcări din Sibiu, prin aceasta urmând să de identifice soluții integrate pentru eficientizarea utilizării spațiilor de parcare, inclusiv propuneri privind nivelul taxelor de parcare”, arată reprezentanții administrației locale.

Cazarma 90, cea mai căutată parcare

Cu 201 locuri de parcare amenajate, parcarea pe de Cazarma 90 a generat cele mai mari venituri dintre cele cu barieră: 896.000 de lei, pe tot parcursul anului 2021. Tot pentru context, merită amintit că doar pentru modernizarea sistemului de bariere a acestei parcări, anul trecut au fost alocați din bugetul orașului 600.000 de lei. Adică mai bine de jumătate din taxele încasate.

Citește și Modernizarea Cazarmei 90, încredințată unei firme care oferta, de fapt, altceva

A doua parcare ”cu barieră” în ordinea veniturilor generate este peste drum: este vorba de cele 160 de locuri din parcarea din Piața Teatrului. 394.000 de lei este suma încasată de pe urma acestor locuri de parcare.

2021 a fost ultimul an în care sibienii și-au mai putut petrece mașinile până în inima Pieței Mici a orașului. De la 1 august 2021, piața a devenit exclusiv pietonală, fiind păstrate 23 de locuri de parcare pentru rezidenți, căsătorii și alte cazuri excepționale. În aceste condiții, parcarea a generat venituri de 183.627 lei.

Cea de-a patra parcare cu barieră amenajată în oraș de Primărie, cea de pe strada Malului, nu a generat niciun leu. Și asta pentru că statutul parcării s-a modificat. ”Aceasta nu este parcare cu barieră, fiind deschisă pentru a se asigura circulația auto dinspre str. Morilor spre str. I. Neculce, prin str. de legătură Fuiorului, ca și alternativă pentru virajul la dreapta pe str. I. Neculce din giratoriu cu str. Morilor cu șos. Alba Iulia. Această parcare rămâne rezervată autovehiculelor de transport marfă ale comercianților din Piața Cibin”, precizează reprezentanții Primăriei Sibiu.

Deocamdată, aici și-au amenajat organizarea de șantier și cei de la Con-A, în cadrul contractului de amenajare a malurilor Cibinului.

Citește și VIDEO Cu parcare gratuită, de cinci milioane de euro, tot în drum și pe trotuare își lasă unii sibieni mașinile. Poliția a început să le ridice

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

Mda

Acum 5 luni

In loc sa bage banii intr-un stadion scump și inutil, primăria mai bine construia parcări supraetajate in fiecare cartier. Dar cum ar mai fi sifonat bani?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 4 luni

să mori tu că nu te-ai fi plâns că ai parcări inutile, dar n-ai stadion?
Raspunde

Guingamp

Acum 5 luni

Analiza reflectă exclusiv banii colectați din plata parcărilor în cursul anului 2021. Dacă ne raportăm strict la acest an pandemic, da, investițiile par subvenționate de la bugetul lor. DAR, sibienii plătesc parcare în zona centrală în sistemul cel nou, automatizat, cel puțin din anul 2013 (dacă nu cumva chiar înainte de acel an, primar era încă actualul președinte). Chiar pe TS am citit știri și alte articole ce arătau că strict din automate, primăria colecta peste 8 milioane de Lei anual, în primii ani de după implementare. Câte parcări s-au amenajat cu banii de parcare din ultimii 7-8 ani anteriori lui 2021? Vorbim totuși de câteva zeci bune, spre sute de milioane de Lei din parcări. După calculele mele personale, ar trebui să fie minim 3 ca cea din Hipodrom. Noi avem una, și aceea destinată unei jumătăți de cartier. Nu cumva primăria este restanță sibienilor cu minim alte 2 parcări de mari dimensiuni? Nu cumva avem taxe pe parcare cu barieră și în câteva piețe centrale din oraș încă din anul 2006? Unde este risipa de bani cu parcările? Faptul că au vopsit câteva zeci de km de linii albe pe marginea străzilor, transformând marea lor majoritate în sensuri unice, cu parcare pe margine, nu se poate numi "amenajare". Este totuși doar vopsea, dă-o încolo. Cu 100 de mii de lei marchezi parcările pe o stradă întreagă chiar și cu prețurile umflate, practicate de primărie.
Raspunde

MIrcea

Acum 4 luni

Ciudat punct de vedere al ziaristului... Ori e un omagiu adus primariei (io fi calcat prea mult pe coada?) sau e un fir logic complet gresit, progresisto-useristo-eco-nu stiu unde traiesc. Ca si in comunicatele primariei Sibiu, se face ruptura intre EI (prostii de cetateni) si NOI (superiorii Eloi din primarie, plus oamenii care ne perie eventual). Acesti NOI sunt de fapt cetatenii nu primaria! Noi avem masini, iar comunitatea suntem noi! "Sibiul subvenționează nevoile mașinilor" - Sibiul nu subventioneaza nimic! Administreaza niste fonduri care sunt destinate imbunatatirii vietii platitorilor de taxe. Sibiul nici nu s-a obosit sa traseze dungi albe in parcari, si acum vrea banii de abonamente, adica de noi taxe cu care sa (construiasca si sa darame apoi) stadioane, piste de biciclete cu costuri de autostrada ?! E mai mult decat evident ca se urmareste justificarea introducerii parcarii cu plata intre blocuri. Atat! "doar noua parcare supraetajată din Hipodrom a costat de mai bine de trei ori (23,79 milioane de lei) decât au plătit sibienii pentru parcare." - Vai! Parcarea a costat mai mult decat au platit INTR-UN AN detinatorii de masini! Pai nimeni nu isi face casa cu banii stransi INTR-UN AN!!
Raspunde

Bothar Giusseppe

Acum 4 luni

Abonamentele pentru parcări sunt bine venite. Am vrut să achiziționez și eu un abonament! Însă vorbind cu prietenii, am renunțat!! Deoarece a avea abonament nu garantează că vei găsi și loc în parcarea unde vrei să parchezi! Poate îmi dați o soluție! O primăvară frumoasă!
Raspunde

Constantin

Acum 4 luni

58000 ×2= pe zi...2 lei pe zi parcarea in Municipiul Sibiu fara zone s-au alte tipuri de taxare.Administratia aveau bani sa construiască parcări este greu sa gindesti sau punere în aplicare unei strategii pe acest aspect.
Raspunde

Un sibian

Acum 4 luni

DA, se subvenționează parcările auto și se încurajează astfel transportul individual (ist) în detrimentul celui în comun.
Raspunde

O solutie

Acum 4 luni

O soluție morală (etică) și cu rezultate pozitive (nu pentru adepții deplasării cu autoturismul personal) ar fi taxarea tuturor locurilor de parcare aflate pe domeniul public și privat al Mun. Sibiu, NU încurajarea deplasării cu mijloace individuale poluante și care congestionează traficul, cum se întâmplă în prezent. Dar, individualismul e în continuare încurajat, în ciuda așa-ziselor programe eco, smart ..., alte forme fără fond.
Raspunde

Zzz

Acum 4 luni

articolul pare a fi platit de primarie pentru a pregati sibienii sa plateasca locurile de parcare din jurul blocurilor...
Raspunde

Sofer

Acum 4 luni

Proportia ar trebui sa fie invers, 28 000 de locuri cu plata si 3000 fara plata daca primariei i-ar pasa de locuitorii orasului si nu doar de soferi. Orasul e pentru oameni, nu pentru masini si daca ai masina ar trebui sa platesti spatiul unde o depozitezi. Daca am 5 paleti de caramida si vreau sa-i depozitez undeva ori ii bag la mine in curte ori inchiziez 8 mp undeva. De ce as avea loc gratuit pentru masina,dar nu si pentru paleti, containere, etc ?
Raspunde

Iulian Florin

Acum 4 luni

Sunt multe mașini de VL și alte localități parcate pe locurile noastre,pe alea nu le pune la socoteală...
Raspunde

Sdgdsgf

Acum 4 luni

logic si normal ar fi ca toate locurile de parcare din oras sa fie cu plata si mai mult primaria sa faca locuri de parcare exact cate masini sunt inmatriculate in oras dar in zona de case toate parcarile sa fie cu plata si nu numai si intre blocuri. in acest fel se vor gandi toti daca mai vor inca o masina (dupa ce au deja 1 sau 2) si mai mult daca vor merge cu masina la lucru sau cu autobuzul sau alte mijloace de deplasare locala. de asemenea sa fie facute piste de bicicleta adevarate in detrimentul parcarilor sau strazilor
Raspunde

Adrian

Acum 3 luni

Interzicetile celor doi valcea sa mai vina cu masina la Sibiu ATENTIE CU MASINA sa nu se interpreteze gresit si o sa vedeti cate parcari goale vor fi in Sibiu sunt foarte multi veniti la Sibiu impozit pe masina nu platesc dar de ocupat ocupa parcarile din Sibiu....oare nu avem si noi un cuvant de spus pe noi nu ne intreaba nimeni daca mai putem cu atatea masini din valcea ....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus