Joi,
01.12.2022
Partial Noros
Acum
4°C

SMS 113 – Numărul la care pot cere ajutor persoanele care nu aud și/sau care nu pot vorbi

SMS 113 – Numărul la care pot cere ajutor persoanele care nu aud și/sau care nu pot vorbi

Persoanele cu dizabilități de auz și/sau de vorbire pot apela și ele un serviciu de urgență dacă sunt introduse într-o bază de date. Acestea pot solicita ajutor prin  SMS 113, implementat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) încă din anul 2015. Relaționarea cu autoritățile se face prin mesaje. De la începutul anului, în întreaga țară au fost operate opt cazuri urgență semnalate prin intermediul acestui serviciu, iar în Sibiu niciunul, potrivit reprezentanților biroului de presă STS. 

Persoanele cu deficiențe de auz și sau de vorbire pot solicita ajutor în situații de urgență printr-un serviciu dedicat, care le permite să relaționeze prin mesaje cu autoritățile. Serviciul se numește SMS 113, este gratuit și a fost implementat de STS din anul 2015. Pentru a beneficia de mesagerie de urgență, este necesară înregistrarea persoanelor cu deficiențe de auz și/sau de vorbire și a numerelor de telefon mobil pe care le utilizează în baza de date a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. Înregistrarea se realizează prin completarea unui formular online pe site-ul STS sau prin formularul tipizat transmis pe adresa STS. 

Astfel, în cazul unei urgențe, persoana cu deficiențe de auz și/sau vorbire înregistrată în baza de date a SNUAU trebuie să inițieze un apel la Serviciul de urgență 112 de pe numărul de telefon înregistrat, pentru a permite preluarea în sistemul informatic a informației de localizare existentă la nivelul telefonului. Operatorul STS al Serviciului de urgență 112 va prelua apelul, va iniția un dialog cu apelantul, iar în situația în care nu va primi răspuns, va închide conexiunea. Sistemul va transmite automat pe numărul de telefon de pe care a fost efectuat apelul un SMS cu textul: Trimiteți SMS la 113 cu urgența și adresa incidentului. Ulterior, comunicarea între apelant și operatorul STS se va realiza prin schimburi de mesaje, asigurându-se în timp real transferul de informații cu agențiile de intervenție alertate.

În situația în care la Serviciul de urgență 112 se primește un apel de pe un număr de telefon înrolat în baza de date 113, dar apelantul poate comunica verbal, apelul va fi preluat și procesat în mod normal, conform reglementărilor privind gestionarea apelurilor de urgență.

De ce este important ca persoanele cu dizabilități de auz și/sau vorbire să se înscrie în baza de date a Serviciului de urgență și de ce este important să sune la 112, înainte de a ține legătura cu operatorii prin serviciul 113?

Dacă o persoană cu deficiențe de auz și/sau vorbire este înscrisă în baza de date a Serviciului 113, atunci când va apela 112 vor fi două avantaje importante:

-     sistemul va identifica numărul de pe care sună ca aparținând unei persoane cu deficiențe, iar operatorul 112 va urma procedura, adică va gestiona urgența prin schimb de mesaje. Asta înseamnă timp prețios câștigat.

-     persoana, chiar dacă nu vorbește în timpul apelului la 112, sistemul informatic afișează două tipuri de localizări: una pe baza semnalului de la telefon, care are o rază mai mare de acoperire, iar o altă localizare cu o tehnologie mai avansată, AML, dacă folosește un smartphone.

Prin Serviciul 113, relaționarea cu operatorul STS și dispecerii agențiilor de intervenție se face mult mai rapid și eficient, dacă apelantul este deja înscris în baza de date. Relaționarea se face prin schimburi de mesaje scurte pe numărul de telefon 113, care să îi ajute pe salvatori să identifice urgența și adresa unde trebuie să ajungă.

Potrivit statisticilor Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU), la nivel național, în perioada 1 ianuarie – 31 martie a.c., au fost operate opt cazuri de urgență semnalate prin intermediul Serviciului SMS 113, de către persoane înregistrate în baza de date a persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire a SNUAU. La nivelul Centrului unic pentru apeluri de urgență 112 Sibiu, în intervalul de timp menționat, nu au fost identificate apeluri la numărul 113.

STS anunță un proiect de dezvoltare a sistemului informatic 112

Pe de altă parte, reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale anunță un proiect care este în curs de implementare și prin intermediul căruia se va moderniza infrastructura hardware și software a sistemului informatic 112 la nivel național. Printre obiectivele principale ale acestui proiect se numără crearea și integrarea unor soluții moderne de comunicații de urgență, cu scopul creșterii capacității de răspuns la solicitările cetățenilor, inclusiv dezvoltarea unei aplicații pentru telefoane mobile inteligente care va îmbunătăți comunicarea cu persoanele cu deficiențe de auz și/sau de vorbire prin:

-     transmiterea cazurilor de urgență prin selectarea unor pictograme sugestive pentru fiecare tip de eveniment;

-     transmiterea datelor de localizare disponibile la nivelul terminalului mobil și afişarea automată pe hartă a poziţiei apelantului la momentul apelării Serviciului de urgență 112 ;

-     posibilitatea de selectare a unui mesaj text predefinit și editarea acestuia, înainte de a fi trimis către Serviciul de urgență 112;

-     apelarea video și posibilitatea de a introduce un interpret mimico-gestual în conferință;

-     anunțarea prin SMS a unui aparținător, dacă există.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus