Consilierii locali ai Sibiului au adoptat, cu șase abțineri, majorarea diminuată a tarifelor solicitate a fi indexate de către Soma pentru activitățile de măturat, stropit, deszăpezit și întreținere a căilor de circulație pe timpul iernii. „Cel mai grav ar fi să denunțe contractul”, apreciază funcționarii Primăriei. Iar cei de la Soma spun că au și asta în vedere.
În vara acestui an, cei de la Soma – operatorul care a câștigat licitația lansată în 2019, dar al cărei contract a devenit operațional abia în 2022 – a solicitat majorarea tarifelor, cu procente diferite în funcție de tipurile de activitate, cuprinse între 6,52% și 59,53%.
Funcționarii Primăriei nu au fost de acord cu majorările solicitate de Soma și au pregătit un proiect de hotărâre prin care au propus majorări diminuate ale tarifelor. Introdus pe ordinea de zi a ședinței din septembrie, proiectul a fost în cele din urmă retras la solicitarea Soma. În paralel, consilieri locali ai FDGR, PSD și USR au format o comisie pentru a verifica și ei tarifele propuse de Soma și cele diminuate de funcționarii Serviciului de management al salubrizării și protecției mediului.
Iar în ședința aferentă lunii octombrie, proiectul a fost repus pe ordinea de zi în exact aceeași formulă. „L-aș întreba pe domnul director Popa (Marian Popa – directorul Serviciului management salubrizare și protecția mediului, n.r.) care sunt consecințele dacă acest proiect nu primește avizul favorabil?”, a deschis discuția înainte de vot Paul Mezei, consilier local din partea FDGR.
Marian Popa a arătat că cei de la Soma se pot adresa direct Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC). „Se poate adresa direct ANRSC-ului pentru majorarea tarifelor, dacă cei de la Soma consideră că nu este motivată respingerea solicitării lor. Noi aveam posibilitatea să aprobăm, să reducem justificat – ceea ce am făcut - sau să respingem în mod justificat. Cel mai grav ar fi să denunțe contractul”, a răspuns Marian Popa.
Marian Popa, directorul Serviciului de management al salubrizării și protecției mediului Sibiu
Reprezentanții USR, prin vocea liderului de grup Ionuț Ghișe, au anunțat că se vor abține de la vot, deoarece consideră că și așa tarifele sunt prea mari. „Majorarea solicitată este de 5,2 milioane de lei pe an. Prin actualul proiect se propune reducerea majorării la trei milioane de lei pe an. Aproape 60% din cheltuielile celor de la Soma sunt de natură salarială, aceasta este principala motivare de creștere. Și nu știu cine a avut o majorare salarială de 30% până acum (precum solicită Soma – n.r.). Noi plătim un grad de eficiență a operatorului, poate are un mix între gradul de mecanizare și cel de utilizare a muncii manuale. Poate se găsesc și investiții viitoare prin care să devină mai eficienți. Mi se pare că nu au investiții suficiente, pentru a reuși împreună, pentru a reduce această povară a majorărilor respective”, a declarat Ghișe, felicitând Serviciul de resort din cadrul Primăriei „pentru ceea ce a făcut”.
Discuția a fost preluată de către primarul Sibiului, Astrid Fodor. „Trebuie să justificăm de ce nu trece acest proiect. Deci mulțumesc că ați și explicat de ce vă abțineți, ne va ajuta justificarea dacă se va duce (Soma – n.r.) la ANRSC. Se spune că Serviciul salubrizare nu verifică Soma, dar aceste verificări se întâmplă, serviciul se implică. Dacă ar lucra numai după ce arată GPS-ul, am plăti 100% facturile emise către noi. În plus, ținem cont de sesizările cetățenilor, deci încercăm să ne facem datoria. Domnule Popa, în ce procent plătim noi ceea ce ne facturează Soma, datorită verificărilor foarte intensive?”, a mai întrebat Astrid Fodor. „Din documentația pe care a depus-o Soma, reiese că nu s-a îndeplinit contractul mai mult de 71% din valoarea totală. La această dată, cheltuielile pentru această activitate sunt la nivelul celor din 2020 – 2021”, a răspuns șeful Serviciului de management al salubrizării și protecției mediului.
Tabelul cu majorările solicitate de Soma și diminuate de Primăria Sibiu, acestea din urmă fiind și aprobate. Sursa: proiect de hotărâre al CL Sibiu
Spălatul după ploaie: e trecut în caietul de sarcini
În discuție a intervenit și Cătălin Stanciu, consilier local din partea PSD. El a amintit de un moment în care a sunat serviciul de resort din cadrul Primăriei, pentru a reclama că Soma spală străzile după ploaie. „Domnul Popa poate confirma că cei de la Soma spălau asfaltul pe Școala de înot după ploaie, am sunat când am văzut. Nu mai era nevoie să iasă să spele asfaltul, era gata spălat de la natură”, a spus Stanciu, care, alături de colegul său de partid din Consiliul local, s-a abținut de asemenea de la vot.
Intervenția lui a generat o nouă declarație a lui Astrid Fodor. „Sunt revoltată că mașina aceea circulă după ploaie. Sunt printre reclamagii”, a declarat primarul Sibiului.
Turnul Sfatului a solicitat un punct de vedere celor de la Soma, iar strict pe subiectul spălatului după ploaie, aceștia au arătat că, de fapt, asta a cerut Primăria Sibiu prin caietul de sarcini.
„Referitor la interpelarea privind spălatul carosabilului, arătăm că această activitate s-a realizat conform dispozițiilor caietului de sarcini, care prevede că «operațiile de stropire și spălare nu se realizează în acele zile în care plouă pe toată durata zilei». În data de 25 octombrie 2023 (ziua la care a făcut referire Cătălin Stanciu – n.r.), după ora 8:00 nu a mai plouat în municipiul Sibiu, iar în jurul orei 10:00 asfaltul era uscat. Astfel conducerea diviziei de Salubritate din cadrul companiei Soma, a luat decizia corectă de a desfășura activitatea de spălat, care s-a întrerupt în jurul orei 11:00, după solicitarea telefonică a Serviciul Public de Management Salubrizare și Protecția Mediului Sibiu. Pentru a preîntâmpina astfel de situații, pe care nu ni le dorim, vom sugera Autorității Contractante modificarea caietului de sarcini”, transmite Ionuț Rusu, directorul general al Soma Sibiu, pentru cititorii Turnul Sfatului.
Pierderi de patru milioane de lei
Cei de la Soma arată că solicitarea de majorare a tarifelor vine ca urmare a situației generată de faptul că măturatul și deszăpezirea în Sibiu au fost efectuate până în toamna anului trecut în baza unor tarife calculate la nivelul anului 2019: atunci a avut loc depunerea ofertelor în cadrul procedurii de atribuire a contractului, procedură care a durat aproape trei ani.
Pe lângă aceste tarife, cei de la Soma invocă și faptul că, de fapt, cantitățile estimate de Primăria Sibiu sunt mult mai mari decât cele care s-au dovedit a fi reale. Iar ca urmare a pierderilor pe care cei de la Soma spun că le acumulează continuu, varianta rezilierii contractului este avută în vedere. După epuizarea celorlalte pârghii.
„Varianta aprobată acum de Consiliul local Sibiu nu ne asigură desfășurarea activității în condiții de eficiență economică și vom urma toate căile legale pentru a echilibra aceasta situație, luând în calcul chiar și o ultimă variantă de a ne retrage din contract. Deși am început această activitate cu motivație și dedicare, implicând resurse tehnice și umane semnificative (aproximativ 14 milioane de lei), suntem constrânși să acționăm, deoarece din 48 luni de contract au trecut 18, iar în fiecare lună de la începerea contractului am înregistrat pierderi operaționale semnificative, care însumează astăzi o valoare totală de patru milioane de lei. Entuziasmul începerii derulării contractului a fost repede înlocuit de pragmatismul rezultatelor economice dezavantajoase: din aprilie 2022, până în octombrie 2022 am desfășurat activitatea la un nivel al tarifelor valabil pentru anul 2019 (anul întocmirii ofertei)”, mai declară Ionuț Rus.
Din toamna anului trecut, tarifele au fost majorate la nivelul anului 2022, dar „pierderile au continuat și după această perioadă, deoarece nivelul veniturilor nu a fost conform prognozelor din cauza reducerii cantităților de prestat”. „S-a vorbit despre valoarea foarte mare a contractului (actual - 18 mil./an, propus - 21 mil./an), însă nu s-a spus că este o valoare doar teoretică, deoarece pentru calculul ei s-au luat în considerare cantități estimate mari sau unele activități nu ne sunt solicitate, iar în realitate nivelul prestației este la nivelul estimărilor din 2019 (12 mil./an). Din estimările noastre, daca tarifele propuse inițial ar fi fost aprobate, valoarea reală a contractului (efectiv serviciile facturate) ar fi undeva în jurul sumei de 14,5 mil. lei/an”, mai arată reprezentantul Soma.
Cât privește lipsa mecanizării, cei de la Soma spun că sistemul actual de măturat, stropit și deszăpezit este cel impus de către reprezentanții Primăriei Sibiu. „Modificarea condițiilor de operare se poate face numai la solicitarea, respectiv aprobarea din partea Autorității Contractante. Îmbrățișăm sugestia de a crește gradul de mecanizare, în condițiile în care cu toții știm că ne luptăm cu o criză generalizată de personal, însă pentru unele operațiuni (întreținere, golire coșuri, măturat în locuri inaccesibile etc) este încă nevoie de personal uman”.
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Tag-uri: contract salubrizare maturat d , soma calcul rezilierea contrac , proiec , ionut rus , Astrid Fodor , Consiliul Local Sibiu , deszapezire sibiu , Cătălin Stanciu , soma sibiu , Ionuț Ghișe
Vizualizari: 4260
Ultimele comentarii
Acum 13 ore
Elena F.
Acum 13 ore
Marian
Acum 13 ore
Inflatie de ofiterime
Acum 13 ore
Sandokan
Acum 14 ore
Sibian