Sâmbătă,
13.04.2024
Cer Senin
Acum
18°C

Observații privind planul urbanistic zonal pentru noul cartier de case din Gușterița

Observații privind planul urbanistic zonal pentru noul cartier de case din Gușterița

Ca urmare a punerii în consultare publică a planului urbanistic zonal (PUZ) pentru un teren de pe strada Gorunului, din Gușterița, Jens Kielhorn, un locuitor al cartierului, ne-a transmis observațiile sale pe acest subiect.

Acesta este un proiect de construcție de tip „Ansamblu Rezidențial” destinat pentru 145 de locuitori, care nu se încadrează în structura tradițională și protejată a satului Gușterița (Hammersdorf), un sat sas-transilvănean cu o istorie seculară.

Această structură, încă bine conservată și în str. Gorunului, presupune amplasarea unei case de locuit în fața sau de-a lungul laturii stradale a proprietății, cu o curte interioară care să cuprindă un hambar și o grădină de legume în spatele acestora. Această structură poate fi observată și în Gușterița. Proiectul rezidențial prezent, care prevede amplasarea unor case unifamiliale aglomerate pe terenuri agricole existente, contravine în totalitate acestei structuri tradiționale și distruge aspectul general al satului.

În plus, acest plan de urbanism duce la o nouă impermeabilizare a terenurilor anterior folosite pentru agricultură, în ciuda stagnării sau chiar scăderii numărului de locuitori din Sibiu începând cu anul 1990. Având în vedere previzibilul declin semnificativ al industriei auto de componente, de care Sibiul este puternic dependentă, în următorii zece ani, este de așteptat să se producă o nouă scădere. Prioritatea ar trebui să fie reutilizarea terenurilor abandonate în interiorul orașului în locul noii impermeabilizări a terenurilor neconstruite. În cel mai bun caz, o dezvoltare moderată de-a lungul str. Gorun ar fi acceptabilă, dar în niciun caz o așezare cu mai multe străzi de acces, așa cum este propus aici. UE a publicat o broșură pe această temă, care afirmă, printre altele:

„În centrele urbane există o cerere mare pentru locuințe noi, străzi și alte infrastructuri, cum ar fi birouri, centre comerciale sau industriale. Construirea pe terenuri neutilizate este în multe cazuri cea mai ușoară și mai ieftină opțiune, deoarece există puține restricții legate de folosința anterioară, de poluare sau de structurile existente de deasupra și sub pământ. Aceasta permite un design optim. Această ocupare a terenurilor are însă efecte negative semnificative, cum ar fi impermeabilizarea solului, care afectează în special protecția climatică prin reducerea infiltrării apei în sol și creșterea potențialului de stres termic. Gestionarea utilizării terenurilor poate fi realizată în cadrul planificării spațiale și politicii: de exemplu, prin reabilitarea terenurilor industriale abandonate în locul construirii de noi locuințe pe terenuri neutilizate. Aceasta poate avea efecte pozitive, deoarece terenurile abandonate (social, ecologic și economic) sunt regenerate, în timp ce zonele verzi nu sunt afectate." (din: broșura „Implementarea obiectivelor globale de dezvoltare durabilă pentru utilizarea terenurilor și a solurilor în Europa”)

Un alt punct problematic al proiectului de urbanism este faptul că în unele locuri construcția se apropie foarte mult de pârâul „Nependoala”. Având în vedere presiunea puternică de urbanizare în această zonă și presupunând că aceasta va crește și mai mult după realizarea parcului de distracții „Gușterland”, este necesar să se asigure încă de acum existența unui coridor verde al râului de aproximativ 200 de metri, după exemplul pozitiv al Parcului Sub Arini, care să nu fie sub nicio formă construit. Este absolut necesar să se asigure o astfel de protecție înainte de construirea în zona. Odată ce a fost construit, nu se va mai putea amenaja o zonă verde acolo timp de multe generații. Cel mai bun exemplu negativ este pârâul Trinkbach care trece prin cartierul Lazaret, la care construcția s-a apropiat foarte mult și care a fost chiar acoperit în anumite locuri cu plăci de beton. Ce valoare ecologică și recreativă mai are un astfel de curs de apă? Lipsa de zone verzi se simte acum în întregul cartier Lazaret, unde este prea târziu pentru a face ceva. O astfel de greșeală nu ar trebui repetată în cazul pârâului „Nependoala”.

Planșa preluată din documentația de urbanism supusă consultării publice

O altă problemă este înclinarea accentuată a zonei de construcție, despre care nu se menționează deloc în memoriu explicativ. Acest lucru ridică îndoieli cu privire la faptul că proiectantul nu a analizat îndeaproape condițiile de teren și a proiectat doar de la birou. De exemplu, propune conectarea parcului de locuințe la canalizarea de pe Str. Gorun, deși acest lucru nu este posibil fără o stație de pompare costisitoare, din cauza diferenței de nivel. Înclinarea pronunțată către pârâul necesită, de asemenea, lucrări mari de terasare și construcția de lucrări de sprijin, care vor avea un impact semnificativ asupra naturii, în special asupra apelor subterane. Străzile de acces proiectate sunt înguste și vor deveni derapaje iarna, pe care în special vehiculele de gunoi, salvare și pompieri ar putea rămâne blocate.

Cerința că parcarea nu este permisă pe noile străzi publice de acces este nerealistă. Blocarea acestor străzi de acces prin mașinile parcate, în special pentru vehiculele de salvare menționate mai sus, este inevitabilă. Două locuri de parcare pe fiecare proprietate nu sunt suficiente, în condițiile în care multe familii au deja 3-4 mașini.

Propunerea de a lărgi str. Gorun de la 6 metri în prezent la 18 metri în viitor reprezintă o intervenție semnificativă în structura rurală existentă. Această lărgire este, în plus, complet inutilă, deoarece în continuare, în direcția centrului, strada, datorită construcțiilor deja existente, va fi inevitabil restrânsă.

Memoriu explicativ nu abordează în niciun fel problemele de trafic cu care se vor confrunta strada pana acum liniștită Gorun și locuitorii săi prin sosirea a 150 de noi locuitori cu aproximativ 100 de vehicule. Conexiunea la transportul public nu este disponibilă în prezent și nici nu este realizabilă cu autobuzele obișnuite pe Str. Gorun, care este îngustă (stația de autobuz cea mai apropiată este jos, lângă cetatea Bisericii, la o distanță de 600-800 de metri). Mersul cu bicicleta nu este o opțiune din cauza pantei abrupte a străzii. Deci, aproape toți noii locuitori vor folosi propriile mașini, de cel puțin 4-6 ori pe zi, dacă au copii pe care trebuie să îi ducă la școală și la activități recreative.

Având în vedere argumentele de mai sus, acest planul urbanistic zonal trebuie respins. Se recomandă urgent administrației orașului să asigure, în cadrul noului Plan Urbanistic General care este în prezent în consultare publică, protejarea legala din punct de vedere urbanistic a coridorului verde „Nependoal”.

Jens Kielhorn,

str. Mr. Octavian Niță, Gusterita

Citește și Efectul Gușterland: Un nou cartier de case ar putea lua naștere în Gușterița

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

1 comentarii

Claudiu

Acum 4 săptămâni

Presupun că nu se va obosi nimeni măcar să încerce a desluși dacă omul are un punct de vedere real sau nu. Mai ales pe partea cu cei care "proiectează" din birouri bazandu-se doar pe Google Maps sau cadastru de cine știe când Păcat...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus