La ultima ședință a Senatului ULBS au fost aprobate mai multe regulamente noi, înlocuindu-le pe cele aflate în vigoare. Unul dintre acestea se referă la organizarea și desfășurarea examenelor de absolvire, de licență/diplomă, de selecție și de disertație, din care extragem pricnipalele prevederi cu privire la structura și organizarea acestora.
Conform documentului, examenul de finalizare a studiilor este organizat conform structurii anului universitar, iar datele exacte de desfășurare sunt stabilite de decan, avizate de Consiliul Facultății și aprobate de Senatul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS). Există două sesiuni principale de examen: una în februarie/martie și una în iulie/septembrie, iar criteriile de evaluare sunt aceleași în ambele sesiuni.
Spre deosebire de regulamentul abrogat, adoptat în iunie 2021, de acum conducerea fiecărei facultăți va avea o serie de obligații, stabilite mai clar, care să asigure buna desfășurare a examenului de finalizare, inclusiv informarea studenților cu privire la:
organizarea examenului și regulamentele aplicabile, afișate pe site-ul și avizierul facultății;
tematica și bibliografia pentru examen;
condițiile de înscriere și desfășurarea probelor.
De asemenea, conducerea facultăților trebuie să organizeze sesiuni comune pentru proprii studenți și cei care provin de la alte universități, să supravegheze desfășurarea examenelor și să ia măsuri corective în caz de nerespectare a normelor. Informarea cu privire la tematică și condițiile de înscriere trebuie realizată cu minim 6 luni înainte de prima zi a sesiunii. Până acum, regulamentul menționa vag faptul că „fiecare facultate va informa candidații (...)” despre aceste lucruri.
Desfășurarea examenelor
Examenul propriu-zis se desfășoară în prezența comisiei, în același loc și la aceeași oră pentru toți candidații. Proba scrisă nu poate depăși durata de 3 ore, iar susținerea lucrării de licență/disertație este publică, asigurând transparența procesului. Programarea probelor este anunțată cu 24 de ore înainte, prevede noul regulment.
În ceea ce privește subiectele pentru examen, proba de evaluare a cunoștințelor fundamentale și de specialitate (proba 1) trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
- Evaluarea capacității absolventului de a integra cunoștințele acumulate și de a le adapta la domeniul de studiu.
- Subiectele trebuie să fie în conformitate cu tematica și bibliografia publicate, iar acestea trebuie să fie afișate cu cel puțin 5 luni înainte de examen.
- Subiectele trebuie să acopere echilibrat materia și să fie rezolvabile în timpul alocat.
- Subiectele și baremele de corectare sunt elaborate de comisia de examen, care creează cel puțin trei variante de subiecte, din care una este extrasă prin tragere la sorți chiar înaintea probei. Probele sunt corectate de minimum două cadre didactice, iar media obținută la proba scrisă este calculată aritmetic, fără rotunjire, și trebuie să fie cel puțin 5 pentru promovare.
În cazul în care există diferențe mai mari de două puncte între notele acordate de evaluatori, președintele comisiei dispune reevaluarea lucrării de către un alt membru al comisiei, iar nota acordată în urma reevaluării devine finală.
Candidatul este supravegheat pe durata probei de cadre didactice desemnate de decan, în funcție de numărul de participanți și capacitatea sălii.
Candidatul care este prins comițând fraudă sau tentativă de fraudă în timpul examenului (scris, oral sau practic) va fi eliminat din examen, fără restituirea taxei de participare.
Regulamentul clarifică și modul de organizare și desfășurare a probelor pentru susținerea lucrării de licență sau disertație, subliniind importanța colaborării cu coordonatorii științifici și a respectării cerințelor academice.
Astfel, articolul 12 descrie prezentarea și susținerea lucrării de licență/disertație, care are ca scop evaluarea capacității absolvenților de a realiza studii de caz, cercetări de teren sau soluționarea unor probleme specifice domeniului de pregătire. Lucrarea poate avea coordonatori științifici, aceștia fiind cadre didactice titulare sau cercetători cu titlul de doctor.
„ULBS încurajează implicarea coordonatorilor de la universități partenere din Uniunea Europeană”, este o prevedere rămasă în vigoare.
De asemenea, studenții trebuie să își aleagă tema și coordonatorul până la finalul primului semestru al ultimului an de studii. Până acum, candidaților li se recomanda să-și aleagă coordonatorul pentru lucrările de licență/disertație „cu cel puțin 1 an înainte de înscrierea la examenul de finalizare a studiilor”.
Cerințele formale și de conținut pentru realizarea lucrării sunt prezentate studenților cu cel puțin 6 luni înainte de înscrierea la prima sesiune de examene și trebuie să fie disponibile pe site-ul facultății. Iar coordonatorii au obligația de a colabora cu studenții pe tot parcursul elaborării lucrării, fiecare coordonator întocmind un referat de apreciere pentru lucrarea coordonată. Lucrările trebuie să fie redactate în limba în care s-a desfășurat programul de studiu sau într-o limbă de circulație internațională, cum ar fi engleza, franceza sau germana.
Susținerea lucrării
Articolul care descrie modul de susținere a lucrării specifică faptul că aceasta are loc într-o ședință publică, în prezența președintelui comisiei, a secretarului comisiei și a cel puțin unui membru al comisiei. Îndrumătorul științific poate fi prezent la susținerea lucrării, dar nu este obligatoriu să fie membru al comisiei.
Nota acordată lucrării este bazată pe conținutul ideatic, modul de prezentare și referatul coordonatorului. Nota finală se calculează ca medie aritmetică simplă a notelor acordate de membrii comisiei prezenți la susținere. Deliberările comisiei nu sunt publice, iar procesul-verbal al examenului este semnat de toți membrii comisiei.
Organizarea examenului pentru absolvenții din cadrul altor universități
Noua redacție a regulamentului privind desfășurarea examenelor la ULBS are inclus și un capitol care se referă la absolvenții din alte universități.
Absolvenții altor universități se pot înscrie la examenul de finalizare a studiilor la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), cu respectarea procedurilor și metodologiilor proprii ULBS. Acești absolvenți trebuie să se încadreze într-una din următoarele situații:
- Fie sunt absolvenți ai universităților partenere din consorțiile din care face parte ULBS.
- Fie provin din universități cu care ULBS a încheiat acorduri scrise, de exemplu, de la programe autorizate provizoriu, lichidate sau intrate în lichidare.
Aceștia pot susține examenul de finalizare la ULBS, dacă specializarea lor este acreditată în cadrul universității. Pentru aceasta, este necesară aprobarea senatelor ambelor instituții și avizul consiliilor de administrație.
Absolvenții de masterat din universități acreditate pot susține disertația la ULBS, dacă programul de studii de master are aceeași denumire și domeniu de studiu, tot cu aprobarea senatelor și avizul consiliilor de administrație.
Înscrierea acestor absolvenți este realizată de universitatea de proveniență, pe baza unui protocol interinstituțional și în conformitate cu legislația în vigoare, speciică. noul regulament.
„Examenul de finalizare a studiilor se organizează și se desfășoară în aceleași condiții pentru toți absolvenții, indiferent de forma de învățământ parcursă sau de instituția de învățământ superior absolvită”, scrie în regulament.
Legat de costuri, cheltuielile legate de organizarea examenelor pentru absolvenții altor universități sunt stabilite printr-un protocol cadru de colaborare, aprobat de senatele celor două instituții și avizat de consiliile de administrație. Facultățile ULBS informează în scris instituțiile de proveniență despre rezultatele obținute de candidați la examenul de absolvire, licență sau disertație.
Noul Regulament privind organizarea și desfășurarea examenelor de absolvire, de licență/diplomă, de selecție și de disertație poate fi consultat aici.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: regulament examene ulbs
Vizualizari: 5775
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Periscop
Acum 2 ore
Excelent +1
Acum 2 ore
Bastiu
Acum 2 ore
Aci Duțu
Acum 3 ore
Emil