Publicații din toată lumea prezintă DN7 C, Transfăgărășan, ca fiind unul din cele mai frumoase șosele din lume. Doar în ultimele trei, patru, au apărut peste 15 articole apărute în presa din întreaga lume care laudă până la extaziere ”cel mai spectaculos traseu din Europa”, ”drumul senzațional din România”, „un monument spectaculos al megalomaniei naturii”, ”șosea uluitoare”, ”adevărata comoară a României”.
În realitate, odată cu venirea verii și cu deschiderea drumului ne poticnim în mizerie, grătare, comerț făcut în mod barbar la marginea drumului, aglomerație, prost gust, lipsa parcărilor, infrastructură tot mai proastă și o mare lipsă de interes din partea autorităților, administrației locale și a oamenilor de afaceri.
Dar, da, într-adevăr, exceptând cozile de mașini, gunoaiele, corturile și chioșcurile improvizate, peisajul este frumos.
Licitația 1
Transfăgărășanul a fost în ultimele săptămâni subiectul mai multor articole legate de turism din lumea întreagă. Așa cum se întâmplă, dealtfel, de foarte mulți ani.
”Situată în Munții Kaprathia la o altitudine de aproape 2.000 de metri, Transfăgărășanul este unul dintre cele mai spectaculoase trasee pe care le poți străbate și este și foarte aproape de noi. Lungimea autostrăzii ajunge la aproximativ 90 de kilometri și este plină de viraje și peisaje cu priveliști uluitoare. Pe parcurs, vei găsi lacul glaciar Bâlea la o înălțime de 2.034 de metri, dar și multe turme de oi”, scriu grecii de la Zarpa News.
În aprilie 2018, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) reușea să facă prima știre pe site-urile naționale cu informația potrivit a lansat licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru lucrările de reabilitare și modernizare a drumului Transfăgărășan, pe sectorul cuprins între km 44+000 – km 117+000, DN 7C.
Scopul principal al lucrărilor este ca drumul să fie menținut deschis circulației tot anul, sau închis doar perioade foarte scurte (zile), față de perioada noiembrie-iunie cât este închis în prezent.
Contractul pentru serviciile de elaborare studiu de fezabilitate și proiect tehnic avea o valoare estimată la 5,7 milioane lei, fără TVA, iar termenul de elaborare al documentelor, de 26 luni, fondurile fiind asigurate prin fonduri nerambursabile, aferente perioadei de programare bugetara a UE 2014-2020.
Deși atribuirea contractului urma să aibă loc până în 28 decembrie 2019, în luna iulie a același an, ministrul de atunci al Transporturilor, PSD-istul Alexandru-Răzvan Cuc, a anulat licitația.
„În data de 2 iulie 2018 a fost anulată procedura de atribuire a contractului de achiziție publică pentru că nu a fost depusă nicio ofertă”, a răspuns Alexandru-Răzvan Cuc unei solicitări parlamentare.
Licitația 2
Sârbii trec Transfăgărășanul printre drumurile cele mai periculoase din lume. Într-un articol din luna ianuarie 2022, revista Stil din Serbia scrie despre priveliștile sale spectaculoase.
Revista Forbes scria la rândul ei, în decembrie 2021, despre cele mai aventuroase drumuri din lume și evident că nu era ratat și Transfăgărășanul.
”Site-ul Ministerului Turismului din România enumeră mai multe denumiri pentru Transfăgărășan. Preferatul meu este „un monument spectaculos al megalomaniei naturii”. Ingineria care a intrat în el este incontestabil impresionantă, dar experiența de a fi un pasager pe ea este adrenalină pură, având încredere în colegul meu să se ocupe de virajele în ac de păr, curbele lungi în S și ascensiunile și coborârile abrupte, în același timp cu un teritoriu cu adevărat uimitor— și cinci urși reperați pe marginea drumului în tot atâtea ore, fiind la înălțimea reputației Transilvaniei pentru fauna sălbatică”, scrie în articol.
În decembrie 2020 Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat din nou licitaţia pentru contractarea serviciilor de expertiză tehnică destinate modernizării şoselei de munte, utilizată aproape exclusiv în scop turistic.
„Prezentul contract are ca obiectiv adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare pentru ca circulaţia să fie deschisă tot timpul anului pe cât posibil sau pentru o perioadă de timp cât mai îndelungată şi pe secţiunea de drum cuprinsă intre km 104+000 (Piscul Negru) şi km 130+800 (Cabana Bâlea Cascada) prin adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare”, a anunţat CNAIR.
S-a renunțat la ideea de a avea un drum mereu circulabil, însă chiar și așa și această licitație s-a înfundat.
Drumul lui Ceaușescu
În Spania, șoseaua e văzută ca una din excursiile obligatorii, atunci când vizitați Europa și nu este uitat în descrierea drumului viețile pierdute atunci când acesta a fost construit.
”Istoria povestește că sute de oameni au murit în timpul construcției acestei secțiuni, de când a fost construită în 1970 sub mandatul fostului președinte, Nicolae Ceaușescu, care a conceput această zonă ca un avantaj militar în cazul unei invazii sovietice”, scrie Q`Pasa.
Tot de Ceaușescu amintește și Marius Olariu managerul SC Bâlea Turism SA. Însă în alt context.
El spune că înainte de Revoluție, cu tehnologia de atunci și cu iernile mult mai aspre, drumarii reușeau să mențină drumul mai mult timp deschis față de această perioadă.
”În 1974 s-a emis un prim regulament de funcționare a Transfăgărășanului. La vremea aceea drumul era declarat deschis între 1 iulie și 1 noiembrie al fiecărui an. Astăzi, după 48 de ani, cu tehnologia actuală, încălzirea climatică și prestigiul Transfăgărășanului în lume, drum celebru cu care ne mândrim și care este cotat în primele zece drumuri montane în orice clasament mondial, perioada de funcționare este între 1 iulie și, atenție, 20 octombrie al fiecărui an. Sunt sigur că există o explicație dar eu nu o văd”, spune Olariu.
Kitscho-comerțul de la marginea drumului
”Transfăgărășanul, drumul senzațional din Romania”, scrie suplimentul de turism al cotidianului italian Corriere della Sera, prezentând o serie de imagini spectaculoase de aici. ”Traversarea Carpaților pe miticul drum Transfăgărășan este o experiență esențială pentru cei care iubesc emoțiile puternice. Între tuneluri, viaducte și o infinitate de curbe, șoseaua se desfășoară pe 152 de kilometri, traversând rezervații naturale și oferind o priveliște uluitoare”, scriu jurnaliștii italieni într-un reportaj pornit inițial de la ideea de a prezenta noul model Mazda Mx-5.
De fapt, peisajele de pe Transfăgărășan au fost speculate de aproape toți producătorii auto. De la modele sport precum Ferrari ori Porsche, până la vehicule electrice, motociclete sau modele retro au defilat pe acest drum, urmate de o cohortă de fotografi și videografi pentru a le potența caracteristicile estetice împrumutând din liniile reliefului.
Într-un singur control, desfășurat vara trecută, la chișcarii de aici, inspectorii din cadrul Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor Brașov, Alba și Sibiu au confiscat o jumătate de tonă de produse alimentare, în valoare de 21 de mii de lei, din parcările de pe Transfăgărășan. Acțiunea desfășurată timp de câteva ore a strâns 9 amenzi contravenționale, în valoare de 49.000 lei, și 2 avertismente.
Printre abaterile constatate: vânzarea sau utilizarea ca materie primă a unor produse alimentare expirate, utilizarea de aparate de măsură neverificate și neomologate, nerespectarea condițiilor de depozitare, expunerea la vânzare a produselor alimentare la temperaturi de peste 30 de grade, prepararea unor produse alimentare în condiții improprii, comercializarea a diverse băuturi neconforme sau condiții neconforme de primire turistică și servicii de cazare deficitare.
Astfel de controale s-au mai desfășurat pe parcursul anului, iar rezultatele au fost similare. În rest, toată lumea și-a văzut de treabă în continuare.
Relocarea chioșcurilor. Dar nimeni nu are niciun interes
În toamna anului trecut, World Atlas vorbea despre acest drum facând parte din top 10 cele mai pitorești drumuri din lume.
”Întinsa pe mai mult de 150 km, Transfăgărășan este o adevărată comoară a României pentru toți căutătorii de aventuri și fanaticii iubitori de mituri. Această panglică de asfalt, presărate cu puncte de belvedere, este, de asemenea, cunoscută drept unul dintre cele mai bune drumuri pentru șoferi, având bonusul de a oferi priveliști montane spectaculoase. Trecând prin partea incitantă a Alpilor Transilvăneni ai României, „teritoriul Dracula”, Transfăgărășanul își șerpuiește drumul spre sud de la Carțișoara, până la Curtea de Arges, unde începe zigzagul trecerii din Transilvania în Muntenia.
În ciuda modului muntos al nenumăratelor întorsături, nu duce lipsă de șoferi pasionați, cunoscut drept cel mai popular traseu din această parte a continentului. Cu istoria și misterul țării care se desfășoară în fața ochilor turiștilor, există multe tuneluri întunecate înfricoșătoare punctate de-a lungul traseului”, scrie site-ul.
La fața locului, dacă ajungi la Bâlea lac vei fi invadat de coșmelii insalubre, fără servicii sanitare.
E foarte clar că aceste chioșcuri amplasate pe Transfăgărășan constituie marea problema a practicării unui turism civilizat și al aglomerației de pe acest drum. Însă nimeni nu face nimic.
”Problema cea mai gravă este că aceste chioșcuri sunt ridicate în zona de protecție a Drumului Național Transfăgărășan și sunt principalele cauzatoare de aglomerație în sezonul estival. Astfel, la Bâlea Cascadă ele se situează parțial, prin mici extinderi neautorizate, în parcarea și chiar pe partea carosabilă a drumului național dar și spre drumul către cabană și telecabina, îngreunând mult traficul. La Bâlea Lac ele chiar ocupă niște spații care aparțin unei parcări a primăriei și sunt situate în proximitatea drumului național. Turiști care le vizitează chioșcurile pătrund pe drum și astfel se creează aglomerări de circulație de peste 3- 4 km în zilele de maxim flux turistic. Soluția pentru amândouă zonele ar fi relocarea acestor chioșcuri în zone în care au funcționat și înainte de 1990, respectiv pe platoul primăriei din spatele cabanei Bâlea Cascadă sau pe terenul primăriei de la Bâlea Lac situat într-o zona din apropierea drumului, cu o suprafață considerabilă. Astfel primăria ar câștigă venituri considerabile și s-ar evita parcările aiurea care blochează circulația în căldarea Bâlea Lac.”, spune Marius Olariu.
Soluții
Managerul de la Bâlea Cascadă propune câteva lucruri de bun simț care ar putea spăla din imaginea reală a zonei.
”Ar trebui făcută în primul rând o delimitarea strictă a locurilor de parcare. S-ar putea organiza un serviciu de sau polițiști local,i care să determine turiști să nu arunce gunoaie, dezordine, parcări aiurea, etc.
Iar cei care vând produse din carne sau alimentație publică ar trebui să aibă sursă de apă, certificată de un contract cu Apele române și neapărat de o evacuare a rezidurilor în concordanță cu niște cerințe de mediu, sursă de curent...”, spune Olariu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Ultimele comentarii
Acum 10 ore
Kukuruku
Acum 10 ore
Vlad christian
Acum 11 ore
Victor
Acum 11 ore
Steve
Acum 11 ore
Gabytza Gabor