Vineri,
06.12.2024
Partial Noros
Acum
3°C

Test drive în Sibiu cu mașina, scuterul, bicicletele, trotineta și autobuzul: pe patru roți stai de aproape trei ori mai mult în trafic decât acum 13 ani

Test drive în Sibiu cu mașina, scuterul, bicicletele, trotineta și autobuzul: pe patru roți stai de aproape trei ori mai mult în trafic decât acum 13 ani

Am repetat un „test-drive” făcut pe străzile Sibiului în cea mai aglomerată zi a săptămânii, cea de vineri, pentru a vedea care este cel mai convenabil mijloc de deplasare prin oraș. Cu șase mijloace diferite de transport (autobuz, mașină, scuter, bicicletă, trotinetă electrică și bicicletă electrică) am parcurs aceleași cinci trasee din Sibiu pe care le-am testat la fel și în 2011, și în 2013, și în 2016 și în 2019. Principala concluzie: de la an la an, cei care se deplasează pe patru roți ajung să stea tot mai multe ore blocați în trafic. Chiar și într-un „sat un pic mai mare”, precum Sibiul.

Turnul Sfatului a început în 2011 seria acestor teste făcute pe străzile din oraș. La diferite intervale de timp, le-am repetat încercând să respectăm câteva reguli: fiecare astfel de test-drive a fost realizat toamna (octombrie – noiembrie), într-o zi de vineri a săptămânii (zi considerată cea mai aglomerată conform studiilor de trafic) și pe aceleași cinci trasee (două au fost modificate după ediția din 2011). 

Primul traseu are punctul de pornire pe strada Zaharia Boiu (fosta pușcărie) și sosirea în parcarea magazinului Hornbach, din cadrul Prima Shopping City. De aici, cel de-al doilea traseu are capătul în parcarea de la Zoo, cea de-a treia rută fiind de la Zoo până la fântâna din Piața Mare. Din centru și până la Shopping City Sibiu (cel din Șelimbăr) a fost cel de-al patrulea traseu, iar ultimul este cel care leagă centrul comercial din Șelimbăr de punctul inițial de pornire de pe strada Zaharia Boiu. În total, în funcție de mijlocul de transport ales, aceste trasee însumează aproximativ 25 de km. 

În parcarea de la Hornbach. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Și tot pentru a respecta condițiile de la edițiile trecute, și anul acesta test-drive-ul l-am început tot în jurul orei 13:00 a zilei de vineri. Am plecat în același timp pe trasee, pe care ne-am asumat că nu suntem în concurs, nu încălcăm reguli de circulație și nici nu ne punem în pericol. La fel ca și la edițiile trecute, de la primul capăt de traseu am renunțat să mai așteptăm colega ce folosea autobuzul: ajungea mult prea încet față de ceilalți.

A intrat și mașina în zona „cu orele”

Dacă până la cea mai recentă ediție, cea din 2019, doar timpii înregistrați în deplasarea cu autobuzul puteau fi descriși „cu orele”, de la ediția din acest an și autoturismul a intrat în această gaură a pierderii de vreme. Cei aproximativ 25 de km de trasee au fost parcurși cu autobuzul, vinerea aceasta, în patru ore, față de două ore și un sfert în 2019. Iar cu mașina, anul acesta a fost nevoie de mai bine de două ore, pe când în urmă cu cinci ani, acest mijloc de deplasare parcurgea aceiași aproximativ 25 de km în mai puțin de o oră și un sfert.

Timpii de deplasare au crescut la toate mijloacele de deplasare, indiferent că vorbim de biciclete, scuter sau trotinetă: cozile imense care au apărut, spre exemplu, la ieșirea din oraș spre Mediaș reduc inclusiv celor pe două roți viteza medie de deplasare. E adevărat, diferențele sunt mult mai mici decât în cazul autobuzului sau a mașinii personale.

(Pentru a vizualiza mai bine tabelul pe telefon, întoarceți aparatul mobil)

Traseu / mijloc 2011 2013 2016 2019 2024
           
str. Z. Boiu – parcarea Hornbach | Lung. medie:  4,8 km          
           
Cu autobuzul 32 min 19 min 29 min 22 min 47 min
Cu bicicleta 12 min 14 min 17 min 13 min  13 min
Cu e-bicicleta - - - 15 min 17 min
Cu e-trotineta - - - 13 min  16 min
Cu mașina 9 min 10 min 13 min 15 min 33 min
Cu scuterul 7 min 10 min 12 min 10 min 14 min
           
Parcarea Hornbach –  Zoologică | Lung. medie: 8,5 km          
           
Cu autobuzul 37 min 35 min 49 min 38 min 39 min
Cu bicicleta 26 min 26 min 29 min 24 min 26 min
Cu e-bicicleta - - - 23 min 28 min
Cu e-trotineta - - - 23 min 27 min
Cu mașina 17 min 17 min 21 min 20 min 24 min
Cu scuterul 20 min 19 min 21 min 17 min 18 min
           
Grădina Zoologică – Piața Mare | Lung. medie: 5 km          
           
Cu autobuzul 21 min 32 min 22 min 22 min 24 de min
Cu bicicleta 12 min 14 min 17 min 15 min 14 min
Cu e-bicicleta - - - 14 min 18 min
Cu e-trotineta - - - 14 min 14 min
Cu mașina 21 min 13 min 19 min 14 min 26 min
Cu scuterul 13 min 7 min 12 min 11 min 12 min
           
Piața Mare – Shopping City (Șelimbăr) | Lung. medie: 3,3 km          
           
Cu autobuzul 25 min 22 min 20 min 78 min
Cu bicicleta 10 min 15 min 10 min 11 min
Cu e-bicicleta - - - 8 min 12 min
Cu e-trotineta - - - 10 min 8 min
Cu mașina 15 min 18 min 13 min 37 min
Cu scuterul 8 min 13 min 6 min 9 min
           
Shopping City – str. Zaharia Boiu | Lung. medie: 3,2 km          
           
Cu autobuzul 17 min 20 min 32 min 53 min
Cu bicicleta 10 min 12 min 9 min 10 min
Cu e-bicicleta - - - 10 min 12 min
Cu e-trotineta - - - 8 min 7 min
Cu mașina 10 min 12 min 11 min 11 min
Cu scuterul 8 min 14 min 7 min 8 min

Clasamentul

La fel ca în fiecare ediție a acestui test-drive, și anul acesta scuterul s-a dovedit cel mai rapid mijloc de deplasare. Cele cinci trasee au fost parcurse pe scuter într-un timp total de 61 de minute (față de 51, în 2019). Trebuie menționat că – la fel ca și cei care au mers cu mașina sau autobuzul – timpii de deplasare au inclus și perioadele consumate de la locul de parcare până la capăt de traseu sau invers (cel mai elocvent fiind, în acest sens, capătul de la fântâna din Piața Mare, unde cei cu mașina și scuterul au ajuns după ce au găsit loc de parcare). La fel a cronometrat inclusiv deplasarea pe jos până în stații și înapoi și colega noastră care a ales autobuzul.

La start, în curtea fostei pușcării de pe strada Zaharia Boiu. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Pe locul doi în clasamentul mijloacelor rapide de deplasare prin Sibiu s-a poziționat – tot la fel ca în anii trecuți – trotineta electrică: cei aproximativ 25 de km au fost parcurși în 72 de minute (cu patru minute mai mult decât în urmă cu cinci ani).

Locul trei a fost ocupat de bicicleta mecanică, pe care am parcurs kilometrii din test-drive în decurs de 74 de minute (față de 71 de minute, în 2019). 

Colegul pe bicicleta electrică a încheiat traseele în 87 de minute (față de 70 de minute la ediția anterioară).

Pe ultimele locuri, după cum arătam și mai sus, au ajuns cei cu mașina (131 de minute acum, față de 73 de minute în 2019) și colega noastră care a călătorit cu autobuzul (a terminat cele cinci trasee în 241 de minute, față de 134 de minute în urmă cu cinci ani).

Mijloc de deplasare 2011 2013 2016 2019 2024
           
Cu autobuzul 90 128 142 134 241
Cu mașina 47 65 83 73 131
Cu bicicleta 50 74 90 71 74
Cu scuterul 40 52 72 51 61
Timp total 227 319 387 329 507
          (minute)

Ca să încheiem calculele, degradarea condițiilor de mobilitate urbană în Sibiu este evidentă dacă facem suma tuturor timpilor obținuți de toate mijloacele de deplasare în parcurgerea celor 25 de km. Dacă în 2013 (excludem 2011, deoarece față de acel an am modificat două din cele cinci trasee), parcurgerea celor 25 de km era făcută în trei ore și 20 de minute, trei ani mai târziu timpul total petrecut în trafic a urcat la șase ore jumătate. 

Lucrurile s-au îmbunătățit ușor în 2019, când timpul total petrecut în trafic a scăzut cu o oră. Cinci ani mai târziu, însă, timpul total petrecut în trafic a fost de aproape opt ore și jumătate. O creștere de peste 50%, pusă în principal pe seama înghesuielii în care rămân blocate mașinile și autobuzele.

Vă invităm să citiți mai jos și experiențele fiecăruia dintre noi, cei care am participat la acest test-drive.

Avantajele campionilor

La testul din acest an, colegul nostru care folosește scuterul pentru deplasarea prin oraș a fost plecat. Prin urmare, pentru a ne completa echipa în vederea testului, am luat legătura cu Patricia și Daniel, de la Scooter Nest, care din vara acestui an au deschis la Sibiu un centru de închiriat scutere în Sibiu. Fără a sta prea mult pe gânduri, cei doi au acceptat să parcurgă alături de noi cele cinci trasee și, la final, să lase niște concluzii. În primul rând, amândoi s-au arătat mirați de timpii scoși în deplasarea cu bicicleta. „Bicicleta... știam că te miști rapid cu bicicleta și noi pedalăm mult. Dar nu știam că poate să meargă și atât de mult”, remarcă Daniel.

Scuterul rămâne cel mai rapid mijloc de deplasare prin Sibiu. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

În cele din urmă, deși au fost doi pe scuter, tot mijlocul lor de deplasare a obținut cel mai bun timp, strecurându-se lejer printre cei care, pe patru roți, nu aveau altceva de făcut decât să asculte radioul și să privească afară. „Scuterul are avantajul de a avea cel mai bun raport cost / timp / eficiență, zicem noi. Are consum mic, sub doi litri de benzină la suta de km. Vara, dacă ai scuter, nu ai nevoie de mașină. Iarna mai folosim și mașina. Acesta este un dezavantaj: când se răcește afară, nu mai poți merge cu scuterul, îți este prea frig. Dar când e vreme bună, scuterul e foarte practic deoarece poți transporta și cumpărăturile pe care, pe o bicicletă de exemplu, nu le poți transporta”, spun Patricia și Daniel, de la Scooter Nest.

Întrebați de siguranța în deplasarea prin oraș, cei doi compară cu deplasarea pe motoretă. „Față de motorete e mai sigur, deoarece nu îți dă posibilitatea să «fii furat» de putere, de viteză. Iar un scuter este mult mai ușor de manevrat în traficul urban decât o motoretă. Spun asta în cunoștință de cauză, am mers mult și cu motoreta”.

Sibiul se schimbă

Înainte de a porni în acest test am avut o discuție cu un specialist în resurse umane din Sibiu, cu bogată experiență în piața muncii. Când am ales ziua de vineri pentru test, acum mai bine de zece ani, era considerată cea mai aglomerată zi a săptămânii. De atunci, în viața orașului au apărut câteva schimbări importante. În primul rând, după pandemie majoritatea companiilor din Sibiu un introdus munca de acasă, soluție încă utilizată cu succes o zi sau două pe săptămână. Cei mai mulți angajați aleg să lucreze de acasă vinerea, pentru a prelungi puțin weekendul sau măcar starea de spirit.

În plus, Tursib-ul a ajuns în Cartierul Arhitecților, a apărut pista pe malul Cibinului și cea de pe Calea Dumbrăvii. Trafic există în continuare, dar o direcție în care merge orașul este evidentă.

Acestea fiind zise, cea mai bună opțiune pentru deplasare în Sibiu rămâne bicicleta electrică. Efort minim, deplasare rapidă. 

N-ai cum să nu fi încântat de deplasarea cu bicicleta asistată electric. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Iată mai jos timpii și scurte descrieri:

Zaharia Boiu – Hornbach 17 minute (13:25 – 13:42) 

Aici aș scoate în evidență faptul că la primul test, când am făcut fotografia de grup, eram cam singuri prin parcare. De atunci a apărut Prima Shopping, Jumbo și se construiește Selgros. Valorile de trafic sunt uriașe, în comparație cu acum 13 ani. Avantajul bicicletei asistată electric este că pe viaductul de la ieșirea spre Mediaș și pe Calea Șurii Mari poți trece lejer pe lângă mașini, nu trebuie să stai în coloană.

Hornbach – Zoo 28 minute (14:05 – 14:33)

Am traversat orașul dintr-un capăt într-altul în mai puțin de jumătate de oră folosind 80% din timp, estimez eu, piste de biciclete, precum cea de pe Rusciorului, malul Cibinului, Cristian, Calea Poplăcii și pădurea Dumbrava. E o performanță.

Pe două roți e cel mai avantajos prin Sibiu. Chiar și dacă nu ești ciclist legitimat. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Zoo – Piața Mare 18 minute (14:34 – 14:52)

Aproape că nu am pedalat deloc, a fost o plimbare lejeră pe pista de pe Calea Dumbrăvii. Ușor, relaxant, sigur.

Piața Mare – KFC 12 minute (14:54 – 15:06)

Am ocolit pe Bâlea, Ștefan cel Mare și Semaforului, dar am mers foarte rapid numai pe piste de bicicletă. Apropo de asta, strada Semaforului este o rușine. Este ilustrarea perfectă a motto-ului: „Dă-ne, Doamne, traficul din București și vom fi la fel de nesimțiți!” Pe Semaforului șoferii opresc pe pistă, pe trotuar, pe trecerea de pietoni, cu avarii, fără avarii… urâtă zonă!

KFC – Zaharia Boiu 12 minute (15:07 – 15:19)

Exceptând intrarea în Sibiu dinspre Șelimbăr, traficul a fost lejer, pista decentă, am ajuns rapid și ușor.

Concluzii

Eu observ că orașul este mai aerisit și deplasarea mai ușoară. Problemele reale rămân la ieșirile din Sibiu, nu în interior. Calea Șurii Mari, Calea Cisnădiei, Mihai Viteazu, Milea cu Rahovei și Semaforului, Henri Coandă, aici apar problemele și sunt cauzate de cartierele-dormitor din jurul orașului.

