Duminică,
28.04.2024
Cer Senin
Acum
12°C

Oportunități pentru Aeroportul Sibiu, generate de intrarea în Schengen: Putem deveni punct de aterizare pentru marfa care vine din Asia. ”Costurile sunt semnificativ mai mici”

Oportunități pentru Aeroportul Sibiu, generate de intrarea în Schengen: Putem deveni punct de aterizare pentru marfa care vine din Asia. ”Costurile sunt semnificativ mai mici”

România ar putea intra în Spațiul Schengen prin traficul aerian, într-o primă fază, reiese din negocierile dintre Austria și România în această privință. Austria, țara care s-a opus intrării României în Schengen pare să fie de acord cu renunțarea la controlul de frontieră și cel vamal în privința traficului aerian.

Directorul Aeroportului Sibiu, Marius Gârdea, prezintă atât beneficiile macroeconomice pentru țară, cât și oportunitățile concrete pentru sectorul aeroportuar.

În primul rând, prin eliminarea formalităților birocratice la frontieră, experiența pasagerilor se va simplifica, iar timpii de procesare vor scădea. Aeroporturile își vor putea eficientiza activitatea și cheltuielile, spune el.

”Din perspectiva mea, intrarea în spațiul Schengen este pentru România extrem de necesară și benefică din perspectivă macroeconomică, la modul general, lucru de care va beneficia în mod direct și sectorul de transport aerian, în particular.

Din perspectiva aeroporturilor, cred că intrarea în Schengen va genera creșterea traficului pe aeroporturile din țară pe ambele componente ale transportului aerian, atât cea de pasageri, cât și cea de marfă.

Pentru traficul de pasageri, prin eliminarea controlului de frontieră și controlului vamal, vorbim de o reducere a proceselor pe care azi trebuie să le parcurgă pasagerii care pleacă sau sosesc de pe un aeroport din spațiul Schengen. În cazul acestor pasageri, care de altfel reprezintă cel puțin trei sferturi din traficul aerian de pasageri din țara noastră, experiența tranzitării aeroporturilor se va îmbunătății prin scăderea timpilor alocați pentru efectuarea formalităților necesare, respectiv check-in, control acces și control de securitate, având astfel un timp suplimentar pentru petrecerea timpului într-un mod ceva mai plăcut, adică pentru shopping sau servit o cafea ori, de ce nu, pentru a urmării activitățile care se desfășoară pe platforma aeroportului.

Totuși, în opinia mea, volumul de trafic de pasageri nu va avea un salt semnificativ imediat după intrarea în Schengen, cu siguranță nu unul comparabil cu cel pe care transportul aerian de pasageri l-a avut după 2002, când au fost eliminate vizele pentru cetățenii români în relația cu UE sau după 2007 când România a aderat la Uniunea Europeană. Efectul intrării în Schengen asupra traficului de pasageri se va resimți puternic doar după ridicarea controalelor la frontiera terestră, moment în care România va avea, tot în opinia mea, șansa de a genera o creștere economică extrem de consistentă, cu efect direct asupra PIB-ului și, implicit, asupra veniturilor populației care astfel va avea resursele financiare necesare utilizării transportului aerian într-o măsură mult mai mare decât la acest moment”, explică Marius Gârdea.

Oportunitatea cargo

În ceea ce privește sectorul cargo, există prin intrarea în Schengen posibilitatea ca operatorii să își modifice rutele și să aterizeze mai des pe aeroporturile din România. Aeroportul Internațional Sibiu este pregătit să își adapteze operațiunile la noile condiții ce vor rezulta din aderarea la Schengen, fiind luat acest scenariu în calcul chiar de la proiectarea extinderii sale, explică directorul Aeroportului Sibiu.

”Efectele intrării României în spațiul Schengen cu frontiera terestră va fi un game-changer. Spun asta pentru că, așa cum se cunoaște, transportul mărfurilor pe calea aerului implică, pe lângă transportul efectiv cu avionul și componenta de transport rutier de la punctul de origine al mărfurilor, la aeroportul de unde decolează aeronava și ulterior de la aeroportul unde aceasta aterizează la punctul de destinație al mărfii. Ținând cont că operatorii de cargo aerian funcționează după principii de eficiență economică, corelat cu faptul că pe distanțele pe care marfa este transportată la sol costurile sunt semnificativ mai mici, decât cele parcurse la bordul avionului, precum și cu faptul că România este situată în extremitatea estică a UE, șansa ca, odată cu ridicarea controalelor la frontiera terestră, operatorii de cargo să își modifice modul în care marfa a cărei origine este continentul asiatic să decidă să aterizeze pe aeroporturile din România crește exponențial.

E evident că aeroporturile care deja au facilități cargo și care se află și azi pe fluxurile de transport marfă au un avantaj competitiv, dar nu exclud ca și celelalte aeroporturi, printre care și aeroportul Sibiu, să fie beneficiari ai acestei schimbări de strategie.

Concluzionând aș spune că intrarea României în Schengen este exact de ceea ce are nevoie această țară, și implicit noi cei care suntem implicați în transportul aerian. Orice pas în această direcție este unul bine venit, atât timp cât acesta ne aduce mai aproape de acest deziderat. Din perspectiva Aeroportului Internațional Sibiu vă pot spune că noi de la momentul demarării proiectului de extindere și modernizare al terminalului de pasageri am luat în calcul această posibilitate, astfel încât să ne putem adapta operațiunile în termenul cel mai scurt și cu costuri minime”, mai spune Marius Gârdea.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Emil

Acum 4 luni

Terestru nu vom adera curand daca Romania accepta sa devina inchisoare UE pentru migrantii ilegali, triati si relocati de Germania, Austria, Franta, etc.
Raspunde

AndreiM

Acum 4 luni

Ce bataie de joc! Inca o tradare a Romaniei de catre partidul unic PSDPNL. Unde sunt hastagistii care erau impotriva PSDului si impotriva comunismului? Sunt tot aici, scriu articole propagandistice de promovare a masurilor dezastruoase ale clicii comuniste pesedisto-peneliste. Ipocrizia asta fara margini a trotinetistilor...

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus