Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

Locuitorii unei străzi din Sibiu cer panouri fonoabsorbante „ca în orice țară civilizată”. CFR: Toate studiile arată că nu este nevoie

Locuitorii unei străzi din Sibiu cer panouri fonoabsorbante „ca în orice țară civilizată”. CFR: Toate studiile arată că nu este nevoie

Locuitorii străzii Petru Maior din Sibiu sunt deranjați constant de trenurile care trec la câțiva metri de locuințele lor. Oamenii sunt conștienți că trăiesc în case ridicate aproape de calea ferată, nu au pretenții absurde, ci s-au gândit că în anul 2023 amplasarea de panouri fonoabsorbante a devenit o obișnuință în țările civilizate, prin urmare poate s-ar realiza un astfel de proiect și la Sibiu.

Strada Petru Maior este paralelă cu calea ferată și se află vizavi de halta CFR de sub podul de la ieșire spre Mediaș. Pe stradă locuiesc câteva zeci de familii, multe dintre ele deranjate de zgomotul puternic al trenului care trece la aproximativ patru metri de case.

„Pentru noi deranjul mare este zgomotul acesta care este peste 80 de decibeli și noi plătim aceleași taxe orașului care oricare. Atunci am zis că această treabă ar fi foarte, foarte bine venită, dacă s-ar gândi cineva și la liniștea noastră. Acele sunete, zgomote deranjante pe care le face trenul – că oricum, sunt trenuri vechi – face trenul în sine un zgomot infernal, apăi dacă mai șuieră...”, spune bărbat care a venit cu propunerea montării de panouri fonoabsorbante.

„Ne deranjează pentru că de la Gara Mică și până aici sună întruna. N-am înțeles de ce? Zi, noapte.. Hai că ziua mai merge, dar noaptea?”, spune o doamnă.

Oamenii nu sunt absurzi, sunt conștienți că întotdeauna trenul a făcut zgomot și cale aferată a fost înaintea locuințelor. Însă ei ridică o întrebare cetățenească, de bun simț: Dacă în alte țări a devenit o obișnuință, de ce nu s-ar putea monta panouri fonoabsorbante pe lângă calea ferată și în Sibiu?

Iată mai jos un material video realizat pe strada Petru Maior:

Reporterul Turnul Sfatului a solicitat oficialilor CFR un punct de vedere pe această temă. Explicații sunt multiple și argumentate, concluzia fiind una singură: Nu există intenția de a monta panouri fonoabsorbante în viitorul apropiat sau mediu.

În primul rând reprezentanții Căilor Ferate Române au explicat pentru Turnul Sfatului că există mai multe hărți de zgomot realizate la nivelul municipiului Sibiu, în conformitate ci standardele europene în domeniu, și niciuna nu indică depășiri ale zgomotului precum cele enunțate de locuitorii străzii Petru Maior, adică peste 80 decibeli.

„Specialiștii în domeniu, care au evaluat zgomotul provenit din traficul feroviar, au analizat independent, un studiu de caz referitor la clădiri rezidențiale relativ disparate, din imediata vecinătate a căii ferate, în zona definită de Rusciorului – Petru Maior, respectiv în zona Traian Demetrescu – Lutului – Cărămidăriei, descriu curbura dinspre Stația CF Sibiu prin Halta Sibiu spre Gara Turnișor. Acest studiu de caz poate fi consultat în planul de acțiune menționat”, spun oficialii CFR.

Iată, spre exemplu, una din hărțile de zgomot realizate la nivelul anului 2016. În zona străzii Petru Maior valorile nu depășesc 69 decibeli.

harta zgomot sibiu

„În vecinătatea căii ferate nu au fost identificate arii care să îndeplinească criteriile de a fi declarate zone liniştite în aglomerări. Se constată că, pentru ambii indicatori Lzsn și Ln, receptorii sensibili, de tipul școli, spitale, nu au fost expuși la valori de zgomot peste maximele permise (>70 dB(A) pentru Lzsn sau >60 dB(A) pentru Ln) ca urmare a traficului feroviar din anul 2016. În ceea ce privește expunerea locuitorilor, traficul feroviar din anul 2016 nu a condus la expunerea la valori de zgomot echivalent peste maxima permisă de 70 dB(A) pentru intervalul de zi - seară-noapte. Maxima de 60 dB(A) pentru noapte a fost atinsă pentru câteva clădiri rezidențiale relativ disparate, din imediata vecinătate a căii ferate. Pentru toate punctele receptoare alese, nivelurile de zgomot Lzsn si Ln au valori situate sub limitele admisibile stabilite prin legislație, respectiv sub 70 dBA pe timp de zi și sub 60 dBA în timpul nopții”, a detaliat Serviciul Comunicare Mass-Media al CFR, într-un răspuns scris oferit Turnul Sfatului

În baza obligaţiilor ce-i revin și conform prevederilor legale, CFR SA trebuie să elaboreze, din cinci în cinci ani, cele mai recente date urmând a fi făcute publice în cursul acestui an.

„Compania are obligaţia să identifice, să elaboreze, să depună spre evaluare la Agenția Națională de Protecția Mediului și să înainteze spre aprobare Ministerului Transportului și Infrastructurii, hărţile de zgomot și planurile de acţiune pentru căile ferate. Rezultatele cartării zgomotului feroviar se transmit Comisiei Europene”, mai precizează oficialii CFR SA.

În baza celor descrise mai sus, reprezentanții CFR SA n-au niciun dubiu: În viitorul apropiat nu se vor monta panouri fonoabsorbante în Sibiu pentru că nu sunt motive.

„În ceea ce privește Municipiul Sibiu, vă informăm că Sucursala Regională CF Brașov nu are prevăzut ȋn planul de investiţii ṣi modernizare, pentru perioada imediat următoare, precum și pe termen mediu, montarea panourilor fonoabsorbante pe raza acestui municipiu”, concluzionează oficialii CFR.

Un alt detaliu interesant este acela că oamenii se plâng în egală măsură de semnalele acustice, sirena locomotivei – popular spus. Conducerea CFR arată că aici vorbim despre măsuri de siguranță feroviară, care țin de Ministerul Transporturilor, ei doar aplică legea.

„Referitor la semnalele acustice produse de către vehiculele feroviare, acestea sunt reglementate prin Ordinul Ministrului Transporturilor, Construcţiilor și Turismului nr.1482/04.08.2006 şi sunt strict legate de siguranţa circulaţiei. În consecință, pentru zgomotul înregistrat de claxonul locomotivelor, care aparțin operatorilor de transport feroviar, trebuie să vă adresați acestora, deoarece acest aspect nu intră în sfera de activitate a CFR SA”, concluzionează oficialii CFR SA.

O concluzie cu totul diferită este cea cu care rămân sibienii de pe strada Petru Maior. Ei sperau la civilizație și respect față de cetățean.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

13 comentarii

Maria

Acum 1 an

Conform Codului de procedura civilă, pentru efectuarea respectivului studiu sonometric s-a făcut după ce a fost anunțat CFR Sibiu și, logic cei care au manevrat garniturile de tren pe perioada efectuării studiului au avut grijă să facă cat mai puțin zgomot. Noi cetățenii TREBUIE să ne obișnuim cu ideea că nu se va întâmpla nimic în favoarea noastră dacă nu locuim într-o zonă cu o persoana cu influență. Efectiv nu înțeleg cât de mult ar conta pentru CFR suma care ar fi cheltuită pentru construirea acestor panouri. Cred că o petiție adresată ministerului transportului și semnată de persoanele deranjate de zgomotul respectiv ar fi o soluție. De studiat Anexa OMS 119/2014 - Norme ... care spune că nivelul maxim de zgomot ziua ar trebui sa fie de maxim 50 dB. Garda de mediu ce ar spune referitor la această problemă? Dar Sanepidul?

Raspunde

Xzdvf

Acum 1 an

si in zona Lazaret/Gusterita s-a facut petitie pana la ministru Transporturilor pentru continuarea sirului de panouri fonoabsorbante de la viaductul peste Calea Gusteritei pana la iesirea spre Compa cel putin daca nu chiar pana la iesirea sprea Agnita. Degeaba, nu intereseaza pe nimeni acest aspect oamenii sunt buni doar la platit taxe si impozite fara drepturi...

Raspunde

Dumn

Acum 1 an

Sunt curios daca dv. in calitate de jurnalist ati verificat daca exista legea care specifica asa ceva: “maximele permise (>70 dB(A) pentru Lzsn sau >60 dB(A) pentru Ln) “. Limita maxima admisa este de 55dB(A) pe timpul zilei, conform legilor in vigoare! Comandati masuratori de zgomot efectuate de o societate acreditata Renar si o sa fiti surprinsi de rezultate.

Raspunde

Asta e Romania plagiata si furata

Acum 1 an

Garda de mediu are o mare durere in cot fata de cetatean si de stresul cauzat lui de zgomot. Am petitionat Garda de mediu si la petii de genul acesta, ei raspund: “masuratorile specializate se aplica numai pe expunerea medie la zgomot pe termen lung , nu pe miscare individuala a unui tren”…..sau aeronava – in cazul Aeroportului. O sa mai curga apa pe Cibin 50 de ani pana poate se misca ceva in urbea asta unde cetateanul nu conteaza. Turnisorul plateste impozit de zona B si este poluat la greu de zgomotul avioanelor. Nici o masura de protectie nici macar nu e luata in calcul – cum ar fi printre altele schimbarea culoarului de zbor.

Raspunde

Xxx

Acum 1 an

Cu tot resoectul...ma intreb...intreb referitor la zgomotul avioanelor...prob 80/ din actualii loc ai Turnisorului sint mutati sau si au facut case acolo in ultimii...40..50 ani! Nu era aeroport atunci...i a obligat cineva sa locuiasca acolo etc? Si ma intreb ce ar insemna scimbarea culoarului de zbor? Pista e una si pe o ...directie...fie ca vi sau pleci dintr o directie tot deranjezi pe cineva! Vreti una perpendiculara...ok...si pe directia aia sint locuitori! Daca in cazul caii ferate prob se poate rezolva in cazul aeroportului nu vad cum! Repet i a obligat cineva pe oamenii aia sa se mute sa si faca casa in zona aia? Acum ce vor...0 zboruri ca i deranjeaza pe ei! Eu cred ca...chiar si ca roman daca vrei liniste poti sa ti faci o casa. .in vestul extrem al Canadei unde n ai vecini si aeroport pe raza de sute de km si poti trai...eco cit vrei acolo! Alfel viata in orase...are si inconveniente ...nereparabile dar repet...nu cred ca cineva a fost obligat sa si faca casa sau sa se mute in Turnisor
Raspunde

Buhaescu Alexandru

Acum 1 an

Din imagine se observa ca spatiul dintre terasamentul caii ferate si sosea nu este asigurat decat de portinea de zona verde.Pentru o mai buna protectie ar fi bine ca CFR si Primaria sa stabileasca o zona tampon de plantare cu arbusti ornamentali(gard viu tip buxus).Ar fi un prim obstacol in calea traversarilor imprudente si al zgomotului.Ulterior s-ar putea infiinta o centura de arbori cu crestere rapida(plopi)pentru o reducere a zgomotului si a particulelor metalice degajate de bandourilor rotilor cu sina.O parere.

Raspunde

Kukuruku

Acum 1 an

Dar cand o sa fie trafic feroviar mai intens? Ca o sa fie. Cum e, intai sa fie, dupa aia puneti panouri? Sa sufere o perioada lumea? "halta CFR de sub podul de la ieșire spre Mediaș". Adica Gara Mica din Terezian, ca sa fiti mai concisi. Suntem sibieni pe aici, cine nu e, sa invete ca asa-i zice. Informal, dar aia conteaza, ca halte CFR sunt mii.
Raspunde

Rodica

Acum 1 an

Intrebare: este Romania o tara civilizata?
Raspunde

Dan

Acum 1 an

Daca locuiti acolo faceti plangere la garda de mediu, vor fi obligati sa vina si sa masoare. 55db este valoarea maxima medie pe parcursul unui an. Si claxonul trenului se foloseste pentru avertizare, atunci bine ar fi sa se construiasca garduri si atunci nu va mai fi nevoie de claxon. In tarile civilizate sunt garduri care nu permite oamenilor sa treaca calea ferata pe oriunde vor, daca nu, trenurile sunt obligate sa mearga cu viteza redusa datorita riscului crescut de accidente (lipsa gardului). Dar toate aceste lucruri tin de tarile vestice, cfr-ul se pare ca inca este condus de comunisti, daleas claxoane de tren la usa casei noaptea cand dorm.
Raspunde

Vivi Dragan

Acum 1 an

Aceste panouri costa foarte mult aproximativ 150 de euro per metru patrat deci nu cred ca se vor monta foarte curand. Stiu acest lucru deoarece acum se schimba panourile de pe autostrada.
Raspunde

Locuitorul

Acum 1 an

Vreau și eu panouri fonoabsorbante ca trec niște motocifleti noaptea pe la 3 și tureaza motorul exact prin cartier .pe lângă toate șoselele ar trebui asa ceva ,pt ca ghiolbanul roman își modifica tobele la orice .

Raspunde

Ioan Crucescu

Acum 1 an

Perfect adevărat pentru “orice țară civilizată”. Dar …….

Raspunde

Și eu

Acum 1 an

Și eu doresc dărâmarea Catedralei ortodoxe pentru că îmi face umbră peste limita legală.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus