Aeroporturile din țară fac lobby în parlament pentru a fi introduse în categoria instituțiilor care vor avea preț plafonat la energia electrică. Facturile ajung până la peste 8.000 de lei pe MW/h, în condițiile în care niciun furnizor nu face contract pe mai mult de o lună din cauza incertitudinilor de pe piață.
Aeroportul Sibiu a scăpat datorită unei idei din 2016, atunci când conducerea Consiliului Județean Sibiu s-a decis să achiziționeze energia electrică direct de pe bursă, încheind un contract anual în care a introdus și toate instituțiile care aparțin de această instituție.
Creștere de 43% din luna septembrie
Aeroportul Sibiu plătește acum 1.200 de lei pe MW/h, însă prețul ar putea crește cu 40%, din cauza faptului că aeroporturile nu sunt introduse în OUG 112/2022 privind schema POIM Eficiență energetică), care prevede plafonarea prețului la energie electrică pentru anumite instituții. Astfel că, în ciuda contractului preferențial, realizat sub umbrela Consiliului Județean, subvenția nu va putea fi acordată și Aeroportului Sibiu, care ar urma să plătească un preț cu 40% mai mare decât celelalte instituții, precum Filarmonica sau Biblioteca ASTRA.
”Conducerea Consiliului Județean a făcut un contract în care toate instituțiile din subordinea Consiliului Județean am comunicat costurile estimate, astfel ca împreună să putem obține un preț mai bun. Contractul expiră în ianuarie 2023, este pe 12 luni semnat, și avem un preț cu toate tarifele reglementate incluse la 1.200 de MW/h.
Până la finalul lunii august prețul era plafonat la un leu cu TVA pe kilowatt, deci undeva la 840 de lei fără TVA pe megawatt oră”, explică directorul Aeroportului Sibiu, Marius Gîrdea.
”Creșterea e de 43%, iar din luna septembrie noi vom plăti această sumă pentru că OUG 112 nu ne permite noi să accesăm un tarif plafonat.
Noi nu suntem nici IMM din cauza faptului că suntem regie autonomă și nu suntem nici instituție publică în sensul reglementărilor, așa cum sunt altele.
Din câte cunosc, la finalul lunii trecute s-a dezbătut ordonanța de urgență 112 au fost introduse câteva categorii, dar nu domeniul aeroporturilor.
A fost prezent și președintele Asociației dar nu am avut succes de a fi introduse și aeroporturile. Mai este un pas, Camera Deputaților unde se va adopta forma finală a OUG și unde tragem speranță că vom reuși să introducem și aeroportul”, explică Gîrdea.
De la 1.200 lei pe MW/h, la până peste 8.000 de lei
El spune că prețurile facturilor va crește în situația în care Aeroportul Sibiu se va afla în afara siguranței oferită de plafonare.
”Impactul va fi semnificativ. Avem contractul acesta pe un an de zile, iar din acest motiv nu am fost nevoit să facem proceduri din timpul anului. Dar, din experiența altora, am văzut că cei care au reușit să contracteze nu au reușit să o facă decât pe perioade mici de o lună, maxim două la niște prețuri la 3.000 plus TVA. Mai rău, aeroporturile care nu au reușit să facă contracte au ajuns în situația să primească facturi de la furnizori, care sunt furnizori de ultimă instanță în zona respectivă, iar valorile sunt mult mai mari, peste 8.000 de lei MW/h fără TVA.
Este de 10 ori mai mare, în contextul în care aeroporturile au un consum destul de important”, spune directorul Aeroportului Sibiu.
Marius Gîrdea spune că se poate ajunge la un consum de aproape 200 MW pe lună, mai ales în lunile de vară. ”Momentan suntem între aeroporturile cu situația cea mai fericită, după care vom vedea”, spune el.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: girdea , Sibiu , CJ Sibiu , Consiliul Județean , facturi
Vizualizari: 1829
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
Bancul cu statuia : Statu ia tot !
Acum 12 ore
Baciul obsecvios
Acum 12 ore
Adrian
Acum 13 ore
Capatina Marius
Acum 13 ore
Sibian