Sâmbătă,
13.09.2025
Ceata
Acum
11°C

Pe Sibiu-Brașov și Sibiu-Rm. Vâlcea ar putea circula trenuri cu hidrogen. Autoritatea pentru Reformă Feroviară, anunț de consultare a pieței

Pe Sibiu-Brașov și Sibiu-Rm. Vâlcea ar putea circula trenuri cu hidrogen. Autoritatea pentru Reformă Feroviară, anunț de consultare a pieței

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a publicat în data de 29 martie pe SEAP un anunț de consultare a pieței cu scopul de a pregăti achiziția de trenuri cu hidrogen finanțate prin fonduri europene nerambursabile.

Conform anunțului prin care se cercetează piața, aceste trenuri ar urma să circule în special pe liniile neelectrificate din țară, exemple clare în acest sens fiind Sibiu-Brașov sau Sibiu-Rm. Vâlcea.

”Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) intenționează să organizeze o procedură de achiziție a ramelor electrice cu hidrogen pentru scurt parcurs și a serviciului de mentenanță necesar funcționării acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de extindere a mentenanței ramelor la 30 de ani, conform specificațiilor tehnice atașate, precum si serviciile de alimentare cu hidrogen aferente acestora.

Având în vedere pregătirea achiziției, prin raportarea la obiectul contractului de achiziție publică și pentru a informa operatorii economici cu privire la planurile de achiziție și cerințele avute în legătură cu acestea, Autoritatea pentru Reformă Feroviară inițiază prezenta consultare a pieței”, se arată în anunțul postat de platforma de achiziții publice.

Ce fel de trenuri caută ARF?

Conform aceluiași anunț ARF dorește obținerea valori estimative unitare pentru achiziția de rame electrice cu hidrogen de scurt parcurs (H-EMU), în două variante.

Cele două variante sunt următoarele:

”a. cu o capacitate de transport de aproximativ 120 de locuri pentru călători, respectiv 16 locuri pentru biciclete, a serviciului de mentenanță necesar funcționării acesteia pentru o perioadă de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani, precum si serviciile de alimentare cu hidrogen aferente acesteia;

b. cu o capacitate de transport de aproximativ 160 de locuri pentru călători, respectiv 16 locuri pentru biciclete, a serviciului de mentenanță necesar funcționării acesteia pentru o perioadă de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani, precum si serviciile de alimentare cu hidrogen aferente acesteia.

Valoarea estimativă propusă va viza rame H-EMU cu capacitatea de transport de 120/160 locuri fixe și rabatabile pentru călători (oricare din cele două capacități de transport)”.

Conform caietului de sarcini care însoțește anunțul, ”unitatea H-EMU va fi utilizată în principal pe liniile neelectrificate”.

Consultarea se desfășoară online și termenul de transmitere al observațiilor este 15 aprilie 2022. Data de finalizare a consultării este 22 aprilie.

Ce spun specialiștii?

Autoritățile din Capitală discută deja de câțiva ani despre introducerea trenurilor cu hidrogen în țara noastră, principalele linii vizate fiind București Nord-Aeroportul Otopeni și București-Pitești. Conform specialiștilor, marele avantaj al acestor trenuri este că pot circula pe liniile existente fără să fie nevoie de investiții masive în electrificare.

„Numai investițiile în sine în ceea ce privește electrificarea au un impact asupra mediului. Trenurile electrice sunt clar prietenoase cu mediul, dar investițiile ca să ajungi la ele sunt dăunătoare mediului. Așa că dacă mergi direct la tren cu hidrogen pe infrastructura existentă, nu mai ai impact asupra mediului cu ceea ce construiești”, spunea anul trecut secretarul de stat de la Transporturi, Ionel Scrioșteanu.

”Trenul cu hidrogen nu are nevoie de o infrastructură specială – de o linie de cale ferată specială, el poate circula pe infrastructura existentă. Ceea ce trebuie construit sunt stațiile de alimentare cu hidrogen, dar ele sunt asemănătoare stațiilor de alimentare cu carburant tradițional și există deja interes în piață pentru acest tip de proiecte”, declara pentru publicația Panorama și Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom România, singurul producător care fabrică deocamdată aceste trenuri.

În Europa de Vest astfel de trenuri circulă în Germania și sunt în curs de introducere și în Franța, Italia și Marea Britanie.

Sursa foto: Alstom.com

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

9 comentarii

Bulibasha

Acum 3 ani

Hidrogenul se produce prin electroliza apei. Si e scumpa. Mai ieftina ar fi electrificarea.
Raspunde

Mirelian Vericulescu

Acum 3 ani

Va circula TGV-ul oltenesc, only one way, Săgeata somonică!
Raspunde

Kukuruku

Acum 3 ani

Bravo!
Raspunde

Till Eulenspiegel

Acum 3 ani

Inclin sa cred ca-s bani aruncati. https://www.autoexpert.ro/analiza-au-masinile-cu-hidrogen-un-viitor/
Raspunde

Kukuruku

Acum 3 ani

Numai ca nu e masina mica..
Raspunde

Pieton

Acum 3 ani

Astia de autoritatea pentru reforma (ma fac sa rad) feroviara au ozn-uri in cap?? Pe ce vor sa circule trenuri cu hidrogen? Pe liniile din 1950 cu terasamente distruse (de aceea sunt peste tot restrictii de viteza si tonaj!)?! E ca si cum ne-am lua Tesla sa circulam pe drumuri de pamant...
Raspunde

Petru

Acum 3 ani

Nu sant in stare sa cumpere vagoane si locomotive noi sau macar sa le repare pe astea vechi si vin cu prosti de trenuri cu hidrogen astia numai sa fure stiu ATAT
Raspunde

ValKer

Acum 3 ani

Va circula pe sinele facute in 1950 ? Sau pe alea imaginare, facute in epoca de haur, de dupa 89 ?.... adica pe aratura.
Raspunde

McD

Acum 3 ani

Autoritatea respectiva ar fi trebuit desfiintata imediat dupa infiintare, au anulat o gramada de licitatii pe motive necunoscute si astfel potentialii ofertanti au plecat din tara pana au ramas cei pe care-i doreste cineva sus-pus!!! Spagi, incompetenta, bataie de joc, salarii nesimtite...nu au reusit in cei 6 ani de la infiintare sa cumpere nici macar un vagon nou de pe piata!!! ...cum credeti ca vor realiza acum ceva, bine ca nu cumpara trenuri-amfibie , care sa umble pe fundul albiei Oltului sau Muresului....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus