Vineri,
17.01.2025
Cer Senin
Acum
-4°C

Cioran, Goga și Lucian Mândruță, implicați în ”rezistența” împotriva traseului Centurii Sud prin Rășinari. ”Satul de basm al lui Emil Cioran și al lui Octavian Goga va deveni o amintire”

Cioran, Goga și Lucian Mândruță, implicați în ”rezistența” împotriva traseului Centurii Sud prin Rășinari. ”Satul de basm al lui Emil Cioran și al lui Octavian Goga va deveni o amintire”

O petiție prin care se solicită ca Centura Sud a Sibiului să nu treacă prin comuna Rășinari îi implică în argumentație pe poetul Octavian Goga și filozoful Emil Cioran. În plus, jurnalistul Lucian Mândruță intră în discuție și pune întrebarea: ”E bună infrastructură, dar e absolut necesară de fiecare dată, în fiecare loc?”.

”Un proiect artificial care nu are nimic de-a face cu acest areal magnific mult iubit de către fii satului, filozoful Emil Cioran și poetul Octavian Goga”

Cetățeni din Rășinari aduc ca argumente ce țin de turism, cultură, natură și bani atunci când spun de ce nu ar fi bine ca Centura Sud să traverseze terenurile localității.

”Impactul vizual asupra comunei Rășinari va fi major, peisajul fiind mutilat ireversibil, fără a se ține seama de patrimoniul rural în care Dumnezeu a rânduit să ne naștem și să creștem. (...)

Un drum expres de mare viteză este un proiect artificial care nu are nimic de-a face cu acest areal magnific mult iubit de către fii satului, filozoful Emil Cioran și poetul Octavian Goga. În interviul cu Gabriel Liiceanu din 1990, Emil Cioran spunea: ”Peisajul e o chestie capitală. Când ai apucat să trăiești la munte, tot restul pare de o mediocritate fără pereche. Pentru că acolo este o poezie primitivă. Trebuie să mărturisesc că pentru mine, Coasta Boacii a fost capitală”, scrie în petiție.

Totodată, se semnalează faptul că va fi afectată natura, turismul dar și zonele rezidențiale.

”Zona tranzitată din comuna Rășinari este o zonă cu livezi de pomi fructiferi pe rod, iar drumul va trece chiar prin mijlocul acestor livezi, afectând producătorii locali și distrugând potențialul comunei de a avea un turism durabil și o dezvoltare armonioasă. Coloniile de albine care sigură polenizarea naturală a plantelor și a pomilor fructiferi sunt de asemenea puse în pericol. Traseul ales străbate zone de intravilan, la o distanță foarte mică de zone rezidențiale locuite (Versailles, Tropinii noi și vechi), creând un disconfort major rezidenților actuali”, se precizează în petiția postată pe Facebook.

Rășinărenii susțin că ”satul de basm al lui Emil Cioran și al lui Octavian Goga va deveni o amintire după ce liniștea locului va fi acoperită de sunetul autovehiculelor ce vor traversa în mare viteză nouă șosea”.

Mândruță: ”Merită să stricăm peisajul, deci turismul, deci șansă unei comunități la dezvoltare fără fum și fără zgomot, doar de dragul de a mai face niște șosele?”

Jurnalistul Lucian Mândruță, pasionat de ciclism și de zonele din jurul Sibiului pune și el la îndoială utilitatea proiectului pus în balanță cu peisajele ce ar urma să fie distruse.

”E bună infrastructura, dar e absolut necesară de fiecare dată, în fiecare loc? Merită să stricăm peisajul, deci turismul, deci șansă unei comunități la dezvoltare fără fum și fără zgomot, doar de dragul de a mai face niște șosele? Eu pun întrebări. Poate că există și răspunsuri care țin seama de mediu, cum cred că e cazul cu centură de sud a Sibiului (planificată) și față de care o parte din comunitate are dubii mari”, scrie pe Facebook, Lucian Mândruță, popularizând petiția care solicită semnături împotriva proiectului.

Citește și: Pe unde va trece centura ocolitoare sud a Sibiului: prima documentație urbanistică este supusă consultării publice

Rășinariul este localitatea cu cel mai mult intravilan afectat

Din cei 1,37 milioane de metri pătrați estimați a fi ocupați de viitoarea centură ocolitoare sud, cea mai mare parte de teren este în extravilanul localităților pe care le va traversa. Traseul propus afectează intravilanul a patru localități, cea mai mare suprafață fiind în Rășinari (12.035 mo), urmat de Sibiu (5.398 mp), Șelimbăr (3.110 mp) și Poplaca (74 de mp).

Conform planurilor autorităților județene care au semnat un parteneriat cu Ministerul Transporturilor, Guvernul României este cel care ar urma să finanțeze proiectarea și execuția variantei ocolitoare sud a Sibiului. De implementarea efectivă a proiectului (licitații, contracte, recepții etc) ar urma să se ocupe Consiliul Județean Sibiu.

Primarul: ”Traseul este undeva la limita cu municipiul Sibiu, nu afectează peisajul, am încercat să găsim cele mai bune soluții”

”Eu cred că este un proiect benefic pentru comunitate. Sigur este un proiect bun și spun asta din mai multe motive. În timp, circulația dintre Sibiu și Rășinari se va mări. Și acum avem ambuteiaje, sâmbăta și duminica în zona Muzeului Astra, iar centura sud va mai decongestiona din acest trafic. Poate spun unii că nu e nevoie acum de acest drum, dar mai bine să-l face când avem ocazia, pentru că mai târziu s-ar putea să fie tardiv. Uitați ce se întâmplă acum în Cartierul Arhitecților, de exemplu. Traseul este undeva la limita cu municipiul Sibiu, nu afectează peisajul, am încercat să găsim cele mai bune soluții din acest punct de vedere, nu afectează panorama localității. Nu trece șoseaua pe lângă foarte multe construcții, iar acolo unde există această situație se vor monta panouri împotriva zgomotului”, explică primarul Bucur Bogdan.

Se așteaptă opinii

Autoritățile județene au lansat în 17 octombrie procedura de consultare publică a planului urbanistic zonal (PUZ) elaborat pentru varianta ocolitoare sud a municipiului Sibiu, plan care include varianta finală de traseu, aleasă din cele cinci propuse în urmă cu doi ani.

Aceasta are o lungime de 21,4 km și prevede construirea unui drum cu două benzi pe sens, delimitate de un separator cu o lățime de trei metri. Viteza de circulație pentru care ar urma proiectat drumul ocolitor este cuprinsă între 80 și 100 de km/h.

Această documentație urbanistică a fost elaborată în vederea obținerii avizelor necesare de la Agenția de protecție a mediului Sibiu. Cei care au comentarii ori sugestii referitoare la documentația urbanistică sunt invitați să le transmită în scris pe adresa [email protected] până pe data de 31 octombrie 2022.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

34 comentarii

Aceeasi penali care dau de lucru inst ce lupta cu penalii

Acum 2 ani

Am transmis. N-am primit nr de inregistrare. Are erori, proiectantul a preluat PUZ -uri "gresite", evident gresite in avantajul unora si dezavantajul legii

Raspunde

Kukuruku

Acum 2 ani

Din pacate e foarte necesar. Dar urgenta e portiunea dintre Arhitectilor si DN din Selimbar. Eventual si cea dintre Poplaca si DN , dupa aeroport. Deci cele din camp deschis.

Raspunde

Florin

Acum 2 ani

“ am cautat sa gasim cele mai bune solutii “ ( hai sic) Singura solutie rezonabila este tunelul. Asta se stie de la inceput . Or fi costuri mari …… dar nu e un argument atata vreme cat o amarata de pista de biciclete pe malul Cibinului costa 3000€ metrul !!!!

Raspunde

Mon pays si elefantul roz

Acum 2 ani

Exista zona Drumul Cisnadioarei , Lunca Rasinariului , si alte toponime locale. Superbe, nu merita stricate. NU exista “zona Versailes” . Doar un cort cu mancare si scaldat intr-o zona in care nu s-au emis si receptionat AC pentru acele functiuni. Cioran etern, Caragiale etern, Eminescu etern, Noica etern.

Raspunde

Alex

Acum 2 ani

Acest curent se numește NIMBY ism (not în my back yard). Domle...sa se facă infrastructura....sa fim ca în vest...sa nu mai stam în trafic...sa nu mai fim pe locul 1 la mortalitate în trafic...dar sa nu se facă lângă casa sau localitatea mea. Vad ca oamenii sunt nemulțumiți ca dacă e prea departe e pe pășune...si afectează albinele și prunii, dacă e prea aproape de oraș nici asa nu e bine.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Un rasinarean

Acum 2 ani

VARIANTA ASTA DE OCOLITOARE ESTE UNA DIN CELE MAI MARI IDIOTENII din marginime. Si nu avem putine multumita cartelului fdgr+penelee. Nimeni nu castiga nimic prin traseul asta. Se ocoleste prea mult pierzandu-se timp, bani si rezulta poluare - fonica si noxe. Iar zona Manastirii Ioan Iacob de pe dealul dintre Poplaca si Rasinari va fi compromisa pentru totdeauna. E unul dintre putinele locuri de langa Sibiu ce are o panorama la 360 de grade deosebita (inclusiv creasta fagarasului) si mai are LINISTE. Tabarati si voi cu plangeri la: [email protected]

Raspunde

Kukuruku

Acum 2 ani

Eu vad pe harta ca e mai inspre nord, prin Tropini, peste deal de dealul cu manastirea. Centura nici nu s-ar vedea de acolo, cred ca nici intersectia cu DJ dintre Sibiu si Poplaca nu ar fi vizibila.

Raspunde

Andrei

Acum 2 ani

Oare Mandruta când filmează în Piata Mare reportaje cu 2-3 mașini chiar are nevoie de ele? Sigur nu... Ca se pot găsi tot timpul soluții și mai bune, aia e clar.. Iar aia cu drumul care nu ajuta la dezvoltare e maxima zilei :)))

Raspunde

Gicu

Acum 2 ani

Deci, Rasinari sau Selimbar? Alo, redactia, sper ca sunteti treji, hotarati-va

Raspunde

Xxx

Acum 2 ani

Ok.hai sa nu mai facem nici o sosea...autostrada...etc sa nu cumva sa distrugem o livada...sa deranjam pe x..y...care ar avea o casa de vacanta pe lingă posibilul traseu ..sa I aducem în discute pe Goga..Cioran...etc doar sa facem pe sensibili...etc! Pina acum nu făceam autostrăzi ca era unde un gândac...o broasca...etc. acum...ca acum n ani undeva s a născut un poet! Ba da chiar trebuie sa trăim ca n evul mediu doar de ...gura ăstora...eco???? Da cum p...Europa e plina de autostrăzi? Aia n au avut poeti...filozofi...gândaci...case de vacanta...siteuri arheologice etc de au împânzit peste tot cu șosele si autostrăzi? Da chiar trebuie sa fim condamnați la nedezvoltare pt ca undeva...s a născut Cioran??? De mult ce i a plăcut și lui Rășinariul a plecat la Paris probabil. Da el s a dus...noi ..trebuie sa ne întoarcem la caruta ca doar asa era cind a plecat el! Ba ăștia eco sensibilo-teroristi da chiar nu mai terminati odată????numai trotinete aveți în cap..si la propriu și la figurat!

Raspunde

Emil

Acum 2 ani

Racanul mandruta si-a mutat comandantul pentru ca-l stresa in perioada de instructie...

Raspunde

Hofer

Acum 2 ani

Centura face bine pentru Rășinari deoarece ai posibilitatea de a avea mai mulți clienți care lasă bani in Rășinari. Întotdeauna și peste tot in lume sunt pro și contra. Cei care trebuie sa cedeze terenurile sunt impotriva deoarece li se plateste standard pe metrul patrat, deoarece interesul comunitati este mai presus de interesul personal și cei care se bucura că au o ieșire și intrare rapida la autostradă în plus turiști care trec pe centura au posibilitatea să facă un popas sau sa viziteze Rășinariul care este de fapt legendar in România. Sper că tradiția să fie de partea câștigătoare.

Raspunde

Armenciu Nicolae

Acum 2 ani

Bună! Mă bucur că din istoria județului nostru fac parte nume mari din literatură, politică, armată si simpli cetățeni ai acestor plaiuri, (Bucur care a dat numele capitalei), reprezentanți de frunte ai bisericii, dar de ce se vrea a nu avea posibilitatea să se circule civilizat prin aceste părți nu înțeleg. Din păcate civilizația şi turismul tocmai in asta constă, să circule pe un drum civilizat, fără să fi nevoit să stai în coloane imense numai pentru faptul ce trebuie sacrificați nişte pomi într-o livadă, să nu deranjăm nişte gândaci apărați si pe la noi de pe te miri unde. Toată stima pentru Lucian Mîndruță, pentru lupta lui cu nemernicii şi inculții care lăsa în urma lor adevărate dezastre naturale, dar aici este vorba despre nevoia de civilizație, numai cu o infrastructură adevărată te caută căutători de frumos.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Armenci

Acum 2 ani

esti tatal derbedeilor?

Raspunde

Balbuta

Acum 2 ani

Mare specialist si Lucian Bâlbuță ăsta! Pai nu vine el si cu o solutie ? Nu!

Raspunde

Emil

Acum 2 ani

Ta-su era si mai mare, canta la fanfara partidului comunist.

Raspunde

Alex

Acum 2 ani

Uitați de Păltiniș. Cum să se dezvolte că stațiune când de pe autostradă până în Rășinari faci aproape o oră tranversand tot Sibiul,sau pentru viitorul spital la fel.

Raspunde

Claudiu

Acum 2 ani

Iarăși se macină tot felul de discuții pe subiecte minore ignorându-se faptul că un drum nou ( de căruță, de tractor, șosea, drum expres, centură, autostradă, variantă ocolitoare) îl faci când prinzi momentul oportun, când există și finanțarea necesară și conjunctură favorabilă. ȘI RĂMÂNE FĂCUT.  Ce Cioran, Mândruță, FDGR sau trotinetisti, ce atâta negare a evidenței pe motiv de sensibilități vis-a-vis de pruni și stupi când noi, în realitatea de zi cu zi încă trăim într-o țară în care consumi o zi la volan pentru a o traversa dintr-o parte in alta: pe drumuri riscante, învechite și doar redenumite pompos "europene". În 2014 rasinarenii nu vroiau apă potabilă și canalizare pe motiv că va fi prea scumpă și că cea nepotabilă pe care plăteau 24 de lei pe an (deh, necontorizata) dar "a lor din moși-strămoși", e mai bună decât cea din Sadu. Și-au ieșit vreo 200 să demonstreze împotriva progresului firesc și împotriva a puțin mai binele tuturor, de-a vuit toata presa centrala. Așa n-au vrut nici gaze pe vremea comuniștilor. Nici autobuz că au tramvai...... Să fim serioși. E mai bine să se ducă fondurile la alții, să se facă drumuri în alte zone ale țării și județul Sibiu să rămână etern "încremenit in proiect" că așa vor onor rașinarenii ? Să nu piardă din prunele de rachiu? Un drum e rău dar Carpentiere Arena lui Tamplaru proxenetul e bun pe Curmătura ștezii?

Raspunde

Bebe

Acum 2 ani

de ce nu se face un tunel in zona fabricii dumbrava si drumul cisnadioarei ar fi mai scurta mai practica si mai eficienta

Raspunde

Smart

Acum 2 ani

Cea mai buna idee din ce am citi pana acum!

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Un sibian

Acum 2 ani

ideea cu centura asta e o mare tampenie!!!

Raspunde

SIM

Acum 2 ani

Afecteaza turismul... Oare numai in rasinari o sa fie afectat turismul sau afacerile locale? Aveti idee cate afaceri s-au inchis pe portiunea Sibiu-Deva de la deschiderea autostrazi? Multe, foarte multe din lipsa de clienti. Asta ar insemna sa nu mai construim nimic pentru a proteja producatori sau afacerile locale. S-a construit autostrada prin mijlocul orasului Sibiu ( cartier Gusterita) si nu a mai fost nimeni deranjat. Cu ocazia asta stiu si ei de unde au Rasinareni mere de vanzare, ca am tot vazut anunturi :)) (era o gluma)

Raspunde

Sibian

Acum 2 ani

Rasinariul e satul acela traditional,de vis prin care trece un rau care e plin de gunoaie(traditionale) si miroase a canal de la toate grajdurile(traditionale) si fosele(traditionale) care se varsa in el? Intrebam pentru un amic

Raspunde

Emil

Acum 2 ani

Pa vedeti de ce Cioran a refuzat intoarcerea in paradisul lui Rasinari.... https://adevarul.ro/stiri-locale/sibiu/gavriil-pinte-despre-cioran-si-imposibila-1071495.html
Raspunde

Cornelia

Acum 2 ani

Pe ruta asta, centura de sud, trebuie facuta o sosea decenta si discreta, de 2 benzi si nu 4 separate de betoane. Cu piste de biciclete separat. Cu acces usor din laterale, cu giratorii. Cine vrea centura autostrada, Sibiul se poate lauda ca are asa ceva, nu mai era nevoie de inca una (drum express cu 4 benzi separate de betoane e cam totuna). Suntem un amarat de orășel si nu vreo Londra. Raportat la populatia actuala si viitoare, la traficul auto actual si viitor, nu avem nevoie de drum express prin zone turistice si protejate, avem nevoie de alte aspecte care sa rezolve blocajele din traficul din oraș (dna Astrid e complet depășită de realitati si trebuia sa se pensioneze de niște ani). Un astfel de drum nu avea ce sa caute pe langa pădurea dumbrava, in Lunca si Arhitecților si nici langa Rasinari si Poplaca. Rusine primarilor aflati sub papucul dnei Campean, primarul din rasinari si cel din poplaca. Rușine ca acceptați asa ceva! Probabil la mijloc avem si manevre imobiliare, e ok, traim in Ro si stim ca se poate, aici orice se poate.. Rusine dna Campean, cu acest drum express pe aceasta ruta faceți o ff mare greșeală!! Recomand protestatarilor sa mearga pe procese duse pana in zona europeana, ca la noi e mafie si se clasează repede.

Raspunde

Kukuruku

Acum 2 ani

Pai tu crezi ca asta e nivel de Londra? Ia uita-te pe harta la Germania sau Italia, la orase de marimea Sibiului. Cam ce drumuri au in jur. Orasel e Fagaras, Sibiu si zona metropolitana au 250 mii de oameni. Ajuta si ca se dezaglomereaza DJ catre Rasinari. Dar normal ca e mai bun tunelul, insa s-ar putea sa creeze probleme muzeului Astra constructia lui. Si padurii. Iar ca sa fie ok, poate ar costa mai mult decat drumul asta. Si daca se poate merge cu bicicleta pe margine, e si mai bine :) ca pe autostrada nu putem merge, nu ne ajuta cu bicicleta. Alta viata sa ajungi din Selimbar in Cristian, Rasinari sau Poplaca fara sa treci prin oras.
Raspunde

Vedeti si voi harta traseului

Acum 2 ani

Traseul e o prostie! Serveste parctic doar parte din locuitorii (cei dispusi sa ocoleasca) din zona arhitectilor (plus cativa Rasinareni si Poplaceni care merg spre Conti). Altfel, sa nu-mi ziceti mie ca cineva din V. Aurie sau strand sau centru, avand destinatia zona Conti se va urca pe centura asta kilometrica! Astfel orasul asta puternic subdezvoltat ca infrastructura tot sugrumat de trafic va fi. Tunel nenica. Tunelul sub dubrava si poligon e doar 3 km si are doar avantaje: traseul scurt care v-a atrage mult mai multe masini din oras si salvarea unei mari bucati de natura (=modelul elvetian).

Raspunde

Silviu

Acum 2 ani

Ce usor vorbiti despre un tunel de "doar 3 km". Uitati ca cel mai lung tunel rutier din ţară este Capra-Bâlea de pe Transfăgărăşan, care are 884 de metri şi a fost construit în anul 1972.
Raspunde

Dan

Acum 2 ani

Ai fost in Elvetia Silviu ?? Stii ce e fain acolo ? Au peste 2000km de tuneluri pentru autostrazi si drumuri - adica mai mult decat toate autostazile noastre la un loc. Stii ce mai e fain acolo? Nu prea se vad autostrazile in zonele de interes peisagistic. Asta e priceless - pt cine apreciaza. Cine nu apreciaza ... nu prea merita sa traiasca in zona asta, ci undeva prin pusta maghiara aia plata sa zicem.
Raspunde

@ Silviu

Acum 2 ani

asa si? traim in 1972 ?? desi, conform gandirii primariei Sibiu, cam pe-acolo suntem
Raspunde

CONSTRUCTOR

Acum 2 ani

Oooo...si-au amintit locuitori din Rasinari de pamanturile lor, de livezile lor De pamanturile care le-au vandut pentru constructia de cartiere de blocuri nu isi mai amintesc? Aa..nu, nu...acolo au primit bani frumosi
Raspunde

Marginean viitor utilizator de centura

Acum 2 ani

Traseul centurii in forma actuala e o bataie de joc pentru comunitatile din Poplaca si Rasinari, pentru natura, pentru turism, pentru toti posibilii utilizatori si tot asa. SINGURA varianta demna de luat in considerare e cea cu tunel pe sub padure+poligon. Asa centura ar fi mai scurta si implicit mai utilizata. E mai complicat? absolut. Merita efortul pentru o dezvoltare armonioasa? Absolut.
Raspunde

Kjhvkjh

Acum 2 ani

Iarasi sarim ca oparitii cand vine cineva si critica ceva prin Sibiu. Centura asta tb facuta, insa oamenii astia ridica o problema . E normal sa tragem un drum expres in vecinatatea Tropinilor, Dumbravei si Cisnadioarei. Chiar justifica viitorul trafic 4 benzi de circulatie. O pista de biciclete langa centura nu se poate proiecta ? Poate autoritatile o sa propuna solutii, panouri tuneluri s.a.m.d. . Ce dezvoltare vrem ? Dezvoltare marca China sau ceva civilizat .
Raspunde

Cioran la volan

Acum 2 ani

Balicerne in petitie: rasinarenii ii iubesc atat de mult peisajul comunei incat arunca toate peturile si gunoaiele in paraie. Vedeti cu ochii vostri.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus