Organizarea șantierului, protecția împotriva căderilor de pietre sau măsurile luate pentru a preveni alunecări de teren sunt printre subiectele menționate de sibienii care au participat la dezbaterea publică cu privire la intenția societății comerciale Cariera Meghiș SRL de a demara lucrările pentru construcția unei noi cariere de exploatare a rocilor metamorfice (gnaise) în extravilanul comunei Boița. O sinteză a întrebărilor și răspunsurilor primite din partea beneficiarului a fost publicată de Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Sibiu.
Proiectul va acoperi o suprafață de 21.864 metri pătrați (aproximativ 2,18 hectare); locația se află într-o zonă neconstruită din județul Sibiu, dar în perimetrul unei arii speciale de conservare.
Organizarea șantierului și gestionarea traficului
Unul dintre participanții la dezbateri a ridicat mai multe întrebări cu privire la organizarea șantierului, depozitarea solului vegetal și impactul asupra traficului din zona carierei. În răspunsul său, echipa societății a explicat că organizarea șantierului va fi realizată pe versantul drept al văii Meghișului, pe un teren închiriat de la MASTER CONSTRUCT SRL. Suprafața de șantier va include două containere pentru birou și magazie, amplasate pe o platformă pietruită. În ceea ce privește depozitarea solului vegetal, acesta va fi mutat într-o haldă temporară pe o suprafață de 1.000 mp, suficientă pentru a găzdui întreaga cantitate de sol estimată la 3.700 mc. În memoriul de prezentare se menționa că „solul vegetal va fi depus ȋntr-o haldǎ temporarǎ exterioarǎ amplasatǎ ȋn imediata apropiere a carierei, ȋn partea vestică la cota minima de +393m”. Traficul local va fi afectat temporar doar în primele două zile de implementare, când se va realiza racordul la prima treaptă a carierei, se arată în sinteza răspunsurilor. Cu toate acestea, societatea a subliniat că timpul de staționare al vehiculelor în timpul încărcării materialului va fi redus și nu va genera perturbări semnificative pentru locuitorii din zonă.
Impactul asupra proprietarilor de terenuri și măsuri de protecție
Într-o altă intervenție, au fost solicitate informații clare privind calea de acces și impactul asupra proprietarilor de terenuri. Reprezentanții viitoarei cariere au explicat că accesul în perimetrul carierei va fi realizat printr-un drum comunal, public, iar volumul de rocă derocată necesară pentru lucrările inițiale va fi evacuat în doar două zile, minimizând astfel perturbările asupra traficului și terenurilor din zonă.
Protecția împotriva căderilor de pietre și zgomot
Un alt participant și-a exprimat îngrijorarea cu privire la pericolul căderii de pietre pe drumurile de acces, ca urmare a „împușcăturilor și a exploatării propriu zise”. În răspunsul oferit, reprezentanții beneficiarului au specificat că platforma carierei va avea o lățime de 11 metri, suficientă pentru a opri pietrele derocate. În cazul în care pietrele ajung totuși pe drum, acestea vor fi îndepărtate rapid cu un încărcător frontal.
În ceea ce privește zgomotul produs de lucrări - o altă întrebare transmisă în cadrul dezbaterilor -, aceștia au dat asigurări că utilajele folosite vor respecta normele europene privind emisiile de poluanți, iar funcționarea în gol a acestora va fi minimizată pentru a reduce impactul acustic asupra locuitorilor.
Măsuri împotriva alunecărilor de teren, prafului și poluării
Una dintre cele mai mari preocupări exprimate a fost legată de alunecările de teren și poluarea aerului. În sinteza răspunsurilor, publicată pe site-ul APM Sibiu, echipa beneficiarului a subliniat că versantul pe care se va desfășura exploatarea este format din roci dure, compacte, iar riscul de alunecări de teren este minim. „Partea superioară a acestora este formată dintr-un strat de gnaise alterate coezive cu grosime redusă în care fenomenul de alunecare poate fi local și de anvergură redusă”, precizează aceasta.
Printre măsurile de reducere a poluării sunt menționate utilizarea utilajelor și mijloacelor de transport conform standardelor Euro 5 și Euro 6, care vor reduce atât emisiile, cât și zgomotul. Societatea s-a angajat să întocmească și un Plan de prevenire și combatere a poluării accidentale. „Titularul proiectului va întocmi Planul de prevenire și combatere a poluărilor accidentale. În caz de poluare accidentală se vor lua măsuri corespunzătoare care să conducă la: prevenirea extinderii poluării; limitarea răspândirii; colectarea și neutralizarea poluanților; restabilirea situației normale. Se va asigura minimizarea înălțimii de cădere a materialului mineral manipulat”, mai scrie în sinteza răspunsurilor.
Conform raportului de mediu, cariera va fi situată pe versantul sudic al dealului Bălătruc, la nord de localitatea Lotrioara și la sud de Boița, la o distanță de aproximativ 3,8 km de aceasta din urmă. Accesul la locație se va face din drumul național DN 7 (E 68) Sibiu – Râmnicu Vâlcea, urmat de un drum de exploatare pietruit de aproximativ 0,5 km.
Construcția carierei este motivată de necesitatea exploatării resurselor de gnaise, un tip de rocă metamorfică folosită pe scară largă în diverse industrii, inclusiv construcții și infrastructură. Suprafața destinată proiectului este în prezent fâneață, iar schimbarea destinației acestui teren va contribui la dezvoltarea economică a regiunii, oferind locuri de muncă și stimulând activitățile economice conexe, scrie în raport.
„Dezvoltarea proiectului propus în perimetrul Bălătruc se justifică atât prin premiza geologică foarte atractivă cât și prin oferta redusă de produse de carieră din roci dure în judetul Sibiu. În contextul celor de mai sus, obiectivul principal al investiției, din cadrul perimetrului analizat, este extracția și valorificarea rocilor metamorfice (gnaise), pentru diferitele activități de construcții civile și industriale aflate în execuția beneficiarilor din zona judetului Sibiu și nu numai.
Potențialul rezervei geologice, existența forței de muncă calificate și necalificate, conduc la concluzia că societatea, prin activitatea economică și produsele ce vor fi obținute din procesul tehnologic de exploatare a rocilor de construcții, va avea un efect pozitiv, atât la nivelul localității cât și al zonei, din punctul de vedere al utilității publice, cât și al factorului economic conjuctural.”
Proiectul prevede utilizarea unor tehnologii avansate de exploatare și procesare a gnaisului, minimizând impactul asupra mediului. Amplasamentul nu interferează cu monumentele istorice sau arheologice, cel mai apropiat fiind Turnul medieval de la Boița – Turnu Spart, situat la o distanță de cel puțin 500 de metri.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 3126
Ultimele comentarii
Acum 8 ore
Q
Acum 8 ore
Newman
Acum 9 ore
Ron
Acum 10 ore
Eu
Acum 10 ore
Emil