Dacă nu trebuie să mergi în costum la lucru, atunci bicicleta electrică rămâne cel mai bun mijloc de deplasare în Sibiu. Nu transpiri, ajungi ușor, rapid și cu puțină atenție în siguranță. (Ștefan Dobre)

Cel mai fain mijloc de deplasare prin Sibiu

Folosesc exclusiv bicicleta pentru deplasarea prin oraș de cinci ani (în mașină urc când ies din oraș, trebuie să transport mai multe persoane ori fac cumpărături voluminoase). În toți acești ani mi-am dat seama că cei care invocă vremea rea (ploi sau ninsori), rampele de urcat, poluarea sau orice alt motiv (cu excepția siguranței în deplasare) pentru a nu folosi bicicleta zi de zi n-au experiența acestui mijloc de deplasare. Siguranța, însă, rămâne o temă cât se poate de justificată: chiar și la test-drive-ul de vinerea aceasta nu mai puțin de patru șoferi mi-au deschis portiera mașinii în față, una evitând-o printr-o frână mai bruscă (și taman acel șofer s-a găsit să fie și cel mai nesimțit, în ciuda vârstei). Mereu atent, însă, astfel de pericole pot fi anticipate (vezi mișcare în oglinda mașinilor parcate, de exemplu, și încetinești) și drumul continuat, cu gândul la Primăria care, în multe locuri, tot piste de biciclete le zice și dungilor trasate între o bandă de circulație auto și parcările laterale de la marginea drumului.

Dar față de edițiile anterioare ale acestui test-drive, pistele de biciclete încântător de sigure și rapide s-au înmulțit prin oraș. În timp ce scuterul, mașina sau autobuzul se chinuiau pe străzile inundate de alții identici, pe malul Cibinului ori pe pista de pe Calea Dumbrăvii am pedalat bucurându-mă de soare și de ceea ce puteam să văd în jur. Chiar dacă utilizându-le faci un mic ocol față de traseele obișnuite, pistele dedicate amenajate în ultimii ani îți oferă prilejul unei deplasări în care te și relaxezi. Media de deplasare a fost în jurul a 20 de km/h, cu un vârf de 40 de km/h.

O „competiție” nedreaptă: în mașină vei suferi întotdeauna mai mult. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Mai remarc un lucru: colegului care a folosit bicicleta asistată electric i-a luat mai mult timp să parcurgă cele cinci trasee decât mie. Explicația e simplă: Ștefan nu pedalează zi de zi prin oraș și, prin urmare, și pe bicicletă a urmat de cele mai multe ori tot aceleași străzi și rute ca și când ar fi fost cu mașina. Or, unul din avantajele bicicletei este că te poți strecura prin locuri în care mijloacele motorizate de deplasare n-au loc ori voie. Tocmai de aceea, primul traseu, cel până la Hornbach, bicicleta l-a terminat primul: am știut scurtăturile. (Traian Deleanu)

Pe trotinetă. Avantajul de a o plia

Față de experimentul anterior, desfășurat în luna septembrie, pe trotinetă marea diferență de această dată a făcut-o temperatura de noiembrie. Am pornit pe traseu cu puțin peste 90 la sută baterie. Prima parte a mers foarte bine, trotineta a funcționat în parametri, dar presimțind că o să-mi facă figuri am încercat să o menajez cât de mult se poate. Prin urmare am ales traseul cu cele mai multe coborâri și cele mai ușoare urcări, ca să salvez cât de mult se poate din baterie.

Traseu 1 – Zaharia Boiu – Hornbach 5,82 km, 15:33 min

Am plecat de pe Zaharia Boiu pe Victoriei, apoi am coborât pe Alba Iulia și am luat-o pe strada Turismului, pe lângă Piața Cibin, am traversat podul de piatră și am trecut pe lângă liceul Lia, de unde am luat-o drept înainte, pe lângă Spitalul de Psihiatrie, ca să ocolesc urcarea consumatoare de baterie de la podul spre Târgul Obor. Chiar și așa, cu un mic ocol, am reușit să ajung al treilea la primul pit-stop de la Hornbach, după scuter și bicicletă. Presimțeam că al doilea traseu o să-mi dea cea mai mare bătaie de cap, fiind și cel mai lung, și exact așa s-a întâmplat.

Alegi să stai în trafic sau să mergi cu trotineta electrică? Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Traseu 2 – Hornbach – Zoo 9,57 km 27:29 min

M-am întors exact pe același drum iar de pe Turismului am făcut dreapta pe Alba Iulia și apoi am urcat pe Transilvaniei, unde deja a trebuit să dau serios din picior ca să urc panta. Cea de-a treia linie la baterie era pe ducă. Viteza maximă a scăzut cu 5-6 km iar în afara porțiunilor drepte, trotineta n-a mai dat randament. De pe Victoriei am continuat traseul pe Aleea Călăreților și am urmat pista de biciclete prin pădure, până la Grădina Zoologică. Am ajuns cu trei la sută baterie și cu o trotinetă care de-abia se mai mișca la photo-finish împreună cu bicicleta electrică. Am pliat trotineta și am pus-o în portbagajul colegului care conducea mașina și am luat o trotinetă Bolt cu bateria plină ochi.

Traseu 3 – Zoo – Piața Mare 5.5 km, 13:56 min, 17,78 lei

Drumul spre Piața Mare a fost extrem de rapid, trotineta a mers ca din pușcă. Am ajuns din nou din urmă bicicleta electrică și am mers cot la cot până în zona Ramada, unde ne-am despărțit. Am preferat traseul mai lung, ca să nu fiu limitat de viteza de 5 la oră la care sunt setate trotinetele prin centrul istoric, așa că am venit pe Coposu și apoi am urcat spre Piața Mare, pe Lazăr. În centru, surpriză, nu poți parca și opri trotineta, limita acceptabilă fiind pe Magheru, în față la Peda, așa că a trebuit să prelungesc un pic traseul, ca să pot sa opresc cursa și să obțin statistica din aplicație. 

„Electricii” s-au petrecut pe mai multe porțiuni din trasee. Aici ajungeau la Zoo. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Traseu 4 – Piața Mare – KFC 2.3 km, 8:29 min, 8.91 lei

M-am întors pe jos în Piața Mare și am luat de-acolo o trotinetă Lime, cam cu 60 la sută baterie. Lazăr-Coposu-Independenței-Negoi-Moldoveanu și am ieșit în bulevardul Milea, care era super aglomerat. A fost, de departe, cea mai grea porțiune de traseu. Știu că nu se pune preț pe pistele de biciclete trasate pe carosabil, dar fără ele e cumplit. Am ocolit coloana prin dreapta și de cinci sau șase ori a trebuit să opresc și să mă sui pe bordură. Încăpea exact o roată de trotinetă între bordură și mașini. După care, surpriză, la McDonalds trotineta s-a oprit. Limita de oraș. 

Traseu 5 – KFC – Zaharia Boiu 1.9 km, 6:58 min, 7.92 lei

I-am făcut lui KFC cu mâna, am întors și am luat-o înapoi pe Milea, spre destinația finală, Zaharia Boiu. Sensul opus, aproape liber. Am venit rachetă, cu 25 la oră, până la blocul plombă. Acolo era atât de aglomerat încât am preferat să nu mă aventurez printre mașini, am traversat pe lângă trotinetă și am mers pe trotuar până în parcare la Besoiu și am ieșit în Zaharia Boiu, în spate la Cercul Militar. Ca o concluzie legată de trotinetele de închiriat, prețul mi se pare destul de piperat iar calitatea lor este destul de slabă. Eu m-am simțit mult mai în siguranță pe trotineta Bolt față de cea Lime, care are, în general, un sistem de frânare mult mai prost. (Bogdan Brylynski)

Orașul „celor 15 minute” funcționează doar dacă nu trebuie să ieși spre Mediaș

Din punctul de start am pornit la ora 13:25, iar pentru a ajunge la prima destinație, parcarea Hornbach, am ales drumul peste pasajul rutier Calea Șurii Mari. Era evident că rândul de mașini se mișcă foarte încet, dar am zis să vedem cât durează trecerea pasajului. La 13:39 „am pășit” la primul capăt, iar peste 9 minute, la 13:48 treceam podul; timp în care - dacă aveam niște roșii, o ceapă, sare și ulei, puteam face o salată. Rândul a mers agale și pe Calea Șurii Mari până la sensul giratoriu de la autostradă, iar în parcarea Hornbach am ajuns la 13:58.

Lăsați orice speranță, cei care sunteți la volan pe podul înspre Mediaș! Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

După ce am pozat, de aici am plecat în celălalt capăt al orașului - parcarea de la Grădina Zoologică. Am pornit la 14:08 și am ajuns la 14:32; deci, 24 de minute a durat drumul. Pe traseu, l-am zărit pe colegul Ștefan, care circula cu bicicleta electrică pe pista de pe malul Cibinului, dar la primul semafor, l-am pierdut din vizor. La Zoo am făcut un prim bilanț al deplasării cu mașina: consum de 9,8 litri/100km; 15 km parcurși; o medie de deplasare de 13 km/h.

De la Zoo am pornit la 14:40, iar la 14:56 eram în centrul istoric. Drumul nu a fost dificil, ba chiar aproape pe tot parcursul Căii Dumbrăvii am circulat în rând cu Traian, care folosea o bicicletă simplă. În centru, n-am găsit loc de parcare nici pe Magheru, nici pe Avram Iancu, așa că am lăsat mașina în primul loc liber - aproape de biserica de pe Constituției. De aici până în Piața Mare e o plimbare de 10 minute.

„Tu ești traficul”. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Am revenit la mașină și la 15:27 am pornit spre parcarea de la KFC, de la mall-ul din Șelimbăr. Erau doar 3 km până la destinație, dar pe care i-am parcurs în exact 20 de minute. Am ales traseul Bâlea-Moldoveanu-Milea. La acea oră, opțiunea Moldoveanu-Milea este de evitat, dar nici să ocolesc pe la Vasile Aaron nu am dorit.

În fine, ultima parte a experimentului nostru trebuia să se încheie de unde am pornit. Astfel, era 15:55 când am părăsit parcarea KFC; mai greu am ajuns la semaforul de la Rahovei, dar de acolo nu ai niciun obstacol (cu condiția să mergi pe prima bandă, pentru că de pe a doua mai sunt șoferi care vor să vireze la stânga). Iar la 16:06 am ajuns în fața Școlii „Regina Maria”, unde mă aștepta un loc de parcare pe care n-am vrut să-l ratez pentru a nota bilanțul final:

Consum: 9,5 L/100 km

Distanță: 30 km

Viteza medie: 12 km/h

Timp total, aflat la volan: 2h 20 minute.

(Ion Surdu)

Cu autobuzul să nu mergi dacă e sărbătoare

M-am despărțit de colegii mei pe strada Zaharia Boiu la ora 13.24 și m-am îndreptat spre stația CEC. De acolo am luat autobuzul 1 spre stația Hornbach. Am făcut cinci minute până în stație. Ecranul electronic arăta că în două minte vin două autobuze 1. Primul care venea mergea în Viile Sibiului, apoi la Hornbach și al doilea mergea la Hornbach. Pe cel din urmă l-am luat. A plecat din stație la 13.35. A durat 36 de minute să ajungem până la Hornbach. A oprit în stație la 14 și 11 minute. Nouă minute a durat numai să trecem podul din Terezian. 

Colega noastră a avut timp din belșug pentru a face fotografii din trafic. Foto: Raluca Budușan / Turnul Sfatului

Am rămas în autobuz, pentru că următoarea stație din traseu era Zoo. Am plecat la 14.12 din stație. Drumul către oraș a fost mult mai lejer, dar nu am putut să nu remarc nervozitatea șoferului. În stația de la Kaufland, de pe Alba Iulia a închis ușile în fața unui vârstnic cu baston care se mișca mai greu și a demarat în trombă de nu am apucat să apăs butonul de stop din interiorul autobuzului. La întoarcere, într-o stație de pe strada Lungă, două persoane de etnie romă au vrut să urce în autobuz, iar ea era în scaun rulant. Șoferul a deschis ușile extrem de nervos, bolborosind tare și certându-i fără menajamente pe oameni că „din cauza lor”, pentru că trebuia să coboare trapa, mai întârzia câteva minute. Am aflat, pentru că efectiv urla la telefon vorbind cu cineva, că atât el, cât și colegul lui, cel care mergea în Viile Sibiului aveau 20 de minute întârziere. De vină ar fi fost faptul că astăzi este sărbătoare, este târg, iar orașul este sufocat de mașini. 

Pe Cale Dumbrăvii, în stația Lomonosov (vizavi de CEC) am coborât la 14.42. Am făcut puțin peste 28 de minute. Aici am așteptat autobuzul 13, care ar fi trebuit să vină la 14 și 38 de minute, dar avea întârziere. A ajuns la 14.46 și tot atunci a și plecat. La 14.57 am ajuns în stația de la Zoo. Am făcut 11 minute. Banda specială pentru autobuze de pe calea Dumbrăvii a făcut diferența. 

Am trecut drumul pentru a aștepta autobuzul să se întoarcă. Pe panoul electric scria că vine în 34 de minute, pe panoul cu afiș însă, scria că vine la 15.02. Și așa a fost. La 15.04 minute am plecat și la 15.23 eram în stația de la Spitalul Județean. Am petrecut 19 minute în autobuz. De aici am mers pe jos până în Piața Mare și am făcut exact cinci minute. 

Un șir continuu de vehicule pe patru roți. Șoferii îl puneau și pe seama sărbătorii religoiase de vineri Foto: Raluca Budușan

Pentru că autobuzul 15, cel care m-ar fi dus la KFC, ajungea în stația de pe Constituției la 15.57 am trecut repede pe la redacție după care m-am îndreptat spre stație unde am ajuns la 15.50. În apropiere de ora la care trebuia să vină autobuzul, pentru scurt timp a apărut pe panoul electric că va ajunge în două minute, dar apoi a dispărut și nu a mai venit. Următorul autobuz venea la 16.42. S-a făcut 16.22, iar oamenii au plecat unul câte unul din stație. Asta am ales și eu să fac când am văzut că se apropie autobuzul 2. Am traversat Parcul Tineretului și am schimbat traseul. A plecat la 16.23 din stație și a ajuns la 16.39 la Peco Milea, acolo unde am coborât pentru a merge pe jos până la KFC. Am făcut 16 minute, iar partea cea mai aglomerată a fost pe Milea. Am mers 19 minute pe jos până la KFC și încă trei minute până în stația de autobuz unde a trebuit să aștept, din nou, mult întârziatul autobuz 15 spre Valea Aurie. Am aflat de la oamenii din stație că cel de la 16.53 nu a venit. Următorul trebuia să vină la 17.18, dar și acesta a întârziat zece minute. La 17.28 m-am urcat în el și la 17.42 am coborât în stația de pe Mihai Viteazu. În patru minute a venit autobuzul 1 cu care am ajuns în stația CEC, acolo de unde am plecat, la 17.51, după aproximativ patru ore și 21 de minute. 

„Am plecat pe zi și am ajuns noaptea”. Foto: Raluca Budușan

Am petrecut 133 de minute în autobuze, asta înseamnă două ore și 13 minute. Am stat în stații 81 de minute, asta înseamnă o oră și 21 de minute. Am mers pe jos între stații 59 de minute, aproximativ o oră. 

Cred cu tărie că dacă aș fi făcut traseele pe jos ajungeam mai repede.

(Raluca Budușan)

Citește în articolele de mai jos concluziile și rezultatele edițiilor anterioare

Test drive în Sibiu, cu mașina, scuterul, bicicleta, trotineta și autobuzul. Care e mai rapid?

Test drive în Sibiu cu mașina, scuterul, bicicleta și autobuzul. Mai încet decât acum cinci ani

Test drive in Sibiu: masina, bicicleta, scuterul si autobuzul, episodul II

Test drive in Sibiu: bicicleta, scuterul, masina si autobuzul

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

23 comentarii

NF

Acum 3 săptămâni

Impresionant reportaj! Surprinde cu măiestrie diferențele imense dintre "iau mașina azi la muncă" și "mă distrez în drum spre muncă pe bicicletă" :). Într-adevăr un reportaj muncit și puternic subestimat d.p.d.v al vizualizărilor! Felicitări, T.S! AȘA DA!

Raspunde

Rob

Acum 3 săptămâni

Deci cu transportul public, vineri circuli cu aproximativ 6 km/h. Ăla e mersul pe jos.

Raspunde

Flo

Acum 3 săptămâni

Super reportaj-test! Va felicit! Nu ma puteam hotarâ ce anume sa achizitionez; inclinam intre trotineta si autobuz... Mi clar acum :)))

Raspunde

Dragoș

Acum 3 săptămâni

Dacă oamenii ar vrea să înțeleagă ca este logic să folosească prioritat bicicleta sau transportul în comun, probabil ca mare parte din problema traficului ar fi rezolvată. Dar atâta timp cât nu vrem să înțelegem ca acest oraș, efectiv nu poate asimila numărul imens de masini….

Raspunde

Feketecica

Acum 3 săptămâni

Prefer sa merg pe jos:)

Raspunde

Didulescu

Acum 3 săptămâni

Sibiul nu se poate salva fara o infrastructura pentru biciclete adevarata, si aici nu ma refer la niste dungi pe marginea drumului...

Raspunde

Xxx

Acum 3 săptămâni

Timpii sint corecti dar nu spuneti cauza. Pai 90% din soferi respecta sau macar incerca sa respecte regulile de circulatie iar 90% di biciclisti si trotinetisti nu respecta si nici nu vor sa respecte regulile !

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

E. Merckx

Acum 3 săptămâni

daca mori de ciuda pentru scurtaturile ce le fac biciclistii , n-ai decat sa-ti dai fundul jos din masina sa te urci pe bicicleta sa profiti si tu de avantaje. Cand un sofer incalca o regula poate fi tragic pentru toti cei din jur. Daca un biciclist incalca o regula o face pe propria piele, tu nu patesti nimic in masina.

Raspunde

Xxx

Acum 3 săptămâni

iata dovada perfecta a ceea ce spuneam! Sa intelegem de aici cs daca un biciclist incalca regulile si e lovit de o masina...mortal ..nu e tragic...in viziunea acestui ciclist legendar! Si tot ei zbiara ca vor respect in trafic! 90 % din ei incuzind si troti...sint si nesimtiti pe deasupra

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

@Xxx

Acum 3 săptămâni

haterilor de biciclisti, le creste tensiunea doar la vederea acestora, ca vezi Doamne ii incurca si chiar poate trebuie sa atinga frana din cauza lor. Amice, biciclistii sunt o specie rara, trebuie protejati. Daca vezi 10 biciclisti intrafic gandeste-te ca sunt 10 masini mai putin in coloana din fata ta. Si dimineata si dupa-masa. Daca vorbesti de civilizatie si respect, tine cont de vulnerabilitatea acestora, un inceptaor pe bicicleta, daca nimereste un canal denivelet (si sunt sute pe “piste”) si deviaza in afara pistei – pe banda ta, doar grija ta il salveaza de spital sau mai rau. Cei mari au grija de cei mici - adica biciclistii protejeaza pietonii, iar soferii (ce au sute de cai putere sub talpa) protejeaza biciclistii si pietonii.
Raspunde

Didulescu

Acum 3 săptămâni

@xxx ce minte ingusta ai prietene, ca "pistele" de biciclete din sb.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Claudiu

Acum 3 săptămâni

Interesant ar fi sa se faca si cat aer toxic au inhalat in plamani cei care au mers prin "aer". E dezastru. Este tot mai rau. Eu ma deplasez cun bicicleta si pur si simplu simt dimineata pe Milea ca nu se mai poate respira. Am ajuns sa ocolesc km intregi pentru a ocoli zonele aglomerate. Ceea ce nu inteleg este cum trec unele masini ITP-ul. Sunt unele care scot nori de funingine. Trebuie gasita o varianta pentru a stopa poluarea in Sibiu!!!

Raspunde

Lup

Acum 3 săptămâni

In saptamana de enduro este cel mai bine ! Doar cu masca de gaze se poate pedala ! Ipocrizie curata : cumparam autobuze electrice , incurajam achizitionarea de masini electrice si in schimb aducem mii de motociclete enduro in centrul orasului !

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 3 săptămâni

Că ați făcut testul de black friday nu influențează? Era trafic de vinere obișnuită? Nu vă duce capu

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Biciclist si sofer

Acum 3 săptămâni

Interesant! Iata ca incet DAR SIGUR SIBIUL DEVINE UN CLOPOT in care ne imbulzim in trafic in noxe si praf pentru ca de 25 de ani de cand fdgr+PeNeeLee la butoane n-au facut decat drumul peste Campsor (exact pe urma drumeagului de carute) si str. Bruxelles. Iata se confirma ca sloganul folositi autobuzul e o prostie, e doar pentru pensionarii care nu prea se grabesc nicaieri de regula. Iar "pistele" vopsite pe marginea drumului peste canale denivelate mai mult incurca - soferii trec razant pe langa biciclisti cu 55km/h. Soferii IGNORA CU DESVARSIRE codul rutier si nu depasesc biciclistii trecand cu roata stanga peste marcajul benzii lor.

Raspunde

Xxx

Acum 3 săptămâni

Se vede ca sinteti un bun sofer. Va invit la depasirea unui bicilist sa l ocoliti cit mai larg asa incit sa treceti cu roata stinga peste mercaj atunci cind in 99% din cazuri din fata vine alta masina!

Raspunde

@XXX

Acum 3 săptămâni

inseamna ca faci parte din randul majoritatii soferilor sibieni care ignora sau nu cunosc codul rutier si depasesc razant si periculos biciclistii. "bravo "tie! Pune mana pe carte! - "la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h”, se precizează în HG 1075/2021."

Raspunde

Aiurea

Acum 3 săptămâni

@ Biciclist si sofer: Cazul mentionat de tine este valabil numai in cazul in care NU EXISTA pista de biciclete special facuta pentru acestia. Daca exista pista de biciclete, soferii nu depasesc bicicleta, ei doar circula pe banda lor.

Raspunde

Xxx

Acum 3 săptămâni

Corect! Dar ei vor numai drepturi fara nici o obligatie si de aici nesimtirea lor! Normal este ca orice participant la trafic sa respecte regulile si nu sa fie unii care sa nu respecte nimic dar sa ceara celorlalti sa le respecte si ...sa irespecte! I as aminti domnului cu depasire o situatie traita de mine...in drumul spre aeroport unde e pista trasata un salvator al planeteu pedala pe linga pista pe carosabil. Mergind f incet am deschis geamul si f respectuos i am atras atentia sa foloseasca pista...ca de aia e. Nu va spun ce injuraturi mi a adresat. Deci...astia sint
Raspunde

2cents

Acum 3 săptămâni

Cei care declara scuterul/trotineta/bicicleta ca fiind cele mai bune pentru Sibiu ar trebui sa ia in calcul si conditiile meteo din orasul nostru. Intr-un oras cu vreme rece si precipitatii mai bine de jumatate de an nu poti sa te bazezi pe astfel de mijloace de deplasare. In orice oras civilizat baza este in mijloacele de transport in comun. Faptul ca in Sibiu acestea sunt la coada clasamentului trebuie sa ne dea de gandit.

Raspunde

Biciuclist

Acum 3 săptămâni

inventezi vorbe. anul trecut am avut 300 de zile pedalate prin sibiu dintre care doar vreo 10% au fost cu ploaie. Anul asta am pedalat la fel si nu stiu daca m-a plouat in mai mult de 5 zile. Hai, lasati scuzele. sunteti lenesi si aia e.

Raspunde

Troll.E.Buzu

Acum 3 săptămâni

Adevarul e ca transportul in comun e fudulie. Numai orasele de fraieri isi pun la punct retele de transport in comun in loc sa-si faca toti doar piste de bicicleta... Iar vremea in Sibiu este chiar perfecta pentru pedalat, cateodata e chiar prea cald as zice. Iar "pistele" pentru biciclete in Sibiu nici nu mai au nevoie de cuvinte, sunt sublime... PS: Am mers si eu in trecut cel putin un an cu bicicleta la servici (vreo 10 km dus-intors) si nu am fost asa norocos ca dumneata, domnu' "Biciuclist", am prins frig, ploi, polei, gheata si zapada. Nu a fost placut deloc, nu are rost sa mint.
Raspunde

Mircea

Acum 3 săptămâni

excelent articol per se, si ptr. persistenta in ani (ceva rar in presa noastra!), relevant statistic daca repetat consistent minore potentiale optimizari, multi-class drivers: Auto: Media (i) sofer agresiv + (ii) sofer extra-prudent, 100% legal; Bici: Idem, dar 4 bikers, 2 agresivi (ce stiu toate potecile, trotuarele, canalele, bordurile etc.) + 2 "duminicali"; musai un swap, sa schimbe normal bike vs. e-bike; Troti: Idem bici, 2 pe troti private + 2 pe rentals (GPS blocked). Scuter: Idem auto. Bus: Nu stiu cum poate fi ameliorat, dar ramane esential. Toti vor marca si raporta candid fiece eveniment mai dificil, neplacut sau riscant; video ?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus