Duminică,
12.10.2025
Innorat
Acum
14°C

Peste 200 de milioane de lei pentru modernizarea liniei ferate Sibiu - Vințu de Jos. CFR lansează o licitație cu „clauză suspensivă”: echipamentele sunt din 1970

Peste 200 de milioane de lei pentru modernizarea liniei ferate Sibiu - Vințu de Jos. CFR lansează o licitație cu „clauză suspensivă”: echipamentele sunt din 1970

Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA a anunțat lansarea unei licitații pentru proiectarea și execuția lucrărilor de semnalizare feroviară, parte din proiectul „Centralizări electronice și electro-dinamice” – Lot 3, gestionat de Sucursala Regională CF Brașov. Valoarea totală estimată a proiectului se situează între 300 și 361 milioane de lei, fără TVA, iar acesta este împărțit în două subloturi de investiții majore. Peste 200 de milione de lei sunt estimați pentru linia Sibiu - Vințu de Jos, care are echipamente vechi, din 1970.

Primul sublot se referă la lucrări pe tronsonul Târgu Mureș Nord – Războieni, cu o valoare estimată între 151,8 și 183 milioane de lei. Al doilea sublot vizează linia CF 210 Sibiu – Vințu de Jos, cu o valoare estimată între 148 și 178 milioane de lei fără TVA, respectiv între 176 și 212 milioane de lei cu TVA.

Sectorul Sibiu – Vințu de Jos este o linie feroviară secundară, simplă și neelectrificată, ce traversează județele Sibiu și Alba, parcurgând localitățile Sibiu, Cristian, Orlat, Săliște, Miercurea Sibiului, Șpring, Câlnic, municipiul Sebeș, Vințu de Jos. În total, această zonă va beneficia de lucrări de modernizare pe o distanță de 74 km.

Printre beneficiile proiectului se numără creșterea eficienței economice, reducerea poluării și a congestionării rutiere, precum și îmbunătățirea siguranței rutiere și feroviare. De asemenea, lucrările vor contribui la reducerea uzurii infrastructurii și a riscului de accidente, precum și la menținerea accesibilității regionale printr-o capacitate sporită de transport.

Potrivit caietului de sarcini, lucrările includ instalarea sistemelor moderne de comandă și control al circulației feroviare, denumite sisteme de centralizare electronică de linie (CEL). Aceste sisteme vor asigura o siguranță maximă în dirijarea traficului feroviar.

„Sistemele instalate pe secțiile respective vor fi coordonate și operate dintr-un singur punct de comandă numit Post Central. La fiecare trecere la nivel cu calea ferată, prevăzută cu supraveghere video, vor fi instalate sisteme cu LED-uri pentru iluminarea pasajului pe timpul nopții”, se precizează în documentația tehnică.

Pentru linia Sibiu – Vințu de Jos, toate activitățile de comandă a traficului vor fi gestionate dintr-un post central amplasat la Săliște. De aici vor fi dirijate toate stațiile din secție, inclusiv Turnișor, Orlat, Săliște și Sebeș Alba.

În documentație este descrisă și situația actuală. În lipsa modernizării acestor sisteme de semnalizare, CFR se vede nevoită să opereze cu echipamente vechi, depășite moral și tehnologic, care sunt dificil de întreținut și predispun la defecte. Această situație sporește riscul apariției unor incidente potențial periculoase, aspect care subliniază necesitatea urgentă a modernizărilor. Se menționează că instalațiile de semnalizare și centralizare sunt în prezent cele construite în anii 1970.

În plus, CFR se confruntă cu un deficit acut de personal calificat în sectorul de management al traficului, iar centralizarea și automatizarea sistemelor de semnalizare ar contribui semnificativ la rezolvarea acestei probleme. Totodată, aceste măsuri vor îmbunătăți siguranța circulației și vor permite creșterea vitezei trenurilor pe secțiile modernizate.

Parte din Strategia națională

Această investiție face parte din Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025, aprobată de Guvern în anul 2020. Planul prevede realizarea unui Centru Național de Management al Traficului, responsabil de coordonarea și monitorizarea circulației trenurilor pe magistralele modernizate.

Linia feroviară Sibiu – Vințu de Jos are o lungime totală de 82,9 km, cu două stații principale, la Orlat și Sebeș Alba, și include cinci halte de mișcare și nouă puncte de oprire. CFR administrează o rețea feroviară extinsă de aproximativ 20.000 km, a șaptea ca mărime din Europa, și operează în peste 900 de stații CF și triaje.

Clauza suspensivă

Totul sună bine pentru infrastructura feroviară românească până la un punct. Acela în care Compania Națională CFR recunoaște că nu are banii necesari pentru investiția anunțată. Astfel că licitația a fost lansată cu „clauza suspensivă”, clauză tot mai populară în cazul licitațiilor mari. Adică: „Încheierea contractului de achizitie sectorială este condiționată de obținerea/aprobarea finanțării lucrărilor din fonduri de la bugetul de stat și/sau fonduri europene nerambursabile, semnarea contractului fiind posibilă doar în situația în care se respectă dispozițiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidența legislației privind finanțele publice”.

Licitația este programată pentru data de 26 noiembrie.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

7 comentarii

Navetistul

Acum 11 luni

Da?! Ce interesant! Dar calea ferată Sibiu-Loamnes când se redă circulației???
Raspunde

Newman

Acum 11 luni

Am tresarit cand am aflat de aceasta modernizare.Credeam ca vor sa faca electrificarea liniei!
Raspunde

Valentin

Acum 11 luni

Dacă tot va fi linia secundară modernizată și pt. a crește viteza de deplasare al trenurilor, de ce nu se trece și la electrificate liniei cu rețea catenară de contact sub tensiunea standard de 25KV/50Hz cu rețeaua interconectată peste orașul Sibiu și până la Brașov cum este în proiect de peste 3 decenii? Eu m-am născut în acest oraș și până să ajung prin anul 1993 am luat decizia să mă mut din oraș, deoarece Sibiul este un oraș strategic, important și istoric este mare păcat să nu aibă linie electrificată, iar pe mine acest fapt m-a afectat foarte mult din cauza că dacă erai nevoit să faci naveta pe distanțe mari în orașe cu linie electrificată era dat aia mai mare ca ocaua fiind necesar mereu schimbul de locomotive de la diesel la cele electrice ce prelungește timpul de așteptare considerabil plus întârzieri pe traseu semnificative ceea ce pt. pasageri este foarte stresant și obositor totodată.
Raspunde

Muschetarul roman

Acum 11 luni

@Valentin. Între Copsa si Blaj linia e electrificata de multi ani. La Sibiu și limitrofe nu se vrea. Motivul? Las pe altii sa decidă.
Raspunde

Emil

Acum 11 luni

Licitatii, beneficii, modernizari, eficiente economice si multa propaganda precum la spitalul regional.
Raspunde

Friki Riki

Acum 11 luni

Chiar, oare spitalul ala se mai face? Ca parca nu s-a mai auzit nimic de el. Banii i-au pierdut pana la urma? Parca si terenul...
Raspunde

Mamutul

Acum 11 luni

Și mamutul de stat CFR nu-i in stare de un amarat de pod pe Sb - Copșa Mică!! Hai mars, nu avem nevoie de stat când avem privatul care mișcă bine!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus