În 11 unități de învățământ din județul Sibiu elevii care au suținut examenul de Evaluare Națională nu au reușit să obțină o medie egală sau mai mare de 5. Aceste școli sunt, în mare parte structuri sau școli speciale, iar directorii spun că majoritatea copiilor provin din medii defavorizate sau familii fără interes pentru școală sau educație. Cu toate acestea atât elevii cât și profesorii lor depun eforturi să nu abandoneze școala și muncesc pentru a evolua, chiar dacă evoluția lor nu se vede în note mari la evaluare.
Una dintre școlile aflate într-o astfel de situație este Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 2 Sibiu. Elevii care învață la această școală sunt în majoritate cu deficiențe de auz, dar și cu cerințe educaționale speciale. Prof. Nicoleta Nan, directorul școlii explică faptul pe pe durata celor patru ani de gimnaziu acești copii studiază după o programă adaptată, dar, cu toate acestea, subiectele de la examenul de Evaluare Națională sunt aceleași cu ale colegilor din școlile de masă.
„În cadrul examenului li se oferă două ore în plus față de ceilalți copii. Egalizare de șanse se numește, dar ei nu au nevoie de cele două ore. Ei au nevoie de subiecte adapatate. La clasele noastre nu doar că lucrăm pe o programă adaptată, dar, se lucrează și diferențiat în funcție de situația și problemele fiecărui copil. Cei care s-au prezentat anul acesta la Evaluare Națională sunt toți copii cu deficiențe de auz. Vocabularul lor este unul redus. Le este foarte greu să rezolve cerințele acestui examen”, spune directoarea.
Chiar dacă la evaluare au note mici parcursul educațional al acestor copii nu se oprește aici.
Cei care au dat evaluarea vor urma cursurile Liceului pentru deficienți de auz de la Cluj, iar cei care nu s-au prezentat la evaluare se înscriu la clasele speciale de la Liceul Tehnologic de Industrie Alimentara „Terezianum”, la profesională sau merg la Dumbrăveni.
Directoarea școlii spune că și-ar dori mult ca factorii decizionali din educație să înțeleagă, cu adevărat, situația acestor copii și să facă diferența dintre egalizare de șanse, echitate și integrare.
„Copiii aceștia au nevoie de echitate. Dacă învață patru ani după o programă adaptată, atunci și subiectele examenului trebuie să fie adaptate”, încheie directoarea CSEI nr. 2.
Multe dintre școli sunt structuri
Școala gimnazială nr 11 din Sibiu este, de fapt, structură a Școlii gimnaziale „Ioan Slavici”. Anca Rusu, directorul unității de învățământ spune că elevii din Gușterița provin din medii sociale defavorizate, din familii unde interesul pentru educație este scăzut, dar cu toate acestea copiii de aici muncesc și încearcă să se integreze și progresul lor se vede.
„Față de anul trecut când niciun elev nu s-a prezentat, anul acesta patru copii din cei 13 care au terminat clasa a VIII-a la această structură au mers să dea evaluarea națională. Chiar dacă nu au obținut note peste 5, toți acești copii au muncit, iar faptul că s-au prezentat, arată o creștere a interesului pentru educație. Unul dintre ei a depus și contestație pentru că este foarte aproape de 5”, spune directoarea.
Școala Ioan Slavici are rezultate foarte bune la evaluare, iar profesorii care predau aici, predau și copiilor din structură, deci nu poate fi vorba despre lipsă de profesionalism, potrivit directoarei.
De asemenea, Anca Rusu spune că întreg gimnaziul face parte din Planul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS) și asta asta se vedere prin interesul mai mare al copiilor din familii defavorizate de a rămâne și de a-și termina școala.
De aceea, directoarea spune că acești copii se vor îndrepta spre o școală profesională și vor reuși.
„I-am văzut muncind și i-am văzut progresând chiar dacă în familiile lor nu există interes pentru școală”, mai spune Anca Rus.
Școala Gimnazială din Mihăileni se află și ea pe lista celor care au elevi cu note sub 5. 11 elevi au terminat la această școală clasa a VIII-a și opt au susținut Evaluarea Națională.
„Sunt copii de la sat, timizi, care provin din familii greu încercate, iar examenul acesta i-a intimidat”, spune Cristina Costea, directorul școlii.
Nu este în fiecare an așa, mai spune cadrul didactic, depinde și de generație. Copiii au fost supărați și ei de rezultate, dar cred că-și vor găsi drumul în viață. Mulți vor merge către școlile profesionale sau învățământul dual. Unii în Copșa, alții chiar în Sibiu.
Pe listă apare și Școala gimnazială Nr.5 din Mediaș. Aici este aceeași situație ca și la Școala „Ioan Slavici” din Sibiu, adică Școala 5 este structură a Școlii Gimnaziale nr. 7 din Mediaș, acolo unde este director Gheorghe Popovici.
„Sunt copii care provin din medii defavorizate, cu grave probleme de comportament, din zone mărginașe ale orașului. Zece au început clasa a VIII-a, dar au rămas cinci din care trei s-au prezentat la evaluare. Este o structură a școlii noastre care anul viitor va dispărea pentru că nu mai sunt elevi. Nu cred că vă puteți imagina ce muncă este depusă cu acești copii ca să poată pleca din școală cu ceva. Și să ridici un copil de la nota unu la patru, tot performanță se cheamă, să știți. Școala noastră, în general, are rezultate foarte bune. Două dintre cele mai mari note din Mediaș sunt ale elevilor de la școală noastră, dar nu ne putem dezice nici de cei de la structură. Sunt tot copiii noștri care au muncit și ei, chiar dacă nu pare”, spune directorul.
Cei trei copii de la această școală care au dat examenul, își doresc să ajungă la un liceu, iar cei doi care nu s-au prezentat vor merge la profesională.
Potrivit ISJ Sibiu, unitățile de învățământ din județ unde niciun elev nu a obținut media mai mare sau egală cu 5 (cinci) sunt: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 2 Sibiu, Școala Gimnazială Cârța, Școala Gimnazială Dobârca, Școala Gimnazială Hoghilag, Școala Gimnazială Merghindeal, Școala Gimnazială Mihăileni, Școala Gimnazială Nou, Școala Gimnazială Nr. 11 Sibiu, Școala Gimnazială Nr. 5 Mediaș, Școala Gimnazială Prislop și Școala Gimnazială Waldorf „Hans Spalinger” Roșia.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 49846
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Calu
Acum 5 ore
Un român
Acum 5 ore
Mariposa extensii de gene
Acum 5 ore
Emil
Acum 6 ore
Cititescu