Miercuri,
09.10.2024
Cer Senin
Acum
19°C

Rabla local: Primăria va plăti câte 3.000 de lei pentru casarea a 1.000 de rable ale sibienilor, anul acesta

Rabla local: Primăria va plăti câte 3.000 de lei pentru casarea a 1.000 de rable ale sibienilor, anul acesta

Administrația Sibiului propune consilierilor locali să aprobe o hotărâre pentru înscrierea în programul ”Rabla local”, prin alocarea sumelor necesare pentru retragerea de pe piață a 1.000 de autovehicule vechi de peste 15 ani.

Primăria Sibiu a convocat în ședință extraordinară Consiliul local Sibiu, în cursul zilei de miercuri, 19 aprilie. Singurul punct de pe ordinea de zi este aprobarea participării municipiului în cadrul ”Programului privind casarea autovehiculelor uzate”, cunoscut la nivel național și drept ”Rabla local”, 2023 fiind primul an de implementare a acestuia.

”Se aprobă un număr estimat de 1.000 de autovehicule uzate a face obiectul acordării stimulentului de casare”, se arată în proiectul de hotărâre elaborat pentru ședința de săptămâna viitoare. 1.000 este numărul maxim de autovehicule care pot fi casate la nivelul unei localități cu un număr de locuitori cuprins între 50.000 și 200.000, conform regulilor stabilite la nivel național.

Stimulentul de casare la care se face referire este de 3.000 de lei și va fi plătit acelor sibieni care se înscriu în program și își casează ori radiază un autovehicul pe care îl dețin de cel puțin cinci ani, are norma de poluare Euro 3 sau inferioară și care are o vechime de cel puțin 15 ani. Sibienii care beneficiază de aceste stimulente nu trebuie să aibă datorii la bugetul local și vor trebui să își asume că în următorii trei ani nu își vor cumpăra o mașină cu o normă de poluare Euro5 sau inferioară.

Criterii de eligibilitate a autovehiculului uzat

Este considerat eligibil autovehiculul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) este înregistrat în evidenţele fiscale ale delegatului;

b) la data solicitării acordării stimulentului pentru casare, are o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricaţiei; dacă anul înmatriculării înscris în cartea de identitate este anterior anului fabricaţiei, se consideră an de fabricaţie anul înmatriculării;

c) are norma de poluare Euro 3 şi/sau inferioară;

d) conţine componentele esenţiale: motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, şasiu, precum şi echipamente electronice de gestionare a funcţiilor autovehiculului şi dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie.

Sursa: Ghidul de finanțare elaborat pentru Rabla local

Din cei 3.000 de lei, stimulent de casare, 2.400 de lei vor fi decontați de către Administrația Fondului de Mediu, iar restul de 600 de lei din bugetul local. Al municipiului Sibiu, în cazul de față. Doar că, pentru a le fi rambursați cei 2.400 de lei pentru fiecare rablă, reprezentanții Primăriei Sibiu trebuie să depună, mai întâi, o cerere de finanțare la Administrația Fondului de Mediu. Cererile se vor depune în perioada 21 – 28 aprilie, interval anunțat recent de către autoritățile centrele (de unde și necesitatea convocării unei ședințe extraordinare

Din 21 aprilie, înscrierea, de prin iulie - implementarea

Conform unui anunț făcut săptămâna trecută de către autoritățile centrale, din 21 aprilie se pot înscrie în cadrul programului ”Rabla local”, atât administrațiile locale, cât și persoanele fizice care doresc să participe prin casarea mașinilor mai vechi de 15 ani.

Deocamdată, însă, pe pagina Administrației Fondului de Mediu nu apare acest program și, prin urmare, nici modalitatea de înscriere. Cert este, însă, că chiar și după eventuala înscriere în platforma națională, implementarea efectivă a programului ”Rabla local” (primirea și analiza dosarelor, plățile etc) va fi făcută de către administrația locală. 

Conform informațiilor publice de până acum, pentru a obține stimulentul de casare, sibienii vor trebui să completeze o cerere tip, la care să anexeze actele de identitate și cele ale mașinii, dar și să își deschidă un cont la Trezorerie, cont în care vor fi virați cei 3.000 de lei.

Dar implementarea nu poate fi realizată decât din iulie: Primăria Sibiu – la fel ca și celelalte administrații din țară – nu are prevăzute în bugetul pe anul acesta sumele necesare cofinanțării acestui program, respectiv cei 600.000 de lei. Prin urmare, va fi nevoie de o rectificare bugetară, care se poate produce doar la finele primului semestru din an. ”Se aprobă cuantumul contribuției proprii a municipiului Sibiu în sumă de 600 de lei / fiecare autovehicul uzat, respectiv suma de 600.000 de lei, sumă care va fi alocată la rectificarea bugetară, în concordanță cu valoarea finanțării nerambursabile acordate de AFM, în vederea acordării stimulentelor de casare”, se arată și în proiectul de hotărâre care va fi supus votului săptămâna viitoare.

Criterii de eligibilitate a solicitantului de finanţare

Este considerat eligibil solicitantul de finanţare care, la data solicitării stimulentului pentru casare, îndeplineşte următoarele condiţii:

a) este persoană fizică cu domiciliul pe raza teritorială a delegatului;

b) deţine în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puţin 5 ani şi se află în evidenţele fiscale ale UAT delegat, cu excepţia persoanei fizice care a devenit proprietar ca urmare a partajului judiciar sau a dezbaterii procedurii succesorale;

c) nu este înregistrat cu obligaţii restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local, conform prevederilor legale în vigoare;

d) nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020-2024 sau prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, pentru acelaşi autovehicul uzat cu care participă în Program;

e) nu este condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;

f) se angajează să predea spre casare şi să radieze din circulaţie şi din evidenţele fiscale autovehiculul uzat pentru care solicită stimulentul pentru casare;

g) se angajează că nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare.

Sursa: Ghidul de finanțare elaborat pentru Rabla local

Consultă aici, în format integral, proiectul de hotărâre pe care Primăria Sibiu l-a elaborat pentru Rabla local

Consultă aici, în format integral, Ghidul de finanțare elaborat de Ministerul Mediului pentru programul Rabla local

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Tip

Acum 1 an

Din titlul articolului se intelege ca primaria aloca acei banii, dar de fapt 80% din suma e de la Administratia Fondului de Mediu si 20% contributia primariei (mentionat in articol dar din titlu pare ca e meritul primariei)... Poate ar trebui ca titlu sa fie "AFM si primaria vor plati cate 3000 lei ..."
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus